Gå til innhold

Hvordan gå frem?

Gjest savner en liten krabat

Anbefalte innlegg

Gjest savner en liten krabat
Skrevet

Prøver å lete på nettet hvor jeg kan finne små hunder tilsalgs.

Men er ikke helt stø på dette feltet, så tenkte å spørre dere kloke om hvordan gå frem/finne noen som selger små hunder?

Gjest Har liten en selv
Skrevet

Jeg har erfaring fra omplassering som tar betalt for hunden/katten (det heter seg at betalingen er for vaksiner etc. Du må underskrive en kontrakt at du ikke får sette valper på dyret, at hvis du må gi den bort så skal de tilbake til dem osv.)

Min erfaring med et sånt sted er svært negativt, slik at jeg derfor ikke kan klare å anbefale dette til folk. (selv om det sikkert er noen som driver bra og seriøst også. Jeg fikk en totalt ødelagt og svært nervøs hund kastet i fanget uten å gi meg to minutter hvor de fortalte om hunden og lot oss bli kjent ved overlevering. Dessuten var dette en svært gjennom enmannshund og det var ikke bra når jeg hadde to unger. Når jeg klagde så fikk jeg veldig bråk da de mente jeg var den som ikke var skikket.)

Jeg ville tittet innom finn.no hvis jeg var deg. Der både gis bort og selges hunder. Små også. Og dyrene kan være godt tatt hånd om, rolige og trygge dyr, med et som skal være av vaksiner etc.

Evnt. kan du søke på nettet etter oppdrettere på akkuat den hunderasen som du har lyst på. Men hunder med papirer koster.

Jeg selv synes det er så mye bra som gis bort gratis at jeg ikke helt ser poenget med å betale tusenvis av kroner for en hund, men så er jeg i kategorien "hobby" og driver verken med oppdrett eller utstilling.

I avisene står det også i ny og ne valper/voksne hunder som gis bort eller selges. Likeså på oppslagstavlene på ymse kjøpsenter ol.

Ta deg tid til å hilse på hunden, bli litt kjent med den. Sjekk hvordan den reagerer på klapp i hendene, på å roe seg på kommando mm. Er den aggressiv, nervøs, overstresset, glad, trygg. Det er svært viktig at vi passer sammen med dyrene vi får oss og at dyrene er stabile og gode i psyken. Slik sett er alle de beste forutsetninger til stede for en langt og godt dyrehold til glede for begge parter.

Les om hundehold på internet.

:)

Skrevet

Prøv Norsk Kennel Klubb, de har oversikt over alle oppdrettere vil jeg tro.

Skrevet

Gå på Finn.no under kategori "Torget" / Dyr og utstyr / Hunder

Her kan du evt.søke spesifikt etter hunderaser ved hjelp av søkeord.

Her finnes ca 1500 annonser om hunder til salgs. Hovedsakelig fra privatpersoner og oppdrettere som driver avl og salg av ulike raser.

Hvis du ikke finner nøyaktig det du leter etter, så kan du ihvertfall ganske sikkert finne linker eller kontaktpersoner som kan hjelpe deg videre.

Skrevet

En venninne av meg gikk innom dyrebutikken da hun skulle kjøpe seg hund. De videreformidlet kontakt med hundeselgere.

Gjest Tatjana
Skrevet

Hvis du er ute etter en rasehund, så vil jeg på det sterkeste anbefale deg å ta kontakt med den aktuelle raseklubben. Du finner vel en oversikt over raseklubber på NKK sine sider, tror jeg, ellers kan du søke på rasen på nettet. Ring og snakk med valpeformidler, eller send en mail.

Blandingshunder vet jeg ikke hvor du kan få tak i. Du kan jo prøve å søke på f.eks. finn.no. Men husk at med blandingshunder er det veldig vanskelig å si noe om hvordan hunden blir som voksen, både når det gjelder størrelse og gemytt.

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg har erfaring fra omplassering som tar betalt for hunden/katten (det heter seg at betalingen er for vaksiner etc. Du må underskrive en kontrakt at du ikke får sette valper på dyret, at hvis du må gi den bort så skal de tilbake til dem osv.)

Min erfaring med et sånt sted er svært negativt, slik at jeg derfor ikke kan klare å anbefale dette til folk. (selv om det sikkert er noen som driver bra og seriøst også. Jeg fikk en totalt ødelagt og svært nervøs hund kastet i fanget uten å gi meg to minutter hvor de fortalte om hunden og lot oss bli kjent ved overlevering. Dessuten var dette en svært gjennom enmannshund og det var ikke bra når jeg hadde to unger. Når jeg klagde så fikk jeg veldig bråk da de mente jeg var den som ikke var skikket.)

Jeg ville tittet innom finn.no hvis jeg var deg. Der både gis bort og selges hunder. Små også. Og dyrene kan være godt tatt hånd om, rolige og trygge dyr, med et som skal være av vaksiner etc.

Evnt. kan du søke på nettet etter oppdrettere på akkuat den hunderasen som du har lyst på. Men hunder med papirer koster.

Jeg selv synes det er så mye bra som gis bort gratis at jeg ikke helt ser poenget med å betale tusenvis av kroner for en hund, men så er jeg i kategorien "hobby" og driver verken med oppdrett eller utstilling.

I avisene står det også i ny og ne valper/voksne hunder som gis bort eller selges. Likeså på oppslagstavlene på ymse kjøpsenter ol.

Ta deg tid til å hilse på hunden, bli litt kjent med den. Sjekk hvordan den reagerer på klapp i hendene, på å roe seg på kommando mm. Er den aggressiv, nervøs, overstresset, glad, trygg. Det er svært viktig at vi passer sammen med dyrene vi får oss og at dyrene er stabile og gode i psyken. Slik sett er alle de beste forutsetninger til stede for en langt og godt dyrehold til glede for begge parter.

Les om hundehold på internet.

:)

Er det mange hunder _med_ stamtavle som gis bort? Jeg synes det er verdt å betale den prisen for å få en hund som er frisk og som jeg kan stole på ikke er overavlet eller har dårlige gener.

Jeg anbefaler rasehundklubben hvis man er ute etter seriøse oppdrettere. Det er mye rart på FINN.

Gjest Har liten en selv
Skrevet

Er det mange hunder _med_ stamtavle som gis bort? Jeg synes det er verdt å betale den prisen for å få en hund som er frisk og som jeg kan stole på ikke er overavlet eller har dårlige gener.

Jeg anbefaler rasehundklubben hvis man er ute etter seriøse oppdrettere. Det er mye rart på FINN.

Jeg vet ikke hvor mange det kan dreie seg om, jeg har ikke sjekket på bla finn.no

Men selv så sitter jeg med verdens snilleste og hærlige krabat som jeg overtok gratis som halvtannetåring (han er åtte nå) og han har flotte papirer. Jeg har sett besteforeldre, foreldre og søsken av ham.

Jeg fikk ham gjennom en annonse i avisen.

Det er masse flotte hunder som er mix også, en må bare legge litt jobb i å sjekke rundt ting før en sier ja takk.

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg vet ikke hvor mange det kan dreie seg om, jeg har ikke sjekket på bla finn.no

Men selv så sitter jeg med verdens snilleste og hærlige krabat som jeg overtok gratis som halvtannetåring (han er åtte nå) og han har flotte papirer. Jeg har sett besteforeldre, foreldre og søsken av ham.

Jeg fikk ham gjennom en annonse i avisen.

Det er masse flotte hunder som er mix også, en må bare legge litt jobb i å sjekke rundt ting før en sier ja takk.

Ja, det er viktig å sjekke grundig. Både den som skal gi bort, og den som skal overta har et ansvar der. Jeg vet at det finnes mange useriøse oppdrettere, og det kan være vanskelig å luke ut de seriøse. Derfor er det tryggest å gå gjennom rasehundklubben. Det å ha hund koster, gjerne mer enn den engangsinvesteringen du gjør i å kjøpe en hund med stamtavle. Utgiftene kan bli enormt mye større om hunden du kjøper er syk. Stamtavle er ikke først og fermst til for at du skal kunne bruke hunden i utstilling. Den gir en garanti på at hunden ikke er blitt overavlet og at den har gode gener. f.eks da Chihuahuaen ble så populær var det ikke nok oppdrettere for å dekke markedet, og dermed ble det mye inavl, overavl og dårlige gener. Dette ville vært unngått om ikke folk avlet på dyr som ikke er godkjent for alv av NKK.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...