Gå til innhold

bør jeg reagere overfor skolen?

Gjest litt småirritert mamma

Anbefalte innlegg

Gjest hva er problemet?

Svært lite sånt er "naturlig" for denne karen :)

Han er en figur litt "kongen på haugen" her inne.

Han mener det er naturlig å kontakte en voksenperson samme hva, selv om denne voksenpersonen ikke har noe kontakt omtrent med barnet pga vold mot henne og mor (han bekrefter dette lenger ned)

Synes det sier litt om ham, igjen, det er jo slettes ikke første gangen det kommer sånt fra den kanten.

Har sakt det før og sier det igjen, han skulle holdt seg til sitt som de andre fagpersonene her inne. Synes det er skremmende at en voksen person som ham i en såpass hektisk jobb skal ha tid og hjerne til å sitte her inne mye mer enn nødvendig og svare sine personlige meninger på alle fora som er.

Dette er ikke svart som privatperson. Han svarer som psykiater, og har gjort det hele tiden. At han svarer på andre forum enn psykiatri er ikke noe nytt.

Så hva er problemet? At du er uenig i det han skriver gjør vel ikke svaret til uakseptabelt på noe vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 213
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cecily

26

• Lillemus

17

• morsan

15

• Katt-ja

9

Mest aktive i denne tråden

Gjest en annen mor

Her har du fått mye kjeft. De fleste skjønner ikke situasjonen din, ser jeg. I tillegg har du forverret saken ved å gjøre noen tellerskritt på mobilen til et problem. Dermed får du de svarene du får. Ta dem som det de er - resultatet av en kombinasjon av misforståelser og manglende kunnskap om situasjonen.

Jeg er i samme situasjon. Jeg skjønner veldig godt at man ikke vil legge ut om detaljene rundt hvorfor far ikke har foreldreansvar eller kontakt på nett. Når jeg ser hvilke reaksjoner du får, at dette liksom bare er småkrangling mellom de voksne, er jeg enda sikrere på at mine barns situasjon ikke skal brettes ut her.

Men altså, til spørsmålet ditt. Bør du reagere? Ja, det synes jeg du bør. Men ha i mente at man fanger flere fluer med honning enn med eddik. Du bør ikke kontakte dem og anklage dem. Ta det heller opp på en måte der du legger mye ansvar på deg selv, "jeg har tydeligvis ikke vært omhyggelig nok med å informere at far ikke skal kontaktes, kan vi ta et møte om hvordan dette kan gjøres på en bedre måte?" Eller noe sånt. Det viktigste er ikke at du får rett, og at de står igjen som noen som har gjort en feil, men at dette ikke gjentar seg, og at du ikke får skolen mot deg i prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du kan minne skolen på at biologisk far ikke skal kontaktes - på en pen måte.

Resten av saken synes jeg ikke du skal bråke noe om. I slike situasjoner må man nesten regne med at de ikke bruker masse tid på annet enn det mest vesentlige.

Hvis det er veldig viktig at enkelte personer ikke ringes opp, bør de ikke lagres som mamma eller pappa på et barns mobiltelefon, men under fornavn eller noe annet dere blir enige om. Jeg har et verv som gjør at jeg iblant finner gjenglemte mobiler som eies av barn / ungdom, og da ringer jeg de som ligger under mor, far, mamma og pappa, ikke Sweetheart, Pusen og alle de andre tullingene som gjerne er lagret på disse telefonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har litt kontakt via sms, veldig kort og sjelden. Og så er det jo greit å se hvem som ringer hvis du ikke vil snakke med vedkommende tat du ikke tlf.

Og jeg syns ikke det er helt i orden å ringe nummeret det står pappa på, når de har fått opplyst ett annet nummer av datteren min først. Og en av grunnene til at skolen er informert om at Bio. far ikke skal kontaktes er jo nettopp av en grunn. Dette står jo også notert i pårørendelister på skolen.

I ditt opprinnelige innlegg skriver du:

''Overreagerer jeg og bør bare la dette ligge , og tross alt være glad for at det gikk bra, eller bør jeg reagere overfor skolen?''

Synes du at du har fått svar nå?

Skjønner ikke hvorfor du argumenterer og argumenterer i det uendelige, når alle (eller nesten alle, kanskje,- har ikke lest alle svarene du har fått) synes du tar "litt" av her.

Eller,- det er kanskje et oppkonstruert problem dette - det virker underlig både at barnet ditt har pappaen på kontaktlisten sin når det er _aldeles_ uaktuelt å kontakte ham (du antyder mishandling) - og at du i etterkant av en ulykke som gikk bra er mest opptatt av hva du kan klandre skolen for,- og hvor mange kroner de brukte av kontantkortet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Har lest det meste av tråden, og forstår din irritasjon i forhold til dette med bio-pappa. MEN: Som flere har påpekt, han bør vel ikke ligge under "pappa" i telefonboka til barnet.

Jeg ville bedt om et møte, forklart situasjonen i pene ordelag, og gjentatt at biopappa ikke skal kontaktes.

Jeg hadde også endret telefonboka til barnet, og jeg hadde gitt f... i de tellerskrittene du også nevner.

Godt det gikk bra med barnet, i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis dette var kontaktlærer som kjenner barnet som ringte far så har h*n antagelig ikke gjort det for å la han skade barnet.''

Ettersom begge to sto oppført som Pappa X og Pappa Y i telefonlista så sto de etter hverandre. Sannsynligvis har læreren vært litt stressa og bare trykket da hun så at Pappa kom opp på lista uten å legge merke til om det sto Per eller Pål bak og dermed ringt til "feil" pappa. Vil jeg tro i alle fall.

I tillegg er det jo, i alle fall for meg, temmelig usannsynlig, at et barn som har blitt mishandlet av sin far og ikke skal ha kontakt har vedkommende lagret på mobilen sin som Pappa...?

Det kan være en mulighet at feil pappa ble ringt andre gangen, men det kan også være at siden det tok tid for stefar å komme at læreren har valgt å ringe biologisk far som var nærmere.

Det er ikke lærerens oppgave å holde en far unna barnet sitt så lenge det ikke ligger en domsavgjørelse om at han ikke under noen omstendigheter skal kontakte barnet. Hvis det er slik ligger han neppe lagret som pappa i barnets tlf.

I det hele tatt er det viktigste at barnet slapp fra dette uten varige men. Skolen bør i hvert fall ikke klandres, tvertimot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Også mamma til en uheldiper

Dette er ikke svart som privatperson. Han svarer som psykiater, og har gjort det hele tiden. At han svarer på andre forum enn psykiatri er ikke noe nytt.

Så hva er problemet? At du er uenig i det han skriver gjør vel ikke svaret til uakseptabelt på noe vis.

Jeg har ikke noe problem med dette :)

At han bruker halve dagen sin på å sitte her inne og kommentere private meninger i alle fora er, som du selv skrev, ikke noe nytt.

At jeg synes det er til grensen til småpatetisk er heller ikke noe nytt. At jeg synes mye av det han vreker ut av seg er noe sprøyt er heller ikke noe nytt.

Meninger er vel ikke blitt forbudt her inne eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest meg bekjent

Jeg har ikke noe problem med dette :)

At han bruker halve dagen sin på å sitte her inne og kommentere private meninger i alle fora er, som du selv skrev, ikke noe nytt.

At jeg synes det er til grensen til småpatetisk er heller ikke noe nytt. At jeg synes mye av det han vreker ut av seg er noe sprøyt er heller ikke noe nytt.

Meninger er vel ikke blitt forbudt her inne eller?

"At han bruker halve dagen sin på å sitte her inne og kommentere private meninger i alle fora er, som du selv skrev, ikke noe nytt."

Hva er det du snakker om?

Dette er det rene skjære vrøvl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"At han bruker halve dagen sin på å sitte her inne og kommentere private meninger i alle fora er, som du selv skrev, ikke noe nytt."

Hva er det du snakker om?

Dette er det rene skjære vrøvl.

At du synes det er vrøvl og jeg ikke, det kalles meninger.

Jeg har mine og du dine, ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest meg bekjent

At du synes det er vrøvl og jeg ikke, det kalles meninger.

Jeg har mine og du dine, ok?

Det er vrøvl, fordi det ikke er sant. Jeg har vært nok her inne på forumet til å kunne si det. Dette er ikke meninger, da det kan motbevises statistisk at fagpersonen ikke sitter halve dagen og...blabla bla.

Så det er et fakta at det er vrøvl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal ta kontakt med skolen og poengtere at Biologisk far ikke har foreldrerett, og ikke skal kontaktes i slike tilfeller. Men når det er sagt skjønner jeg at de har blitt forvirret, siden din datter kaller mannen din pappa ("pappa er hjemme") men har biologisk far under PAPPA i telefonlisten hennes. Det er nok kjekt å snakke med henne om dette også, og finne ut hva hun skal lagre din mann og sin biologiske far som i telefonlisten.

Når jeg kom til avsnittet om penger og bomtur ble jeg litt satt ut. Jeg håper at det ikke har noen betydning at det gikk noen kroner på et kontantkort og litt bensin nå som dere har fått summet dere. Dersom det fremdeles irriterer hadde jeg _ikke_ nevnt dette i møte med skolen - kun det at de ikke skal ta kontakt med biologisk far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vrøvl, fordi det ikke er sant. Jeg har vært nok her inne på forumet til å kunne si det. Dette er ikke meninger, da det kan motbevises statistisk at fagpersonen ikke sitter halve dagen og...blabla bla.

Så det er et fakta at det er vrøvl.

At du gidder å bruke så sterk energi på dette da du.

Enten så er du forelsket, eller så er han en idolfigur for deg eller så er det vel et eller annet i den duren.

Jeg har null interesse i hva du kan bevise og ikke bevise, den energien gidder ikke jeg legge i dette her.

Mine meninger er mine meninger samme hva du så sier eller gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var på skolen. hun mistet kontrollen på akebrettet og kjørte rett i veggen på skolebygningen.

Men vi må nok forandre navnet på telefonen til bare navn, ikke pappa x, slik som nå.

Men hvorfor kan de ikke spørre jenta om det er noen andre de kan ringe til? Da ville hun nok svart meg, og storebror. Hun ville garantert ikke svart biologisk far da han er en person hun av tidligere nevnte grunner ikke har noe særlig kontakt med, og er en smule nervøs overfor.

''Men hvorfor kan de ikke spørre jenta om det er noen andre de kan ringe til?''

Kanskje de var opptatt med å trøste henne? Kanskje de var opptatt av at hun skulle ligge mest mulig i ro uten forstyrrelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man svarer på det grunnlaget man har - sånn er det.

Om svarene er gode eller dårlige er subjektivt, men vi kan trekke en fellesnevner gjennom de aller fleste - både før og etter mer informasjon, uavhengig av tone i innlegget.

Alle synes hun skal la være å bry seg om telefonen/kontantkortet/pengene.

Alle er enige i at det ble gjort en feil, men at det er menneskelig å feile.

Alle er enige i at biologisk far handlet riktig, han stilte opp da han ble bedt om det, selv om han ikke er primær omsorgsgiver.

Alle er enige om at stefar burde vært tydeligere i kommunikasjonen med skolen slik at de ikke følte behov for å ringe en ny person.

Alle er enige om at stefar burde varslet mor tidligere.

Alle er enige i at mor burde vært kontaktet dersom lærer hadde all informasjonen (men vi vet ikke om mors telefon var uten dekning, slått av, osv).

Generalisert, men likevel - saken er blåst vanvittig opp uansett hvor mange detaljer som presenteres på nytt. Det er ikke så vanskelig å ta en telefon til skolen, si at man ikke er komfortabel med måten situasjonen ble løst på og at man håper de kan innarbeide bedre rutiner dersom noe slikt skulle skje igjen.

Jeg vet hvordan det er å stå der med et skadet barn som ikke er en ens eget - og skulle ta viktige avgjørelser på foreldrenes vegne. Da er det ikke alltid man klarer å tenke på alle andre aspekter enn å få barnet rolig, til å slutte å blø, til lege - hva det nå måtte være.

Å lage dette til en kjempesak er unødvendig for alle, det gikk bra, det ordnet seg - det holder å oppfordre til bedre rutiner, de vil antagelig skjønne feilen selv uten større ståhei enn det.

Greit oppsummert;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg på min manns nummer på min telefon, og han har vel det med mitt nummer på sin telefon.

Veldig grei ordning, hvis andre vet å søke etter det, vel å merke.

''Veldig grei ordning, hvis andre vet å søke etter det, vel å merke''

Jeg har ihvertfall aldri hørt det før! Jeg ville nok søkt på mamma/pappa eller mor/far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du må ikke nevne kostnaden ved samtalene. Da fremstår du som en så hysterisk idiot og hurpe, at de muligens ser bort fra resten, som er det viktige i saken.''

Helt enig, det ødelegger enhver annen argumentasjon.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du kan minne skolen på at biologisk far ikke skal kontaktes - på en pen måte.

Resten av saken synes jeg ikke du skal bråke noe om. I slike situasjoner må man nesten regne med at de ikke bruker masse tid på annet enn det mest vesentlige.

Hvis det er veldig viktig at enkelte personer ikke ringes opp, bør de ikke lagres som mamma eller pappa på et barns mobiltelefon, men under fornavn eller noe annet dere blir enige om. Jeg har et verv som gjør at jeg iblant finner gjenglemte mobiler som eies av barn / ungdom, og da ringer jeg de som ligger under mor, far, mamma og pappa, ikke Sweetheart, Pusen og alle de andre tullingene som gjerne er lagret på disse telefonene.

''da ringer jeg de som ligger under mor, far, mamma og pappa, ikke Sweetheart, Pusen og alle de andre tullingene som gjerne er lagret på disse telefonene.''

LOL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du fått mye kjeft. De fleste skjønner ikke situasjonen din, ser jeg. I tillegg har du forverret saken ved å gjøre noen tellerskritt på mobilen til et problem. Dermed får du de svarene du får. Ta dem som det de er - resultatet av en kombinasjon av misforståelser og manglende kunnskap om situasjonen.

Jeg er i samme situasjon. Jeg skjønner veldig godt at man ikke vil legge ut om detaljene rundt hvorfor far ikke har foreldreansvar eller kontakt på nett. Når jeg ser hvilke reaksjoner du får, at dette liksom bare er småkrangling mellom de voksne, er jeg enda sikrere på at mine barns situasjon ikke skal brettes ut her.

Men altså, til spørsmålet ditt. Bør du reagere? Ja, det synes jeg du bør. Men ha i mente at man fanger flere fluer med honning enn med eddik. Du bør ikke kontakte dem og anklage dem. Ta det heller opp på en måte der du legger mye ansvar på deg selv, "jeg har tydeligvis ikke vært omhyggelig nok med å informere at far ikke skal kontaktes, kan vi ta et møte om hvordan dette kan gjøres på en bedre måte?" Eller noe sånt. Det viktigste er ikke at du får rett, og at de står igjen som noen som har gjort en feil, men at dette ikke gjentar seg, og at du ikke får skolen mot deg i prosessen.

''Men altså, til spørsmålet ditt. Bør du reagere? Ja, det synes jeg du bør. Men ha i mente at man fanger flere fluer med honning enn med eddik. Du bør ikke kontakte dem og anklage dem. Ta det heller opp på en måte der du legger mye ansvar på deg selv, "jeg har tydeligvis ikke vært omhyggelig nok med å informere at far ikke skal kontaktes, kan vi ta et møte om hvordan dette kan gjøres på en bedre måte?" Eller noe sånt. Det viktigste er ikke at du får rett, og at de står igjen som noen som har gjort en feil, men at dette ikke gjentar seg, og at du ikke får skolen mot deg i prosessen.''

Bra svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør sende en e-post / brev hvor du først takker for hjelpen når datteren din skadet seg. På en skikkelig og hyggelig måte.

Og så minne skolen på at de _ikke_ skal kontakte biologisk far.

Men:

at de,når det haster, ringer fra barnets mobil, er bare positivt. De sparer tid ved å bruke telefonen som er nærmest, de slipper å finne en telefonliste inne, de vet at foreldrene får et kjent nummer opp på sitt dislay (selv om dere har lagret skolens numre, har dere kanskje ikke nummeret til den læreren som hadde inspeksjon i skolegården akkurat da).

Ikke si noe om at det kostet dere ti kroner, det er smålig og dumt.

At hun har biologisk fars (som har mishandlet henne og moren så alvorlig at han er fradømt foreldreansvaret) nummer lagret som Pappa på sin telefon, er dumt. Skader hun seg et annet sted enn skolen, vi andre som hjelper (noen i butikken, på veien, på bussen) også bruke hennes mobil for å kontakte pårørende.

Det må være et veldig lite sted når det å være 20 min unna ikke er "umiddelbar nærhet". Hvis det ikke var mer akutt enn at skolen vegret seg å kjøre henne selv, bør 20 min unna være det samme som "jeg kommer med en gang".

Og at de ikke ringte far når de måtte dra fra fastlegen med uforrettet sak, henger vel sammen med at de tok feil "pappa" i telefonlisten. At man gjør litt klumsete ting når man er stresset er menneskelig.

Hadde de bevisst lett etter den biologiske pappaens navn, hadde saken vært mye værre. At hun har begge lagret på sin mobil under Pappa er en forklaring på hvorfor ting gikk galt. dette retter dere sikkert opp.

Bra svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Veldig grei ordning, hvis andre vet å søke etter det, vel å merke''

Jeg har ihvertfall aldri hørt det før! Jeg ville nok søkt på mamma/pappa eller mor/far.

Ambulansepersonell, politi og brannpersonell (heter det det???) vet om dette og sjekker nok det først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...