Gå til innhold

Trening og forslag til mellommåltid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter nesten 9 mnd uten trening, så kan jeg ikke uttrykke nok hvor fantastisk deilig det er å ha begynt å trene igjen! Jeg trener nå 4-5 ganger i uken og gleder meg hver gang!! Bare å kjenne at kroppen er i bevegelse igjen, og kjenne musklene jobbe.. aah det er bare herlig!! Ikke skjønner jeg hva jeg bedrev tiden min med i den ”trenfrie” perioden min. På treningssenteret der jeg trener er det utrolig mange artige timer og mye variasjon. Denne uken har jeg trent body pump, salsa/latino aerobics, body jam (mange forskjellige dansestiler), og core (styrke & kondisjonstrening for kjernemuskelaturen)! Kjempemoro alt sammen!!! :)

Men nok om det. Jeg pleier å trene rett etter jobb, og har ofte litt dårlig tid siden jeg skal prøve å rekke disse timene. Jeg spiser lunsj på jobben kl 12:30 og trenger derfor å få i meg litt før jeg trener igjen (rekker ikke spise middag før trening). Jeg har kjøpt noe som heter Alpen bars og de er veldig gode men da må jeg til Meny for å få tak i de og der er jeg ikke såå ofte. Har dere forslag til andre type barer som er gode? Evnt noe helt annet? Brødskiver/knekkebrød spiser jeg sjeldent så helst noe annet enn det.

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg synes brødskiver og knekkiser fungerer dårlig fordi magen må jobbe lenge med det og du risikerer og få vondt i magen på trening. Banan er det aller beste, ellers noe lett mat som yoghurt. (obs, noen får magetrøbbel av melkeprodukter før trening! )

Skrevet

Jeg synes brødskiver og knekkiser fungerer dårlig fordi magen må jobbe lenge med det og du risikerer og få vondt i magen på trening. Banan er det aller beste, ellers noe lett mat som yoghurt. (obs, noen får magetrøbbel av melkeprodukter før trening! )

Takk for forslag:)

Banan synes jeg egentlig er litt lite. Føler ikke at det hjelper så mye mot sulthetsfølelsen. Men kanskje jeg kunne kombinert det med en yoghurt..

Brødskiver osv spiser jeg som sagt sjeldent men sånne barer synes jeg funker ganske bra.

Skrevet

Takk for forslag:)

Banan synes jeg egentlig er litt lite. Føler ikke at det hjelper så mye mot sulthetsfølelsen. Men kanskje jeg kunne kombinert det med en yoghurt..

Brødskiver osv spiser jeg som sagt sjeldent men sånne barer synes jeg funker ganske bra.

Du får kjøpe inn ett lite lager med barer når du er på meny. :-)

Skrevet

En håndfull nøtte/rosinblanding kombinert med en banan en time til en halv time før trening, det gir metthetsfølelse uten å være så stor mengde at du får "hold" av det til treningen.

Skrevet

Klubben til jr hadde akkurat besøk av en trenings- og kostholdsekspert, og hun anbefalte et større måltid 2-3 timer før en tøff treningsøkt. Jeg syns dette hørtes lenge ut, jeg har selv alltid spist en time før, og det har jeg praktisert overfor jr også. Dette var for kort tid sa hun, fordi kroppen da ville være opptatt av å fordøye maten, ikke å pumpe blod til hjertet. Det høres i grunnen logisk ut. Hun anbefalte rett og slett en ekstra matpakke som skulle spises i to-tiden dersom treningen startet halv fem, ogen banan mellom to harde økter på samme dag.

Dessuten anbefalte hun et måltid som ga påfyll av både karbohydrater og protein (grovskive m brunost) etter treningen dersom man skulle forbedre formen, og bare protein (kokt egg, kyllingfilet, salat etc) dersom man skulle ned i vekt. Hun var meeeget kritisk til bruk av både kosttilskudd og bars, og gikk faktisk så langt som å kalle dette et folkehelse-eksperiment. Det eneste man hadde behov for tilskudd av var tran (el omega 3).

jasåsånnerdet
Skrevet

Cottage cheese (god proteinkilde).

Gulrøtter.

Frukt (eple, banan (god energikilde).

Proteinshake.

Musli & melk (f.eks Go'Dag - nei, ikke go-morgen-yoghurt og musli, men Go'Dag - altså en egen pakke med musli).

Gjest Aimabel
Skrevet

Klubben til jr hadde akkurat besøk av en trenings- og kostholdsekspert, og hun anbefalte et større måltid 2-3 timer før en tøff treningsøkt. Jeg syns dette hørtes lenge ut, jeg har selv alltid spist en time før, og det har jeg praktisert overfor jr også. Dette var for kort tid sa hun, fordi kroppen da ville være opptatt av å fordøye maten, ikke å pumpe blod til hjertet. Det høres i grunnen logisk ut. Hun anbefalte rett og slett en ekstra matpakke som skulle spises i to-tiden dersom treningen startet halv fem, ogen banan mellom to harde økter på samme dag.

Dessuten anbefalte hun et måltid som ga påfyll av både karbohydrater og protein (grovskive m brunost) etter treningen dersom man skulle forbedre formen, og bare protein (kokt egg, kyllingfilet, salat etc) dersom man skulle ned i vekt. Hun var meeeget kritisk til bruk av både kosttilskudd og bars, og gikk faktisk så langt som å kalle dette et folkehelse-eksperiment. Det eneste man hadde behov for tilskudd av var tran (el omega 3).

http://www.iform.nu/Crosslink.jsp?d=135

Ja, det samme skriver IFORM! :-)

Skrevet

http://www.iform.nu/Crosslink.jsp?d=135

Ja, det samme skriver IFORM! :-)

Ja se der ja :) Det er gjort masse forskning på forholdet mellom trening og helse ved Det medisisnke fakultet ved NTNU i Trondheim de siste 10 årene, og intervallmodellen 4x4 er utviklet derfra. Jeg har stor tiltro til deres anbefalinge både på ernærings- og treningsfronten. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...