Gå til innhold

Kan man bli kvitt en ADHD diagnose?

trk1365380645

Anbefalte innlegg

trk1365380645

Hei!

Jeg har noen sprøsmål dere kanskje kan hjelpe meg med. Jeg har hørt at man kan "vokse av seg" ADHD. Er det mulig? Og vil det i så fall stå i papirene at man har hatt ADHD?! En annen ting jeg lurer på er om det er noen begrensninger i hva man kan gjøre dersom det står i helseattesten at man har (hatt) ADHD? F.eks i forhold til utdanning, militæret e.l.?

Håper noen kan hjelpe!

Hjertelig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest meg bekjent

Man kan vokse av seg den diagnosen ja.

Hvilket belegg har du for dette svaret?

Meg bekjent kan en ikke vokse av seg ADHD. Det kan ta en annen form og opptre mildere når man blir eldre.

Muligens kan en være feildiagnostisert, men det er ikke å vokse det av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leiavADHD

Mange barn med ADHD vokser det av seg, i den grad at de er symptomfrie som voksne.

Jeg fikk ADHD-diagnosen i voksen alder og brukte Ritalin i mange år. Så fikk jeg ideen om at dette ikke var riktig og sluttet både å "bruke" diagnosen og medisin. Det er nå flere år siden og det står ingen steder at jeg har adhd. Jeg er således kvitt diagnosen. Om den var feil, eller om jeg var feildiagnosisert vites ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trk1365380645

Mange barn med ADHD vokser det av seg, i den grad at de er symptomfrie som voksne.

Jeg fikk ADHD-diagnosen i voksen alder og brukte Ritalin i mange år. Så fikk jeg ideen om at dette ikke var riktig og sluttet både å "bruke" diagnosen og medisin. Det er nå flere år siden og det står ingen steder at jeg har adhd. Jeg er således kvitt diagnosen. Om den var feil, eller om jeg var feildiagnosisert vites ikke....

Takk for svar! Du skriver at det ikke står noen steder at du hadde ADHD, betyr det at du har sjekket den medisinske journalen din også? I så fall høres det betryggende ut:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket belegg har du for dette svaret?

Meg bekjent kan en ikke vokse av seg ADHD. Det kan ta en annen form og opptre mildere når man blir eldre.

Muligens kan en være feildiagnostisert, men det er ikke å vokse det av seg.

Psykiateren til sønnen min sa det,og jeg tror hun har peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest meg bekjent

Psykiateren til sønnen min sa det,og jeg tror hun har peiling.

Hva mente hun da?

En kan bli kvitt en diagnose, siden den kan være feil i utgangspunktet. Men er den rett, og det virkelig er ADHD en har, har jeg aldri hørt at en kan _vokse av seg_ ADHD/ADD. Jeg har lest noen fagbøker om dette emnet i min utdannelse, men har aldri hørt en kan vokse det helt fra seg i den forstand at en ikke har det lenger.

At en kan få det bra og fungere godt, ja. Eller at diagnosen var feil, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mente hun da?

En kan bli kvitt en diagnose, siden den kan være feil i utgangspunktet. Men er den rett, og det virkelig er ADHD en har, har jeg aldri hørt at en kan _vokse av seg_ ADHD/ADD. Jeg har lest noen fagbøker om dette emnet i min utdannelse, men har aldri hørt en kan vokse det helt fra seg i den forstand at en ikke har det lenger.

Det er riktig det du skriver, "meg bekjent". Man kan ikke vokse av seg ADHD, men man kan lære seg visse "teknikker"/mestringsstratergier som gjør at man kan fungere greit med diagnosen og symptomene, uten å ta medikamenter.

Det er vel vanskelig å bli kvitt en slik diagnose. I så fall må man vel til ny utredning og bli "av-diagnostisert", vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig det du skriver, "meg bekjent". Man kan ikke vokse av seg ADHD, men man kan lære seg visse "teknikker"/mestringsstratergier som gjør at man kan fungere greit med diagnosen og symptomene, uten å ta medikamenter.

Det er vel vanskelig å bli kvitt en slik diagnose. I så fall må man vel til ny utredning og bli "av-diagnostisert", vil jeg tro?

Man kan vokse av seg ADHD. Det er alle fagmennesker enige om. Om du kaller det å lære seg mestringsteknikker så er det akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest meg bekjent

Det er klart at en del mennesker blir feildiagnostisert. Og rundt ADHD diagnosen er det mye komorbiditet, noe som kan gjøre det vanskelig. Det er også en diagnose som kanskje lett kan forveksles med noen av personlighetsforstyrrelsene eller andre psykiske lidelser, hvis utredningen er dårlig.

Skulle en være feildiagnostisert kan en ikke stryke dette, slik jeg har forstått det, men det kan komme i journalen at en på det nåværende tidspunkt ikke ser denne diagnosen som rett for personen. Kanskje er det en annen diagnose som er gitt, eller det foreligger kanskje ikke noen diagnose lenger. Pasienten er symptomfri. I de fleste tilfeller vil det da ikke være et problem å ha en slik gammel, inaktiv diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest meg bekjent

Man kan vokse av seg ADHD. Det er alle fagmennesker enige om. Om du kaller det å lære seg mestringsteknikker så er det akkurat det samme.

Alle fagmennesker er _ikke_ enig i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man lærer seg mestringsstratergier i forhold til det å leve med ADHD, er ikke det det samme som at ADHD-en bare blir "borte", på lik linje med at en lungebetennelse blir borte etter avsluttet antibiotikakur.

ADHD har man livet ut, forutsatt at man ikke er feildiagnostisert, men enkelte lærer seg å organisere livet sitt på en slik måte at de ikke trenger medisiner. Og det er jo flott så lenge det fungerer for dem selv og de omkring dem. De som lærer seg å leve med ADHD uten medikament-behandling er ofte godt voksne. Svært få greier dette før de er 23-25 år, viser det seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mente hun da?

Det var akkurat det jeg også hadde lest, og nektet å tro at han kunne vokse det av seg. Jeg mente diagnosen var feil,og at han aldri hadde hatt den...men neida jeg er jo ingen fagperson og har ikke peiling.

Så psykiateren og andre fagfolk påstår at han har hatt adhd og vokst det av seg,kanskje det er fordi at de ikke vil erkjenne at de har gjort en feil og gitt feil diagnose.

Bra du opplyste meg om dette,da har de sikkert feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om man lærer seg mestringsstratergier i forhold til det å leve med ADHD, er ikke det det samme som at ADHD-en bare blir "borte", på lik linje med at en lungebetennelse blir borte etter avsluttet antibiotikakur.

ADHD har man livet ut, forutsatt at man ikke er feildiagnostisert, men enkelte lærer seg å organisere livet sitt på en slik måte at de ikke trenger medisiner. Og det er jo flott så lenge det fungerer for dem selv og de omkring dem. De som lærer seg å leve med ADHD uten medikament-behandling er ofte godt voksne. Svært få greier dette før de er 23-25 år, viser det seg.

Det er mange fagmennesker som motsier det du sier. Har ikke lyst å diskutere det mer på et anonymt forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange fagmennesker som motsier det du sier. Har ikke lyst å diskutere det mer på et anonymt forum.

Mange fagmennesker som motsier det du også sier. ;-)

Men hvis det er slik du skriver, så burde det vært mer allment kjent? På den annen side kan det hende jeg ikke er oppdatert nok. Var i hvert fall nytt for meg det du skriver.

Uansett; skal ikke diskutere mer hvis du ikke vil. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest apelsin

Du lurte på om du kan bli kvitt en adhd diagnose.

Nei det går ikke men det blir bedre jo eldre du blir.

Adhd, autisme og fas blir man aldri kvitt.

Anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...