Gå til innhold

Hva er unødvendig bruk av legevakta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men venter jeg til mandag så får jeg ikke svar før neste uke der igjen. Og forrige gang brukte de to uker for å finne bakterien. Men da ble jeg lagt inn på sykehuset på isolat da de fant ut hva jeg hadde.

Det hørtes voldsomt slitsomt ut, i slike tilfeller så må en selvfølgelig kunne benytte seg av legevakten.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 107
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

19

• Lillemus

13

• Mistera

4

• Saphira

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1235593959' post='4099185]

Jepp, det tviler jeg ikke på ett sekund! :o)

Sist jeg ble akuttinnlagt fikk jeg ikke en gang seng. Det var rett og slett fullt. Trist at det skal være slik, jeg klarer meg, men jeg får så vondt av meg når jeg ser andre som er syke.

Den gangen dro jo jeg hjem, er svært så knyttet til min egen seng jeg som du vet ;o)

Hehe, jeg ble helt fortvila. 7 timers venting, 2 timer hos legen og når jeg kom på overvåkningen hadde de ikke mat der. Men da var de redde for sepsis så jeg fikk ikke dra hjem til senga mi som er 5 minutter unna :o(

Skrevet

Det har jeg aldri hørt før. har alltid fått antibiotika på dagen jeg..

Men jeg har hatt over 20 urinveisinfeksjoner i året og spist altfor mye antibiotika slik at jeg ikke tåler halvparten og den andre halvparten hjelper ikke. e

Skrevet

Det har jeg aldri hørt før. har alltid fått antibiotika på dagen jeg..

Men jeg har hatt over 20 urinveisinfeksjoner i året og spist altfor mye antibiotika slik at jeg ikke tåler halvparten og den andre halvparten hjelper ikke. e

Skrevet

Det hørtes voldsomt slitsomt ut, i slike tilfeller så må en selvfølgelig kunne benytte seg av legevakten.

Jeg ringer alltid først, de fører journal er nede så nå hender det til og med at legen kommer hjem til meg så jeg skal slippe å vente alle de timene.

Skrevet

Se svaret hans til lillemus 2117 da.

Og klokkeslettet du snakker om viser at innlegget ble skrevet i etterkant av at flere her uttrykte misnøye. Det burde fulgt direkte etter redigering.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Men jeg kommer ikke ut, det er for mye snø. Og de må bestilles, de har ikke dem inne. Dyre er de også 280 kr, tror du man kan få dem på blått?

Og legevakta orker jeg ikke. Jeg har bare gått opp 1,5 grad så jeg er fremdeles under normalen. Forresten så vet jeg nå at alle som feiler det samme som meg har lavere temp. Så enten får legen stole på meg når jeg sier det eller så får han sjekke det opp. Det er ikke lett å få sjekket, da må han sende mail til USA. Men temperaturmåleren er gått i stykker så det er slik at det er helt normalt for meg å ha 35.5 og jeg har ordentlig feber ved 37,5 og da bør jeg gå til legen har jeg fått beskjed om.

Jeg aner ikke om du kan få det på blått. Jeg bruker jo ikke slikt jeg, for jeg får jo uansett utslag.

Pass nå på da, sant. Du sier alltid det til meg, og nå er det min tur.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Men "Dorthe" skriver dette:

''Man må jo vente en uke til prøven er dyrket og det er en helvetesuke før man får antibiotika.''

Altså at en allikevel må vente ei uke, _før_ en får antibiotika, da skjønner eg ikkje problemet?

Hun må vente på svar, men de aller fleste blir behandlet med en gang. Så dyrkes urinprøven gjerne allikevel, så skulle det være en annen bakterie enn vanlig, kan medisineringen endres når svaret på dyrkningen foreligger.

Heldigvis klarer de fleste seg med antibiotika som funker på urinveiene.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1235597374' post='4099233]

Jeg aner ikke om du kan få det på blått. Jeg bruker jo ikke slikt jeg, for jeg får jo uansett utslag.

Pass nå på da, sant. Du sier alltid det til meg, og nå er det min tur.

LOL, du sier noe. Jeg får se hvordan ting er i morgen, jeg vil ikke dra på legevakta ;o)

Skrevet

Da jeg var allmennlege passet jeg på at kvinner med tilbakevendende UVi alltid hadde en kur liggende hjemme for neste episode. Da slipper en å bruke legevakten. Fint både for legevakten og for den som pines på venterommet.

Det samme gjør jeg med mine nåværende pasienter som innimellom plages med søvnmangel. De har alltid noen Truxal liggende hjemme for slike akutte tilfeller.

Det har jeg, men jeg får ikke tatt før urinprøven er resistentbestemt.

Skrevet

En urinveisinfeksjon er unødvendig bruk med mindre en er så gammel og skrøpelig at det er dråpen som får begeret til å renne ut.

En sykepleier på legevakten hadde den beste definisjonen etter min mening: "Når de først spør hvem som har vakt før de evt skal fortelle hva det gjelder, misbruker legevakten".

Terskelen vil variere med tiden det tar før en kommer til fastlegen. En urinveisinfeksjon på fredag kveld blir dermed noe annet enn på søndag kveld.

Øyeblikkelig hjelp omfatter mer enn livstruende tilstander.

Eksempel på unødvendig bruk: Forkjølelse, nyoppstått gastroenteritt (farang) hos friske voksne, vanlig forløp av influenza. Alle angsttilstander unntatt førstegangs panikkanfall. 99% av alle depresjoner. Fyll med tilhørende sentimental selvmedlidenhet.

''Alle angsttilstander unntatt førstegangs panikkanfall. ''

Nå ble jeg litt nysgjerrig. Hvordan vet pasienten at det er angstanfall/panikkanfall når symptomene gjerne er ulike fra gang til gang? Noen ganger kan det være pusteproblemer andre ganger hjertet som flyr ad undas osv.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Alle angsttilstander unntatt førstegangs panikkanfall. ''

Nå ble jeg litt nysgjerrig. Hvordan vet pasienten at det er angstanfall/panikkanfall når symptomene gjerne er ulike fra gang til gang? Noen ganger kan det være pusteproblemer andre ganger hjertet som flyr ad undas osv.

Om en har vært der en eller flere ganger før pga angst, vet en vel at det ikke er første gang dennen gangen :-)

sort som natta
Skrevet

Da jeg var allmennlege passet jeg på at kvinner med tilbakevendende UVi alltid hadde en kur liggende hjemme for neste episode. Da slipper en å bruke legevakten. Fint både for legevakten og for den som pines på venterommet.

Det samme gjør jeg med mine nåværende pasienter som innimellom plages med søvnmangel. De har alltid noen Truxal liggende hjemme for slike akutte tilfeller.

høres lurt ut i begge tilfeller.min mor vet jeg har medisin mot urinveisinfeksjon liggende,og det er jo en trygghet.har sjelden det selv,men husker det var ubehagelig:(

forøvrig,de siste gangene jeg har vært på legevakten,har det vært andre som presset meg dit.jeg følte meg frisk nok,men de stod på sitt.forrige gang ble jeg faktisk innlagt på sykehus,så man bør ikke være FOR redd for å vær etil bry heller.der og da var jeg ordentlig syk,men jeg visste ikke det selv

hidi, the scorpion
Skrevet

''En urinveisinfeksjon er unødvendig bruk med mindre en er så gammel og skrøpelig at det er dråpen som får begeret til å renne ut.''

Så jeg kunne godt ventet fra fredag ettermidag (var alene på jobb og kunne ikke stenge) til mandag morgen når jeg tisset blod og hadde feber på fredag alt?

Slike ting venter man _ikke_ med til over helgen!

Skrevet

En urinveisinfeksjon er unødvendig bruk med mindre en er så gammel og skrøpelig at det er dråpen som får begeret til å renne ut.

En sykepleier på legevakten hadde den beste definisjonen etter min mening: "Når de først spør hvem som har vakt før de evt skal fortelle hva det gjelder, misbruker legevakten".

Terskelen vil variere med tiden det tar før en kommer til fastlegen. En urinveisinfeksjon på fredag kveld blir dermed noe annet enn på søndag kveld.

Eksempel på unødvendig bruk: Forkjølelse, nyoppstått gastroenteritt (farang) hos friske voksne, vanlig forløp av influenza. Alle angsttilstander unntatt førstegangs panikkanfall. 99% av alle depresjoner. Fyll med tilhørende sentimental selvmedlidenhet.

Hva gjør man når man må vente i flere mnd på fastlegen da?

Skal man bare gå å være syk da?

Skrevet

Husker jeg som 18 åring, fikk sjokk da det kom "masse" blod fra urinen. Lege fra legevakta kom på hjemmebesøk, hjemmebesøk var vanligst. Og jeg syntes det var veldig bra. Jeg var veldig redd, og begynte å føle meg ganske så dårlig. Jeg måtte sikkert opplyse grunnet også, så legen viste trolig hva han kom til.

Skrevet

Så du mener at det er bedre at de med psykiske lidelser skal heller gå og kansje ta livet av seg enn å tilkalle lege?

Skrevet

Om en har vært der en eller flere ganger før pga angst, vet en vel at det ikke er første gang dennen gangen :-)

veldig flott når enn har bøkene å gå etter og ikke har kjent på følelsene selv, og vet at dette kan forløpe seg forskjellig...

Skrevet

LOL, du sier noe. Jeg får se hvordan ting er i morgen, jeg vil ikke dra på legevakta ;o)

Jeg ser om jeg har urinsveisinfeksjon, ved å ha urinen i et gjennomsiktig glass. Har kjøpt meg små dramglass i plast som jeg tester med ;)

Først kjenner jeg kanskje antydning av lukt eller annen iritasjon, hvis det da er litt grums i urinen, eller den ser uklar ut så har jeg urinveisinfeksjon. Da begynner jeg på naturmedisinene min.

Skrevet

høres lurt ut i begge tilfeller.min mor vet jeg har medisin mot urinveisinfeksjon liggende,og det er jo en trygghet.har sjelden det selv,men husker det var ubehagelig:(

forøvrig,de siste gangene jeg har vært på legevakten,har det vært andre som presset meg dit.jeg følte meg frisk nok,men de stod på sitt.forrige gang ble jeg faktisk innlagt på sykehus,så man bør ikke være FOR redd for å vær etil bry heller.der og da var jeg ordentlig syk,men jeg visste ikke det selv

Samma her, en opplåst mage var nesten sprekkt galleblære... Måtte faktisk en legestudent til for å få hjelp:S

Jeg gremmes over legene i norge for tiden, dette fordi tanten min døde nå i januar av kreft i magen.

Hun har gått år etter år med smerter men blitt sett på som en hypokonder, ikke blitt tatt på alvor i det hele tatt... Så jeg vil si at de faktisk drepte henne, ja så langt går jeg.. Tilbake sitter 3 unger på 9, 20 og 23 år som ikke har kontakt med faren sin!

UFATTELIG vondt og J***** unødvendig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...