mrxx Skrevet 24. februar 2009 Skrevet 24. februar 2009 Da jeg gikk på ingeniør hadde vi praksis. Mn jeg skjønner ikke at det skal ha noe å si fra eller til uanstt. Ingeniørutdannelsen har ikke hatt praksis i de siste 30 år i alle fall. Det er ikke teknisk fagskole du har gått? Jo det har noe å si hvis vi snakker om hvor hardt studiet er. 0 Siter
mrxx Skrevet 24. februar 2009 Skrevet 24. februar 2009 Jeg ser ingen logikk i det du sier her. En kan ikke si at teori er tyngre enn praksis. Det er to sider av samme sak. Jo, får å si noe om hvor hardt studiet er og for å sammenligne så har dette noe å si. 0 Siter
mrxx Skrevet 24. februar 2009 Skrevet 24. februar 2009 Hehe, jeg skjønte det da. Men jeg synes dattera mi har gjort en skikkelig innsats for å bli sykepleier selv om hun kunne blitt ingeniør isteden. Det var jo fritt valg for henne også og så skal hun komme dårligere ut økonomisk. Hun gjorde det også best i matte, biologi og fysikk på videregående. Jeg synes ikke det er riktig at fordi sykepleier er et kvinneyrke at de skal tjene dårligere. Tre år på høyskole er tre år på høyskole. Selvsagt har hun gjort en kjempeinnsats. Men det er store forskjeller i lønn innenfor ingeniøryrket også og det er veldig mange som ikke tjener bedre enn sykepleierne. Sykepleierne bør heller bruke kreftene sine på sine egne rekker i stedenfor å hele tiden surve over at andre tjener bedre. Det vil de aldri oppnå noe med. Alle er vel enig i at de burde ha høyere lønn. 0 Siter
mrxx Skrevet 24. februar 2009 Skrevet 24. februar 2009 Mener du det er lettere med praksis? Da har man fulltidspraksis + masse innleveringer man må skrive på fritida. Ja, det er lettere fordi det er ikke helt det samme presset. Det er stor forskjell på 6 timer med intensiv ny teoretisk lærdom enn å jobbe praktisk. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 24. februar 2009 Skrevet 24. februar 2009 Selvsagt har hun gjort en kjempeinnsats. Men det er store forskjeller i lønn innenfor ingeniøryrket også og det er veldig mange som ikke tjener bedre enn sykepleierne. Sykepleierne bør heller bruke kreftene sine på sine egne rekker i stedenfor å hele tiden surve over at andre tjener bedre. Det vil de aldri oppnå noe med. Alle er vel enig i at de burde ha høyere lønn. ''Alle er vel enig i at de burde ha høyere lønn.'' Nei det er de ikkje, da hadde de hatt høyere lønn da selvfølgelig. 0 Siter
mrxx Skrevet 24. februar 2009 Skrevet 24. februar 2009 En utdannelse er hva du legger i den. Jeg har studert realfag i to år på universitetet og levd livets glade dager samtidig, og jeg holder på med en sykepleierutdannelse nå og har det ubegripelig travelt. Det er fordi jeg gir meg ikke før jeg kan absolutt alt pensum, og ikke er fornøyd med annet enn A'er. Sammenlikningen din med praksis i studietiden faller litt utenfor realitetene forresten, ettersom vi har mange skriftlige arbeidskrav samt mye pensum ved siden av gjennom alle praksisperioder. Jeg sier ikke at sykepleierutdannelsen ikke er hard nok, men jeg har fulgt denne utdannelsen gjennom min søster og hjulpet henne endel og jeg mener at den ikke er fullt så hard som en ingeniørutdannelse. 0 Siter
mrxx Skrevet 24. februar 2009 Skrevet 24. februar 2009 ''Alle er vel enig i at de burde ha høyere lønn.'' Nei det er de ikkje, da hadde de hatt høyere lønn da selvfølgelig. Nei, hovedgrunnen er at samfunnet ikke tar seg råd til det, fordi det er vannvittige summer vi snakker om. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 24. februar 2009 Skrevet 24. februar 2009 Nei, hovedgrunnen er at samfunnet ikke tar seg råd til det, fordi det er vannvittige summer vi snakker om. ''...hovedgrunnen er at samfunnet ikke tar seg råd til det...'' Akkurat ja! Dermed er ikkje _alle_ enige i at de fortjener høyere lønn, vi prioriterer det ikkje høyt nok. Eg aner ikkje kor mye en sykepleier tjener!? 0 Siter
Katt-ja Skrevet 24. februar 2009 Skrevet 24. februar 2009 Nei, hovedgrunnen er at samfunnet ikke tar seg råd til det, fordi det er vannvittige summer vi snakker om. Og så er det jo noe med tilbud og etterspørsel. Så lenge det er forholdsvis få som utdanner seg til/egner seg til teoretiske tekniske yrker, så er jo arbeidsgiverne mer villig til å gi en skikkelig lønn for å sikre seg en god ansatt... 0 Siter
mrxx Skrevet 24. februar 2009 Skrevet 24. februar 2009 ''...hovedgrunnen er at samfunnet ikke tar seg råd til det...'' Akkurat ja! Dermed er ikkje _alle_ enige i at de fortjener høyere lønn, vi prioriterer det ikkje høyt nok. Eg aner ikkje kor mye en sykepleier tjener!? Jeg tror likevel ikke at det er så mange som er uenig. Jeg vet heller ikke hvor mye de tjener. 0 Siter
mrxx Skrevet 24. februar 2009 Skrevet 24. februar 2009 Og så er det jo noe med tilbud og etterspørsel. Så lenge det er forholdsvis få som utdanner seg til/egner seg til teoretiske tekniske yrker, så er jo arbeidsgiverne mer villig til å gi en skikkelig lønn for å sikre seg en god ansatt... Det er riktig. Men de er altfor mange til at de klarer å heve lønnen altfor mye, i tillegg altfor mye interne stridigheter. 0 Siter
Dorthe Skrevet 24. februar 2009 Skrevet 24. februar 2009 Selvsagt har hun gjort en kjempeinnsats. Men det er store forskjeller i lønn innenfor ingeniøryrket også og det er veldig mange som ikke tjener bedre enn sykepleierne. Sykepleierne bør heller bruke kreftene sine på sine egne rekker i stedenfor å hele tiden surve over at andre tjener bedre. Det vil de aldri oppnå noe med. Alle er vel enig i at de burde ha høyere lønn. Nei, det er jeg enig i. Jeg prøvde ganske desp å få dattera mi til å bli noe annet men det var det hun hadde lyst til. Og det måtte jo bli det hun ville sjøl. Hun synes forøvrig ikke at hun har dårlig råd og klarer seg bra. Men nå er hun bare 23 og bor med en venninne. 0 Siter
trampetroll Skrevet 24. februar 2009 Skrevet 24. februar 2009 Ingeniørutdannelsen har ikke hatt praksis i de siste 30 år i alle fall. Det er ikke teknisk fagskole du har gått? Jo det har noe å si hvis vi snakker om hvor hardt studiet er. Nei, jeg har gått ingeniør. Vanlig høgskole og NTH (siv.ing - men fullførte ikke) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.