Mrs. Wallace Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Stakkars lærere som skal forholde seg til alt dette, noen foreldre er mer eller mindre gale, ikke gjør ditt ikke gjør datt, ikke ring i fra en annen tlf en det som er avtalt, så jeg ikke dauer av angst hvis jeg ser ett annet nummer enn jeg forventer. Ring den, men ikke den og ikke si det, men det, osv. osv. Lærerne må lese personlamappene til hver enkelt unge før de kan gjøre noe som helst, de har ikke sjangs til å huske hva de skal gjøre med alle. I mellomtiden får heller barnet ligge der og blø og ha det vondt. Jeg har hatt unger i skolen i mange, mange år og det er utrolig hva enkelte foreldre mener lærerne skal gjøre og ikke gjøre. Kjeft får de for det minste. Dette blir snart amerikanske tilstander hvor det gjelder å nagle noen til veggen og få erstatning. Jeg mener selvfølgelig ikke at foreldre skal tilte i "normale" situasjoner, altså. Folk flest får leve med at glipper kan oppstå, som regel er det helt uten alvorlige følger. Og jeg mener heller ikke at man skal drive med korsfesting og stramme konfrontasjoner, langt der fra. Jeg jobber i skolen selv, men på høyere trinn enn som så, så jeg vet at det ikke alltid er like lett å få ting på stell. Men når en kontaktlærer har fått beskjed om spesielle forhold på hjemmebane, skal kontaktlærer forholde seg til dette. I noen tilfeller kan det være ganske alvorlige følger av å ta kontakt med feil person (se feks for deg en forelder som er fratatt omsorg pga omsorgssvikt). Det er en grunn til at man oprererer med kontaktlærere - nettopp for at noen skal kunne holde styr i kaoset. ;o) Det går fint an å ta en prat med kontaktlærer om dette uten å gå amok, men bare understreke at det er viktig at de ikke ringer biofar ved en annen anledning, for eksempel. Og sånt skal altså skolen ta på alvor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Jeg mener selvfølgelig ikke at foreldre skal tilte i "normale" situasjoner, altså. Folk flest får leve med at glipper kan oppstå, som regel er det helt uten alvorlige følger. Og jeg mener heller ikke at man skal drive med korsfesting og stramme konfrontasjoner, langt der fra. Jeg jobber i skolen selv, men på høyere trinn enn som så, så jeg vet at det ikke alltid er like lett å få ting på stell. Men når en kontaktlærer har fått beskjed om spesielle forhold på hjemmebane, skal kontaktlærer forholde seg til dette. I noen tilfeller kan det være ganske alvorlige følger av å ta kontakt med feil person (se feks for deg en forelder som er fratatt omsorg pga omsorgssvikt). Det er en grunn til at man oprererer med kontaktlærere - nettopp for at noen skal kunne holde styr i kaoset. ;o) Det går fint an å ta en prat med kontaktlærer om dette uten å gå amok, men bare understreke at det er viktig at de ikke ringer biofar ved en annen anledning, for eksempel. Og sånt skal altså skolen ta på alvor. Fint skrevet syns jeg c",) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Men noe av det denne personen henges for nedover i tråden er at de går ut i fra at "skolen som ringte" sikkert har glemt eller ikke har visst hvorfor biologisk far ikke skal kontaktes. Ved et spørsmål ble "skolen" spesifisert til kontaktlærer, som absolutt skulle vært kjent med tingenes tilstand. At en far har mishandlet mor og datter og følgelig mistet foreldreretten er i grunn ganske vesentlig for en kontaktlærer å huske på. Nettopp slike opplysninger er vesentlig for å kunne gi et informert svar, at "skolen" har ringt feil person høres i utgangspunktet ikke ille ut i det hele tatt. Det var tross alt skjedd en ulykke. Nyansene snur hele situasjonen trill rundt. Men det er ikke opp til oss andtre å stille "de riktige spørsmålene", når hovedinnlegger har fortalt en historie hun ønsker innspill på. For gode svar må man gi riktig informasjon.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Hvis skolen i det hele tatt skal kunne klandres for noe, så må det evt. være at de IKKE ringte DEG. Ellers synes jeg de har reagert akkurat som det er naturlig å gjøre i en stresset og presset situasjon! De ansatte på skolen har mange barn å forholde seg til. Så i farten er det nok ikke så lett å huske på hvem som ikke skal ha kontakt med hvem, og hvorfor. Og det er naturlig at man ringer de som, antagelig, står barnet nær! (Og med tanke på at biologisk far faktisk dukket opp på kort varsel, og fulgte henne til legen, så var vel ikke dette et dårlig valg?) Det er jo ikke bare bare for lærerne å reise fra jobben sin for å følge et barn til lege. Det kan fort ta mye tid. Og de har jo andre elever å ta seg av, og undervisning som skal gjennomføres. At skolen brukte barnets mobil kan jeg ikke fatte at du henger deg opp i? De kronene dette kostet er da brukt til "barnets beste" for å få tak i hennes forestatte raskt og effektivt? Det burde det vel være verdt?? ''Hvis skolen i det hele tatt skal kunne klandres for noe, så må det evt. være at de IKKE ringte DEG.'' Hvorfor det? Er det en større selvfølge at de ringer mamma enn pappa? Husk at det sto Pappa X også på stefaren i telefonlista. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxx Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Er det ikke naturlig for en psykiater å spørre utdypende spørsmål om noe er litt uklart. I det minste før en kommer med et svar signert tittel. Tull og tøys, det får da være måte på hva vi skal stille av spørsmål før vi svarer. Det får være trådstarters oppgave å si det som er relevant, så får vi svare etter det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Nettopp slike opplysninger er vesentlig for å kunne gi et informert svar, at "skolen" har ringt feil person høres i utgangspunktet ikke ille ut i det hele tatt. Det var tross alt skjedd en ulykke. Nyansene snur hele situasjonen trill rundt. Men det er ikke opp til oss andtre å stille "de riktige spørsmålene", når hovedinnlegger har fortalt en historie hun ønsker innspill på. For gode svar må man gi riktig informasjon.. Helt klart. Men mener folk under her at de har gitt gode svar? De har jo svart på tynt grunnlag, men ment at sitt eget svar er legitimt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest @krøll Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 ''Han har mistet lappen, for fem år, denne gangen.'' Hva har det med saken å gjøre? Kjørte han til legevakten selv? Det var nærmest for å påpeke at bio.far ikke fikk barnet til legen, men ble kjørt av en av lærerne som har klassen ellers. han møtte opp på legevakten, spurte hvordan det gikk og forsvant igjen. At han har mistet lappen for fem år er selvsagt irrelevant, måtte bare få det ut at han er tatt for fyllekjøring, igjen...... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Jeg mener selvfølgelig ikke at foreldre skal tilte i "normale" situasjoner, altså. Folk flest får leve med at glipper kan oppstå, som regel er det helt uten alvorlige følger. Og jeg mener heller ikke at man skal drive med korsfesting og stramme konfrontasjoner, langt der fra. Jeg jobber i skolen selv, men på høyere trinn enn som så, så jeg vet at det ikke alltid er like lett å få ting på stell. Men når en kontaktlærer har fått beskjed om spesielle forhold på hjemmebane, skal kontaktlærer forholde seg til dette. I noen tilfeller kan det være ganske alvorlige følger av å ta kontakt med feil person (se feks for deg en forelder som er fratatt omsorg pga omsorgssvikt). Det er en grunn til at man oprererer med kontaktlærere - nettopp for at noen skal kunne holde styr i kaoset. ;o) Det går fint an å ta en prat med kontaktlærer om dette uten å gå amok, men bare understreke at det er viktig at de ikke ringer biofar ved en annen anledning, for eksempel. Og sånt skal altså skolen ta på alvor. Står det noen steder at det var kontaktlærer som ringte? Det kan jo godt ha vært en lærer som ikke kjente barnet så godt at det visste om at akkurat denne pappan ikke skulle inn i bildet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Helt klart. Men mener folk under her at de har gitt gode svar? De har jo svart på tynt grunnlag, men ment at sitt eget svar er legitimt. Aner ikke, har ikke orket å lese en brøkdel. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest surreal Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Jeg syns skolen har gjort en glipp her. Har lest innleggene og skjønner at situasjonen er mer nyansert enn det som står i HI. Når den _informerte_ kontaktlærer gjennom flere år presterer å ringe en hun ettertrykkelig har fått beskjed IKKE skal kontakte, så syns jeg hun har gjort en ganske stor glipp. Jobber selv i barnehage og har pedagogisk ansvar for 24 barn, ikke hver dag da. Men det tilsvarer vel omtrent en skoleklasse. Det er mange om og men og ditt og datt hver dag, med ting som skal huskes på. En periode var det et foreldrepar som hadde delt omsorg, med de og de pappadagene og de og de mammadagene. Når da barnet var sykt, var det omtrent umulig for oss åhuske på hvilke dager vi skulle ringe pappa eller mamma. Men det blir jo noe helt annet enn din situasjon! Jeg har også hatt foreldre som ikke har hatt kontakt, foreldre/personer som IKKE skal hente barnet, kontaktes eller informeres mtp. informasjon om barnet osv osv. DISSE tingene er det en SELVFØLGE at en husker på! Jeg syns du skal ta en prat, når du har roet deg ned. Først og fremst så prater du litt med jenta di og forklarer hvorfor pappa ikke skal kontaktes i slike situasjoner (nå var det nok litt stress for henne også da), og så endrer dere navnet hans på telefonen, som foreslått under her. Til lærer så gjentar du og understreker at bio IKKE skal kontaktes! Og jeg ville faktisk tatt en prat med rektor og "klaget". Dette går på rutiner, og en slik rutine er faktisk veldig vesentlig at den blir fulgt!! Om det var aketur utenfor skolen, så skal de ha MED telefonlistene. Etter det jeg skjønner så var hun ikke alvorlig skadet, men jeg skjønner at det trolig var for å spare tid at de brukte hennes mobil fremfor å løpe inn for å lete frem telefonlista osv. Fint, tross alt, at bio. far faktisk stilte opp! Og også fint at han skygget banen stille og rolig når stefar dukket opp. Spiller liten rolle om han så på - eller snakket med stefar, han var der så lenge han "trengtes" og dro når han ikke var nødvendig lenger. Tydeligvis kjenner han sin plass. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Jeg mener selvfølgelig ikke at foreldre skal tilte i "normale" situasjoner, altså. Folk flest får leve med at glipper kan oppstå, som regel er det helt uten alvorlige følger. Og jeg mener heller ikke at man skal drive med korsfesting og stramme konfrontasjoner, langt der fra. Jeg jobber i skolen selv, men på høyere trinn enn som så, så jeg vet at det ikke alltid er like lett å få ting på stell. Men når en kontaktlærer har fått beskjed om spesielle forhold på hjemmebane, skal kontaktlærer forholde seg til dette. I noen tilfeller kan det være ganske alvorlige følger av å ta kontakt med feil person (se feks for deg en forelder som er fratatt omsorg pga omsorgssvikt). Det er en grunn til at man oprererer med kontaktlærere - nettopp for at noen skal kunne holde styr i kaoset. ;o) Det går fint an å ta en prat med kontaktlærer om dette uten å gå amok, men bare understreke at det er viktig at de ikke ringer biofar ved en annen anledning, for eksempel. Og sånt skal altså skolen ta på alvor. Og der så jeg det sto at det var kontaktlærer som ringte, men det var en opplysning som kom frem temmelig sent i tråden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Nå skriver du ICE foran navnet ditt, mannen din sitt og ev store søsken. Det er den internasjonale koden for nærmeste pårørende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Tull og tøys, det får da være måte på hva vi skal stille av spørsmål før vi svarer. Det får være trådstarters oppgave å si det som er relevant, så får vi svare etter det. Tull og tøys er det ikke, all den tid NHD bruker rød skrift og tittel i sin signatur og svaret er småspydig og et svar på et noe uspesifisert grunnlag. Med stor fare for å hevde meg selv, var det likevel det første jeg lurte på hvem "skolen" var i personifisert form. Det har ALT med saken å gjøre. Hva kontantkortet angår var jeg derimot tydelig på at jeg ikke syntes var noe å reagere på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest surreal Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Står det noen steder at det var kontaktlærer som ringte? Det kan jo godt ha vært en lærer som ikke kjente barnet så godt at det visste om at akkurat denne pappan ikke skulle inn i bildet. ja det var kontaktlærer som ringte 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxx Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Tull og tøys er det ikke, all den tid NHD bruker rød skrift og tittel i sin signatur og svaret er småspydig og et svar på et noe uspesifisert grunnlag. Med stor fare for å hevde meg selv, var det likevel det første jeg lurte på hvem "skolen" var i personifisert form. Det har ALT med saken å gjøre. Hva kontantkortet angår var jeg derimot tydelig på at jeg ikke syntes var noe å reagere på. Han ga ett utmerket svar til trådstarter. Vi kan ikke sitte her og synse hver gang vi skal svare på ett innlegg eller to, men forholde oss til det som blir skrevet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest surreal Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Stakkars lærere som skal forholde seg til alt dette, noen foreldre er mer eller mindre gale, ikke gjør ditt ikke gjør datt, ikke ring i fra en annen tlf en det som er avtalt, så jeg ikke dauer av angst hvis jeg ser ett annet nummer enn jeg forventer. Ring den, men ikke den og ikke si det, men det, osv. osv. Lærerne må lese personlamappene til hver enkelt unge før de kan gjøre noe som helst, de har ikke sjangs til å huske hva de skal gjøre med alle. I mellomtiden får heller barnet ligge der og blø og ha det vondt. Jeg har hatt unger i skolen i mange, mange år og det er utrolig hva enkelte foreldre mener lærerne skal gjøre og ikke gjøre. Kjeft får de for det minste. Dette blir snart amerikanske tilstander hvor det gjelder å nagle noen til veggen og få erstatning. Til dels enig med deg, på generelt grunnlag. Men når det gjelder slike ting som denne saken gjelder, så mener jeg at det helt klart er noe som en velinformert kontaktlærer gjennom mange år bør og SKAL vite. Denne kontaktlæreren vet også hvorfor biofar ikke skal ha kontakt. Man mister ikke foreldreansvaret uten videre, så det er nok velbegrunnet. Men hva som ble sagt der og da i kaoset, av barnet, misforståelser av "pappa x og pappa y" i kontaktlisten, det kan være flere årsaker til at bio-far ble ringt etter. Men om læreren har glemt det, når hun ettertrykkelig er informert mange ganger, det syns jeg er for drøyt og bør tas opp i etterkant. Så får innskriver ta sine forhåndsregler og snakke med barnet, og endre navn i telefonlista. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Ok, kontaktlærer har gjort en blemme, men ingen skade er skjedd. Han kom på legevakten, snakket med barnet sitt og trakk seg pent og stille tilbake da stefar kom. De ringte stefar først, dere hadde lagt ham inn på tlf som Pappa X og det er ikke for alle en selvfølge at mor ringes fremfor far. Kanskje visste de at du jobber lengre bort enn stefar også? At de ringte fra de datters telefon og brukte noen få kroner av kontantkortet hennes er totalt uvesentlig og helt idiotisk av deg å henge deg opp i. Hadde de brukt 10 min på å gå inn på skolen, lete i telefonlistene og ringe fra en telefon der så hadde du sikkert blitt like sint for det også, at de ikke heller kunne bruke hennes. Hvis du ikke har råd til å betale en femmer for at skolen ringer og gir beskjed om at datteren din er skadet så vet jeg sannelig ikke hva jeg skal si... At far er tatt for fyllekjøring og har mistet lappen er FULLSTENDIG og TOTALT irrelevant for denne saken. Det er omtrent like relevant som om du skulle opplyse om vekta di i denne tråden. Etter min mening har du totalt mistet hodet her og blåst saken noe vanvittig ut av proporsjoner! Burde du ikke heller være glad for at skolen sørget for å få barnet til røntgen så fort som mulig?! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Han ga ett utmerket svar til trådstarter. Vi kan ikke sitte her og synse hver gang vi skal svare på ett innlegg eller to, men forholde oss til det som blir skrevet. Du og jeg og alle andre med nick kan det, men definitivt ikke en som signerer med psykiater. Etter min mening var det refsferdig. Faktisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Du og jeg og alle andre med nick kan det, men definitivt ikke en som signerer med psykiater. Etter min mening var det refsferdig. Faktisk. Refsverdig ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 ja det var kontaktlærer som ringte Jeg så det etterpå, jeg begynte å lese tråden fra bunnen av og denne opplysningen kom frem først langt oppe i tråden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.