Gå til innhold

Bare være inne etter skolen!

margerita1365380476

Anbefalte innlegg

margerita1365380476

Tiåringen slutter på skolen klokka 13. Etter det vil han bare være inne og se på Disney Channel. Jeg blir sprø!

I dag er det strålende sol på Østlandet og mye snø. Han sier han har lekt mye ute på skolen i dag. Han har mange klassekamerater, men han gidder bare ikke gå 10min for å leke med noe, bare hvis de ringer på døra her.

Kan jeg si til ham at han SKAL ut og leke?

Han har jo utrolig mye energi og lillebroren på 3 blir gira opp av ham. TV'n trenger vel ikke stå på hele dagen.

Hvor streng skal jeg være her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Poden min kunne sikkert sett på tv eller film hele dagen om han fikk lov, men her er jeg streng! Han får se ca. 20 - 30 min om morningen mens han spiser, og jeg dusjer og gjør meg klar, og ca. 30 min på kvelden før han legger seg.. I helegen kan han få se en film, og av og til midt i uka hvis jeg skal vaske og gjøre sånne ting, for da er det greit at han sitter stille i soafen, også får jeg ikke gjort noe med han.

Tv´n kommer ikke på hjemme hos oss før etter middag - og da er klokka ca. 18. Synes ikke du skal la han se på tv hele dagen.. Tror ikke det er bra.

Hadde gitt han noen timer med tv, så kan han bestemme selv når han vil se, si max 2 timer. "Bruker" han dem opp på dagen, ja - da blir det ikke noe tv på kvelden.. Eller sett et fast tidspunkt fra det er greit å se på tv. Eller la han velge noen programmer han vil se. Unger kan sitte å glane timesvis på alt mulig ræl, og det er en uting! Gjør ikke det selv hvis det ikke er noe jeg skal se på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor streng du skal være? Kjempestreng! ;-)

Alvorlig talt, det hører ingen steds hjemme at 10-åringer skal sitte på rompa og se på TV hele ettermiddagen, uansett vær. Når det i tillegg er fint utevær begriper jeg ikke engang at det er noe å lure på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

margerita1365380476

Hvor streng du skal være? Kjempestreng! ;-)

Alvorlig talt, det hører ingen steds hjemme at 10-åringer skal sitte på rompa og se på TV hele ettermiddagen, uansett vær. Når det i tillegg er fint utevær begriper jeg ikke engang at det er noe å lure på.

Jeg slo av tv'n nå, selv om det ble litt protest. Jeg ropte på nabojenta da jeg så henne leke ute og hun kom hit, nå leker de ute i snøen sammen, deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er 10 år, bør dere ha en fast avtale om når og hvor lenge det er aktuelt å se TV. Inkluder andre skjermaktiviteter (som dataspill) hvis det passer.

Bli enige (i den grad det er mulig - men antakelig synes han også det er greit at dere ikke stadig krangler om dette) om noen faste regler, gjerne forskjellig på skoledager og helger. Det er greit både for han og deg at dette er avklart.

Det blir antakelig mer attraktivt å gå ut også, når han vet at alternativet ikke er Disney Channel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg synes i det minste du bør begrense TV-tittingen. Barna mine får aldri se på TV mer enn en time hver dag på hverdagene, og i helgene tilhører det unntaket at de får se på TV mellom kl. 10 og kl. 18. De er riktignok yngre enn dine, men jeg har ingen planer om å slakke opp noe særlig her på en stund.

Mine er også trege på å komme seg ut, men de elsker å være ute når de først er over terskel-mila. De har dessuten stort behov for fysisk aktivitet. Om jeg hadde anledning til å styre det (eks. var hjemme selv) ville jeg absolutt sendt dem ut på ettermiddagen, selv om de etterhvert vel må få en viss medbestemmelsesrett her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tror det er håp

Ikke misforstå men "fint" å høre at vi er flere i samme båt så man kan få litt tips. Trur mange sliter med dette men det som er så bra med meg og deg å alle som skriver inn er at vi vil gjøre noe med det!!

Jeg har en 9-åring som er en sofa sitter og ja, det e jo min feil! Lillesøstra er likedan. Har lyst å pælme ut tv en til tider men problemet er jo ikke tv men at jeg har for få grenser.

Har fått et tips nå som jeg skal prøve å følge. Når han kommer fra skolen så skal jeg ikke være så streng jeg har vært med at leksene skal gjøres med en gang.

Han skal få spise å så skal han ut! Han kan ta med seg lillesøstra og de kan være ut helst en time.

Etter det kan leksene gjøres men maks en time så får han få en pause. Vi sliter mye med leksene så jeg håper at dette kan hjelpe.

Jeg er en person som må ha litt instrukser for hvordan jeg kan gjøre ting og et spark bak å nå gleder jeg meg til å gjennomføre dette fra neste uke når barna mine kommer til meg. Trur nok de blir overraska men jeg skal være streng på dette, hvorfor skal de sitte passive foran tv en hel ettermiddag, det kan umulig være bra for de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kjent ut det der.Men det er jo veldig vanskelig å kontrollere vor mye tv de ser på når vi ikke er hjemme, da....

Helt ening. Har en 10-åring som er likedan, når jeg ikke er hjemme er det pc og tv fra han kommer inn av døra til jeg kommer hjem.

Jeg har sagt han ikke skal se på TVetter skoletid men hva hjelper det? Får han ikke drive med pc eller tv hjemme går han til kompiser istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine von Chr

Du skal da vel ikke gjøre som HAN vil? Det er jo du som er voksen og bestemmer!! Eller? er det hans om er sjefen hjemme hos dere?

Ser jo det ganske mange steder at foreldrene ikke greier å sette grenser, og dette er jo et klassisk tilfelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sfo arbeider

Det merkes at tiden har forandret seg på dette også.

I boligområdet her så er det lite unger å se ute.

På sfo vil barna helst være inne selv om vi verken har tv eller data.

Vi har barn som skriker for at de må ut en liten tur å lufte seg!

Det går nok i mye innelek hjemme hos folk selv om de færreste innrømmer det;)

Det er lett å skille ut hvem som er godt vant til å være ute for oss som jobber med barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...