Gjest J31! Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Vi har to barn som spiller, jeg har aldri spilt. De gode sidene oppveier i massevis for de negative sidene ved denne aktiviteten. De lærer å spille et instrument (!), og de lærer masse om musikk i mange ulike sjangre. Det sosiale samholdet er veldig bra hos oss, på tvers av aldersgrupper og kjønn. Ungene får venner jeg er bekvem med at de har, kjekke ungdommer. Det er mange voksne rundt korpset som er flinke både med musikk og med den sosiale delen. I tillegg er korpsspill lagspill på høyt nivå. Alt dette er kvaliteter som er bra både på kort sikt og som lære for livet. På minussida kommer at det er en hobby som krever en del av hele familien. Hos oss er det en del dugnader, da korpset får liten offentlig støtte og har en del ambisjoner. Dersom noen foreldre av helsemessige årsaker ikke kan stille på dugnader, går jeg ut i fra at det ordner seg om man sier fra om det. Det går også bort en del tid i ren transport på ei uke, vi bor slik til at vi må kjøre når vi skal noe. Hjemmeøvingene er også litt pesete i blant, det blir ofte min jobb å påse at de øver. Vi har satt opp øveplan med spillelærer, det hjalp en del på motivasjonen hos våre barn. Lykke til :-) Nå vet jeg ikke om det blir så vi starter med det. Spilte selv noen år da jeg var barn. Det sies at jeg har talent for det og andre instrumenter (lærte min første melodi på orgel da jeg var rundt 5-6år husker jeg;). Tusen hjertelig takk for utdypende svar ;o) 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Jeg har to barn i korps, og det er gøy. Det er ikke mer dugnader enn de andre aktivitetene de er med i, faktisk nesten mindre. En loppemarkedshelg og en kake på 17. mai, det er alt. Hos oss holder korpset instrumenter og vi leier, og jeg tror det er det aller vanligste, å kjøpe instrument er jo en ganske høy terskel for mange. Barna har en individuell time med spillelærer og en gang med samspill i uken. I tillegg kommer det noen konserter og seminarhelger og sommertur som er kjempemoro. Korps er sosialt og utviklende og alle stiller på lik linje. Jeg synes det er fint at det er en aktivitet som man kan drive med på tvers av aldersgrupper og som har fokus på samarbeid og ikke konkurranse. Synes dugnader er hyggelig å være med på så langt jeg strekker til (kansje det og vil bedre seg med tiden tenker jeg), men jeg er ikke noe glad i å reise bort på overnatingsturer med andre, det må jeg innrømme ;( Tusen takk for svar ;o) 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Jeg spilte i korps som barn, og ble veldig lei. Jeg kommer til å oppmuntre mine egne barn til å spille instrumenter alle andre steder enn i korps. Ikke bare mye dugnader og kjøring for foreldrene, men også dette at barnet er bundet opp hver eneste 17.mai fra klokka seks omtrent, og knapt kommer hjem for å feire med familien. Det med 17.maiene var en av de tingene som gjorde meg gørrsliten av korps da jeg selv spilte. Jeg ønsket å kunne ha litt mer slingringsmonn den dagen. ok, takk for svar ;o) 0 Siter
....AV Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Synes dugnader er hyggelig å være med på så langt jeg strekker til (kansje det og vil bedre seg med tiden tenker jeg), men jeg er ikke noe glad i å reise bort på overnatingsturer med andre, det må jeg innrømme ;( Tusen takk for svar ;o) Overnattingsturer er jo frivillig, da. Særlig for foreldrene, de fleste foreldrene er ikke med på tur, det er bare med mange nok til å ha forsvarlig tilsyn med barna. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Jeg svarer bare på tittelen din: De bråker! 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Jeg svarer bare på tittelen din: De bråker! *s* 0 Siter
laban Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Jeg synes du skal undersøke litt med det aktuelle korpset, f.eks. gjennom foreldre som har hatt barn der en stund. Et velfungerende korps hadde jeg ikke nølt med å sende barna til, dersom jeg hadde visst at den nødvendige øvingen hjemme ville vært gjennomførbar - og at hele familien godtok at 17. mai skiftet karakter fra fridag til en dag med mange klokkeslett og gjøremål. Et korps som sliter i motvind, ville jeg vært litt mer skeptisk til. Det er veldig avhengig av stabilitet mht. dirigent / instrumentlærere, styre osv., og at de viktigste voksenressursene er sånn omtrent enige om ambisjons- og aktivitetsnivået. Leieinstrumenter er nok det aller vanligste. Husk også at man ikke binder seg for livstid om man prøver seg. Men det er greit å vite litt om hva man går til :-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Gehør kan trenes og det er ikke sikkert det er så ille som du tror. Ingen av mine synger særlig rent, men når de begynte å spille viste det seg at gehøret ikke er så verst likevel. Selv spiller jeg og har merket at gehøret utvikler seg. Ja, vi får håpe på det beste! Sang også i kor tidligere og merket godt at både stemmen og gehøret ble utviklet/"gjenopptaget". Men jeg tror jeg hadde et bedre utgangspunkt enn min sønn - mon tro hvor han har det fra! 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Ja, vi får håpe på det beste! Sang også i kor tidligere og merket godt at både stemmen og gehøret ble utviklet/"gjenopptaget". Men jeg tror jeg hadde et bedre utgangspunkt enn min sønn - mon tro hvor han har det fra! ''mon tro hvor han har det fra!'' Personlig bruker jeg alltid å skylde på dårlig farsarv når ting ikke er helt slik det burde være her - det funker, det! (Åssen er det med trimminga for tida? :-)) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 ''mon tro hvor han har det fra!'' Personlig bruker jeg alltid å skylde på dårlig farsarv når ting ikke er helt slik det burde være her - det funker, det! (Åssen er det med trimminga for tida? :-)) ''(Åssen er det med trimminga for tida? :-))'' Blæh! Får leve på skigåingen/-kjøringen i vinterferien en stund..... Forøvrig har du nok helt rett mhp farsarv. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 ''(Åssen er det med trimminga for tida? :-))'' Blæh! Får leve på skigåingen/-kjøringen i vinterferien en stund..... Forøvrig har du nok helt rett mhp farsarv. Snart er det lysere tider - og dermed fler muligheter! :-) (Farsarv er tildels noe dritt.) 0 Siter
morsan Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 ''mon tro hvor han har det fra!'' Personlig bruker jeg alltid å skylde på dårlig farsarv når ting ikke er helt slik det burde være her - det funker, det! (Åssen er det med trimminga for tida? :-)) ''Personlig bruker jeg alltid å skylde på dårlig farsarv når ting ikke er helt slik det burde være her - det funker, det! :)'' he he, enig! Og i vår families tilfelle er det ihvertfall svært liten tvil om hvem junior har arvet "sangstemmen" fra...;-) 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 ''Personlig bruker jeg alltid å skylde på dårlig farsarv når ting ikke er helt slik det burde være her - det funker, det! :)'' he he, enig! Og i vår families tilfelle er det ihvertfall svært liten tvil om hvem junior har arvet "sangstemmen" fra...;-) Her i gården snakkes det mest om arv av temperament - siden jeg har mitt i behold... ;-) 0 Siter
morsan Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Her i gården snakkes det mest om arv av temperament - siden jeg har mitt i behold... ;-) LOL! Jeg har av og til fleipet om at junior har arvet intelligensen fra far, med samme begrunnelse...;-) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 ''mon tro hvor han har det fra!'' Personlig bruker jeg alltid å skylde på dårlig farsarv når ting ikke er helt slik det burde være her - det funker, det! (Åssen er det med trimminga for tida? :-)) ''Personlig bruker jeg alltid å skylde på dårlig farsarv når ting ikke er helt slik det burde være her'' Helt enig. Ihvertfall når det kommer til gehør. Eksen er tonedøv, og det er guttungen også. Datra er noen hakk bedre. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 LOL! Jeg har av og til fleipet om at junior har arvet intelligensen fra far, med samme begrunnelse...;-) Herlig! Den frykter jeg kan bli brukt mot meg også... He-he. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 ''Personlig bruker jeg alltid å skylde på dårlig farsarv når ting ikke er helt slik det burde være her'' Helt enig. Ihvertfall når det kommer til gehør. Eksen er tonedøv, og det er guttungen også. Datra er noen hakk bedre. Her går det mest i arv av temperament... (Siden jeg har mitt i behold, altså.) :-) 0 Siter
morsan Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Herlig! Den frykter jeg kan bli brukt mot meg også... He-he. *knegg* 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 Jeg synes du skal undersøke litt med det aktuelle korpset, f.eks. gjennom foreldre som har hatt barn der en stund. Et velfungerende korps hadde jeg ikke nølt med å sende barna til, dersom jeg hadde visst at den nødvendige øvingen hjemme ville vært gjennomførbar - og at hele familien godtok at 17. mai skiftet karakter fra fridag til en dag med mange klokkeslett og gjøremål. Et korps som sliter i motvind, ville jeg vært litt mer skeptisk til. Det er veldig avhengig av stabilitet mht. dirigent / instrumentlærere, styre osv., og at de viktigste voksenressursene er sånn omtrent enige om ambisjons- og aktivitetsnivået. Leieinstrumenter er nok det aller vanligste. Husk også at man ikke binder seg for livstid om man prøver seg. Men det er greit å vite litt om hva man går til :-) Takk for godt svar ;o) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.