Gå til innhold

Rot på badet, hva gjør jeg?

Onsdag1365380628

Anbefalte innlegg

Onsdag1365380628

Jeg henter min tenåring og ber henne rydde opp, selv om jeg bruker lenger tid på det enn å rydde selv. Hun kommenterte det en gang, men da jeg forklarte hvorfor sa hun at hun skjønte poenget. De lærer ingenting av at vi rydder for dem, og det er jo langt mer hyggelig om ikke klær ligger slengt.

Min tenåring må også rydde og jeg er enig med deg der at de bør rydde etter seg. Men faren ser ikke problemet og jeg vil heller ikke ta opp kampen med henne. Hun er lat og bortskjemt og ikke enkel å få igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Onsdag1365380628

10

• frosken

5

• Elis31

4

• AneM1365380603

3

Min tenåring må også rydde og jeg er enig med deg der at de bør rydde etter seg. Men faren ser ikke problemet og jeg vil heller ikke ta opp kampen med henne. Hun er lat og bortskjemt og ikke enkel å få igang.

Jeg mener du har skrevet om dette før. Stemmer ikke det?

Det er mange menn som ikke ser problemet med rot.

Jeg tror du må ta tak i dette selv. Jeg tror ikke du greier få pappa`n til å gjøre det.

Kan du ikke sette deg ned med henne å snakke på en rolig måte og lage regler som dere henger på f.eks kjøleskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Det er bare snakk om mangel på respekt. Så lenge hun bor hjemme hos dere, så er det en selvfølge at hun ikke lar sitt eget ego fylle huset - men tvert i mot tar hensyn til at det er andre mennesker på jord. Det er deres husregler om gjelder.

Jeg blir så provosert av at barn og ungdom skal bestemme - hvor de enn er. Husk at de en dag er ute i samfunnet/livet, og blir pent nødt til å innrette seg etter å høre på/innrette seg etter andre.

Her er jeg fullt ut enig, hun mangler respekt og tar ikke hensyn til andre enn seg selv. Men problemet er det at hun aldri har lært verken respekt eller å rydde etter seg, så dette er resultatet. Hun har derimot lært å svare for seg. Det er heldigvis ikke min datter og mitt problem så jeg velger å innta en litt lav profil her på hjemmebane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Jeg mener du har skrevet om dette før. Stemmer ikke det?

Det er mange menn som ikke ser problemet med rot.

Jeg tror du må ta tak i dette selv. Jeg tror ikke du greier få pappa`n til å gjøre det.

Kan du ikke sette deg ned med henne å snakke på en rolig måte og lage regler som dere henger på f.eks kjøleskapet?

Han lever gjerne i rot så lenge datteren er fornøyd. Jeg tror på et vis at han er redd for å sette grenser, redd for at hun skal synes det er utrivelig å være her om det kreves noe og kanskje velge å ikke komme. Han sliter med litt dårlig samvittighet ovenfor henne og vil at det skal være bare kos mens hun er her. Tiden er liksom aldri passende for en alvorsprat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han lever gjerne i rot så lenge datteren er fornøyd. Jeg tror på et vis at han er redd for å sette grenser, redd for at hun skal synes det er utrivelig å være her om det kreves noe og kanskje velge å ikke komme. Han sliter med litt dårlig samvittighet ovenfor henne og vil at det skal være bare kos mens hun er her. Tiden er liksom aldri passende for en alvorsprat.

Jeg skjønner både han og deg, men datteren er såpass voksen at det må vel gå an å ta en fornuftig prat med henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Det er ikke enkelt når dere voksne ikke spiller på lag. Det som skjer er jo at den som prøver å oppdra og holde orden blir sett på som vanskelig. Jeg tipper det hender at du får skylda for dårlig stemning....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er jeg enig med deg. Jeg synes også det er farens oppgave å sette grenser for sin datter. Men problemet mitt er at vi knapt får opp badedøra på slutten og uka, og jeg blir i dårlig humør når jeg skal leve i allt rotet. Jeg har selv en tenåringsdatter, og hun kunne vel ikke tenke på å forlate badet i den tilstanden. I såfall hadde jeg sagt klart fra og badet hadde vært blåst iløpet av få minutter. Min stedatter gjør altså ikke det og jeg vil ikke ta opp kampen.

Jeg hadde forsøkt å snakke med henne om det på en litt humoristisk måte. I tillegg hadde jeg sannsynligvis bare ryddet litt opp etter henne, det tar jo bare et par minutter.

Hadde det vært mitt bad, så hadde jeg fokusert på å få henne til å ha bagen sin på soverommet og ikke på badet. Hvis hun "glemmer" akkurat det, så synes jeg ikke du er slem om du bare flytter bagen dit den skal stå.

Jeg mener det er viktig at det ikke ender med at du kjefter om rydding eller blir veldig bebreidende. Det vil sannsynligvis gi henne en ganske sterk følelse av at du (og datteren din) har overtatt faren hennes og hennes hjem nr. 2. Eller noe sånt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Slik jeg ser det så har du tre valg:

1. Du kan ta kampen opp med far og forlange at han rydder eller får henne til å rydde selv.

2. Du kan ta kampen opp med stedatteren din og få henne til å rydde selv, med fare for å bli sett på den onde stemoren og at far blir sur på deg.

3. Du kan ignorere det og se om far og datter reagerer på rotet etter hvert. Det blir muligens tøffest for deg, etter som jeg leser innlegget ditt slik at far og datter ikke vil ha noen problemer med at badet blir et eneste kaos og at døra knapt lar seg åpne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han rydder i grunnen ikke etter henne heller. Jeg tror han synes tingene hennes er litt privat og at det er feil å "snoke" i sakene. Han dytter dem bare litt unna. Iogmed at hun bare er her en uke innimellom blir ikke rotet liggende så veldig lenge. Og uka begynner jo greit så blir det mer og mer rot.

Jeg tror muligens jeg hadde oversett det og bare trampet på det som ligger på gulvet med det resultat at noe sikkert blir ødelagt etterhvert. Faren med akkurat det er jo at hun vil få deg totalt i vrangstrupen...

Det pedagogisk riktige er jo å sette seg ned og snakke skikkelig med jenta og forklare at når man bor mange sammen så kan man ikke ha alle tingene sine slengt rundt i fellesarealene som man vil, i alle fall ikke sånn at det er til hinder for de andre. Og legge til at hun er såpass voksen at dere regner med at dette skjønner hun uten problemer og at hun sikkert bare har glemt seg litt bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Faren som må endre seg

Jeg synes faren hennes er (utilsiktet) slem mot henne, som holder henne utenfor familien og fellesskapet ved å la henne få ha egne regler som gjør at hun i enda mindre grad kan føle seg som en del av farens nye familie.

Når det er slik, forstår jeg godt at hun ikke vil rydde og gjøre seg enda mer usynlig i hans nye liv. (Dette er kanskje heller ikke bevisst.)

Og det er ikke sikkert at denne forklaringen stemmer 100%, men hvis du legger det frem slik for mannen din, så kanskje han ser det annerledes enn det han gjør nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Jeg synes faren hennes er (utilsiktet) slem mot henne, som holder henne utenfor familien og fellesskapet ved å la henne få ha egne regler som gjør at hun i enda mindre grad kan føle seg som en del av farens nye familie.

Når det er slik, forstår jeg godt at hun ikke vil rydde og gjøre seg enda mer usynlig i hans nye liv. (Dette er kanskje heller ikke bevisst.)

Og det er ikke sikkert at denne forklaringen stemmer 100%, men hvis du legger det frem slik for mannen din, så kanskje han ser det annerledes enn det han gjør nå?

Du har mye rett i det du skriver, jeg føler også at hun blir utenfor når hun skal gjøre hva hun vil og bare følge sine egne regler. Faren hennes er nok en smule feig som ikke tør ta opp kampen med henne. Han både ser og forstår problemet, men redselen for å lage en konflikt er for stor til at han gjør noe med det. Idag sopte jeg sammen allt som tilhørte henne, pakket det ned i bagen og satte den utafor døra. En liten stund senere spurte hun noe forbauset hvor bagen var blitt av..jeg svarte da med helt alminnelig stemme at jeg knapt kom innfor døren og så meg nødt til å rydde vei. Hun svarte ikke men tok det med et smil.

Kanskje er jeg den feige som ikke tar opp kampen, men jeg er som sagt innflyttet stemor og hun har måttet dele faren sin med meg. Hun var tidligere pappajente og har nok mistet litt av den følelsen etter at jeg kom i hus. Jeg ønsker ikke å starte noen konflikt pga rot på badet, men jeg må innrømme at jeg irriterer meg og synes det er vanskelig å overse det helt. Det handler jo litt om å vise repekt og ta hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg aldri akseptert. Klær skal ikke ligge på badet. Det er rett og slett både uhygenisk og forstyrrende for alle andre som skal bruke badet.

Jeg hadde heller ALDRI ryddet i dette. I beste fall hadde jeg kasta alt inn på rommet hennes.

MEN det viktige er jo at du får faren med på dette. Uten det så har du tapt før du prøver. Kan du ikke forklare han at du synes dette er veldig ukoselig, og at du foreslår at ho har samme regler som det dere har? For dere kaster vel ikke alt rundt omring på badet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg har to tenåringer i hus, og de roter helt for j........

Ofte ser det bomba ut på badet, og min løsning er å bare pakke det inn på rommet til dem, så slipper jeg å se på det i allefall.

Så har de det slik at de ikke få noe sted på fredag/helgen, før rommet er slikket å rent. Når og hvordan de gjør det er ikke mitt problem, men innen fredag kveld kl. 2000 skal det være ryddig, ellers blir det en riktig kjip helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ofte ser det bomba ut på badet, og min løsning er å bare pakke det inn på rommet til dem, så slipper jeg å se på det i allefall.

Så har de det slik at de ikke få noe sted på fredag/helgen, før rommet er slikket å rent. Når og hvordan de gjør det er ikke mitt problem, men innen fredag kveld kl. 2000 skal det være ryddig, ellers blir det en riktig kjip helg.

Klarer du virkelig å få dem til å rydde rommet en gang pr. uke, det gjør ikke jeg.

Men så lenge rotet er inne på hennes rom gir jeg blaffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Jeg har nå testet ut det med å rydde vekk alt. Jeg stappet nedi bagen og satte bagen utfor baderommet etpar ganger. Forbauset etterlyste hun sakene sine og lurte på hvem som hadde pakket ihop, og jeg svarte så hverdagslig jeg kunne at jeg sto i fare for ikke å komme meg inn på badet, så her måtte noe gjøres.

Sist hun var her bar hun selv bagen rett inn på rommet sitt, og noe rot på badet har jeg ikke sett. Håper det vedvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg har nå testet ut det med å rydde vekk alt. Jeg stappet nedi bagen og satte bagen utfor baderommet etpar ganger. Forbauset etterlyste hun sakene sine og lurte på hvem som hadde pakket ihop, og jeg svarte så hverdagslig jeg kunne at jeg sto i fare for ikke å komme meg inn på badet, så her måtte noe gjøres.

Sist hun var her bar hun selv bagen rett inn på rommet sitt, og noe rot på badet har jeg ikke sett. Håper det vedvarer.

Oi, så herlig at det nytter!

En viss fare for at hun synes du er kjip som ikke lar henne la tingene ligge fremme, men det får du bare ta :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Oi, så herlig at det nytter!

En viss fare for at hun synes du er kjip som ikke lar henne la tingene ligge fremme, men det får du bare ta :-)

Jeg tror hun syntes det var flaut at jeg hadde pakket ned rotet hennes..toalettmappa har hun fremdeles på benken, men innholdet holder seg i mappa og like rundt. Hun synes kanskje at jeg er kjip, men det får heller være det da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he

Hvis det ikke vedvarer, får du begynne å ta laaaange dusjer på et tidspunkt da hun helst skulle hatt tak i noen av klærne sine...;-) Da skjønner hun vel at det ikke er særlig smart å la dette være igjen inne på badet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hun syntes det var flaut at jeg hadde pakket ned rotet hennes..toalettmappa har hun fremdeles på benken, men innholdet holder seg i mappa og like rundt. Hun synes kanskje at jeg er kjip, men det får heller være det da.....

''Jeg tror hun syntes det var flaut at jeg hadde pakket ned rotet hennes''

Minner meg om historien med da Cherie Blair skulle være gjest hos dronningen og ikke var klar over at tjenere pakket ut ALT, inklusive toalettsakene, og hun ble superflau over at hun hadde pessaret sitt der...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis uten kamp, men jeg er fortsatt sjefen i huset og det har de bare med å innrette seg etter.

Tanken på å sitte inne hele helgen er nokså avskrekkende, så da vet de hva de har å gjøre.

Pleier å ha en inspeksjon for å godkjenne og de vet at jeg ikke godtar at de bare "flytter" på rotet, det må gjøres skikkelig.

Nå er jeg alene med de, så har ingen bedre halvdel som backer meg opp eller som "saboterer", så slik sett har jeg kontrollen over dette selv.

Tøft ja, men man må være litt streng for å holde et minimum av orden.

Det er kanskje verre når det er din stedatter og du kan fort bli de store stygge ulven. Her gjelder det jo egentlig å få far med på banen, slik at dere står sammen om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...