Katt-ja Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Jeg har ammet et barn tidligere og gitt erstatning til et annet, så jeg synes det er best å amme så lenge jeg klarer det. Føler bare at jeg ikke strekker til om dagen. Jeg klarer ikke å tilfredsstille alle i familien. Minstemann blir aldri førnøyd, den mellomste er mye inne og eldstemann må klare seg mye selv. Får satse på bedre tider når våren kommer og alt blir lysere. Nå ser alt så svart ut siden jeg er så sliten og så mye alene. Du må i alle fall sørge for at hverdagen blir så lett som mulig - underhold de største med TV og enkle (men muligens ikke supersunne) middager. Dette er en nødssituasjon... Du må sørge for ikke å bli helt utslitt! Og du,- våren er sikkert rett rundt hjørnet! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Takk for støtten. Jeg blir så oppgitt når folk sier at de ikke hadde godtatt at mannen ikke hjelper til. Jeg har jo ikke noe valg, ikke han heller! Har er overarbeidet og utslitt, har jobbet 16timers dager siden november. Hvis jeg nå blir sint på han blir alt verre, men det skjer jo at jeg blir oppgitt over situasjonen. Det hjelper ikke på psyken min ay jeg har en mor som ikke er som normale mødre heller. Hun bor 10 min unna og var her de første dagene etter fødselen. Da hadde jeg ikke snakket med henne på et par mndr. Når hun var her gikk hun bare og klaget på det jeg gjorde med babyen, at jeg gav han for mye mat, at han gulpet for at han fikk for mye, at han var kald osv. Jeg var mere sliten da hun dro enn da hun kom. Da hun ble sur for at jeg ikke orket komme til henne på morsdagen sa jeg det var greit med en pause fra henne. Minstemann var da en uke, jeg var kjempesliten, det var 10- ute og jeg orket bare ikke dra ut alene med alle barna. Så isteden for forståelse for ta jeg ville være hjemme, ble hun sur. Hun skrev på mld at jeg skulle slippe å se henne mer, isteden for å si beklager hvis hun hadde sagt noe dumt til meg. Så der har vie henne.... ''Jeg blir så oppgitt når folk sier at de ikke hadde godtatt at mannen ikke hjelper til. Jeg har jo ikke noe valg, ikke han heller!'' Jeg skjønner at det er frustrerende - både det at mannen din må jobbe så mye, og at folk ikke forstår at andre kan ha det annerledes enn dem selv. Utrolig leit med moren din som er lite forståelsesfull og blir sur. Du har min største sympati. Jeg har dessverre ikke så mange råd å komme med, utover det andre har nevnt, som å pumpe ut melk om morgenen og gi på flaske om kvelden, eventuelt morsmelkerstatning om kvelden. Hvis du velger å pumpe deg ekstra mye, ville jeg anbefalt at du leier en "proff" pumpe. det gjorde en tvillingmor jeg kjenner - en skikkelig gulvmodell som tok begge brystene på én gang;-) Uansett hva du velger ønsker jeg deg lykke til og at våren bringer mer pusterom i en travel hverdag! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Til en mann som jobber livet av seg for å holde på jobben, som gir levebrødet til familien? Han er jo kommet i en ekstraordinær arbeidssituasjon pga finanskrisen. Her må det samarbeides, og da kan en ikke kreve for mye heller. Å ta ETT av nattmåltidene er IKKE å kreve for mye. Jeg begynte å jobbe da snuppa var 5 mnd. Da gikk faren hjemme. Det tok ikke mange dagene før vi BEGGE fant ut at det var mer jobb å ta nattevåk/være hjemme med EN baby enn å dra på jobb. Så jeg synes absolutt faren også må bidre BITTELITT i en slik sammenheng. Jeg mener også at totaltsett så er liv og helse mer viktig enn jobb. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 ''Jeg blir så oppgitt når folk sier at de ikke hadde godtatt at mannen ikke hjelper til. Jeg har jo ikke noe valg, ikke han heller!'' Jeg skjønner at det er frustrerende - både det at mannen din må jobbe så mye, og at folk ikke forstår at andre kan ha det annerledes enn dem selv. Utrolig leit med moren din som er lite forståelsesfull og blir sur. Du har min største sympati. Jeg har dessverre ikke så mange råd å komme med, utover det andre har nevnt, som å pumpe ut melk om morgenen og gi på flaske om kvelden, eventuelt morsmelkerstatning om kvelden. Hvis du velger å pumpe deg ekstra mye, ville jeg anbefalt at du leier en "proff" pumpe. det gjorde en tvillingmor jeg kjenner - en skikkelig gulvmodell som tok begge brystene på én gang;-) Uansett hva du velger ønsker jeg deg lykke til og at våren bringer mer pusterom i en travel hverdag! Wow - ja det var jo en god ide for en pumpe - jeg leide en en periode,- men den var bare "mono"... I tillegg er oxytocin-spray fint for å lette utpumpingen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Å ta ETT av nattmåltidene er IKKE å kreve for mye. Jeg begynte å jobbe da snuppa var 5 mnd. Da gikk faren hjemme. Det tok ikke mange dagene før vi BEGGE fant ut at det var mer jobb å ta nattevåk/være hjemme med EN baby enn å dra på jobb. Så jeg synes absolutt faren også må bidre BITTELITT i en slik sammenheng. Jeg mener også at totaltsett så er liv og helse mer viktig enn jobb. Sitat: "Jeg mener også at totaltsett så er liv og helse mer viktig enn jobb." Har du ikke jobb, så er det ingen grunnlag for liv og helse. Mannen er selvstendig næringsdrivende, og får ikke arbeidsledighetstrygd, hvis jobben hans ryker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Å ta ETT av nattmåltidene er IKKE å kreve for mye. Jeg begynte å jobbe da snuppa var 5 mnd. Da gikk faren hjemme. Det tok ikke mange dagene før vi BEGGE fant ut at det var mer jobb å ta nattevåk/være hjemme med EN baby enn å dra på jobb. Så jeg synes absolutt faren også må bidre BITTELITT i en slik sammenheng. Jeg mener også at totaltsett så er liv og helse mer viktig enn jobb. "Jeg mener også at totaltsett så er liv og helse mer viktig enn jobb." Da forstår du ikke hvordan det er å drive eget firma. Jobb, liv og helse henger nøye sammen, spesielt i en krisesituasjon, som de har på jobben nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supertrøtten Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 ''Jeg blir så oppgitt når folk sier at de ikke hadde godtatt at mannen ikke hjelper til. Jeg har jo ikke noe valg, ikke han heller!'' Jeg skjønner at det er frustrerende - både det at mannen din må jobbe så mye, og at folk ikke forstår at andre kan ha det annerledes enn dem selv. Utrolig leit med moren din som er lite forståelsesfull og blir sur. Du har min største sympati. Jeg har dessverre ikke så mange råd å komme med, utover det andre har nevnt, som å pumpe ut melk om morgenen og gi på flaske om kvelden, eventuelt morsmelkerstatning om kvelden. Hvis du velger å pumpe deg ekstra mye, ville jeg anbefalt at du leier en "proff" pumpe. det gjorde en tvillingmor jeg kjenner - en skikkelig gulvmodell som tok begge brystene på én gang;-) Uansett hva du velger ønsker jeg deg lykke til og at våren bringer mer pusterom i en travel hverdag! takk for det:) Føler meg bare så alene om dagen når mannne min ikke er hjemme og jeg ikke har en mor å snakke med. Har en veldig snill svigermor da. Når minstemann sover 2 timer på dagene begynner det å sprenge i brystene allerede. Han har spist så ofte at det er så mye melk nå, så jeg kan nok ikke sove så lenge om gangen uten å pumpe meg heller. Var godt å få luftet ut litt problemer her på forum og få litt forståelse. føler meg ikke så alene nå lenger. Jeg skal prøve å bite tenna sammen og amme litt til. Håper han sover litt lenger om nattan snart. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supertrøtten Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Du må i alle fall sørge for at hverdagen blir så lett som mulig - underhold de største med TV og enkle (men muligens ikke supersunne) middager. Dette er en nødssituasjon... Du må sørge for ikke å bli helt utslitt! Og du,- våren er sikkert rett rundt hjørnet! Vår ja! Nå smelter iallefall litt av snøen som har kommet på østlandet. Jeg har nesten bare vært inne i 3 uker, blir jo trøtt av det også. Har jo vært så kaldt og kommet sååå mye snø, ikke lett å gå ut med vogna da. Jeg ser frem imot lysere tider nå kan man si. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 "Jeg mener også at totaltsett så er liv og helse mer viktig enn jobb." Da forstår du ikke hvordan det er å drive eget firma. Jobb, liv og helse henger nøye sammen, spesielt i en krisesituasjon, som de har på jobben nå. Mannen min driver eget, så det har jeg virkelig fått føle på. Men å "ofre" seg for familien 1/2 time på nattan for at mor skal kunne samle bittelitt krefter synes jeg forsatt han kan gjøre. Dersom han ikke gjør noe nå så risikerer de jo at mor "går under". Og da må han stille opp 24/7. Og DET hadde nok blitt krise. Jeg har jo ikke foreslått at han skal gjøre noe annet enn EN nattemating. Alle klarer seg bra med å vokne en gang i løpet av nattan. Men å vokne MANGE ganger hver natt kan knekke alle og enhver. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Wow - ja det var jo en god ide for en pumpe - jeg leide en en periode,- men den var bare "mono"... I tillegg er oxytocin-spray fint for å lette utpumpingen. Ja! Syntocinon er et must! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gunrika Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Dere har det ikke lett skjønner jeg. Skulle nesten ønske du bodde i nabohuset, så jeg kunne "låne" barna dine litt! Du har ikke noen naboer eller venninner som kan hjelpe deg en gang i blant? Jeg har ikke så mange gode råd om amming, men jeg kontaktet ammehjelpen da jeg hadde problemer og jeg fikk gode råd. Ammehjelpen har egen nettside, jeg har ikke lest på den , men her er linken. http://www.ammehjelpen.no/ Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Sitat: "Jeg mener også at totaltsett så er liv og helse mer viktig enn jobb." Har du ikke jobb, så er det ingen grunnlag for liv og helse. Mannen er selvstendig næringsdrivende, og får ikke arbeidsledighetstrygd, hvis jobben hans ryker. Fortsetter de som nå så er det vel fare for at mora blir alvorlig syk/utslitt. Det må jo være mye værre enn at han kan stille opp litt på nattan. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Fortsetter de som nå så er det vel fare for at mora blir alvorlig syk/utslitt. Det må jo være mye værre enn at han kan stille opp litt på nattan. ''Fortsetter de som nå så er det vel fare for at mora blir alvorlig syk/utslitt. '' Jeg er helt enig i at situasjonen for mor høres uholdbar ut, og ikke minst fryktelig slitsomt. Men det er da vitterlig en fare for at far også kan bli alvolrig syk og utslitt, ettersom han jobber 16 timer i døgnet og har sikkert store bekymringer for sin egen arbeidsplass og familiens inntektsgrunnlag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Jeg har vel ikke noen råd å komme med, men jeg ville bare si at du er virkelig en supermamma! Du gjør en utrolig jobb, jeg synes det er kjempeslitsomt og til tider utmattende med en baby, men jeg har ikke to søsken å passe på i tillegg! Når babyen er så liten så er visst magesekken på størrelse med en valnøtt.- ikke rart denn må fylles opp ofte. Håper det blir bedre snart da. og hold deg unna folk som har sterke meninger om hvordan du skal gjøre ting. Nå trenger du folk rundt deg som støtter deg, noe annet vil bare bli mer utmattende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Hva skal han gjøre når han ikke er hjemme før 22 om kvelden? Deretter tar han sovetablett for å få sovet, han er psykisk utslitt. Skal jeg da be han gi opp jobben og levebrødet vårt? Det kom en spesiell situasjon nå med finanskrisen. Jeg må bare bite tennene sammen og godta at han jobber mye, at jeg blir sur på han nå hjelper ikke noe. Jeg har skrevet noen innlegg over her, og jeg klarer ikke å forandre mening. Han jobber 16-timers dager. HELT klart kjempeslitsom. Sikkert også psykisk. Men du jobber jo nesten 24-timers dager!!!!! Har dere prøvd å lete etter noen både kortsiktige og langsiktige løsninger? Kortsiktig: Finnes det noen som kan komme å avlaste deg litt med å passe de andre barna/ta med alle på f.eks. en times trilletur? Evt. komme å vaske i huset/lage mat e.l.? Jeg vet jo ikke hvor gamle de andre barna er. Her i huset har vi stadig overnattingsgjester. Kjempehyggelig. Kanskje du kan alliere deg med foreldrene til noen av vennenne til barna dine slik at de kan hjelpe til i en vanskelig tid? Langsiktig: Blir det en løsning på farens jobbsituasjon? Det kommer jo ikke til å fungere i lengden at han skal jobbe 16-timers dager og ta sovetablett på kvelden. Tar han fri en dag eller to i helgen. I såfall hadde dere nok trengt å dele på å få litt alenetid her. (F.eks. han han får 3 timere alene til det han vil, og at du får 3 timer alene det det du vil.) 3 timer søvn kan gjøre underverker for en som er så i underskudd som det du er. Dersom det ikke er noen bedringer i sikte så synes jeg du bør snakke med helsesøster. Jeg vet om flere familier som i perioder har hatt avlasningshjem for noen av barna sine. Jeg vil bare si at jeg føler med deg, og skulle ønske jeg kunne gjort noe for å hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 ''Fortsetter de som nå så er det vel fare for at mora blir alvorlig syk/utslitt. '' Jeg er helt enig i at situasjonen for mor høres uholdbar ut, og ikke minst fryktelig slitsomt. Men det er da vitterlig en fare for at far også kan bli alvolrig syk og utslitt, ettersom han jobber 16 timer i døgnet og har sikkert store bekymringer for sin egen arbeidsplass og familiens inntektsgrunnlag. Joda, jeg har forståelse for at også far sliter stort. Men min erfaring er at jeg klarer utrolig mye om jeg får søvnen min. Dersom jeg ikke får den så er jeg veldig skjør og tåler svært lite. Så derfor sier jeg jo ingenting om at han før gjøre både det ene og det andre. Kun EN nattmating for at mor skal får noen få timers sammenhengende søvn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Joda, jeg har forståelse for at også far sliter stort. Men min erfaring er at jeg klarer utrolig mye om jeg får søvnen min. Dersom jeg ikke får den så er jeg veldig skjør og tåler svært lite. Så derfor sier jeg jo ingenting om at han før gjøre både det ene og det andre. Kun EN nattmating for at mor skal får noen få timers sammenhengende søvn. Det viktigste er vel at begge står på det de kan. Det er ikke alltid regnestykket blir 50/50. Jeg synes det høres ut som at begge foreldrene gjør en stor innsats for familien på hvert sitt området. Det høres ut som de er like utslitte begge to. En vanskelig situasjon. De kunne trenge hjelp av andre rundt seg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supertrøtten Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Jeg har skrevet noen innlegg over her, og jeg klarer ikke å forandre mening. Han jobber 16-timers dager. HELT klart kjempeslitsom. Sikkert også psykisk. Men du jobber jo nesten 24-timers dager!!!!! Har dere prøvd å lete etter noen både kortsiktige og langsiktige løsninger? Kortsiktig: Finnes det noen som kan komme å avlaste deg litt med å passe de andre barna/ta med alle på f.eks. en times trilletur? Evt. komme å vaske i huset/lage mat e.l.? Jeg vet jo ikke hvor gamle de andre barna er. Her i huset har vi stadig overnattingsgjester. Kjempehyggelig. Kanskje du kan alliere deg med foreldrene til noen av vennenne til barna dine slik at de kan hjelpe til i en vanskelig tid? Langsiktig: Blir det en løsning på farens jobbsituasjon? Det kommer jo ikke til å fungere i lengden at han skal jobbe 16-timers dager og ta sovetablett på kvelden. Tar han fri en dag eller to i helgen. I såfall hadde dere nok trengt å dele på å få litt alenetid her. (F.eks. han han får 3 timere alene til det han vil, og at du får 3 timer alene det det du vil.) 3 timer søvn kan gjøre underverker for en som er så i underskudd som det du er. Dersom det ikke er noen bedringer i sikte så synes jeg du bør snakke med helsesøster. Jeg vet om flere familier som i perioder har hatt avlasningshjem for noen av barna sine. Jeg vil bare si at jeg føler med deg, og skulle ønske jeg kunne gjort noe for å hjelp. Takk for fint svar:) Joda, det ser ut som det blir et lys i tunellen med fars jobbsituasjon snart. Så jeg får holde ut litt til. Det blir bedre om et par uker sier han. Et av problemet er at far nå tar sterke sovetabletter for å få sovet, han kan derfor ikke hjelpe meg om natta. Et var en periode han ikke sov i hele tatt, men bare lå og grublet på jobbsituasjonen, det kan man jo bli sprø av. Den eldste gutten er 9 og er hos pappan sin annenhver helg, det er synd å si det, men akkurat nå er det deilig når han er bortreist. Den andre gutten er 3 og går hjemme hos meg. Han og eldste broren bråker og maser noe fryktelig om kvelden, ettermiddagen. til helgen skal den eldste til pappan sin og den mellomste til farmor, da skal jeg slappe av litt. Vi flytter til et nytt sted om en mnd, da begynner han på 3 i barnehage 2 dager i uka, det blir litt avlastning for meg. (selv om selve flyttingen blir slitsom nå etter alt dette) Jeg takker alle for fine tilbakemeldinger og forståelser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Meline Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Hva skal han gjøre når han ikke er hjemme før 22 om kvelden? Deretter tar han sovetablett for å få sovet, han er psykisk utslitt. Skal jeg da be han gi opp jobben og levebrødet vårt? Det kom en spesiell situasjon nå med finanskrisen. Jeg må bare bite tennene sammen og godta at han jobber mye, at jeg blir sur på han nå hjelper ikke noe. Det kan hende at å supplere litt med mme vil gi deg litt mer pusterom i hverdagen ja. Om halvparten av babyens måltider er mme, spiller liten rolle i forhold til å ha en litt mer opplagt mamma, som helt klart sliter i den situasjonen dere er oppi. Driver selv bedrift og har småbarn, er ikke i krise foreløpig, men kan helt klart se for meg ufordringene om det skulle bli slik.. Har dere besteforeldre i ærheten som kan avlaste litt? Ikke barnehage? Har ikke lest alle innleggene her. Men altså - ikke gamble så til de grader med din egen helse, mme er en bitteliten pris å betale for noen fler timer søvn. Håper virkelig dere klarer å løse dette, slik kan dere ikke fortsette lenge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Meline Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Vår ja! Nå smelter iallefall litt av snøen som har kommet på østlandet. Jeg har nesten bare vært inne i 3 uker, blir jo trøtt av det også. Har jo vært så kaldt og kommet sååå mye snø, ikke lett å gå ut med vogna da. Jeg ser frem imot lysere tider nå kan man si. Med litt optimisme og glede i små ting, kan man komme utrolig langt.. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.