Gå til innhold

Hva er unødvendig bruk av legevakta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva om man har tre jobbdager foran seg da? Og alternativet er å ta seg fri fra jobben dagen etter for å dra til legen?

Man har rett til fri med lønn for å dra til lege.

• Svar 107
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

19

• Lillemus

13

• Mistera

4

• Saphira

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest høstløv
Skrevet

Hva om man har tre jobbdager foran seg da? Og alternativet er å ta seg fri fra jobben dagen etter for å dra til legen?

Det er legitimt å dra til legen i arbeidstiden.

Gjest Nils Håvard Dahl, lege
Skrevet

En urinveisinfeksjon er unødvendig bruk med mindre en er så gammel og skrøpelig at det er dråpen som får begeret til å renne ut.

En sykepleier på legevakten hadde den beste definisjonen etter min mening: "Når de først spør hvem som har vakt før de evt skal fortelle hva det gjelder, misbruker legevakten".

Terskelen vil variere med tiden det tar før en kommer til fastlegen. En urinveisinfeksjon på fredag kveld blir dermed noe annet enn på søndag kveld.

Øyeblikkelig hjelp omfatter mer enn livstruende tilstander.

Eksempel på unødvendig bruk: Forkjølelse, nyoppstått gastroenteritt (farang) hos friske voksne, vanlig forløp av influenza. Alle angsttilstander unntatt førstegangs panikkanfall. 99% av alle depresjoner. Fyll med tilhørende sentimental selvmedlidenhet.

Skrevet

En urinveisinfeksjon er unødvendig bruk med mindre en er så gammel og skrøpelig at det er dråpen som får begeret til å renne ut.

En sykepleier på legevakten hadde den beste definisjonen etter min mening: "Når de først spør hvem som har vakt før de evt skal fortelle hva det gjelder, misbruker legevakten".

Terskelen vil variere med tiden det tar før en kommer til fastlegen. En urinveisinfeksjon på fredag kveld blir dermed noe annet enn på søndag kveld.

Eksempel på unødvendig bruk: Forkjølelse, nyoppstått gastroenteritt (farang) hos friske voksne, vanlig forløp av influenza. Alle angsttilstander unntatt førstegangs panikkanfall. 99% av alle depresjoner. Fyll med tilhørende sentimental selvmedlidenhet.

''En urinveisinfeksjon er unødvendig bruk med mindre en er så gammel og skrøpelig at det er dråpen som får begeret til å renne ut.''

Så jeg kunne godt ventet fra fredag ettermidag (var alene på jobb og kunne ikke stenge) til mandag morgen når jeg tisset blod og hadde feber på fredag alt?

Skrevet

Slik eg har forstått det så er legevakta tiltenkt akutt hjelp, samme som her i bygda, men er en i tvil så tar en kontakt.

Om du må ta fri fra jobb for å gå til legen, så stiller du likt med de fleste andre i Norge, det er normalt, nødvendig og helt legitimt.

Skrevet

''En urinveisinfeksjon er unødvendig bruk med mindre en er så gammel og skrøpelig at det er dråpen som får begeret til å renne ut.''

Så jeg kunne godt ventet fra fredag ettermidag (var alene på jobb og kunne ikke stenge) til mandag morgen når jeg tisset blod og hadde feber på fredag alt?

Han skriver jo også

''En urinveisinfeksjon på fredag kveld blir dermed noe annet enn på søndag kveld.''

Skrevet

Det er helt individuelt gitt. Jeg hadde ikke kunnet vente til dagen etter så raskt som det utviklet seg hos meg, da hadde jeg blitt innlagt er jeg redd.

Ingen regel uten unntak, selvfølgelig er det opp til hver enkelt å vurdere når en har behov for å kontakte legevakta, og legevakta vurderer om det er påkrevd med et besøk eller om det kan vente.

Verre er det vel ikkje...?

Gjest høstløv
Skrevet

Han skriver jo også

''En urinveisinfeksjon på fredag kveld blir dermed noe annet enn på søndag kveld.''

Denne setningen ble revidert etter at Lillemus hadde sendt inn sitt innlegg.

Gjest abrabra
Skrevet

Sist gang jeg var på legevakten sa vakthavende lege at urinveisinfeksjon bør behandles så raskt som mulig da det kan føre til blodforgiftning. Det var jeg faktisk lykkelig uvitende om inntil da :)

Skrevet

Jeg antar du aldri har hatt urinveisinfeksjon. Dette kan være så smertefult at det er nesten uutholdelig.

Jeg går ikke på legevakten unødvendig, men en UV i full blomst ville nok ha fått meg i knestilling på legevakten.

Å pisse piggtråd hvert femte minutt fra fredag til mandag burde være noe enhver burde slippe.

Kort tid etter oppstart av medisiner lindres disse plagene.

Skrevet

Nja, når man har feber, vondt, lekker og gidder å sitte der 7 timer når man har fått uvi så blir de ikke sure på legevakta. Jeg ringer først og de ber meg alltid komme hvis det er fredag. Det gjelder å få sendt inn prøven fort nok slik at man kan få antibiotika og det tar jammen en uke å få svar på.

Skrevet

''Er en urinveisinfeksjon unødvendig?''

Ja, det kan vente til dagen etterpå.

Man må jo vente en uke til prøven er dyrket og det er en helvetesuke før man får antibiotika.

Gjest signegurina
Skrevet

Jeg ringer alltid og spør på legevakten før jeg eventuelt drar.

Skrevet

Jeg antar du aldri har hatt urinveisinfeksjon. Dette kan være så smertefult at det er nesten uutholdelig.

Jeg går ikke på legevakten unødvendig, men en UV i full blomst ville nok ha fått meg i knestilling på legevakten.

Å pisse piggtråd hvert femte minutt fra fredag til mandag burde være noe enhver burde slippe.

Kort tid etter oppstart av medisiner lindres disse plagene.

Helt enig. Når det er så ille at det eneste som hjelper er å sitte på en bøtte med kokvarmt vann i, da trenger man hjelp.

Man trenger heller ikke å være gammel for å ha det sånn..

Skrevet

Hva om fastlegen ikke har kapasitet til å ta deg da?

Du behøver ikke å gå inn til legen for å få levert en urinprøve, de tar den i skranken uten time.

Skrevet

Han skriver jo også

Som høstløv skriver så har NHD vært inne og redigert sitt eget innlegg etter at jeg svarte, for hadde han skrevet det i utgangspunktet hadde jeg selvfølgelig ikke svart ham på den måten.

Skrevet

Slik eg har forstått det så er legevakta tiltenkt akutt hjelp, samme som her i bygda, men er en i tvil så tar en kontakt.

Om du må ta fri fra jobb for å gå til legen, så stiller du likt med de fleste andre i Norge, det er normalt, nødvendig og helt legitimt.

Hos oss får du som regel spørsmålet om du ikke kan ta kontakt med fastlegen når du ringer legevakta.

Dagen etter ringer du fastlegen og får beskjed om å ringe legevakt på ettermiddagen...

Du står regelrett i fare for å havne i en ring til du tilslutt gir opp hele greia.

Hos oss må man være sinna for å komme seg løs fra denne "ringen"

Skrevet

Man må jo vente en uke til prøven er dyrket og det er en helvetesuke før man får antibiotika.

''Man må jo vente en uke til prøven er dyrket og det er en helvetesuke før man får antibiotika.''

Hæ???? Jeg fikk antibiotika med en gang, men prøven ble sendt til dyrking. Jeg pissa blod så det var i grunnen ingen tvil - legen hadde ikke sett en sånn urinprøve før...

Skrevet

Du behøver ikke å gå inn til legen for å få levert en urinprøve, de tar den i skranken uten time.

Ikke hos oss, her må det henvisning fra lege til for å få tatt prøver på laboratoriet.

Ikke rart det tar tid å få legetime!

Gjest Shira :o)
Skrevet

Nja, når man har feber, vondt, lekker og gidder å sitte der 7 timer når man har fått uvi så blir de ikke sure på legevakta. Jeg ringer først og de ber meg alltid komme hvis det er fredag. Det gjelder å få sendt inn prøven fort nok slik at man kan få antibiotika og det tar jammen en uke å få svar på.

Jammen Dorthe, jeg tror ikke jeg og deg er med i den gruppen som får vanlige UVIer ;o) Alltid noe tull med oss vet du ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...