Gå til innhold

Arveavgift

Anbefalte innlegg

Gjest arvelater
Skrevet

Holder på med dødsbo oppgjør etter begge foreldre. siste gjenlevende døde i november 2008.

Jeg har forstått det sånn at arveavgiftsreglene for 2008 gjelder dersom vi tar privat skifte.

I arveavgift satsene står det ingenting om de satsene er etter en forelder eller etter begge.

f.eks av de første 250 tusen betales ingen avgift, men dobles det når det er begge foreldrene sånn at man kan arve 500 tusen før man må betale arveavgift?

Enda et spørsmål: må boligen vi arver verdivurderes før en arvelater kan ta over eller kan vi arvelatere (2stk) bli enige om en pris vi synes er grei?

Skrevet

Beløpet dobles når det er arv fra begge dine foreldre.

Når det gjelder verdivudering av fast eiendom, så skal den være satt til det man antar markedsverdien ville ha vært. Dere trenger ikke bruke takstmann, men dersom dere velger å sette verdien vesentlig lavere enn hva som er sannsynlig markedsverdi, så vil avgiftsmyndighetene kunne gripe inn og endre satsen. (Hvis dere ønsker lavest mulig verdi, så er det strategisk sett mest fornuftige å sette en verdi som ligger litt - men ikke mye - under markedsverdi, for da har man selv kontroll. )

Gjest høstløv
Skrevet

Der står det ingenting om det jeg spurte om.

Der står:

Sitat: "Til hver av arvlaterens barn, fosterbarn og foreldre " intet i arveavgift av de første 250.000.

Dine foreldre er to forskjellige personer og derfor tilsammen to arvlatere, dvs dere kan arve fra dem begge 2 x 250.000 , før dere må betale arveavgift.

Det står på sidene, hvis du leser nøye nok.

Gjest arvelater
Skrevet

Der står:

Sitat: "Til hver av arvlaterens barn, fosterbarn og foreldre " intet i arveavgift av de første 250.000.

Dine foreldre er to forskjellige personer og derfor tilsammen to arvlatere, dvs dere kan arve fra dem begge 2 x 250.000 , før dere må betale arveavgift.

Det står på sidene, hvis du leser nøye nok.

Det var formulert så vanskelig at jeg skjønte ikke hva det betydde tydeligvis:)

Takk skal du ha:))

Gjest høstløv
Skrevet

Det er nye satser pr 1.1.09

500.000 pr foreldre :o)

Ja, men de gjelder kun for de som dør etter dette tidspunkt, eller at det er offentlig skifte.

Her er det privat skifte og foreldrene døde i fjor, derfor gjelder satsene for 2008.

Skrevet

Ja, men de gjelder kun for de som dør etter dette tidspunkt, eller at det er offentlig skifte.

Her er det privat skifte og foreldrene døde i fjor, derfor gjelder satsene for 2008.

OK, sånn ja.

Men hva skjer når jeg skal arve mora mi som ikke er død enda men som sitter i uskiftet bo. Må jeg betale etter gammel sats for faren min og ny for mora mi eller går begge etter ny sats?

Heh

Gjest høstløv
Skrevet

OK, sånn ja.

Men hva skjer når jeg skal arve mora mi som ikke er død enda men som sitter i uskiftet bo. Må jeg betale etter gammel sats for faren min og ny for mora mi eller går begge etter ny sats?

Heh

Begge går etter ny sats.

Sitat: "Vedtaket gjelder arv og gaver der rådigheten går over på mottaker f.o.m. 1. januar 2009."

Arveavgifts satsene er: av de første 470.000 kroner, intet

Av de neste 330.000, 6%.

Av overskytende beløp 10%.

Satsene gjelder for hver av foreldrene.

Skrevet

Begge går etter ny sats.

Sitat: "Vedtaket gjelder arv og gaver der rådigheten går over på mottaker f.o.m. 1. januar 2009."

Arveavgifts satsene er: av de første 470.000 kroner, intet

Av de neste 330.000, 6%.

Av overskytende beløp 10%.

Satsene gjelder for hver av foreldrene.

Å nei, jeg arver ikke så mye. Men vi har en hytte som jeg ikke har lyst å selge for å betale arvetakst. Og jeg vet ikke helt hva taksten er, men den er langt fra verdt så mye som arven etter begge foreldrene mine.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...