Gjest Aimabel Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Vi er 6 personer her, så jeg synes hun kan ta litt hensyn. Jeg tror ikke jeg bruker så lang tid i dusjen. Jeg har sagt at hun kan legge seg i badekaret om hun skal kose seg i varmt vann. Dusjen er for å bli ren og pen. Det er ganske slitsomt å diskutere med en tenåring i allefall Hun argumenterer og argumenterer. Alt fra hårlengde til virketid for balsam. Så sier hun at hun bruker lang tid på å regulere temperaturen skikkelig. Hun har fått eget bad nylig. Jeg sendte nett svar på mailen Har dere sånn gammeldags blandebatteri da. Kanksje lurt å bytte til sånt som du stiller inn grader du vil ha før du skrur på. Ti min skulle holde men det er bare akkurat også. hvis det er varmt i rommet så går det fint an å skru av vannet når man såper seg og venter på at balsamen skal virke :-) Jeg synes flere har bra løsninger her som at dere dusjer først og sånt. Jeg synes ikke løsningen er å kjøpe ny varmtvannsbereder, man bør venne seg til å ikke sløse med vannet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Ja, det er utrolig deilig å ha ubegrenset tilgagn på varmtvann, men det er vel ikke særlig miljøvennlig. Det blir mye større forbruk! Vi har jo vannmåler da, så vi går ikke amok ;-) Jeg har ingen dårlig samvittighet, for å si det sånn... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2009 Kan ikke en av dere dusje først så hun ikke har så mye varmtvann å ta av? Så kanskje hun lærer...? Den varianten skal vurderes Hele familien dusjer før henne, he he. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2009 Jeg syns ikke du er urimelig. Jeg har gjort det samme overfor min tenåring, uten at det helt gikk inn. Ikke før både åtteåringen, jeg og faren rakk å dusje i rask rekkefølge rett før tenåringen - som dermed fikk kun noen få minutter med varmtvann før det ble kaldt. Vi snakket om denne episoden noen dager senere, og jeg fortalte da at jeg skjønte at h*n syntes det var en kjip opplevelse. Og at det var slik det som oftest var for oss. Og hva om tenåringen kunne tenke seg å begynne å dele varmtvannet med oss andre? H*n lovte det, og etterpå har det gått mye bedre faktisk. Så her i huset var det et kuldesjokk som skulle til ;-). Ja, vi får prøve et lite kuldesjokk for henne Det er jo snakk om å dele, som du er inne på. Vi andre har ingen problemer med å ha rikelig med vann igjen til de som kommer etter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2009 Har dere sånn gammeldags blandebatteri da. Kanksje lurt å bytte til sånt som du stiller inn grader du vil ha før du skrur på. Ti min skulle holde men det er bare akkurat også. hvis det er varmt i rommet så går det fint an å skru av vannet når man såper seg og venter på at balsamen skal virke :-) Jeg synes flere har bra løsninger her som at dere dusjer først og sånt. Jeg synes ikke løsningen er å kjøpe ny varmtvannsbereder, man bør venne seg til å ikke sløse med vannet. Den er gammel, men ikke så gammel. Vi har stilt inn temperaturen. Vi har tenkt å kjøpe en nyere tank som er hakket større. De nye tankene skal visstnok være rimeligere i drift også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2009 Skal dere ha tenåringer over tid (mindre søsken som skal overta tenåringsbadet etterhvert), kan dere vurdere å bytte ut varmtvannstanken dere har nå med en stor og en liten, og knytte tenåringsbadet til den lille tanken. Så styrer de det selv. skal dere først bytte tnak, koster dette svært lite ekstra arbeid. Så fremt dere har plass. Uansett en eller to tanker - vurderer dere å bytte ut tanken dere har, så gjør det. De nye tankene bruker mye mindre strøm og er mye mer effektive enn de gamle tankene, så det sparer seg inn, i tillegg til at det er deilig å ha rikelig med varmtvann. To tanker er ikke aktuelt pga plassen. Vi hadde to tidligere, men den lille kasta vi ut. Vi regner med at problemet med tom tank vil vokse når småjentene kommer i den alderen. Allerede nå synes vi det er utrolig godt at den eldste har eget bad. Selv er hun også superfornøyd 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 To tanker er ikke aktuelt pga plassen. Vi hadde to tidligere, men den lille kasta vi ut. Vi regner med at problemet med tom tank vil vokse når småjentene kommer i den alderen. Allerede nå synes vi det er utrolig godt at den eldste har eget bad. Selv er hun også superfornøyd Eget bad? Hun bor vel der inne, da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1235141799' post='4095341] Eget bad? Hun bor vel der inne, da? Det legger jeg ikke merke til lenger, for nå holder hun til i en annen etasje Det var utrolig irriterende tidligere når hun låste døra til fellesbadet. Hun ble jo der inne... Egentlig hadde vi stengt badet hun har fått, for det skal rives og bygges opp igjen, men nå har vi fiksa det litt sånn inntil videre. Det gjorde seg med litt maling her og der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Eldstejenta fyller 12 til sommeren og har begynt å dusje lengre enn før. Jeg har forklart at strømregninga blir så dyr når vi bruker for mye varmt vann og at hvis hun dusjer så lenge, så får hun være med på å betale regninga. Har snakka om å måtte betale 5 kroner for hver dusj der tida overstiger 5 minutter etc. Dette ønsker hun ikke, så hun kjapper seg rimelig greit 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Vi er 6 personer her, så jeg synes hun kan ta litt hensyn. Jeg tror ikke jeg bruker så lang tid i dusjen. Jeg har sagt at hun kan legge seg i badekaret om hun skal kose seg i varmt vann. Dusjen er for å bli ren og pen. Det er ganske slitsomt å diskutere med en tenåring i allefall Hun argumenterer og argumenterer. Alt fra hårlengde til virketid for balsam. Så sier hun at hun bruker lang tid på å regulere temperaturen skikkelig. Hun har fått eget bad nylig. Jeg sendte nett svar på mailen Her har ungene fått den gode vanen at de alltid skrur av vannet når de skal såpe seg inn/shamponere håret etc. Sparer masse varmt vann på den måten 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Eldstejenta fyller 12 til sommeren og har begynt å dusje lengre enn før. Jeg har forklart at strømregninga blir så dyr når vi bruker for mye varmt vann og at hvis hun dusjer så lenge, så får hun være med på å betale regninga. Har snakka om å måtte betale 5 kroner for hver dusj der tida overstiger 5 minutter etc. Dette ønsker hun ikke, så hun kjapper seg rimelig greit 5 min? Det er nå ikke så lenge å stå i dusjen da... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Jeg har en eks som vel kan kalles en smule egoistisk:-) Han tappet hver morgen et fullt badekar til seg selv. Og det betyr at det ikke var fullt før det skvulpet over på kantene. Varmtvannstanken var da tom, og jeg måtte vente til kvelden. Han hadde en tenåringsdatter som var hos oss annehver helg. Hun hadde nok sett seg lei på dette fenomenet. En lørdag morgen hadde hun sørget for å tømme hele varmtvannstanken før han sto opp, bare for å vise han. Tenåringer er uforbederlige egoister, men de må læres at man må ta hensyn til andres behov. Jeg hadde ikke gitt meg før hun tok poenget, og innrettet seg deretter:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Her har ungene fått den gode vanen at de alltid skrur av vannet når de skal såpe seg inn/shamponere håret etc. Sparer masse varmt vann på den måten Det der gjør selv ikke min mann. Og i alle fall ikke ungene. Men jeg har alltid gjort det. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2009 Eldstejenta fyller 12 til sommeren og har begynt å dusje lengre enn før. Jeg har forklart at strømregninga blir så dyr når vi bruker for mye varmt vann og at hvis hun dusjer så lenge, så får hun være med på å betale regninga. Har snakka om å måtte betale 5 kroner for hver dusj der tida overstiger 5 minutter etc. Dette ønsker hun ikke, så hun kjapper seg rimelig greit Det skal gå på 5 minutter, men selv jeg synes det blir litt lite 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2009 Jeg har en eks som vel kan kalles en smule egoistisk:-) Han tappet hver morgen et fullt badekar til seg selv. Og det betyr at det ikke var fullt før det skvulpet over på kantene. Varmtvannstanken var da tom, og jeg måtte vente til kvelden. Han hadde en tenåringsdatter som var hos oss annehver helg. Hun hadde nok sett seg lei på dette fenomenet. En lørdag morgen hadde hun sørget for å tømme hele varmtvannstanken før han sto opp, bare for å vise han. Tenåringer er uforbederlige egoister, men de må læres at man må ta hensyn til andres behov. Jeg hadde ikke gitt meg før hun tok poenget, og innrettet seg deretter:-) Hadde han tid til å bade om morgenen da? Og hva sa han da det var tomt for varmtvann? *He he*. Det hadde han bare godt av! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Hadde han tid til å bade om morgenen da? Og hva sa han da det var tomt for varmtvann? *He he*. Det hadde han bare godt av! Ja, han begynte ikke på jobb før 11-12-tiden. Bade og bade...han lå i badekaret og vasket seg så vidt det var. Og så fylte han på med enda mer vamt vann, etter hvert som det ble kaldere, og til slutt var det jo tomt da. Det var en seanse av en annen verden :-( Han tok ikke poenget med hvorfor datteren gjorde det. Han ble bare sint fordi hun hadde brukt opp alt vannet. Selvinnsikt er en fin ting :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2009 Våre tenåringer sluttet aldri å dusje, før tanken var tom og det bare var kaldt vann igjen. Etterhvert lærte vi oss til å dusje på andre tidspunkter enn de, slik at de, som brukte mest vann, fikk dusje sist. Argumentasjon er håpløst. '' Argumentasjon er håpløst.'' Jepp! Ofte er det bortkasta bruk av energi, men kun når hun har "anfall". Det er rart så de skifter humør i den alderen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2009 Ja, han begynte ikke på jobb før 11-12-tiden. Bade og bade...han lå i badekaret og vasket seg så vidt det var. Og så fylte han på med enda mer vamt vann, etter hvert som det ble kaldere, og til slutt var det jo tomt da. Det var en seanse av en annen verden :-( Han tok ikke poenget med hvorfor datteren gjorde det. Han ble bare sint fordi hun hadde brukt opp alt vannet. Selvinnsikt er en fin ting :-) Det høres ut som at du er fornøyd med at han er en eks Noen tenker jo bare på seg selv, og han er kanskje en av dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Det høres ut som at du er fornøyd med at han er en eks Noen tenker jo bare på seg selv, og han er kanskje en av dem. Ja- og ja :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 '' Argumentasjon er håpløst.'' Jepp! Ofte er det bortkasta bruk av energi, men kun når hun har "anfall". Det er rart så de skifter humør i den alderen. Ja, jeg har sluttet å bry meg, når det dårlige humøret er på topp. Jeg vet at jeg gjør alt jeg kan for at h*n skal ha det bra, og at det dårlige humøret ikke er min skyld. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.