Onsdag1365380628 Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Min stedatter er lat og bortskjemt og faren synes det er greit at hun forlater badet med våte handuker utover gulvet, klær liggende og kosmetikk så vi knapt kommer frem og får vasket hendene. Det ender oftest med at jeg rydder sånn passende og overser tenåringsfaktene. Hun bor fast og sin mor og er her hos oss en uke innimellom. Da har hun med seg klær og div, og når uka er omme tar hun med seg alt og reiser igjen. Vi har snakket om dette mange ganger, men ønsker å ha positiv fokus når hun er her, og faren skjønner kanskje ikke helt at det er noe å lage problem av. Jeg har vært inne på tanken å bare la det flyte over, jeg er nesten sikker på at vi i slutten av uka ikke hadde fått opp døra. Bare latt som ingenting og skrevet over berget av handduker, skittentøy og diverse bager.. Eller hva med å pakke ned alt, vått og tørt, ned i bagen og båret det inn på rommet hennes. Et herlig sammensurium av makeup, skitne truser og rene klær. Hun har skap på rommet som kan benyttes men bagen SKAL stå på badet og omkretsen blir større og større og badegulvet mindre og mindre synlig. Dette ble litt på fleip, men dere har kanskje andre gode råd? Jeg vet alt om det å sette grenser og prate om ting, men som dere skjønner så er det lite aktuelt. Hun har vært vant til å ha faren alene og han har ryddet.Og han ønsker å ha det slik. Jeg har ikke bodd her så lenge at jeg føler for å ta kampen med min stedatter. Hva gjør jeg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Bare ta alt sammen og sett det inn på rommet hennes. Når hun kommer og setter bagen fra seg, så tar du og setter den på rommet hennes. Etterhvert som badet fylles opp, så tar du bare tingene og legger det på rommet hennes, unntatt toalettartikler. Bor hun hos dere fast i en uke av gangen, vil det sikkert vært greit å lage fast plass til toalettsakene hennes på badet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2009 Bare ta alt sammen og sett det inn på rommet hennes. Når hun kommer og setter bagen fra seg, så tar du og setter den på rommet hennes. Etterhvert som badet fylles opp, så tar du bare tingene og legger det på rommet hennes, unntatt toalettartikler. Bor hun hos dere fast i en uke av gangen, vil det sikkert vært greit å lage fast plass til toalettsakene hennes på badet. Hun har et helt skap til disposisjon, men det er nesten tomt. Hun drar med seg en stor toalettmappe som inneholder like mye som et skap og når den åpnes blir innholdet liggende utover benken. Takk ellers for gode råd, det skal jeg sannelig prøve. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Hun har et helt skap til disposisjon, men det er nesten tomt. Hun drar med seg en stor toalettmappe som inneholder like mye som et skap og når den åpnes blir innholdet liggende utover benken. Takk ellers for gode råd, det skal jeg sannelig prøve. Sitat: "Hun drar med seg en stor toalettmappe som inneholder like mye som et skap og når den åpnes blir innholdet liggende utover benken." Det kjenner jeg til, datteren min har med seg en hel veske full av diverse hårprodukter, kremer, sminke og jeg vet ikke hva. Hun har en knagg på badet, hvor hun henger vesken, men det blir mye rot utover allikevel, men vi rydder og sier ingenting, for det er så få dager hun er her, og vi er glad i henne og glad for å få henne på besøk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Jeg henter min tenåring og ber henne rydde opp, selv om jeg bruker lenger tid på det enn å rydde selv. Hun kommenterte det en gang, men da jeg forklarte hvorfor sa hun at hun skjønte poenget. De lærer ingenting av at vi rydder for dem, og det er jo langt mer hyggelig om ikke klær ligger slengt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest @krøll Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Når det gjelder min 11-åring med fjortistendenser, bare roper jeg på henne og hun kommer som et skudd: "ÅÅÅÅÅ, jeg glemte meg!!" Det gjør hun vel og merke ALLTID. Hårbørster, strikker, lotion, deodorant, sminke (som egentlig er forbudt på hverdager), håndklær, tannbørste og fluortabletter. Jeg finner omtrent ikke igjen mitt eget oppi alt rotet. Når frøkna til mannen på 19 er på besøk er det enda verre, for hun lasser opp på toppen av veslefrøkna sitt. Men da later jeg som jeg ikke ser. Jenta er både søt og hyggelig, og det er så sjelden hun er her og bare et par dager om gangen. Så da er jeg blind. Og ikke før er hun ute av døra så kommer veslemor springende: "ÅÅÅÅ, jeg glemte meg igjen, jeg!!" Så jeg har avfunnet meg med at jeg nok må være baderomsdiktator i minst ti år til.............Og når hun vel er ute av huset savner man alt rotet..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Jeg henter min tenåring og ber henne rydde opp, selv om jeg bruker lenger tid på det enn å rydde selv. Hun kommenterte det en gang, men da jeg forklarte hvorfor sa hun at hun skjønte poenget. De lærer ingenting av at vi rydder for dem, og det er jo langt mer hyggelig om ikke klær ligger slengt. Fungerer det da? Min 18- åring bare lukker ørene og anklager meg for å ha støv på hjernen når jeg ber henne rydde sminke og klær. Brukt treningstøy, rent og halvskittent annet tøy bli liggende på badegulvet inntil jeg ikke orekr å se på det lenger. Jeg har brukt 5 år på å få henne til å rydde etter seg men har fortsatt ikke lyktes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Fungerer det da? Min 18- åring bare lukker ørene og anklager meg for å ha støv på hjernen når jeg ber henne rydde sminke og klær. Brukt treningstøy, rent og halvskittent annet tøy bli liggende på badegulvet inntil jeg ikke orekr å se på det lenger. Jeg har brukt 5 år på å få henne til å rydde etter seg men har fortsatt ikke lyktes. Det er bare snakk om mangel på respekt. Så lenge hun bor hjemme hos dere, så er det en selvfølge at hun ikke lar sitt eget ego fylle huset - men tvert i mot tar hensyn til at det er andre mennesker på jord. Det er deres husregler om gjelder. Jeg blir så provosert av at barn og ungdom skal bestemme - hvor de enn er. Husk at de en dag er ute i samfunnet/livet, og blir pent nødt til å innrette seg etter å høre på/innrette seg etter andre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Fungerer det da? Min 18- åring bare lukker ørene og anklager meg for å ha støv på hjernen når jeg ber henne rydde sminke og klær. Brukt treningstøy, rent og halvskittent annet tøy bli liggende på badegulvet inntil jeg ikke orekr å se på det lenger. Jeg har brukt 5 år på å få henne til å rydde etter seg men har fortsatt ikke lyktes. Jeg synes begge de eldste roter mindre nå, men jeg må innrømme at jeg har vært alt for sløv med å få dem til å plukke opp selv tidligere. Jeg har heller gjort det selv framfor å mase. Nå maser jeg ikke, men sier vennlig og bestemt at de skal rydde opp etter seg _nå_. Jeg lærte trikset i et program på tv'n De hører langt bedre etter om jeg ser dem i øynene, smiler og gir beskjed, framfor at jeg står i et annet rom og ber dem ta det. Alt for ofte har de da sagt "Jeg tar det senere". Jeg spør heller ikke om de vil eller kan ta det, men informerer om at de skal gjøre det nå. Du får teste det ut, om det virker hos deg også Det rare er at jeg selv synes det er hyggeligere når jeg gir beskjed på en så grei måte. Ungene føler nesten de ikke kan si nei når jeg er så vennlig, men samtidig bestemt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilje30 Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 ''Hun har vært vant til å ha faren alene og han har ryddet.Og han ønsker å ha det slik''. Så nå som han har fått et kvinnfolk i hus, har han sluttet å rydde, men overlatt det til deg. Regner meg at du får lønn som hushjelp? Hvis ikke, synes jeg forslaget ditt er bra. Lemp det inn på rommet hennes eller få mannen til å gjøre det siden han vil ha det slik. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 ''Hun har vært vant til å ha faren alene og han har ryddet.Og han ønsker å ha det slik. Jeg har ikke bodd her så lenge at jeg føler for å ta kampen med min stedatter. Hva gjør jeg? '' Jeg mener det er svært uklokt av det å lage dette til en kamp mellom deg og stedatteren. Du kan evt. legge press på faren hennes om at han skal sette tydeligere krav - eller rydde etter henne daglig. Synes ikke det primært er du som skal irettesette henne dersom du og faren hennes ikke har bodd sammen så lenge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Fungerer det da? Min 18- åring bare lukker ørene og anklager meg for å ha støv på hjernen når jeg ber henne rydde sminke og klær. Brukt treningstøy, rent og halvskittent annet tøy bli liggende på badegulvet inntil jeg ikke orekr å se på det lenger. Jeg har brukt 5 år på å få henne til å rydde etter seg men har fortsatt ikke lyktes. Hun kommer til å vise at hun faktisk _kan_ rydde den dagen hun bor for seg selv. Å lukke ørene for mødremas, er en del av mange vettige menneskers utvikling...*s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 ''Hun har vært vant til å ha faren alene og han har ryddet.Og han ønsker å ha det slik. Jeg har ikke bodd her så lenge at jeg føler for å ta kampen med min stedatter. Hva gjør jeg? '' Jeg mener det er svært uklokt av det å lage dette til en kamp mellom deg og stedatteren. Du kan evt. legge press på faren hennes om at han skal sette tydeligere krav - eller rydde etter henne daglig. Synes ikke det primært er du som skal irettesette henne dersom du og faren hennes ikke har bodd sammen så lenge. Ut i fra ditt "byråkratiske og faglige språk", frosken...som du bruker i stort sett alle innlegg...Går det an å spørre om hva du jobber med til daglig? Jeg er nysgjerrig på dette, men samtidig så har jeg vel ikke noe med det, kanskje :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Hun kommer til å vise at hun faktisk _kan_ rydde den dagen hun bor for seg selv. Å lukke ørene for mødremas, er en del av mange vettige menneskers utvikling...*s* Er jo klar over det, men like fult er det fryktlig irriterende å ha hennes rot utover badet og huset forøvrig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Er jo klar over det, men like fult er det fryktlig irriterende å ha hennes rot utover badet og huset forøvrig. Ja, det er ganske imponerende hvor mye enkelte ungdommer er i stand til å rote! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Ut i fra ditt "byråkratiske og faglige språk", frosken...som du bruker i stort sett alle innlegg...Går det an å spørre om hva du jobber med til daglig? Jeg er nysgjerrig på dette, men samtidig så har jeg vel ikke noe med det, kanskje :-) Akkurat nå for tiden bruker jeg mesteparten av tiden på å skrive en masteroppgave innen helsefag. Har gjort svært ulike ting tidligere, så hvor det du oppfatter som byråkratisk språk kommer fra, er ikke så godt å si :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VKF Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Sett deg ned sammen med henne og lag husordensregler. Forklar at det er for at du ønsker det skal være en god stemning i huset. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Akkurat nå for tiden bruker jeg mesteparten av tiden på å skrive en masteroppgave innen helsefag. Har gjort svært ulike ting tidligere, så hvor det du oppfatter som byråkratisk språk kommer fra, er ikke så godt å si :-) OK:-) Jeg har ofte lurt på om du er psykolog - eller kanskje sosionom, eller jobber innenfor barnevernet. Man blir jo nysgjerrig når man leser mange innlegg, etter hvert. Og de ordene og språket du bruker - sammenlignet med mange andre bukere - har fått meg til å bli litt nysgjerrig. Ikke noe mer enn det :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2009 ''Hun har vært vant til å ha faren alene og han har ryddet.Og han ønsker å ha det slik. Jeg har ikke bodd her så lenge at jeg føler for å ta kampen med min stedatter. Hva gjør jeg? '' Jeg mener det er svært uklokt av det å lage dette til en kamp mellom deg og stedatteren. Du kan evt. legge press på faren hennes om at han skal sette tydeligere krav - eller rydde etter henne daglig. Synes ikke det primært er du som skal irettesette henne dersom du og faren hennes ikke har bodd sammen så lenge. Her er jeg enig med deg. Jeg synes også det er farens oppgave å sette grenser for sin datter. Men problemet mitt er at vi knapt får opp badedøra på slutten og uka, og jeg blir i dårlig humør når jeg skal leve i allt rotet. Jeg har selv en tenåringsdatter, og hun kunne vel ikke tenke på å forlate badet i den tilstanden. I såfall hadde jeg sagt klart fra og badet hadde vært blåst iløpet av få minutter. Min stedatter gjør altså ikke det og jeg vil ikke ta opp kampen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2009 ''Hun har vært vant til å ha faren alene og han har ryddet.Og han ønsker å ha det slik''. Så nå som han har fått et kvinnfolk i hus, har han sluttet å rydde, men overlatt det til deg. Regner meg at du får lønn som hushjelp? Hvis ikke, synes jeg forslaget ditt er bra. Lemp det inn på rommet hennes eller få mannen til å gjøre det siden han vil ha det slik. Nei, han rydder i grunnen ikke etter henne heller. Jeg tror han synes tingene hennes er litt privat og at det er feil å "snoke" i sakene. Han dytter dem bare litt unna. Iogmed at hun bare er her en uke innimellom blir ikke rotet liggende så veldig lenge. Og uka begynner jo greit så blir det mer og mer rot. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.