Gå til innhold

feber og falsk krupp

Gjest Kruppdama igjen

Anbefalte innlegg

Gjest Kruppdama igjen

Det står i skriv fra barnehagen at de kan gå i barnehagen når de er forkjølet, men kvikke og feberfri, men at de bør holdes hjemme ved feber.

Hvor høy/lav bør feberen være før man holder dem hjemme?

Snuppa hadde 38.5 stad, hun kjennes kokvarm ut i hele kroppen

og er litt forkjølet pluss har falsk krupp på natten, våknet flere ganger i natt med hoste og slim i halsen og lett pustebesvær.

Hun fikk Efedrin og prøvde kald luft, men syns ikke det hjalp særlig.

Hun letnet heldigvis til slutt og sovnet...

Har dere forresten andre tips enn kald fuktig luft, efedrin osv?

Prøvde gi henne vann, men det nektet hun, heldigvis ville hun ha pupp.

Det var ikke bare og bare å gi henne Efedrin heller, hun har fått en slags angst for å få ting i munnen, f.eks. strever jeg med tannpussen, og nå når jeg skulle ha sprøyta inn i munnviken gjorde hun innbitt motstand. Hun likte visst smaken etterhvert, men det var en kamp for å få henne til å ta den. Og rot ikke minst, en god del rant ut av munnvikene og ned på klærne...

Ikke glem å svare meg på spørsmålet om feber da.

Nå skal hun selvsagt ikke i barnehage nå i helgen, men om hun får feber mandag, hvor går grensen for å holde henne hjemme? Legen sa at så lenge hun var kvikk og feberfri gikk det greit, for det er jo mest på natten hun er plaget...

og hva gjelder som feber? Alt over 38.5? Eller over 39?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

Jeg ville ikke tatt barnet i barnehage om det hadde feber om natta. Jeg pleide å la barnet ha et feberfritt døgn før det gikk i barnehage igjen.

Feber: temp over ca 37-37.5 grader

Falsk krupp har alle mine hatt- og flere ganger. Vi ble vant til det. Det var noe som "alltid" kom i begynnelsen av en forskjølelse. Og det tetnet seg til i 17-18 tiden og utover natta. Om dagen var det bra.

Vi brukte efedrin. Og iskaldt rom- og vi la bøker under senga i hodeenden, slik at barnet lå i oppoverbakke. Slimet i hals etc kunne da lettere renne vekk.

Ble det ikke- så var det å komme seg ut av huset for å få iskald luft. Det pleide hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feber er alt over 37,5 men det er allmenntilstanden som bør avgjøre. Om barnet har 38,0 i feber og er kvikk så ville jeg sendt han til bhg. Samtidig så kommer det an på om det er første dagen av en feberperiode eller ikke for da pleier feber å stige utover dagen. Det er dessuten viktig å tenke på at om barnet har feks 38.0 om morgenen så er det store muligheter for at feberen stiger i løpet av dagen og barnet skal være ute kanskje mange timer, base i snø og leke så det kan bli anstrengende. jeg har ikke sendt noen av barna med feber men de kan ha vært "ruskete" om morgenen, gått i bhg, og da har det hendt gitt at de har ringt fra bhg og sagt fra at barnet har feber og er dårlig......jeg tror du må se det an!

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feber hos barn er alt over 38, mener jeg. Temperatur under dette kan være en normalvariasjon hos de fleste barn. Forøvrig må allmenntilstanden være god.

Jeg holder ikke gutten min hjemme om han har hatt feber forrige dag/kveld, siden han kvikner raskt til. Da kan det bli mange unødvendige inne-dager, er jeg redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tatt barnet i barnehage om det hadde feber om natta. Jeg pleide å la barnet ha et feberfritt døgn før det gikk i barnehage igjen.

Feber: temp over ca 37-37.5 grader

Falsk krupp har alle mine hatt- og flere ganger. Vi ble vant til det. Det var noe som "alltid" kom i begynnelsen av en forskjølelse. Og det tetnet seg til i 17-18 tiden og utover natta. Om dagen var det bra.

Vi brukte efedrin. Og iskaldt rom- og vi la bøker under senga i hodeenden, slik at barnet lå i oppoverbakke. Slimet i hals etc kunne da lettere renne vekk.

Ble det ikke- så var det å komme seg ut av huset for å få iskald luft. Det pleide hjelpe.

Støtter rådet til Sjøstjerna om hodet høyt og kalld luft. Pakk godt på deg og barnet og ditt ute i kullda til det verste anfallet gir seg. Evt kan der ta kjøretur med air condition anlegget på kald luft, det gjorde vi noen ganger når ikke noe annet hjalp. Er det riktig ille kan dere ta en tur på legevakta og få effedrin som forstøvermedisin, det tar knekken på anfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kruppdama igjen

Støtter rådet til Sjøstjerna om hodet høyt og kalld luft. Pakk godt på deg og barnet og ditt ute i kullda til det verste anfallet gir seg. Evt kan der ta kjøretur med air condition anlegget på kald luft, det gjorde vi noen ganger når ikke noe annet hjalp. Er det riktig ille kan dere ta en tur på legevakta og få effedrin som forstøvermedisin, det tar knekken på anfallet.

Finnes Efedrin som forstøvermedisin og?

Jeg har fått Efedrin som mikstur, syns ikke jeg merker så kjempemasse lindring, kanskje litt?

Men hun ble ikke så tett t det stod om livet da, holdt henne oppe en stund, kledde på henne og holdt henne foran baderomsvinduet og ga henne Efedrin - noe som var litt styr, hun nektet å åpne munnen og snudde seg bare vekk, spyttet ut igjen og bla bla...

men roet seg til slutt da.

Tror hun begynner å letne mer og mer nå, så er forhåpentligvis frisk snart så vi får noen rolige netter. våknet kun en gang i natt. Litt slimhoste nå på dagen av og til og feber på 39.15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes Efedrin som forstøvermedisin og?

Jeg har fått Efedrin som mikstur, syns ikke jeg merker så kjempemasse lindring, kanskje litt?

Men hun ble ikke så tett t det stod om livet da, holdt henne oppe en stund, kledde på henne og holdt henne foran baderomsvinduet og ga henne Efedrin - noe som var litt styr, hun nektet å åpne munnen og snudde seg bare vekk, spyttet ut igjen og bla bla...

men roet seg til slutt da.

Tror hun begynner å letne mer og mer nå, så er forhåpentligvis frisk snart så vi får noen rolige netter. våknet kun en gang i natt. Litt slimhoste nå på dagen av og til og feber på 39.15.

Ja efedrin finnes som forstøvermedisin men det gis stort sett bare på legevakten som anfallsmedisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...