Persille1365381127 Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Er det ikke naturlig for en psykiater å spørre utdypende spørsmål om noe er litt uklart. I det minste før en kommer med et svar signert tittel. Om spørsmålet ble stilt til ham, ja - men ikke når man svarer generelt i en tråd. Man får informere om alt som er relevant, gjør man ikke det - så får man svar deretter også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Lest nesten hele tråden, og jeg forstår deg. Så tenker jeg at det muligens har vært et kommunikasjonsproblem mellom mannen din og skolen? Uansett må kontaktlæreren bli gjort oppmerksom på at h*n sviktet her - biofar skulle så klart ikke vært kontaktet. Muligens en møte med rektor også, burde bli gjort oppmerksom på at en ansatt ikke klarer å holde fokus i en situasjon som burde være ganske enkel å takle. Bruken av din datters mobil kan bare diskuteres m.h.t. at de ikke kjenner kildematerialet, altså ikke aner hvem de ringer til, men tar seg til rette og velger ukritisk fra et barns personlige telefonliste. Du må ikke nevne kostnaden ved samtalene. Da fremstår du som en så hysterisk idiot og hurpe, at de muligens ser bort fra resten, som er det viktige i saken. ''Du må ikke nevne kostnaden ved samtalene. Da fremstår du som en så hysterisk idiot og hurpe, at de muligens ser bort fra resten, som er det viktige i saken.'' Helt enig, det ødelegger enhver annen argumentasjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Nå skriver du ICE foran navnet ditt, mannen din sitt og ev store søsken. Det er den internasjonale koden for nærmeste pårørende. Ja, det har jeg på min manns nummer på min telefon, og han har vel det med mitt nummer på sin telefon. Veldig grei ordning, hvis andre vet å søke etter det, vel å merke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Ja, det har jeg på min manns nummer på min telefon, og han har vel det med mitt nummer på sin telefon. Veldig grei ordning, hvis andre vet å søke etter det, vel å merke. De vet det i hvert fall på sykehuset og jo flere man informerer jo flere vil vite det. Jeg har skrevet det på begge de store ungene på både min og minstemanns telefon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Du og jeg og alle andre med nick kan det, men definitivt ikke en som signerer med psykiater. Etter min mening var det refsferdig. Faktisk. Han svarer ikke som psykiater, han svarer som privatperson. Det er ikke rød prikk på første innlegg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Okei. Enig med mrxx. Med et så langt hovedinnlegg med såpass mange detaljer, må man nesten gå ut fra at en voksen person har fortalt historien i sin helhet... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Han svarer ikke som psykiater, han svarer som privatperson. Det er ikke rød prikk på første innlegg. Pssst - jo det er det... (rød prikk, altså...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Jeg synes du bør reagere. Skriv et kort brev hvor du minner dem på at barnets biologiske far ikke har foreldreansvar, og ikke skal kontaktes hvis noe skjer. Avhengig av grunnen til at biologisk far ikke har foreldreansvar/kontakt med barnet kan jo dette være et brudd på rutiner som kunne fått alvorlige konsekvenser for dere. At de har brukt barnets telefon til å ringe fra, og dermed brukt av hennes kontantkort, ville jeg ikke hengt meg opp. At din mann ikke ble underrettet om at hun var sendt til røngten antar jeg skyldes en misforståelse. Den som var med henne har antakelig bare funnet nummeret til en "pappa" på barnets mobil, og trodd at det var den samme som var blitt varslet tidligere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Men noe av det denne personen henges for nedover i tråden er at de går ut i fra at "skolen som ringte" sikkert har glemt eller ikke har visst hvorfor biologisk far ikke skal kontaktes. Ved et spørsmål ble "skolen" spesifisert til kontaktlærer, som absolutt skulle vært kjent med tingenes tilstand. At en far har mishandlet mor og datter og følgelig mistet foreldreretten er i grunn ganske vesentlig for en kontaktlærer å huske på. Hvilken lærer som ringte skulle ikke ha så stor betydning. Skolen bør ha rutiner som sikrer at ikke den "feile" forelderen blir kontaktet, uansett hvem som ringer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Nettopp slike opplysninger er vesentlig for å kunne gi et informert svar, at "skolen" har ringt feil person høres i utgangspunktet ikke ille ut i det hele tatt. Det var tross alt skjedd en ulykke. Nyansene snur hele situasjonen trill rundt. Men det er ikke opp til oss andtre å stille "de riktige spørsmålene", når hovedinnlegger har fortalt en historie hun ønsker innspill på. For gode svar må man gi riktig informasjon.. Hvilken informasjon mener du manglet? Biologisk far har ikke foreldreansvar, og bare sporadisk kontakt med barnet via sms. Skolen har fått klar beskjed om at hvis noe skjer er det mor eller stefar som skal kontaktes, ikke biologisk far. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Stakkars lærere som skal forholde seg til alt dette, noen foreldre er mer eller mindre gale, ikke gjør ditt ikke gjør datt, ikke ring i fra en annen tlf en det som er avtalt, så jeg ikke dauer av angst hvis jeg ser ett annet nummer enn jeg forventer. Ring den, men ikke den og ikke si det, men det, osv. osv. Lærerne må lese personlamappene til hver enkelt unge før de kan gjøre noe som helst, de har ikke sjangs til å huske hva de skal gjøre med alle. I mellomtiden får heller barnet ligge der og blø og ha det vondt. Jeg har hatt unger i skolen i mange, mange år og det er utrolig hva enkelte foreldre mener lærerne skal gjøre og ikke gjøre. Kjeft får de for det minste. Dette blir snart amerikanske tilstander hvor det gjelder å nagle noen til veggen og få erstatning. Når et barn blir skadet på skolen er prioriteringen klar: Først vurderer man hvor alvorlig skaden er, kontakter lege om nødvendig, plastrer og trøster så godt man kan. Når barne er trygt tatt hånd om leter man frem telefonlister og ringer foreldrene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Pssst - jo det er det... (rød prikk, altså...) Det var det ikke i stad, for jeg skjekket før jeg skrev det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skille snørr og barter Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Du bør sende en e-post / brev hvor du først takker for hjelpen når datteren din skadet seg. På en skikkelig og hyggelig måte. Og så minne skolen på at de _ikke_ skal kontakte biologisk far. Men: at de,når det haster, ringer fra barnets mobil, er bare positivt. De sparer tid ved å bruke telefonen som er nærmest, de slipper å finne en telefonliste inne, de vet at foreldrene får et kjent nummer opp på sitt dislay (selv om dere har lagret skolens numre, har dere kanskje ikke nummeret til den læreren som hadde inspeksjon i skolegården akkurat da). Ikke si noe om at det kostet dere ti kroner, det er smålig og dumt. At hun har biologisk fars (som har mishandlet henne og moren så alvorlig at han er fradømt foreldreansvaret) nummer lagret som Pappa på sin telefon, er dumt. Skader hun seg et annet sted enn skolen, vi andre som hjelper (noen i butikken, på veien, på bussen) også bruke hennes mobil for å kontakte pårørende. Det må være et veldig lite sted når det å være 20 min unna ikke er "umiddelbar nærhet". Hvis det ikke var mer akutt enn at skolen vegret seg å kjøre henne selv, bør 20 min unna være det samme som "jeg kommer med en gang". Og at de ikke ringte far når de måtte dra fra fastlegen med uforrettet sak, henger vel sammen med at de tok feil "pappa" i telefonlisten. At man gjør litt klumsete ting når man er stresset er menneskelig. Hadde de bevisst lett etter den biologiske pappaens navn, hadde saken vært mye værre. At hun har begge lagret på sin mobil under Pappa er en forklaring på hvorfor ting gikk galt. dette retter dere sikkert opp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Byliza Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Er biologisk far fradømt retten til å se sitt barn, og har dere informert skolen om det muntlig eller skriftlig? Siden hun har han lagret i sin telefon antar jeg at de har kontakt. Jeg antar også at skolen vet om problemene mellom deg og far, og tar IKKE avstand. At du alene har foreldreretten er ikke det samme som at far ikke har kontakt med sitt barn. Jeg har ikke orket å lese igjennom hele tråden, men det som jeg har lest forteller om en bitter konflikt som går i høyeste grad utover barnet. At din eks ikke hilste på din nåværende forsterker inntrykket av konflikten. Var jenta lei seg for at hennes biologiske far kom, eller var det en trøst for henne? Beklager, men jeg ble opprørt over innstillingen din da jeg leste innlegget. Du våser om småpenger når det er snakk om å få øyeblikkelig kontakt med foreldre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Han svarer ikke som psykiater, han svarer som privatperson. Det er ikke rød prikk på første innlegg. Jeg svarte som fagperson, ikke som psykiater, men som lege, og jeg står helt fast ved det opprinnelige svaret. Når en kommer til en skadet person er det visse tiltak som er viktigere enn andre. Jeg ville også benyttet meg av den skadedes mobiltelefon. Det synes jeg er en fornuftig løsning. På et forum får en svar ut fra de opplysninger en gir. Vi er ikke tankelesere. Ikke hadde jeg vel endret svaret om jeg hadde hatt de nye opplysningene heller. Det var et meget godt innlegg om snørr og bart. Det kan en legge seg på minne i flere sammenhenger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Byliza Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Det er hva jeg kaller et slag under beltestedet. Du vet ingeting om hvorfor det er slik. Mishandling overfor både barnet og meg, spiller selvfølgelig ingen rolle. Det er DERFOR barnefar ikke skal kontaktes og har mistet foreldreretten. Dette VET skolen om! Og hvordan kan stefar komme fortete enn det han gjør, når han umidelbart snur. Det er tross alt noe som heter trafikkregler i dette landet. Du sier at far har mistet foreldreretten, men har han mistet rett til omgang med barnet. Og hvorfor har hun far lagret i tlf. sin? Du kan ikke forvente at skolen står helt og holdent på din side hvis foreldrene krangler. Hvis dette var kontaktlærer som kjenner barnet som ringte far så har h*n antagelig ikke gjort det for å la han skade barnet. Det har nok vært for å få en nær person til å være sammen med henne. Problemet er at her kan ingen vite hverken om dine feiler og tabber eller fars. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Byliza Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Er det ikke naturlig for en psykiater å spørre utdypende spørsmål om noe er litt uklart. I det minste før en kommer med et svar signert tittel. En psykiater svarer neppe først og fremst fagperson i denne problemstillingen. At han er fagperson på forum er greit, og at han svarer slik er greit også. Hva i alle dager skulle han ha stilt av spørsmål som psykiater? Begynne å behandle mor og barn fordi de ble mishandlet av biologisk far? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Også mamma til en uheldiper Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Er det ikke naturlig for en psykiater å spørre utdypende spørsmål om noe er litt uklart. I det minste før en kommer med et svar signert tittel. Svært lite sånt er "naturlig" for denne karen Han er en figur litt "kongen på haugen" her inne. Han mener det er naturlig å kontakte en voksenperson samme hva, selv om denne voksenpersonen ikke har noe kontakt omtrent med barnet pga vold mot henne og mor (han bekrefter dette lenger ned) Synes det sier litt om ham, igjen, det er jo slettes ikke første gangen det kommer sånt fra den kanten. Har sakt det før og sier det igjen, han skulle holdt seg til sitt som de andre fagpersonene her inne. Synes det er skremmende at en voksen person som ham i en såpass hektisk jobb skal ha tid og hjerne til å sitte her inne mye mer enn nødvendig og svare sine personlige meninger på alle fora som er. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Det var det ikke i stad, for jeg skjekket før jeg skrev det. Jo, det var rød prikk da jeg skrev mitt første innlegg i denne tråden og det var lenge før du skrev dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Du sier at far har mistet foreldreretten, men har han mistet rett til omgang med barnet. Og hvorfor har hun far lagret i tlf. sin? Du kan ikke forvente at skolen står helt og holdent på din side hvis foreldrene krangler. Hvis dette var kontaktlærer som kjenner barnet som ringte far så har h*n antagelig ikke gjort det for å la han skade barnet. Det har nok vært for å få en nær person til å være sammen med henne. Problemet er at her kan ingen vite hverken om dine feiler og tabber eller fars. ''Hvis dette var kontaktlærer som kjenner barnet som ringte far så har h*n antagelig ikke gjort det for å la han skade barnet.'' Ettersom begge to sto oppført som Pappa X og Pappa Y i telefonlista så sto de etter hverandre. Sannsynligvis har læreren vært litt stressa og bare trykket da hun så at Pappa kom opp på lista uten å legge merke til om det sto Per eller Pål bak og dermed ringt til "feil" pappa. Vil jeg tro i alle fall. I tillegg er det jo, i alle fall for meg, temmelig usannsynlig, at et barn som har blitt mishandlet av sin far og ikke skal ha kontakt har vedkommende lagret på mobilen sin som Pappa...? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.