Snikkersen Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Vår skole har nå blitt en såkaldt "Innsikt-skole", der alle lærere og elever skal bruke ikt aktivt i undervisningen. Det har vi jammen sett lite til. Jeg irriterer meg grønn over at lærere fortsatt kun kommuniserer med foreldre via meldingsbok og telefon. Meldingsboka kan komme bort, og det er ikke alltid så greit å få tak i lærere pr telefon. Læreren til min sønn er fantastisk. Han sender gjerne mailer og også sms (noe som er i overkant, for han har garantert ikke telefongodtgjørelse....). Lærern til datteren min sier til meg at jeg får spesialbehandling fordi jeg får mailer fra henne 3-4 gang i året. Da har jeg sendt mail til henne først. Dette er den samme skolen, og alle mailadresser er offentlige på skolens hjemmeside. Hun begrunner det at hun ikke bruker mail, med at hun ikke "er vant til det". Hun er ung, og har ikke datavegring eller noe sånt. Tror hun bare er redd for for mye mas fra foreldrene. Da jeg spør hvorfor den andre læreren gjerne svarer på mail, sier hun at han er "vant til det" fra hans forrige skole. Begge lærerne er under 40. Jeg lurer på hvordan ledelsen kan godta såpass forskjellig praksis? Det er jo ikke sånn at foreldre skal mase hele tiden, men enkelte ting er det greit å informere skriftlig om... Mulig jeg er veldig kritisk etter den opplevelsen med skidagen, men siden jeg allerede er sur, kan jeg like godt klage litt til. hehe. Ingen hemmelighet at jeg mye bedre kontakt med min sønns lærer. Jeg føler at jeg har mye bedre oversikt over hans skoleliv enn over datterens. Det gir trygghet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mange detaljer Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 ''Ingen hemmelighet at jeg mye bedre kontakt med min sønns lærer.'' Om jeg ikke tar feil, så hadde du et innlegg her for noen uker siden, der du underforstått håpet på at kontakten med din sønns lærer var starten på en flørt med deg. Du trenger bekreftelser i.o.m. at du separeres nå? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 ''Ingen hemmelighet at jeg mye bedre kontakt med min sønns lærer.'' Om jeg ikke tar feil, så hadde du et innlegg her for noen uker siden, der du underforstått håpet på at kontakten med din sønns lærer var starten på en flørt med deg. Du trenger bekreftelser i.o.m. at du separeres nå? Hehe der tok du meg.....*flau*. Men uansett. Jeg synes likevel at epost er et naturlig redskap i kontakten mellom foreldre/skole. Eller? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miia Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Lærerne til min eldste datter avslutter hvert ukesbrev med at vi bare må kontakte dem dersom vi lurer på noe, og både mailadresse og mob.nr står nederst på ukesbrevet. Jeg har enda til gode å sende mail, men har sendt sms til en av dem noen få ganger; føler en veldig trygghet ved at jeg kan gjøre det uten å føle at jeg maser. Skjønner godt at det er frustrerende når ikke læreren vil kommunisere på mail (for da har hun nok ikke akkurat gitt ut mob.nr. sitt heller!!) - det er ikke enkelt å få tak i lærere i skoletiden... Og det er jo ikke alt man har lyst til å ta opp i kontaktboken - den kan jo lett komme på avveie.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mange detaljer Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Hehe der tok du meg.....*flau*. Men uansett. Jeg synes likevel at epost er et naturlig redskap i kontakten mellom foreldre/skole. Eller? *hehe* Det er ikke like naturlig for alle, nei. Folk er forskjellige. Vi får fortsatt mesteparten av info i beskjedmappen til eleven. Dette pga av at ikke alle er like hekta på pc som oss dol'ere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 Lærerne til min eldste datter avslutter hvert ukesbrev med at vi bare må kontakte dem dersom vi lurer på noe, og både mailadresse og mob.nr står nederst på ukesbrevet. Jeg har enda til gode å sende mail, men har sendt sms til en av dem noen få ganger; føler en veldig trygghet ved at jeg kan gjøre det uten å føle at jeg maser. Skjønner godt at det er frustrerende når ikke læreren vil kommunisere på mail (for da har hun nok ikke akkurat gitt ut mob.nr. sitt heller!!) - det er ikke enkelt å få tak i lærere i skoletiden... Og det er jo ikke alt man har lyst til å ta opp i kontaktboken - den kan jo lett komme på avveie.. Nettopp. Det er også et viktig poeng med meldingsboka....Den bør egentlig bare brukes til å dokumentere fravær og ellers gi enkle beskjeder, mener jeg. Men læreren er vel redde for å få et "ras" av mailer som de må bruke masse tid på å besvare. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miia Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Nettopp. Det er også et viktig poeng med meldingsboka....Den bør egentlig bare brukes til å dokumentere fravær og ellers gi enkle beskjeder, mener jeg. Men læreren er vel redde for å få et "ras" av mailer som de må bruke masse tid på å besvare. Hvis de sender ut ukesbrev e.l., så bør jo dette inneholde såpass mye info at foreldrene ikke trenger å bombardere læreren med spm... Dermed kan kontakt pr. mail brukes til mer "alvorlige" ting... (Dårlig forklart, men håper du skjønner hva jeg vil frem til... ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Jeg har epostkontakt med den ene læreren og ingen kontakt med den andre. Hun vil ikke ta telefoner heller og ringer heller ikke tilbake. Slitsomt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 Jeg har epostkontakt med den ene læreren og ingen kontakt med den andre. Hun vil ikke ta telefoner heller og ringer heller ikke tilbake. Slitsomt Oj! Det var værre. Jeg skjønner på en måte at læreren er litt redd for at foreldre skal mase hele tiden, og at de ikke får tid til det de egentlig skal gjøre. Mulig veldig mange foreldre ville misbruke muligheten, ikke vet jeg.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emmie Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 En venn av meg som er lærer klager over at mange foreldre skriver lange avhandlinger ukentlig som de forventer svar på. Hvis det er vanlig kan jeg godt forstå at enkelte lærere vegrer seg for å ha mailkontakt med foreldrene. Det må bli fryktelig tidkrevende... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Hos oss oppfordrer lærerne oss til å bruke e-post. ) Skulle bare mangle om vi ikke skulle bruke de muligheter som finnes. Mailer også gjerne med sfo om det er noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 En venn av meg som er lærer klager over at mange foreldre skriver lange avhandlinger ukentlig som de forventer svar på. Hvis det er vanlig kan jeg godt forstå at enkelte lærere vegrer seg for å ha mailkontakt med foreldrene. Det må bli fryktelig tidkrevende... Ja, det skjønner jeg jo også, forsåvidt.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Tror det er veldig ulikt. Læreren til den ene datteren vår gir raske og utfyllende svar når vi har et spørsmål. Men læreren til den andre datteren vår svarer ikke før vi purrer opp. Litt slitsomt. Og jeg vet at hun ikke får mange henvendelser fra foreldre. Så det er litt rart. Men har bare avfunnet meg med det. Gidder ikke å lage noe styr ut av det. Jeg får svar på det jeg vil ha, og får jeg ikke det, stikker jeg innom skolen og spør direkte. Litt mer tungvint selvsagt pga jobb og reisevei, men gjør det en gang i blant. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cilien Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Jeg er lærer og synes bruk av mail er veldig greit, fort og lettvindt. Jeg gav imidlertid mobiltelefonnummeret til den forrige klassen min. Det medførte en enrom regning og foreldre som ringte til alle tider, seint på kveld, i helger osv. Også vi lærere prøver å holde oss innen rimelig arbeidstid. Mail kan også bli mye. jeg vil anslå jeg bruker ca 1 time hver arbeidsdag til diverse mail til foreldre og til PPT osv. Det er ok, men jeg blir stresset av foreldre som skriver mail klokken 22.30, og skriver tilbake om morgenen og er sure fordi jeg ikke svarte kvelden før. Jeg er ikke alltid på¨nett, og også mine barn har rett på en mor som av og til har fri. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Læreren til Guttungen kommuniserer jeg med på mail dersom det er noe. Hun svarer da når hun har tid til å svare, som regel får jeg svar dagen etter, eller det kan ta et par dager vis det er noe som ikke haster. Jeg har langt høyere terskel for å sende sms til en lærer, da skal det være noe som haster eller er svært, svært viktig. Jeg tenker at det er mest hensiktsmessi å kommunisere på mail, da kan læreren svare når vedkommende har anledning. Tror ikke jeg ville gitt ut mobilnr til foreldrene uten videre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Jeg er helt enig med deg at det er for vanskelig å nå læreren. De burde være på mail ihvertfall en gang om dagen. Da kunne man enkelt sendt en mail om at barnet er sykt og hva som feiler det. Feks. "Snickers har fått vannkopper og kommer ikke på skolen denne uka". Da hadde læreren visst at enkelte beskjeder ikke ville nå barnet på skolen denne uka. I tillegg vet man om eventuell smitte. Jeg kunne også likt å ha mulighet til å sende mail eller sms for enkelt-fravær, slik at læreren vet om det er skulk, tannlegebesøk eller andre grunner til fravær. Når læreren ikke får betalt mobiltelefon synes jeg de skal varsle om at de ikke kommer til å svare på meldinger på mobil. Læreren vår har brukt sin private mobil noen ganger. Jeg skulle gjerne ha bidratt til at hun får betalt for det. Og så er det noe med folkeskikk. Man ringer ikke læreren for alt hele døgnet. Man kunne sende en mail eller en sms om at man ønsker kontakt, så tar læreren kontakt når det passer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.