Gå til innhold

vanskelig med leggetid

Gjest vilikkeidag

Anbefalte innlegg

Gjest vilikkeidag

Har 3 unger som jeg stort sett er alene med.

3 av dagene i uka er vi ikke hjemme før kl 20, pga fridtidsaktiviteter. De to andre dagene i uka har vi ettermiddagen fri.

Problemet er at de dagene det er aktiviteter er det ikke mulig å få lagt minsten på 6 før 20.30, mens de andre dagene kan han legge seg tidligere.

Det blir veldig mye att og fram med legging, og det funker egentlig veldig dårlig med så forskjellig leggetid, han trenger et mer fast tidspunkt.

Synes igrunn 20,30 er mer enn lovlig sent for en 7 åring, men hva synes dere? Han har aldri lagt seg så sent hver kveld over tid, så jeg vet ikke hvordan han reagerer på det.

han må opp senest 06.45 på morran

Dette er også postet på Åpent forum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onsdag1365380628

Jeg synes dette høres veldig travelt og hektisk ut. Hvis man ikke er hjemme før 20.00 tre dager i uka. Har du tenkt på at det kanskje er for mye fritidsaktiviteter rett og slett? Du kan ikke kutte ned på noe? Jeg skjønner godt at det kan være vanskelig å finne gode rutiner for 6-7-åringen. Jeg regner med at det tar litt tid å roe seg når dere først kommer hjem. Ikke lett å gi gode råd her desverre, annet en å kanskje legge om timeplanen og være hjemme tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som dere bør vurdere å kutte litt ned på fritidsaktivitetene. Du skriver ikke hvor gamle de to eldste er, men kanskje de kan få kjøre med en nabo/klassekamerat som går på samme aktivitet, slik at den minste ikke trenger å være med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vilikkeidag

Det høres ut som dere bør vurdere å kutte litt ned på fritidsaktivitetene. Du skriver ikke hvor gamle de to eldste er, men kanskje de kan få kjøre med en nabo/klassekamerat som går på samme aktivitet, slik at den minste ikke trenger å være med?

De eldste er 10 og 13.

Det ble litt feil lagt fram dette.

Den eldste og yngste er med på bare en ting hver, men det foregår 2 dager i uka. Det er svømmetrening og svømmeklubb. Foregår samtidig.

Den mellomste går i tillegg på håndball.

Det er ikke hektisk i det hele tatt. Vi er hjemme fra 13-18.30 hver dag vi, så vi har nok mer fritid en de fleste med 3 unger.

Det jeg liksom ville få fram, var om det er for sent for en liten raring på 6 å være med på dette? Han blir 7 i begynnelsen av sommeren.

Dette er eneste mulighet mine unger har til å bli gode og trygge svømmere, da jeg lider av sterk vannskrekk og det vil jeg ikke overføre til de.

Det foregår fra 19-20, sånn er det bare og det får jeg ikke gjort noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vilikkeidag

Jeg synes dette høres veldig travelt og hektisk ut. Hvis man ikke er hjemme før 20.00 tre dager i uka. Har du tenkt på at det kanskje er for mye fritidsaktiviteter rett og slett? Du kan ikke kutte ned på noe? Jeg skjønner godt at det kan være vanskelig å finne gode rutiner for 6-7-åringen. Jeg regner med at det tar litt tid å roe seg når dere først kommer hjem. Ikke lett å gi gode råd her desverre, annet en å kanskje legge om timeplanen og være hjemme tidligere.

Som jeg sa til mallet, ble det litt feil lagt ut dette inlegget.

Når jeg leser det hører jeg jo selv at det høres forferdelig ut :-)

Vi er hjemme fra 13-18.30 hver dag, og har bedre tid enn de fleste 3 barnsfamilier.

Ikke har ungene mye de er med på heller, den eldste og yngste har bare svømming, men det foregår 2 dager i uka, men da samtidig. Den mellomste har i tillegg håndball en gang i uka.

Det jeg lurte på er om dette blir mer enn lovlig sent, jeg synes igrunn det. Men jeg vil så gjerne at de skal bli gode og trygge svømmere, da jeg har vannskrekk selv, og aldri ville klare å ta de med i svømmehall.

Skulle de valgt å være med på andre ting her vi bor, foregår også det veldig sent, da det er stor rift om hall og baneplasser her i grenda.

Det er iallefall ikke sånn det ser ut, at vi sliter oss helt ut mener jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Ja, jeg synes det høres sent ut, men det er jo veldig forskjellig hvor mye søvn barn trenger.

Gutten min på fem og et halvt trenger mye søvn og bør legge seg før 20 - vi forsøker å få ham i seng 19.30 (men blir ofte nærmere 20). Han blir vekket litt før 7, og er ikke særlig lysten på å stå opp.

Eldstegutten på 7 1/2 trenger mindre søvn, men roer gjerne ned kl. 20.

Var jeg deg ville jeg antakelig kuttet litt ned på aktivitetene, evt. forsøkt å alliere meg med andre familier, slik at din minste slapp å være med bestandig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste ville nok slitt litt med å legge seg såpass sent. Kanskje spesielt med at tidspunktet varierte, hun var veldig rutineavhengig.

Yngstemann ville tatt det helt på strak arm. Han har aldri trengt mye søvn eller reagert på at ting er litt forskjellige.

Jeg synes ikke dette er så "alvorlig" at du ikke kan prøve det ut. Det kommer jo litt an på om han liker å være med også, eller om han like gjerne ville vært hjemme og gjort seg klar for legging.

Hvis det blir for mye pes for ham - kanskje er det noen som er i en liknende situasjon eller som du kan gjøre en annen tjeneste (driver ikke du med hunder?), slik at minsten kan ha barnevakt hjemme f.eks. annenhver gang. Selv om han ikke blir lagt til sengs, kan han da være helt ferdig til å legge seg når dere kommer. (Tenker da på at det er mindre styr for den som er der, om han ikke skal legges.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vilikkeidag

Ja, jeg synes det høres sent ut, men det er jo veldig forskjellig hvor mye søvn barn trenger.

Gutten min på fem og et halvt trenger mye søvn og bør legge seg før 20 - vi forsøker å få ham i seng 19.30 (men blir ofte nærmere 20). Han blir vekket litt før 7, og er ikke særlig lysten på å stå opp.

Eldstegutten på 7 1/2 trenger mindre søvn, men roer gjerne ned kl. 20.

Var jeg deg ville jeg antakelig kuttet litt ned på aktivitetene, evt. forsøkt å alliere meg med andre familier, slik at din minste slapp å være med bestandig.

Akkurat den aktiviteten er alle med på + at mellomste har håndball.

Alt går så sykt sent her i grenda, og jeg synes at en ting må de jo få lov til å være med på også.

En annen ting er at dette er eneste måten for meg å gi barna svømmetrening. Jeg ønsker å gi de muligheten til å bli gode og trygge svømmere. Synes det er veldig viktig, da jeg selv har vannskrekk.

Når det er sagt har vi masse tid etter skole alle dager til å slappe av, ta tidlig middag o.l da vi alle stort sett er hjemme fra 13, ingen av unga har SFO, så de bruker ikke masse energi der i tillegg til det andre da.

Bare synd at ting foregår så sent, men sånn er det jo. De stakkar frivillige som stiller opp og trener disse små har jo gjerne jobber de også. + at det er stor rift om baner og hallplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vilikkeidag

Min eldste ville nok slitt litt med å legge seg såpass sent. Kanskje spesielt med at tidspunktet varierte, hun var veldig rutineavhengig.

Yngstemann ville tatt det helt på strak arm. Han har aldri trengt mye søvn eller reagert på at ting er litt forskjellige.

Jeg synes ikke dette er så "alvorlig" at du ikke kan prøve det ut. Det kommer jo litt an på om han liker å være med også, eller om han like gjerne ville vært hjemme og gjort seg klar for legging.

Hvis det blir for mye pes for ham - kanskje er det noen som er i en liknende situasjon eller som du kan gjøre en annen tjeneste (driver ikke du med hunder?), slik at minsten kan ha barnevakt hjemme f.eks. annenhver gang. Selv om han ikke blir lagt til sengs, kan han da være helt ferdig til å legge seg når dere kommer. (Tenker da på at det er mindre styr for den som er der, om han ikke skal legges.)

Ville ikke hjelpe å ha barnevakt, da kursene hans og til hans eldre søsken sammenfaller i tid :-)

Det er den eneste måten jeg kan gi de mulighet til å bli trygge og gode svømmere, og det foregår fra 19-20.

Når det er sagt har han rolige ettermiddager ellers. Vi er stort sett hjemme fra kl 13, da ingen av ungene har SFO.

Da har de god tid til å gjøre lekser, leke, salppe av før vi stikker fra huset igjen kl 18.30

Hadde han i tillegg hatt SFO fram til ca 17, så hadde det ikke vært aktuelt i det hele tatt å være med på sånne ting ennå. Det hadde blitt slitsomt.

Det er jo også en sosial bit det her, vi har ikke naboer og på denne måten møter barna andre barn på fritiden.

Vi prøver og ser hvordan det går, det er fram til påske sånn i første omgang, og mulig et kurs til før sommeren.

Til høsten starter han sikkert i svømmeklubben, det går på samme tidspunkt, men da er han jo også litt eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke hjelpe å ha barnevakt, da kursene hans og til hans eldre søsken sammenfaller i tid :-)

Det er den eneste måten jeg kan gi de mulighet til å bli trygge og gode svømmere, og det foregår fra 19-20.

Når det er sagt har han rolige ettermiddager ellers. Vi er stort sett hjemme fra kl 13, da ingen av ungene har SFO.

Da har de god tid til å gjøre lekser, leke, salppe av før vi stikker fra huset igjen kl 18.30

Hadde han i tillegg hatt SFO fram til ca 17, så hadde det ikke vært aktuelt i det hele tatt å være med på sånne ting ennå. Det hadde blitt slitsomt.

Det er jo også en sosial bit det her, vi har ikke naboer og på denne måten møter barna andre barn på fritiden.

Vi prøver og ser hvordan det går, det er fram til påske sånn i første omgang, og mulig et kurs til før sommeren.

Til høsten starter han sikkert i svømmeklubben, det går på samme tidspunkt, men da er han jo også litt eldre.

OK, jeg skjønte ikke at han deltok selv. Trodde han bare måtte være med.

Jeg synes ikke tidspunktet er så galt i utgangspunktet, men barn er veldig forskjellige. Det kommer jo også an på om han blir litt sliten og klar for senga av aktiviteten, eller om han blir oppgiret.

Jeg synes du kan prøve og se hvordan det går. Jeg mistenker deg ikke for å være Tårnfrid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Som jeg sa til mallet, ble det litt feil lagt ut dette inlegget.

Når jeg leser det hører jeg jo selv at det høres forferdelig ut :-)

Vi er hjemme fra 13-18.30 hver dag, og har bedre tid enn de fleste 3 barnsfamilier.

Ikke har ungene mye de er med på heller, den eldste og yngste har bare svømming, men det foregår 2 dager i uka, men da samtidig. Den mellomste har i tillegg håndball en gang i uka.

Det jeg lurte på er om dette blir mer enn lovlig sent, jeg synes igrunn det. Men jeg vil så gjerne at de skal bli gode og trygge svømmere, da jeg har vannskrekk selv, og aldri ville klare å ta de med i svømmehall.

Skulle de valgt å være med på andre ting her vi bor, foregår også det veldig sent, da det er stor rift om hall og baneplasser her i grenda.

Det er iallefall ikke sånn det ser ut, at vi sliter oss helt ut mener jeg :-)

Ja dette ble litt annerledes. Jeg så for meg at du tre dager i uka fløy fra den ene aktiviteten til den andre med ungene, og ikke var hjemme i det hele tatt på ettermiddagen. Og når du endelig kom hjem i åttetiden var det på nytt med stress for å roe ned ungene såpass at de fikk nødvendig nattesøvn, samtidig som kveldsmat og eventuelle lekser skulle vært gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vilikkeidag

OK, jeg skjønte ikke at han deltok selv. Trodde han bare måtte være med.

Jeg synes ikke tidspunktet er så galt i utgangspunktet, men barn er veldig forskjellige. Det kommer jo også an på om han blir litt sliten og klar for senga av aktiviteten, eller om han blir oppgiret.

Jeg synes du kan prøve og se hvordan det går. Jeg mistenker deg ikke for å være Tårnfrid :-)

He he

Forskjellen på når han sovnet ble bare på en halvtime i går, da han sovnet bare noen minutter etter boka var lest og ikke surret rundt i en halvtime eller mer som han ofte gjør.

Var nok litt mer lei å stå opp i dag, jeg vekket han 07.50, var oppe etter 5 minutter og klar til å spise frokost kl 7, så han var effektiv og flink til å gjøre det han skal til morran.

Vi får se hvordan det går iløpet av dette kurset og ta ny statusoppdatering til påske :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vilikkeidag

Ja dette ble litt annerledes. Jeg så for meg at du tre dager i uka fløy fra den ene aktiviteten til den andre med ungene, og ikke var hjemme i det hele tatt på ettermiddagen. Og når du endelig kom hjem i åttetiden var det på nytt med stress for å roe ned ungene såpass at de fikk nødvendig nattesøvn, samtidig som kveldsmat og eventuelle lekser skulle vært gjort...

Absolutt ikke :-) Men jeg har ikke problemer med å se at det ser sånn ut utifra innlegget mitt :-)

Og nei, det hadde ikke vært aktuelt, det hadde hverken ungene eller jeg hatt godt av, det er helt klart :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest taggete øks

Du får se det an. Her klarer 6-åringen fint å stå opp tidlig selv om hun ikke er i seng før kl 2000. Hun pleier å dille med noe en time før hun sovner. De dagene hun ikke trenger å stå opp tidlig tar hun igjen det tapte ;) Det viktigste synes jeg likevel er at barnet fungerer fint om dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en på snart sju som trenger mye søvn, minst 11 timer. Sovner innen 20.00 på hverdager. Men han klarer nå fint å sovne en time senere fredag og lørdag (han sover da en time lengre om morran).

De gangene vi kommer "for sent" hjem i uka (bursdager etc) pleier jeg å ta med kveldsmat i bilen slik at det går superraskt med kveldsstellet. Vi bruker også noen ganger "timer" på hvor rask han må være på badet for at det skal bli lesing på senga. Dette for å unngå somling. Han kan forresten klokka og er selv opptatt av leggetid og å ikke bli for trøtt neste morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...