Gå til innhold

salt og melk i barnemat

Gjest Aimabel

Anbefalte innlegg

Gjest Aimabel

Jeg forstår ikke helt dette med salt og melk til babyer... I brosjyrer fra helsestasjonen står det at man skal ikke gi salt og melk (kan bruke melk i matlaging fra 10mnd), men så står det også oppskrift på middag med fiskepudding. Er det ok med fiskepudding? Jeg kunne laget det selv uten salt, men jeg ser i en oppskrift at det også inneholder endel melk...Mini fikk smake noen biter med steinbitkake i dag og syntes det var såå godt. Men er det greit at han spiser det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Skjønner itte no je

Vet du, det der får meg til å tenke på en del av den industriprod. barnematen, den skal være tilpasset de ulike trinn.

Likevel har jeg sett en del mat jeg har vært litt forundret over.

En spaghettirett - der stod det faktisk salt i ingrediensene!

og de bruker løk - en del små reagerer jo på løk.

Også selger de babydesserter med jordbær fra 6 mnd,

trodde man skulle være forsiktig med slikt frem til 1 år?

Har også sett babydesserter med sitron - det e rjo sitrusfrukt som man blir rådet med å vente til de er 1 år!

Og babyyoghurt fra 6 mnd....

så hører vi at man bør vente med yoghurt til de er 10 mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta alle mulige matråd med en klype salt, så lenge det ikke er allergi i familien. Det er sant at små barn ikke bør ha mye salt i maten, men litt salt i et måltid av og til gjør ikke skade. Det samme gjelder melk. Det eneste man bør være nøye på å aldri gi små barn er honning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Vet du, det der får meg til å tenke på en del av den industriprod. barnematen, den skal være tilpasset de ulike trinn.

Likevel har jeg sett en del mat jeg har vært litt forundret over.

En spaghettirett - der stod det faktisk salt i ingrediensene!

og de bruker løk - en del små reagerer jo på løk.

Også selger de babydesserter med jordbær fra 6 mnd,

trodde man skulle være forsiktig med slikt frem til 1 år?

Har også sett babydesserter med sitron - det e rjo sitrusfrukt som man blir rådet med å vente til de er 1 år!

Og babyyoghurt fra 6 mnd....

så hører vi at man bør vente med yoghurt til de er 10 mnd?

Det sies så mye forskjellig, ikke til å bli klok på. Men merkelig når brosjyren ikke er konsekvent. Legen på helsestasjonen sa at det var ikkeno problem med sitrusfrukter. De babyoghurtene tror jeg er basert på behandlet melk, dvs at melkeproteinene er tatt bort...? Så det er ikke det samme som å gi annen yoghurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Hvor gammel er mini da?

Dessuten går vel melke-"forbudet" på ren melk stort sett? Ikke melk som er behandlet i mat?

Han er sju måneder. Det står jo at melk kan brukes i matlaging fra 10mnd.... Hvis det er greit med fiskepudding så kan han vel få spise hjemmelaget fiskegrateng også, jeg lager den uten salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han er sju måneder. Det står jo at melk kan brukes i matlaging fra 10mnd.... Hvis det er greit med fiskepudding så kan han vel få spise hjemmelaget fiskegrateng også, jeg lager den uten salt.

Mine fikk i alle fall fiskeboller og sånt fra de var 7-8 mnd mener jeg å huske. Det er vel uansett ikke de stooore mengdene fiskekaker en så liten tass klarer å få i seg på en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Mine fikk i alle fall fiskeboller og sånt fra de var 7-8 mnd mener jeg å huske. Det er vel uansett ikke de stooore mengdene fiskekaker en så liten tass klarer å få i seg på en gang?

Da skal han få mer av det. Syntes det var helt topp å sitte å putte små biter i munn! :-) Trodde ikke det var fiskekaker for barn akkurat, masse hvitløk og noe vårløk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal han få mer av det. Syntes det var helt topp å sitte å putte små biter i munn! :-) Trodde ikke det var fiskekaker for barn akkurat, masse hvitløk og noe vårløk :-)

Om han får en halv fiskekake 1-2 ganger i uka så går det nok helt fint. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skal ha normale mengder

Det er jo når det blir for mye salt, man skal reagere. Små barn tåler salt.

Det skal tross alt være en viss saltmengde i kroppen.

Premature får faktisk tilført salt på sykehuset for å holde et normalt saltnivå i kroppen.

Man salter ikke babymat, men det er ikke gift og noe og være redd for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...