Gå til innhold

Skal jeg slutte å amme? Orker snart ikke mer...

Gjest supertrøtten

Anbefalte innlegg

Det viktigste er vel at begge står på det de kan. Det er ikke alltid regnestykket blir 50/50. Jeg synes det høres ut som at begge foreldrene gjør en stor innsats for familien på hvert sitt området. Det høres ut som de er like utslitte begge to. En vanskelig situasjon. De kunne trenge hjelp av andre rundt seg

At de kunne trenge hjelp av andre her er det jo ingen tvil om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Speak

9

• morsan

4

• Katt-ja

4

• mil1365380270

3

Mest aktive i denne tråden

Takk for fint svar:)

Joda, det ser ut som det blir et lys i tunellen med fars jobbsituasjon snart. Så jeg får holde ut litt til. Det blir bedre om et par uker sier han.

Et av problemet er at far nå tar sterke sovetabletter for å få sovet, han kan derfor ikke hjelpe meg om natta. Et var en periode han ikke sov i hele tatt, men bare lå og grublet på jobbsituasjonen, det kan man jo bli sprø av.

Den eldste gutten er 9 og er hos pappan sin annenhver helg, det er synd å si det, men akkurat nå er det deilig når han er bortreist.

Den andre gutten er 3 og går hjemme hos meg. Han og eldste broren bråker og maser noe fryktelig om kvelden, ettermiddagen.

til helgen skal den eldste til pappan sin og den mellomste til farmor, da skal jeg slappe av litt.

Vi flytter til et nytt sted om en mnd, da begynner han på 3 i barnehage 2 dager i uka, det blir litt avlastning for meg. (selv om selve flyttingen blir slitsom nå etter alt dette)

Jeg takker alle for fine tilbakemeldinger og forståelser.

Da er det jo heldigvis litt lys i tunnellen:-)

Dersom pappan til 9-åringen bor i nærheten så kan kanskje han også stille opp litt mer nå en kort periode? Forklar situasjonen. Jeg har selv en stesønn som har vært hos oss mer til tider da det har vært problemer hos mora.

Jeg har selv en 9-åring. De overnatter hos hverandre stadig vekk. Kanskje du kan spørre foreldrene til noen venner om han kan overnatte borte noen dager? (Tenker da selvsagt på helgene)

Men 3-åringen er vel mest jobb vil jeg tro. I en kort periode så hadde jeg nok brukt TV'n som avlastning litt midt på dagen da babyen sover. Så kan kanskje du få mulighet til å slappe av litt midt på dagen også.

Jeg bor også på Østlandet, og nå smelter det godt. Så om kort tid kan du sikkert også komme deg ut litt med vogna. Om du har en lekeplass i nærheten så kan du jo ta med 3-åringen dit. Så får han rast fra seg litt mens du får frisk luft.

Ønsker all lykke til. Og godt å høre at det er lysninger i nær framtid:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fint svar:)

Joda, det ser ut som det blir et lys i tunellen med fars jobbsituasjon snart. Så jeg får holde ut litt til. Det blir bedre om et par uker sier han.

Et av problemet er at far nå tar sterke sovetabletter for å få sovet, han kan derfor ikke hjelpe meg om natta. Et var en periode han ikke sov i hele tatt, men bare lå og grublet på jobbsituasjonen, det kan man jo bli sprø av.

Den eldste gutten er 9 og er hos pappan sin annenhver helg, det er synd å si det, men akkurat nå er det deilig når han er bortreist.

Den andre gutten er 3 og går hjemme hos meg. Han og eldste broren bråker og maser noe fryktelig om kvelden, ettermiddagen.

til helgen skal den eldste til pappan sin og den mellomste til farmor, da skal jeg slappe av litt.

Vi flytter til et nytt sted om en mnd, da begynner han på 3 i barnehage 2 dager i uka, det blir litt avlastning for meg. (selv om selve flyttingen blir slitsom nå etter alt dette)

Jeg takker alle for fine tilbakemeldinger og forståelser.

''Den andre gutten er 3 og går hjemme hos meg.''

Det første som sl meg da jeg leste dette, var at du burde prøve å få til barnehage for han, og så leste jeg litt til og så dette:

''Vi flytter til et nytt sted om en mnd, da begynner han på 3 i barnehage 2 dager i uka, det blir litt avlastning for meg. ''

Og da er det jo håp! :-)

Jeg tror forresten jeg ville vurdert mer enn 2 dager, dersom ikke økonomien er et problem. En 3-åring vil sikkert sette pris på å leke seg med andre barn, og dagene trenger jo ikke å bli så lange ettersom du er hjemme:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babydillah

De har jo økedøgn,

nå skal du prioritere babyen din,

gi han bryst så ofte han vil ha.

etterhvert jevner dette seg ut når han leker seg mer på gulvet.

Men sånn generelt så la det gå maks 3-4 timer mellom hvert måltid.

Men nå er han så pass liten at han gjerne vil ha oftere.

Det går seg til, så ikke gi opp. Husk at ammingen er bra for dere begge.

Sånn taklet jeg det. Jeg og ble ganske lei, men så tenkte jeg at det var bra for meg og, vektreduksjon og for å hindre brystspreng.

Plutselig gikk det lengre tid mellom måltidene og jeg ble kjempeglad når hun ville ha pupp for å lette på sprengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babydillah

Jeg kom på en ting til, pass på at han drikker seg skikkelig mett på hvert måltid.

La han først gjøre seg ferdig med et bryst,

det tar ofte ca. 10-15 min. Du ser når han avviser brystet, da begynner det å bli tomt. Tilby så det neste brystet.

Neste gang du ammer gir du ham fra det siste brystet på samme måten.

På den måten får du tømt brystet skikkelig og han får i seg den fettrike og mettende melken som er på slutten av "puppen".

Hvis han dier kun litt fra begge er det mest tynn melk han får i seg og denne blir han ikke så mett av.

Jeg vil bare råde deg til å holde ut noen uker til, det stabiliserer seg nok.

Eventuelt kan du jo forsøke delvis mme,

at du ammer stort sett, men bytter ut enkelte måltider med mme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jo økedøgn,

nå skal du prioritere babyen din,

gi han bryst så ofte han vil ha.

etterhvert jevner dette seg ut når han leker seg mer på gulvet.

Men sånn generelt så la det gå maks 3-4 timer mellom hvert måltid.

Men nå er han så pass liten at han gjerne vil ha oftere.

Det går seg til, så ikke gi opp. Husk at ammingen er bra for dere begge.

Sånn taklet jeg det. Jeg og ble ganske lei, men så tenkte jeg at det var bra for meg og, vektreduksjon og for å hindre brystspreng.

Plutselig gikk det lengre tid mellom måltidene og jeg ble kjempeglad når hun ville ha pupp for å lette på sprengen.

Jeg mener ikke å være frekk, men har du lest innlegget hennes? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest babydillah

Jeg mener ikke å være frekk, men har du lest innlegget hennes? :-)

Jo, men det er jo akkurat sånn jeg hadde det.

Hun våknet mange ganger på natten og jeg ammet kjempelenge...

men det gikk seg tid. Må bare passe på at ungen får gjøre seg ferdig med et bryst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supertrøtten

Jeg kom på en ting til, pass på at han drikker seg skikkelig mett på hvert måltid.

La han først gjøre seg ferdig med et bryst,

det tar ofte ca. 10-15 min. Du ser når han avviser brystet, da begynner det å bli tomt. Tilby så det neste brystet.

Neste gang du ammer gir du ham fra det siste brystet på samme måten.

På den måten får du tømt brystet skikkelig og han får i seg den fettrike og mettende melken som er på slutten av "puppen".

Hvis han dier kun litt fra begge er det mest tynn melk han får i seg og denne blir han ikke så mett av.

Jeg vil bare råde deg til å holde ut noen uker til, det stabiliserer seg nok.

Eventuelt kan du jo forsøke delvis mme,

at du ammer stort sett, men bytter ut enkelte måltider med mme?

Det hender jeg sovner mens jeg ammer, så det er jo ikke sikkert han drikker seg skikkelig mett nei. Han sovner nok før han er mett han også.

Jeg skal prøve i natt å heller være våken lenger av gangen og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke...

Klarer du å få ham til å sovne igjen uten pupp slik at det går ca 3 timer mellom hvert måltid om natta?

...mulig han er litt liten enda men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode svar syns jeg, og det er klart at du trenger avløsning på sikt for ikke å gå helt i kjelleren.

I første omgang ville jeg lagt fra meg alle motforestillinger mot samsoving, og latt babyen sove med deg om natten. Da krever det mindre våkentid av deg at han vil ha mat - du bare putter inn puppen og sover videre. Jeg tror jeg ville flyttet pappaen ut av dobbeltsengen mens dette pågikk ettersom han tar sovetabletter, du sover nok også bedre når du vet at småen verken blir ligget på av pappa eller faller på gulvet fordi det er for trangt.

Klem til deg, jeg håper situasjonen lysner litt for deg i nær fremtid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Det hender jeg sovner mens jeg ammer, så det er jo ikke sikkert han drikker seg skikkelig mett nei. Han sovner nok før han er mett han også.

Jeg skal prøve i natt å heller være våken lenger av gangen og se om det hjelper.

Nå jeg ammet mine barn om natten sto jeg opp, og satte meg i en stol med barnet mens jeg ammet, og så kunne følge bedre med på at barnet ble hel mett, før jeg la det i sengen igjen for å sove videre.

Barnet ble mer fornøyd og sov i lengre tidsrom av gangen, og jeg fikk sove sammenhengende i lengre perioder. Jeg sto opp med en gang jeg hørte at barnet våkne, før det ble til ilskriking.

Jeg slo ikke på noe særlig med lys, for ikke å vekke barnet opp unødig, og så brukte jeg nattbleie på barnet, slik at det ikke var nødvendig å skifte bleie om natten, og dermed ble barnet ikke ble helt våken, men spiste seg mett i halvsøvne og sovnet fort igjen.

Dett er bare en erfaring, jeg har fått, jeg har fått etter å ammet 5 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supertrøtten

Nå jeg ammet mine barn om natten sto jeg opp, og satte meg i en stol med barnet mens jeg ammet, og så kunne følge bedre med på at barnet ble hel mett, før jeg la det i sengen igjen for å sove videre.

Barnet ble mer fornøyd og sov i lengre tidsrom av gangen, og jeg fikk sove sammenhengende i lengre perioder. Jeg sto opp med en gang jeg hørte at barnet våkne, før det ble til ilskriking.

Jeg slo ikke på noe særlig med lys, for ikke å vekke barnet opp unødig, og så brukte jeg nattbleie på barnet, slik at det ikke var nødvendig å skifte bleie om natten, og dermed ble barnet ikke ble helt våken, men spiste seg mett i halvsøvne og sovnet fort igjen.

Dett er bare en erfaring, jeg har fått, jeg har fått etter å ammet 5 barn.

Skal prøve å sette meg opp i natt slik at ikke vi sovner begge to før han er mett. Nå har han iallefall sluttet å bæsje om natta. Den første uka bæsjet han etter hvert måltid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mil1365380270

Skal prøve å sette meg opp i natt slik at ikke vi sovner begge to før han er mett. Nå har han iallefall sluttet å bæsje om natta. Den første uka bæsjet han etter hvert måltid!

Ville ikke satt meg opp. Sov det du kan, med han i sengen, også kiler du han under haken eller i munnviken når du våkner litt. Om han ikke sover som en stein, vil han antakelig begynne å suge igjen, så kan du dorme av litt til.

Syns forslaget om at far sover et annet sted innimellom, var kjempebra. For dere alle. Om han vil da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet alltid mens jeg satt i reclineren. Den stolen er så stor og stødig at både jeg og barnet fant god hvilestilling.

Gubben sverger på at jeg ikke var våken i det hele tatt om natta. Jeg satte meg i stolen med et ullteppe, koblet ungen på og sov videre. Så byttet jeg bare side når jeg oppdaget at han slapp taket :o)

Min eldste brukte laaang tid ved hvert måltid, mens de to yngste var raskere. Faktisk kan jeg ikke huske at det var noe mas når tredjemann ble ammet. Hun hadde det så travelt med å følge på hva som skjedde rundt brødrene at hun spiste kjempefort.

Jeg var nok heldig som fikk han som brukte lang tid på maten først ja.

Jeg føler med deg, og håper du finner en løsning som fungerer for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten. Jeg blir så oppgitt når folk sier at de ikke hadde godtatt at mannen ikke hjelper til. Jeg har jo ikke noe valg, ikke han heller!

Har er overarbeidet og utslitt, har jobbet 16timers dager siden november. Hvis jeg nå blir sint på han blir alt verre, men det skjer jo at jeg blir oppgitt over situasjonen.

Det hjelper ikke på psyken min ay jeg har en mor som ikke er som normale mødre heller. Hun bor 10 min unna og var her de første dagene etter fødselen. Da hadde jeg ikke snakket med henne på et par mndr. Når hun var her gikk hun bare og klaget på det jeg gjorde med babyen, at jeg gav han for mye mat, at han gulpet for at han fikk for mye, at han var kald osv. Jeg var mere sliten da hun dro enn da hun kom.

Da hun ble sur for at jeg ikke orket komme til henne på morsdagen sa jeg det var greit med en pause fra henne. Minstemann var da en uke, jeg var kjempesliten, det var 10- ute og jeg orket bare ikke dra ut alene med alle barna.

Så isteden for forståelse for ta jeg ville være hjemme, ble hun sur.

Hun skrev på mld at jeg skulle slippe å se henne mer, isteden for å si beklager hvis hun hadde sagt noe dumt til meg. Så der har vie henne....

Jeg har lest mange av innleggene her, og må bare si at jeg er imponert over deg, og også over mannen din, alt dere gjør for å få jobb og familie til å fungere i en vanskelig situasjon!

Trist å lese om moren din - men du skriver at svigermor er ei flott dame. Kan du spørre henne om å komme og ta med begge ungene ut et par timer, slik at du kan få sove? Am babyen, og send dem ut, og sov.

Da vi fikk førstemann, gikk vi helt i kjelleren etter et par uker med minimalt med søvn. En engel av ei venninne ringte og spurte hvordan det gikk. Jeg sa at vi var dødstrøtte. Hun kom, sa at jeg skulle amme, trakk ut telefonen, og kommanderte oss i seng (jeg og mannen ) - og tok med seg babyen ut i 2-3 timer, til han var sulten igjen.

Og vi fikk nye krefter!

Jeg hadde også lange perioder med ekstremt lite søvn baby som våknet mye og drakk mye, og en mann som nok hjalp til altfor lite om natta. Og valgte et par -tre ganger å overnatte andre steder for å få sove ei natt (da var ungene større enn din er nå da)

Dere trenger hjelp utenfra! Si i fra til ei venninne eller svigermor eller nabo. De fleste vil nok hjelpe hvis de forstår hvordan situasjonen er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Du har fått mange gode svar syns jeg, og det er klart at du trenger avløsning på sikt for ikke å gå helt i kjelleren.

I første omgang ville jeg lagt fra meg alle motforestillinger mot samsoving, og latt babyen sove med deg om natten. Da krever det mindre våkentid av deg at han vil ha mat - du bare putter inn puppen og sover videre. Jeg tror jeg ville flyttet pappaen ut av dobbeltsengen mens dette pågikk ettersom han tar sovetabletter, du sover nok også bedre når du vet at småen verken blir ligget på av pappa eller faller på gulvet fordi det er for trangt.

Klem til deg, jeg håper situasjonen lysner litt for deg i nær fremtid!

Samsoving fungerte fint her i allefall. Den yngste sov utrolig godt sammen med meg :o) Storesøsknene hennes ble alltid lagt tilbake i senga etter amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, føler med deg.

Kjenner dette så godt igjen.

Da vi fikk vår tredje, var den mellomste 3 og eldste 6 år. Jeg er gift med en anleggsarbeider som på den tiden jobbet borte på anlegg i 12 dager og hjemme i 2 dager.

Minsten var veldig krevende både dag og natt, sov maks 45 minutter i slengen, tror ikke han egentlig var sulten, bare sulten på nærhet, men det er jo også et behov. De første ukene lå han derfor og sov på brystet mitt om natta eller i sin fars ledige del av senga. De første ukene gikk det faktisk veldig greit, sikkert fordi jeg var innstillt på det og fordi det var sommer og ferie. Da minsten var 6 uker begynte den eldste på skolen og vi måtte opp før kl 6 om morran for å rekke å få alle ut av huset før kl 7.30. Minsten sovnet ofte ikke før etter midnatt, og fra da til vi sto opp om morran var han våken ca 6 ganger.

Den dag i dag skjønner jeg ikke hvordan jeg klarte å få det til å gå rundt her uten å bli helt sprø.....Orker nesten ikke tenke på det en gang nå...

Det gikk seg jo til med tia, men han har vært mer krevende enn søstrene sine hele veien. Sov ikke natten igjennom før han var godt over 2 år.

Han kommer fortsatt inn til oss om natta, det er en trend jeg ikke har klart å snu. Det var en lang periode jeg var for sliten til å ta opp kamper midt på natta og nå hvis han kommer er han så stille som en mus, og ingen våkner av han :-)

Hvis du klarer det, prøv å la babyen sove på brystet ditt eller i veldig nærhet av deg, det kan jo hende det kan hjelpe.

En annen ting er at enkelte babyer ofte våkner av sine egne kroppsrykninger, og at enkelte kan ha god nytte av å et teppe litt stramt rundt de, mulig de føler seg tryggere? At det minner litt om livmora?

Sover han bedre på dagen da det er liv og røre rundt?

Hvis det er tilfelle, sett på radio på svak lyd ved senga, P4 har masse fin musikk om natta :-) Det funket litt for vår gutt, tok bare litt tid før jeg tenkte tanken på at det kunne hjelpe.

Når han sov i vogna i stua på dagtid sov han nemlig veldig mye bedre, og rundt den vogna lekte hans 2 søstre + min søsters 2 unger som jeg var dagmamma for :-)

Håper du finner ut av det, det er ikke noe godt å ikke få den søvna man trenger. Man har jo litt ansvar for å være oppegående for de eldre unga også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ammehjelpen sier noe sånt som at du skal passe på at barnet er våkent og suger ordentlig når det ligger ved brystet. Sånn at det ikke bruker det som smokk på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...