Gå til innhold

Rot i barnehagen

Glimtipper

Anbefalte innlegg

Jeg er egentlig fornøyd med barnehagen vår, men i dag fikk jeg et lite sjokk...

Guttungen har nettopp fått utvidet tiden han skal være der med to timer på ettermiddagen. Jeg avtalte dette med styrer, betalte depositum osv. I dag ringer de meg plutselig klokka kvart over fire og sier at han må plukkes opp øyeblikkelig, hvis ikke må de "gå til mer drastiske tiltak".

Jeg spør forvirret hvorfor og de sier han skulle vært hentet "for lenge siden". Jeg forklarer at han har utvidet tid til klokka seks, men de påstår det står i et brev jeg fikk i dag at han IKKE har det. Jeg sier jeg skal hente han så snart jeg kan og åpner brevet. Der står det ikke og det bekrefter at jeg har betalt depositumet for ekstra ettermiddagstid.

Jeg ringer de opp igjen og forklarer dette. De har visst ikke fått med seg det... Men kan jeg hente han, siden han står klar med jakke på?

Perpleks sier jeg at joda, det kan jeg vel. Men at de nesten må ta av han jakka igjen og smøre seg med tålmodighet, for jeg er 25 minutter unna...

Da ombestemmer de seg og sier at jeg skal hente han klokka seks, som avtalt. Skulle vel egentlig bare mangle.

Jeg kjenner at jeg er passe irritert. Dette er den første "lange" dagen for gutten og jeg lurer på hva han tenker når de styrer slik. I tillegg var det en rimelig ubehagelig telefonsamtale å få.

Burde jeg klage til styrer angående dette når hun kommer tilbake fra ferie eller skal jeg la det ligge og anta ting går bedre i framtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest for du har vel jobbet i barnehage?

Du som selv har vært ansatt i barnehage bør jo vite at glipper skjer for den aller beste barnehagen også...

Noe må man se gjennom fingrene med til det er blitt gjentagende ganger med problemer eller rot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok bare en glipp, og jeg ville ikke ha bekymret meg så mye.

Men jeg blir litt nysgjerrig: Jeg ser at du skulle ha hentet barnet kl seks. Hvor lange dager har ungene i England i barnehagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok bare en glipp, og jeg ville ikke ha bekymret meg så mye.

Men jeg blir litt nysgjerrig: Jeg ser at du skulle ha hentet barnet kl seks. Hvor lange dager har ungene i England i barnehagen?

Han er i barnehagen fra 1:30-6.00, så han har korte dager. Dagene deles opp i to.

Takk for svar forøvrig :) Jeg reagerte mest på tonen de hadde til meg på telefonen, tror jeg. De beklaget heller ikke og gjorde det tydelig at dette var skikkelig plagsomt for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Han er i barnehagen fra 1:30-6.00, så han har korte dager. Dagene deles opp i to.

Takk for svar forøvrig :) Jeg reagerte mest på tonen de hadde til meg på telefonen, tror jeg. De beklaget heller ikke og gjorde det tydelig at dette var skikkelig plagsomt for dem.

Det var sikkert bare en kommunikasjons glipp i barnehagen.

Det er menneskelig å feile, vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Glipper kan skje, det vet du - men det unnskylder ikke tonen.

Jeg ville ha sett an situasjonen litt, om tonen generelt bedrer seg så ville jeg ikke gjort noe. Om du opplever at det er slik det er hver gang det er noe (stort eller smått), så ville jeg tatt det opp.

Det er helt greit at de finner feil og påpeker dem (selv om de hadde feil i dette tilfellet), men de får gjøre det på en skikkelig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var sikkert bare en kommunikasjons glipp i barnehagen.

Det er menneskelig å feile, vet du.

Ja, jeg forstår jo det :)

Men det var noe med hele situasjonen. De hadde kledd på gutten jakke, ikke gitt han mat, snakket som om barnevernet var neste skritt og klagde til meg om hvor vanskelig det ville bli å ha "plass" til han på ettermiddagen, siden de ikke hadde planlagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glipper kan skje, det vet du - men det unnskylder ikke tonen.

Jeg ville ha sett an situasjonen litt, om tonen generelt bedrer seg så ville jeg ikke gjort noe. Om du opplever at det er slik det er hver gang det er noe (stort eller smått), så ville jeg tatt det opp.

Det er helt greit at de finner feil og påpeker dem (selv om de hadde feil i dette tilfellet), men de får gjøre det på en skikkelig måte.

Enig med deg :)

Jeg ser det an. Det kan ha vært en særdeles stressende dag for hun jeg fikk på telefonen, tross alt. Squishy hadde hatt en fin dag og de var veldig hyggelige når jeg hentet han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest surreal

Jeg antar at de i England, som i enkelte andre ut-land er ganske mye mer "rigide" i barnehagene og skolene enn det vi opplever her i Norge. Flere utenlandske foreldre jeg har hatt i barnehagen har vært _svært_ pliktoppfyllende, og er tydelig vant til å ha svært klare, stramme regler å forholde seg til. Vi har jobbet med å vise dem at her slapper vi av, tilpasser situasjonen og har stor takhøyde for den enkelte families individualitet.

Jeg tror uansett at det kan være lurt å snakke med styrer når hun kommer tilbake, ikke nødvendigvis om denne episoden, men på generelt grunnlag. Det kan være flere ting som "kræsjer" eller misforstås fremover pga. kulturforskjeller. Si at dere er helt nye, hvordan ting er i Norge (du har jo jobbet i bhg og kan fortelle litt om hvordan det foregår her i landet) og trenger litt hjelp og forståelse for at glipper kan skje både den ene og den andre veien. Kanskje de kan ta dere litt under vingen. :)

Ellers syns jeg du skal, som du har skrevet, forholde deg normalt til de fremover, med mindre det viser seg at de ikke oppfører seg greit. Kanskje du til og med får en beklagelse en av dagene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at de i England, som i enkelte andre ut-land er ganske mye mer "rigide" i barnehagene og skolene enn det vi opplever her i Norge. Flere utenlandske foreldre jeg har hatt i barnehagen har vært _svært_ pliktoppfyllende, og er tydelig vant til å ha svært klare, stramme regler å forholde seg til. Vi har jobbet med å vise dem at her slapper vi av, tilpasser situasjonen og har stor takhøyde for den enkelte families individualitet.

Jeg tror uansett at det kan være lurt å snakke med styrer når hun kommer tilbake, ikke nødvendigvis om denne episoden, men på generelt grunnlag. Det kan være flere ting som "kræsjer" eller misforstås fremover pga. kulturforskjeller. Si at dere er helt nye, hvordan ting er i Norge (du har jo jobbet i bhg og kan fortelle litt om hvordan det foregår her i landet) og trenger litt hjelp og forståelse for at glipper kan skje både den ene og den andre veien. Kanskje de kan ta dere litt under vingen. :)

Ellers syns jeg du skal, som du har skrevet, forholde deg normalt til de fremover, med mindre det viser seg at de ikke oppfører seg greit. Kanskje du til og med får en beklagelse en av dagene. :)

Takk for koselig svar :)

Ja, det er mye som er annerledes. Uniform må brukes, jeg får ikke hente gutten når jeg ønsker det blant annet. Enten må han hentes klokka fire eller mellom halv seks og seks. Alt annet er uhørt.

Alle barna må komme samtidig og da skal man stå i kø og vente til rommet er klart etter at første gruppe har vært der. Han må leveres mellom halv to og kvart på to.

Utenfor disse tidene låses portene og man må ringe på telefon om man skal slippes inn (i krisetilfeller, for eksempel).

Jeg synes selvfølgelig dette er rart, men forholder meg jo til det uten å si noe. Men en av grunnene til at vi er fornøyd med barnehagen er at de er veldig hyggelige og hjelpsomme. De har hjulpet oss med skolesøknader og passer på at jeg forstår alle reglene osv. Så jeg svelger nok denne, selv om det var litt ubehagelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så han er der om natta? ;-)

Ellers veldig enig i at tonen var unødvendig. Det var sikkert ikke en behagelig telefon å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så han er der om natta? ;-)

Ellers veldig enig i at tonen var unødvendig. Det var sikkert ikke en behagelig telefon å få.

Jeg bruker engelsk betegnelse for tid nå! Folk ser rart på meg om jeg sier "klokka 18" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker engelsk betegnelse for tid nå! Folk ser rart på meg om jeg sier "klokka 18" ;)

Skjønte den andre gangen jeg leste c",) Måtte bare fnise bittelitt likevel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

candyqueen_83

Ja, det er mye som er annerledes. Uniform må brukes, jeg får ikke hente gutten når jeg ønsker det blant annet. Enten må han hentes klokka fire eller mellom halv seks og seks. Alt annet er uhørt.

Alle barna må komme samtidig og da skal man stå i kø og vente til rommet er klart etter at første gruppe har vært der. Han må leveres mellom halv to og kvart på to.

Utenfor disse tidene låses portene og man må ringe på telefon om man skal slippes inn (i krisetilfeller, for eksempel).

Jeg synes selvfølgelig dette er rart, men forholder meg jo til det uten å si noe. Men en av grunnene til at vi er fornøyd med barnehagen er at de er veldig hyggelige og hjelpsomme. De har hjulpet oss med skolesøknader og passer på at jeg forstår alle reglene osv. Så jeg svelger nok denne, selv om det var litt ubehagelig :)

Jeg bare lurer på en ting. Om ungene må leveres mellom halv to og to, hvordan løser det seg for foreldre som jobber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på en ting. Om ungene må leveres mellom halv to og to, hvordan løser det seg for foreldre som jobber?

Man kan også få hele dager. Da er barna der for "morning session": 9-12:30, lunsj: 12:30-13:30 og afternoon session: 13:30-16:00. Hvis man trenger mer tid, så må man betale for early morning: 8-9.00 og late afternoon: 16.00-18.00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Man kan også få hele dager. Da er barna der for "morning session": 9-12:30, lunsj: 12:30-13:30 og afternoon session: 13:30-16:00. Hvis man trenger mer tid, så må man betale for early morning: 8-9.00 og late afternoon: 16.00-18.00.

Åja :o) Trodde alle måtte begynne halv to. Virket litt håpløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja :o) Trodde alle måtte begynne halv to. Virket litt håpløst.

Ja, det er litt håpløst for oss som ikke har fått full plass :)

Det koster da også skjorta. Bare for de ekstra 2 timene på ettermiddagene betaler vi 100 kroner dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Ja, det er litt håpløst for oss som ikke har fått full plass :)

Det koster da også skjorta. Bare for de ekstra 2 timene på ettermiddagene betaler vi 100 kroner dagen.

100 kr for to ekstra timer?? Djeeeez...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 kr for to ekstra timer?? Djeeeez...

Tell me about it... Jeg trodde det var fordi de fikk ordentlige måltider eller noe, men når jeg kom i dag hadde han spist brødskive med nugatti klokka fire.

Ja, ja. Sånn er det her. Jeg forstår hvor mye lengre likestilling og familiepolitikken har kommet i Norge, for å si det slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest surreal

Herregud! Jeg kunne aldri jobbet i en engelsk barnehage. Uff nei... Men de har helt sikkert sine gode sider de også altså, og er sikkert kjempeflinke med omsorg og gøyale sprell der også. Og de er gode på struktur, det skal de ha! Virker jo litt spennende også da, skal jeg innrømme, men litt for fremmed til at jeg ville kasta meg på uniformer og andre rigide regler.

Nei, takke seg til den norske pedagogikken, lek og lær.... som du er! Barndommen leve! (Ikke minst ute i frisk luft!!!) :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...