Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg gikk på ingeniør hadde vi praksis. Mn jeg skjønner ikke at det skal ha noe å si fra eller til uanstt.

Ingeniørutdannelsen har ikke hatt praksis i de siste 30 år i alle fall. Det er ikke teknisk fagskole du har gått?

Jo det har noe å si hvis vi snakker om hvor hardt studiet er.

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

22

• Mary Poppins

6

• Dorthe

5

• fyrlykt

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg ser ingen logikk i det du sier her. En kan ikke si at teori er tyngre enn praksis. Det er to sider av samme sak.

Jo, får å si noe om hvor hardt studiet er og for å sammenligne så har dette noe å si.

Skrevet

Hehe, jeg skjønte det da. Men jeg synes dattera mi har gjort en skikkelig innsats for å bli sykepleier selv om hun kunne blitt ingeniør isteden. Det var jo fritt valg for henne også og så skal hun komme dårligere ut økonomisk. Hun gjorde det også best i matte, biologi og fysikk på videregående.

Jeg synes ikke det er riktig at fordi sykepleier er et kvinneyrke at de skal tjene dårligere. Tre år på høyskole er tre år på høyskole.

Selvsagt har hun gjort en kjempeinnsats.

Men det er store forskjeller i lønn innenfor ingeniøryrket også og det er veldig mange som ikke tjener bedre enn sykepleierne.

Sykepleierne bør heller bruke kreftene sine på sine egne rekker i stedenfor å hele tiden surve over at andre tjener bedre. Det vil de aldri oppnå noe med.

Alle er vel enig i at de burde ha høyere lønn.

Skrevet

Mener du det er lettere med praksis? Da har man fulltidspraksis + masse innleveringer man må skrive på fritida.

Ja, det er lettere fordi det er ikke helt det samme presset. Det er stor forskjell på 6 timer med intensiv ny teoretisk lærdom enn å jobbe praktisk.

Skrevet

Men det er store forskjeller i lønn innenfor ingeniøryrket også og det er veldig mange som ikke tjener bedre enn sykepleierne.

Sykepleierne bør heller bruke kreftene sine på sine egne rekker i stedenfor å hele tiden surve over at andre tjener bedre. Det vil de aldri oppnå noe med.

''Alle er vel enig i at de burde ha høyere lønn.''

Nei det er de ikkje, da hadde de hatt høyere lønn da selvfølgelig.

Skrevet

En utdannelse er hva du legger i den. Jeg har studert realfag i to år på universitetet og levd livets glade dager samtidig, og jeg holder på med en sykepleierutdannelse nå og har det ubegripelig travelt. Det er fordi jeg gir meg ikke før jeg kan absolutt alt pensum, og ikke er fornøyd med annet enn A'er.

Sammenlikningen din med praksis i studietiden faller litt utenfor realitetene forresten, ettersom vi har mange skriftlige arbeidskrav samt mye pensum ved siden av gjennom alle praksisperioder.

Jeg sier ikke at sykepleierutdannelsen ikke er hard nok, men jeg har fulgt denne utdannelsen gjennom min søster og hjulpet henne endel og jeg mener at den ikke er fullt så hard som en ingeniørutdannelse.

Skrevet

''Alle er vel enig i at de burde ha høyere lønn.''

Nei det er de ikkje, da hadde de hatt høyere lønn da selvfølgelig.

Nei, hovedgrunnen er at samfunnet ikke tar seg råd til det, fordi det er vannvittige summer vi snakker om.

Skrevet

Nei, hovedgrunnen er at samfunnet ikke tar seg råd til det, fordi det er vannvittige summer vi snakker om.

''...hovedgrunnen er at samfunnet ikke tar seg råd til det...''

Akkurat ja!

Dermed er ikkje _alle_ enige i at de fortjener høyere lønn, vi prioriterer det ikkje høyt nok.

Eg aner ikkje kor mye en sykepleier tjener!?

Skrevet

Og så er det jo noe med tilbud og etterspørsel. Så lenge det er forholdsvis få som utdanner seg til/egner seg til teoretiske tekniske yrker, så er jo arbeidsgiverne mer villig til å gi en skikkelig lønn for å sikre seg en god ansatt...

Skrevet

''...hovedgrunnen er at samfunnet ikke tar seg råd til det...''

Akkurat ja!

Dermed er ikkje _alle_ enige i at de fortjener høyere lønn, vi prioriterer det ikkje høyt nok.

Eg aner ikkje kor mye en sykepleier tjener!?

Jeg tror likevel ikke at det er så mange som er uenig.

Jeg vet heller ikke hvor mye de tjener.

Skrevet

Og så er det jo noe med tilbud og etterspørsel. Så lenge det er forholdsvis få som utdanner seg til/egner seg til teoretiske tekniske yrker, så er jo arbeidsgiverne mer villig til å gi en skikkelig lønn for å sikre seg en god ansatt...

Det er riktig.

Men de er altfor mange til at de klarer å heve lønnen altfor mye, i tillegg altfor mye interne stridigheter.

Skrevet

Nei, det er jeg enig i. Jeg prøvde ganske desp å få dattera mi til å bli noe annet men det var det hun hadde lyst til. Og det måtte jo bli det hun ville sjøl. Hun synes forøvrig ikke at hun har dårlig råd og klarer seg bra. Men nå er hun bare 23 og bor med en venninne.

Skrevet

Ingeniørutdannelsen har ikke hatt praksis i de siste 30 år i alle fall. Det er ikke teknisk fagskole du har gått?

Jo det har noe å si hvis vi snakker om hvor hardt studiet er.

Nei, jeg har gått ingeniør. Vanlig høgskole og NTH (siv.ing - men fullførte ikke)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...