Gå til innhold

bilkjøp

Anbefalte innlegg

Gjest herminegrang
Skrevet

jeg er dritforbanna og forvirret. vi kjøpte, etter lang tid overveielse, ny "brukt" bil. da vi snakket med bilselger, så spurte vi om drivstofforbruk, for vi har fra før av null erfaring med bilmerket. damen lette i en bok, og sa at det lå på max rett under literen pr mil på bykjøring. dette var akseptabelt for oss. vi signerte, og leverte fra oss den gamle bilen, og hentet den nye. nå, etter noen få uker, så har vi regnet på det. og gjett hva drivstofforbruket er: 1,56 l på mila!!!! vi har nå hatt en del diskusjoner med bilselger. og vi har spurt om vi kan få bytte denne bilen inn i en eller annen diesel bil de har av samme merket. og vi kan legge max 20000 til på bordet. de hadde en diesel bil som var et år nyere, var kjørt litt mer, mer utstyr, og så ellers fin ut. hva hadde dere gjort? jeg føler meg lurt. har en vond følelse når jeg tenker på bilen. nytter ikke at den er helt super, når en føler at bensinen renner tvers igjennom....har noen et godt råd?

• Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

18

• Lillemus

15

• morsan

11

• Dorthe

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest forbrukersjel
Skrevet

Du kan forsøke å heve kjøpet pga den ikke er slik de lovet.

Du kan sjekke regler om dette på forbrukerportalen.no.

Tror det er et eget kapittel om bruktbiler der.

Skrevet

Dersom dere kjøper en bensin SUV og tror at den går under literen på noe som helst, så er dere så svimle at dere neppe får noen sympati.

Skrevet

Jeg hadde en helt ny Nissan Micra som brukte 1,5 liter på mila for ørten år siden. De reklamerte med at den brukte 0,5 liter på mila på bykjøring.

Skrevet

Det som står i håndboka må tas med en klype salt uansett når det gjelder drivstoff-forbruk. Kjenner en som har en helt ny RAV4 og den bruker rundt 2 dl mer diesel på mila enn det som står på displayet inne i bilen...

Det kan kanskje hjelpe om dere skifter div. filtre og sånt? Om dere har stæsj permanent på taket så trekker det drivstoff-forbruket opp - for ikke å snakke om hvis dere kjører aircondition hele tiden, det økte forbruket med 2 dl på min bil!

Gjest herminegrang
Skrevet

Dersom dere kjøper en bensin SUV og tror at den går under literen på noe som helst, så er dere så svimle at dere neppe får noen sympati.

til nick. hvem har sagt at det er en suv vi kjøpte? og hvis du leste mitt innlegg, så ser du at vi spurte selger om forbruk før kjøp. selger har sagt feil, det er en bilforhandler vi kjøpte hos. ikke privat.

Gjest herminegrang
Skrevet

Det som står i håndboka må tas med en klype salt uansett når det gjelder drivstoff-forbruk. Kjenner en som har en helt ny RAV4 og den bruker rundt 2 dl mer diesel på mila enn det som står på displayet inne i bilen...

Det kan kanskje hjelpe om dere skifter div. filtre og sånt? Om dere har stæsj permanent på taket så trekker det drivstoff-forbruket opp - for ikke å snakke om hvis dere kjører aircondition hele tiden, det økte forbruket med 2 dl på min bil!

hei. bilen har nettopp hatt storservice, med skifte av all olje, filter osv. da vi fikk instruksjonsboka; etter at vi hadde hentet bilen, så står det: bykjøring 1,35/1,37 l pr mil. at vi fikk det til 1,56 er nok pga føret nå. men det er en himmelvid forskjell på under litereren, og det resultatet som vi har kommet til.

Skrevet

hei. bilen har nettopp hatt storservice, med skifte av all olje, filter osv. da vi fikk instruksjonsboka; etter at vi hadde hentet bilen, så står det: bykjøring 1,35/1,37 l pr mil. at vi fikk det til 1,56 er nok pga føret nå. men det er en himmelvid forskjell på under litereren, og det resultatet som vi har kommet til.

Du kan ikke stole på det som står i håndboka, de skryter på seg de beste resultater de kan ha en mulighet til å oppnå under fullstendig optimale forhold. Ikke normale norske forhold.

Gjest herminegrang
Skrevet

Du kan ikke stole på det som står i håndboka, de skryter på seg de beste resultater de kan ha en mulighet til å oppnå under fullstendig optimale forhold. Ikke normale norske forhold.

nei, det vet jeg. men når bilforhandler sier at bilen bruker ikke fullt literen på bykjøring, så blir det noe overdrevet....

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

OG hvis dere bruker gasspedalen feil. Det kan suge utrolig mye unødvendig bensin. Har jeg hørt. Bånn gass for å komme opp i fart er altså dumt når det gjelder bensinforbruk.

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Vår bil har brukt veldig mye mer nå når vi har måttet måke og skrape. Virkelig mye mer, husker ikke talla. Men den står jo stadig på tomgang mens den blir gjort klar til kjøring på morgener og ettermiddager.

Skrevet

nei, det vet jeg. men når bilforhandler sier at bilen bruker ikke fullt literen på bykjøring, så blir det noe overdrevet....

Bilforhandler kikket jo i boka og forholdt seg til det som sto der. De har neppe samtlige fakta for alle biler i hodet, spesielt ikke om de avviker fra det som står.

Skrevet

OG hvis dere bruker gasspedalen feil. Det kan suge utrolig mye unødvendig bensin. Har jeg hørt. Bånn gass for å komme opp i fart er altså dumt når det gjelder bensinforbruk.

Jepp, det er vel bl.a. derfor (mye start og stopp) at småkjøring trekker mye mer drivstoff enn langkjøring der motoren er jevn hele tiden.

Skrevet

Dieselbilene går en god del billigere så sånn sett er det lurt å bytte, om det er lurt akkurat i deres situasjon kan jeg ikke svare på.

Om det er oppgitt feil eller om dere har en kjørestil som gjør at dere bruker så mye mer er ikke godt å si. Det har med hvor mye bilen går på tomgang, hvordan dere drar avgårde, og hvor rolig dere generelt kjører. Det er ikke noe problem å bruke så mye mer bensin enn hva dere har fått oppgitt.

Det er veldig mange som kjører svært uøkonomisk.

Skrevet

Jeg hadde en helt ny Nissan Micra som brukte 1,5 liter på mila for ørten år siden. De reklamerte med at den brukte 0,5 liter på mila på bykjøring.

Hvis du får en Micra til å bruke så mye så er det enten noe galt med bilen eller så har du en hinsides kjørestil.

Skrevet

Hvis du får en Micra til å bruke så mye så er det enten noe galt med bilen eller så har du en hinsides kjørestil.

*Humrer* Det tenkte jeg og... :o)

Skrevet

Choken skal IKKE brukes til å henge håndveska på, det skal kun brukes midlertidig til å starte bilen når det er kaldt!

Skrevet

Choken skal IKKE brukes til å henge håndveska på, det skal kun brukes midlertidig til å starte bilen når det er kaldt!

"Himmelen er blå, choken er på, og jeg ligger foran i kø'n!" ;-)

Skrevet

*Hehe* Men du, det er vel ikke mange som suller rundt i biler med manuell chok nå?

Gjest Aimabel
Skrevet

*Hehe* Men du, det er vel ikke mange som suller rundt i biler med manuell chok nå?

Hva er chok?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...