Gå til innhold

Samlivsbrudd,gjeld,psykisk syk og student

Anbefalte innlegg

Gjest melopsittacus
Skrevet

Jeg er en student, og har 4 mnd igjen av hele utdanningen min. Er med andre ord veldig nære å ha en utdanning.

Sliter veldig psykisk, går til psykolog, går på antidepressiva og er under utredfning for diverse sykdommer.

Er samboer på 6. året.

Har ingen barn.

Skylder samboer en god sum penger.

SItuasjonen nå: Samboeren min orker ikke mer, han vil ikke fortsette forholdet, jeg føler meg uelsket og i veien, og skjønner at jeg må flytte. Samtidig skylder jeg han penger, kjenner at nå topper alt seg med psykisk sykdom,medisiner,studier,samlivssorg, samt nylig dødsfall i familien, og jeg orker ikke leve mer.

Hva er alternativene mine nå? Jeg greier ikke tenke klart, jeg prøver å sette opp en liste men alt virker fullstendig meningsløst nå.

Det jeg ønsker nå er å slutte studiene, få nedbetalt pengene jeg skylder samboer, finne meg et sted å bo og bare sove.....

Skrevet

Hva enn du gjør så ikke bråslutt studiene! Det har flere gjort i samme situasjon, og angret på før deg. Kontakt rådgiver på studiestedet og be om utsettelse, evt sykmeld deg. Det er viktig at du har en gyldig grunn til å få utsatt studiene. Jeg ville prøvd "å ta meg sammen" og få fullført utdannelsen om det var mulig. Du trenger noe annet enn samboeren å fokusere på. En utdanning har du for livet, kjærester "kommer og går" (desverre).

Prioriter deg selv og studiene, så får samboeren seile sin egen sjø.

Når det gjelder pengene du skylder samboeren får dere sette opp en nedbetalingsplan. Han er jo fullt klar over at du studerer og (sikkert) ikke har så god råd nå. Hva om du betaler etter at studiene er ferdige og du har fått jobb? (Kommer selvfølgelig an på hvor stor gjelden din er, og hvor raskt han trenger pengene.)

Nå høres jeg sikkert veldig ufølsom ut, men jeg har bare tid til å skrive et kjapt svar. Jeg skjønner du har det vondt. Du får ta kontakt med fastlegen din hvis det blir så ille at du føler du trenger medisiner eller sykmelding.

Gjest tidligere student
Skrevet

Jeg rekker ikke noe grundig svar, men det første som slår meg er: Du må sykmelde deg. Da vil studielånet for dette semesteret gjøres om til stipend, såvidt jeg vet. Og du må vil kunne ta det igjen når du har kommet deg. Snakk med legen din, og så med rådgiveren.

Ønsker deg lykke til i din vanskelige situasjon. Husk at ting vil snu og bli bedre senere, det er alltid for tidlig å gi opp!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...