Gå til innhold

Hva er unødvendig bruk av legevakta?

Anbefalte innlegg

Gjest Nils Håvard Dahl, lege
Skrevet

Jeg antar du aldri har hatt urinveisinfeksjon. Dette kan være så smertefult at det er nesten uutholdelig.

Jeg går ikke på legevakten unødvendig, men en UV i full blomst ville nok ha fått meg i knestilling på legevakten.

Å pisse piggtråd hvert femte minutt fra fredag til mandag burde være noe enhver burde slippe.

Kort tid etter oppstart av medisiner lindres disse plagene.

Da jeg var allmennlege passet jeg på at kvinner med tilbakevendende UVi alltid hadde en kur liggende hjemme for neste episode. Da slipper en å bruke legevakten. Fint både for legevakten og for den som pines på venterommet.

Det samme gjør jeg med mine nåværende pasienter som innimellom plages med søvnmangel. De har alltid noen Truxal liggende hjemme for slike akutte tilfeller.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 107
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

19

• Lillemus

13

• Mistera

4

• Saphira

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Shira :o)
Skrevet

Men i dag er jeg dårlig :o( Litt feber og litt kvalm og ingen sticks igjen. Men jeg drar ikke på legevakta for det orker jeg bare ikke.

Du kunne fått mine sticks, jeg kan jo ikke bruke dem.

Men du, lov meg å ikke drøy for lenge!

Skrevet

Da jeg var allmennlege passet jeg på at kvinner med tilbakevendende UVi alltid hadde en kur liggende hjemme for neste episode. Da slipper en å bruke legevakten. Fint både for legevakten og for den som pines på venterommet.

Det samme gjør jeg med mine nåværende pasienter som innimellom plages med søvnmangel. De har alltid noen Truxal liggende hjemme for slike akutte tilfeller.

''Da jeg var allmennlege passet jeg på at kvinner med tilbakevendende UVi alltid hadde en kur liggende hjemme for neste episode. Da slipper en å bruke legevakten. Fint både for legevakten og for den som pines på venterommet.''

Det er det dessverre ikke alle leger som gjør. Jeg synes det er god ordning, i dag kan man jo stickse urinen sin hjemme også.

Skrevet

Man må jo vente en uke til prøven er dyrket og det er en helvetesuke før man får antibiotika.

At det kan være en helvetes uke kan eg forstå, men her var det snakk om å vente til dagen etterpå med å oppsøke legen i åpningstiden.

Skrevet

Vi hadde hatt det knall på den legevakta ;o)

Jepp, det tviler jeg ikke på ett sekund! :o)

Sist jeg ble akuttinnlagt fikk jeg ikke en gang seng. Det var rett og slett fullt. Trist at det skal være slik, jeg klarer meg, men jeg får så vondt av meg når jeg ser andre som er syke.

Den gangen dro jo jeg hjem, er svært så knyttet til min egen seng jeg som du vet ;o)

Skrevet

Hos oss får du som regel spørsmålet om du ikke kan ta kontakt med fastlegen når du ringer legevakta.

Dagen etter ringer du fastlegen og får beskjed om å ringe legevakt på ettermiddagen...

Du står regelrett i fare for å havne i en ring til du tilslutt gir opp hele greia.

Hos oss må man være sinna for å komme seg løs fra denne "ringen"

Det minner om NAV, og det blir jo helt håpløst selvfølgelig.

Men å måtte vente på å komme til hos legen er vanlig i de fleste tilfeller her, som alle andre steder.

mil1365380270
Skrevet

At det kan være en helvetes uke kan eg forstå, men her var det snakk om å vente til dagen etterpå med å oppsøke legen i åpningstiden.

Uvi kan være veldig ubehagelig. Alt fra ubehag og smerter, til feber og skikkelig dårlig form i tillegg til det med piggtrådtissing. Kan ikke sammenligne det med noe annet og klarer ikke beskrive det. Tror man må ha opplevd hvordan det er.

Det er også sånn at forløpet brått stopper når man får antibiotika, da føles det utrolig meningsløst å vente. Særlig når konsultasjonen ikke blir prioritert på legevakten, og man ikke bruker spesielt mye tid heller. Når du har uvi, er det ikke sånn at du kan ta 2 paracet og sove til neste dag, i hvert fall umulig for meg å sove.

Jeg har endt opp med uvi på legevakten, og jeg har ikke blitt avvist. Men jeg har opplevd at andre har blitt avvist der, p.g.a. vondt her og der. Regner med jeg i alle fall hadde fått beskjed om at de anså det for unødvendig å komme, om de mente det.

Skrevet

Uvi kan være veldig ubehagelig. Alt fra ubehag og smerter, til feber og skikkelig dårlig form i tillegg til det med piggtrådtissing. Kan ikke sammenligne det med noe annet og klarer ikke beskrive det. Tror man må ha opplevd hvordan det er.

Det er også sånn at forløpet brått stopper når man får antibiotika, da føles det utrolig meningsløst å vente. Særlig når konsultasjonen ikke blir prioritert på legevakten, og man ikke bruker spesielt mye tid heller. Når du har uvi, er det ikke sånn at du kan ta 2 paracet og sove til neste dag, i hvert fall umulig for meg å sove.

Jeg har endt opp med uvi på legevakten, og jeg har ikke blitt avvist. Men jeg har opplevd at andre har blitt avvist der, p.g.a. vondt her og der. Regner med jeg i alle fall hadde fått beskjed om at de anså det for unødvendig å komme, om de mente det.

''Alt fra ubehag og smerter, til feber og skikkelig dårlig form i tillegg til det med piggtrådtissing.''

Uttrykket "å pisse piggtråd" fikk en ny betydning etter at jeg hadde opplevd det selv ja... Jeg slo hodet i veggen for å overdøve smertene da jeg tisset for i det hele tatt å få det til.

Skrevet

Tja. Kan man vente til dagen etter, er det unødvendig med legevakt. Så da er det opp til hver enkelt. At man ringer legevakt fordi det er lang telefonkø hos fastlegen og sånn, er jo tøys. At man ringer legevakt for ting de ikke kan gjøre noe med er også dumt.

Ellers syns jeg det er fint at det går an å ringe legevakta for råd (spesielt om ungene). Det har jeg gjort et par ganger, senest i går faktisk.

Skrevet

Men "Dorthe" skriver dette:

''Man må jo vente en uke til prøven er dyrket og det er en helvetesuke før man får antibiotika.''

Altså at en allikevel må vente ei uke, _før_ en får antibiotika, da skjønner eg ikkje problemet?

mil1365380270
Skrevet

''Man må jo vente en uke til prøven er dyrket og det er en helvetesuke før man får antibiotika.''

Altså at en allikevel må vente ei uke, _før_ en får antibiotika, da skjønner eg ikkje problemet?

I vanlige tilfeller får man resept omgående. Takk og lov!

Skrevet

Det hørtes ut som en konstruktiv løsning. Jeg var selv plaget med gjentagende UVI i ungdommen, og believe you me - Det er ikke noe man går med lengre enn man må!!

En annen ting som gjorde at jeg var benkesliter på legekontorets venterom en periode (fastlege - Ikke legevakt) var soppinfeksjoner. Medisin for det var på resept da, og min ¤% fastlege ville ikke gi meg medisin uten undersøkelse, hver eneste gang. Det var misbruk av legens tid det!

Siden har jeg sluttet å sove med rompa bar og åpen munn, så ingen gjennomtrekk mer og slutt på sånne plager. ;)

Skrevet

I vanlige tilfeller får man resept omgående. Takk og lov!

Javel.

Skrevet

Dorthe er antagelig et spesial-tilfelle, vanligvis får man antibiotika med en gang. Snuppa mi har fått det to ganger kun på symptomer også, uten positiv urinprøve.

Skrevet

Dorthe er antagelig et spesial-tilfelle, vanligvis får man antibiotika med en gang. Snuppa mi har fått det to ganger kun på symptomer også, uten positiv urinprøve.

Ok.

Gjest står jo der
Skrevet

Det er så typisk nhd. Og han beklager aldri for det. Jeg synes det er uaksetabelt,

Se svaret hans til lillemus 2117 da.

Gjest metallhøna
Skrevet

Jeg har vært på legevakta for urinveisinfeksjon. Men jeg hadde da gått lenge og plagdes med det. Men mest av alt det at jeg ikke klarte å late vannet på nesten to døgn som følge av urinveisinfeksjonen. Så det ble jo ganske akutt.Jeg ringte og de sa jeg måtte komme dit. Men vanligvis går jeg jo heller til fastlegen, dersom det ikke er noe akutt.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1235593698' post='4099178]

Du kunne fått mine sticks, jeg kan jo ikke bruke dem.

Men du, lov meg å ikke drøy for lenge!

Men jeg kommer ikke ut, det er for mye snø. Og de må bestilles, de har ikke dem inne. Dyre er de også 280 kr, tror du man kan få dem på blått?

Og legevakta orker jeg ikke. Jeg har bare gått opp 1,5 grad så jeg er fremdeles under normalen. Forresten så vet jeg nå at alle som feiler det samme som meg har lavere temp. Så enten får legen stole på meg når jeg sier det eller så får han sjekke det opp. Det er ikke lett å få sjekket, da må han sende mail til USA. Men temperaturmåleren er gått i stykker så det er slik at det er helt normalt for meg å ha 35.5 og jeg har ordentlig feber ved 37,5 og da bør jeg gå til legen har jeg fått beskjed om.

Skrevet

Men venter jeg til mandag så får jeg ikke svar før neste uke der igjen. Og forrige gang brukte de to uker for å finne bakterien. Men da ble jeg lagt inn på sykehuset på isolat da de fant ut hva jeg hadde.

Gjest metallhøna
Skrevet

Man må jo vente en uke til prøven er dyrket og det er en helvetesuke før man får antibiotika.

Det har jeg aldri hørt før. har alltid fått antibiotika på dagen jeg..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...