AneM1365380603 Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Vi ser oss nødt til å gi tenåringen en tid å forholde seg til når hun skal dusje. Vi er lei av tom varmtvannstank. Er ti minutter greit? Hun ble helt rystet over å bare få ti minutter. Hun mener 15 minutter er et minimum. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Ti minutter må vel være greit, hvis andre skal dusje i nær fremtid. Hvis jeg vet at andre i familien skal dusje/bade samme kveld eller morgen, sier jeg i fra når det holder (de to eldste kan gjerne stå lenge hvis ingen sier noe) - og det er vel etter rundt ti minutter. Det er utrlig kjipt å komme til kaldt vann når en skal dusje eller bade.... PS - sendte deg akkurat en mail! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2009 Ti minutter må vel være greit, hvis andre skal dusje i nær fremtid. Hvis jeg vet at andre i familien skal dusje/bade samme kveld eller morgen, sier jeg i fra når det holder (de to eldste kan gjerne stå lenge hvis ingen sier noe) - og det er vel etter rundt ti minutter. Det er utrlig kjipt å komme til kaldt vann når en skal dusje eller bade.... PS - sendte deg akkurat en mail! Vi er 6 personer her, så jeg synes hun kan ta litt hensyn. Jeg tror ikke jeg bruker så lang tid i dusjen. Jeg har sagt at hun kan legge seg i badekaret om hun skal kose seg i varmt vann. Dusjen er for å bli ren og pen. Det er ganske slitsomt å diskutere med en tenåring i allefall Hun argumenterer og argumenterer. Alt fra hårlengde til virketid for balsam. Så sier hun at hun bruker lang tid på å regulere temperaturen skikkelig. Hun har fått eget bad nylig. Jeg sendte nett svar på mailen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Oi...jeg husker jeg ofte fikk skylda for tom varmtvannstank... Jeg er glad jeg har ubegrenset tilgang på varmt vann! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1235083189' post='4095140] Oi...jeg husker jeg ofte fikk skylda for tom varmtvannstank... Jeg er glad jeg har ubegrenset tilgang på varmt vann! :-) Ubegrensa? Det har ikke vi Uansett synes jeg det er kjedelig å stå der etter vaskingen er ferdig. Skal jeg kose meg legger jeg meg heller i badekaret. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Ubegrensa? Det har ikke vi Uansett synes jeg det er kjedelig å stå der etter vaskingen er ferdig. Skal jeg kose meg legger jeg meg heller i badekaret. Yes - her dusjer vi så lenge vi makter, alle 5 etter hverandre, og det er like varmt hele tiden :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1235083479' post='4095143] Yes - her dusjer vi så lenge vi makter, alle 5 etter hverandre, og det er like varmt hele tiden :-) Hvor stor tank har dere? Jeg er ikke helt sikker på vår, men det er snakk om å bytte den ut snart. Den er gammel, og litt liten til oss. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1235083479' post='4095143] Yes - her dusjer vi så lenge vi makter, alle 5 etter hverandre, og det er like varmt hele tiden :-) Fjernvarme? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Hvor stor tank har dere? Jeg er ikke helt sikker på vår, men det er snakk om å bytte den ut snart. Den er gammel, og litt liten til oss. Felles fjernvarme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Fjernvarme? Jepp :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1235084978' post='4095146] Felles fjernvarme. Fjernvarme har jeg aldri hørt om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Ög det er heldigvis lenge siden jeg hadde varmtvannstank i leiligheten. Her har vi alltid varmt vann fra kjelleren, den går tom bare julaften og 17.mai. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Vi er 6 personer her, så jeg synes hun kan ta litt hensyn. Jeg tror ikke jeg bruker så lang tid i dusjen. Jeg har sagt at hun kan legge seg i badekaret om hun skal kose seg i varmt vann. Dusjen er for å bli ren og pen. Det er ganske slitsomt å diskutere med en tenåring i allefall Hun argumenterer og argumenterer. Alt fra hårlengde til virketid for balsam. Så sier hun at hun bruker lang tid på å regulere temperaturen skikkelig. Hun har fått eget bad nylig. Jeg sendte nett svar på mailen Hmm... desverre er det nok av og til meg som tømmer tanken her i huset. Ikke hver gang jeg dusjer, men det skjer. Samtidig... Selv med mitt lange hår, som er helt avhengig av balsam når jeg vasker det, klarer jeg fint å vaske kropp og hår i løpet av fem min om jeg må. Så 10 min høres ikke urimelig ut. Arumenter om at balsam må virke så og så lenge, er egentlig argumenter du kan bruke mot henne. Skal balsamen virke fem min, så gjør hun lurere i å slå av vannet i de fem min. Dusjer jeg hos andre hvor jeg ikke vet hvor stor tank de har, eller bare for å vise hensyn, slår jeg gjerne av vannet mens jeg har i shampo. Det sammen mens balsam virker. Virketiden til balsam er også et utmerket tidspunkt til å såpe inn resten av kroppen, barbere legger osv. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Fjernvarme har jeg aldri hørt om. Det er veldig lurt og praktisk! Vi bor på en plass med mange boenheter knyttet opp mot en egen sentral som produserer varme. Vi betaler ca 1000 kr for oppvarming og varmtvann i mnd. Da er det like varmt i hele huset (om man ønsker det) og ubegrenset med varmt vann. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2009 Hmm... desverre er det nok av og til meg som tømmer tanken her i huset. Ikke hver gang jeg dusjer, men det skjer. Samtidig... Selv med mitt lange hår, som er helt avhengig av balsam når jeg vasker det, klarer jeg fint å vaske kropp og hår i løpet av fem min om jeg må. Så 10 min høres ikke urimelig ut. Arumenter om at balsam må virke så og så lenge, er egentlig argumenter du kan bruke mot henne. Skal balsamen virke fem min, så gjør hun lurere i å slå av vannet i de fem min. Dusjer jeg hos andre hvor jeg ikke vet hvor stor tank de har, eller bare for å vise hensyn, slår jeg gjerne av vannet mens jeg har i shampo. Det sammen mens balsam virker. Virketiden til balsam er også et utmerket tidspunkt til å såpe inn resten av kroppen, barbere legger osv. :-) ''Arumenter om at balsam må virke så og så lenge, er egentlig argumenter du kan bruke mot henne. Skal balsamen virke fem min, så gjør hun lurere i å slå av vannet i de fem min.'' Ja, eller hun kan vaske seg mens balsamen virker. Det er jo snakk om å ta litt hensyn til oss andre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Kan ikke en av dere dusje først så hun ikke har så mye varmtvann å ta av? Så kanskje hun lærer...? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ha egen tank Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Hvor stor tank har dere? Jeg er ikke helt sikker på vår, men det er snakk om å bytte den ut snart. Den er gammel, og litt liten til oss. Skal dere ha tenåringer over tid (mindre søsken som skal overta tenåringsbadet etterhvert), kan dere vurdere å bytte ut varmtvannstanken dere har nå med en stor og en liten, og knytte tenåringsbadet til den lille tanken. Så styrer de det selv. skal dere først bytte tnak, koster dette svært lite ekstra arbeid. Så fremt dere har plass. Uansett en eller to tanker - vurderer dere å bytte ut tanken dere har, så gjør det. De nye tankene bruker mye mindre strøm og er mye mer effektive enn de gamle tankene, så det sparer seg inn, i tillegg til at det er deilig å ha rikelig med varmtvann. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Våre tenåringer sluttet aldri å dusje, før tanken var tom og det bare var kaldt vann igjen. Etterhvert lærte vi oss til å dusje på andre tidspunkter enn de, slik at de, som brukte mest vann, fikk dusje sist. Argumentasjon er håpløst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Jeg syns ikke du er urimelig. Jeg har gjort det samme overfor min tenåring, uten at det helt gikk inn. Ikke før både åtteåringen, jeg og faren rakk å dusje i rask rekkefølge rett før tenåringen - som dermed fikk kun noen få minutter med varmtvann før det ble kaldt. Vi snakket om denne episoden noen dager senere, og jeg fortalte da at jeg skjønte at h*n syntes det var en kjip opplevelse. Og at det var slik det som oftest var for oss. Og hva om tenåringen kunne tenke seg å begynne å dele varmtvannet med oss andre? H*n lovte det, og etterpå har det gått mye bedre faktisk. Så her i huset var det et kuldesjokk som skulle til ;-). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1235118003' post='4095174] Det er veldig lurt og praktisk! Vi bor på en plass med mange boenheter knyttet opp mot en egen sentral som produserer varme. Vi betaler ca 1000 kr for oppvarming og varmtvann i mnd. Da er det like varmt i hele huset (om man ønsker det) og ubegrenset med varmt vann. Ja, det er utrolig deilig å ha ubegrenset tilgagn på varmtvann, men det er vel ikke særlig miljøvennlig. Det blir mye større forbruk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.