Gjest Burde vært betalt Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Er det sånn at man har rett til inntil 1 time ammepermisjon? Syns jeg har hørt at man kan ha inntil 3 timer, men mulig det er ordninger i private firmaer? Og skal denne permisjonen være ulønnet? Jeg har søkt ammepermisjon 1 time nå for babyen min, men må fremvise attest fra helsestasjon på at jeg ammer. Jeg ser av reglene at denne permisjonen skal være uten lønn? Hva er da vitsen med attest, man kunne da like gjerne søkt om redusert arbeidstid... man får jo ikke noe likevel. Hvis man skal ha attest bør det være fordi arbeidsgiver/NAV skal betale lønn for denne tiden en er borte. nå vil jo samfunnet anbefale at man ammer til barnet er 1 år, så da bør de legge til rette for det uten at man taper penger på det. 1 time hver dag - vil si 20 timers tapt arbeidstinntekt for meg, og det er mye med min lave lønn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg jobber i det offentlige, og har krav på betalt ammepermisjon inntill 2(?) timer pr dag. Fikk innvilget dette med begge barna så jeg kunne komme på jobb litt seinere hver morgen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Du har krav på inntil 2 timer pr dag, og det er i utgangspunktet uten lønn. En del bedrifter gir det lønnet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Burde vært betalt Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg jobber i det offentlige, og har krav på betalt ammepermisjon inntill 2(?) timer pr dag. Fikk innvilget dette med begge barna så jeg kunne komme på jobb litt seinere hver morgen. Å er det sant? Jeg jobber også i det offentlige, på sykehus. Tror du jeg har krav på det da? Sjefen min var visst ikke så veldig oppdatert på rettighetene mine... om det var 1 eller 2 timer... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Offentlig Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Å er det sant? Jeg jobber også i det offentlige, på sykehus. Tror du jeg har krav på det da? Sjefen min var visst ikke så veldig oppdatert på rettighetene mine... om det var 1 eller 2 timer... Fra Statens personalhandbok: 7.3.19 § 19 Permisjon med lønn ved svangerskap, fødsel, adopsjon og amming1 ...... 4. Amming.7 En arbeidstaker som arbeider hel arbeidsdag og som ammer sitt barn8 har rett til tjenestefri med full lønn etter § 11 i inntil to timer pr. dag. En arbeidstaker som arbeider mellom 2/3 og hel dag og som ammer sitt barn har rett til tjenestefri med full lønn etter § 11 i inntil én time pr. dag. Arbeidstakere som arbeider mindre enn 2/3 dag og som ammer sitt barn, har rett til tjenestefri uten lønn etter reglene i arbeidsmiljøloven § 12-8. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg fikk 2 timers ammeperm daglig med lønn, var ansatt i fylkeskommunen da. Måtte også ha attest fra helsestasjon (som nektet plent å gi meg det) eller lege (som ga meg det uten å mukke). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Å er det sant? Jeg jobber også i det offentlige, på sykehus. Tror du jeg har krav på det da? Sjefen min var visst ikke så veldig oppdatert på rettighetene mine... om det var 1 eller 2 timer... Jeg jobber i kommune, så det kan hende det er andre regler. Sjekk personalhåndboka! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pastell Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Å er det sant? Jeg jobber også i det offentlige, på sykehus. Tror du jeg har krav på det da? Sjefen min var visst ikke så veldig oppdatert på rettighetene mine... om det var 1 eller 2 timer... Jeg jobber også på sykehus, på en avd der det stadig er noen i fødselspermisjoner. Skulle tro sjefen var vant til hvilke regler som gjelder for ammefri, men der tok jeg feil. Selv med reglene i hånden, var det veldig vanskelig å gi meg fri til amming. I beste fall kunne jeg få 1 time midt på dagen. (Det tar meg 1 time bare å komme meg til og fra jobb). Resultatet ble at jeg kontaktet tillitsvalgt på avd. Hun gikk rett til sjefen og forklarte reglene for ham. Etter 10 min hadde jeg fått inntil 2 timer fri hver dag, tilpasset slik det passet MEG best (og ikke avd) :-) Så kanskje du kunne snakket med tillitsvalgt? De skal jo ha litt greie på disse reglene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Her er reglene:-) Arbeidsrett Ifølge Arbeidsmiljøloven § 12-8 kan kvinner som ammer kreve den fritid hun av den grunn trenger og minst 1/2 time 2 ganger daglig, - eller hun kan kreve arbeidstiden redusert med inntil 1 time pr. dag. Utbetaling av lønn under ammepausen er derimot ikke hjemlet i arbeidsmiljøloven. Ansatte i stat og kommune som arbeider hel arbeidsdag gis tjenestefri med lønn inntil 2 timer pr. dag pga. amming. En arbeidstaker som arbeider mellom 2/3 og hel arbeidsdag og som ammer sitt barn, har rett til tjenestefri med lønn inntil en time pr. dag. I Avtale om korte velferdspermisjoner inngått mellom LO og NHO fremgår det at organiserte bedrifter skal gi kvinner som ammer barn rett til permisjon den tid hun av den grunn trenger. Kvinnen skal gis permisjon minst en halv time to ganger daglig, eller hun kan kreve arbeidstiden redusert med inntil 1 time pr. dag. Betaling til dette er begrenset til maksimalt 1 time om dagen, og ordningen opphører når barnet fyller 1 år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg fikk 2 timers ammeperm daglig med lønn, var ansatt i fylkeskommunen da. Måtte også ha attest fra helsestasjon (som nektet plent å gi meg det) eller lege (som ga meg det uten å mukke). Jøss, hvorfor i alle dager ville ikke helsestasjonen gi deg attest? Så vrangt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Jøss, hvorfor i alle dager ville ikke helsestasjonen gi deg attest? Så vrangt! Godt spørsmål. De bablet bl.a. om at permisjonen var over - selvfølgelig var _min_ permisjon over, jeg skulle jo ut i jobb, det var derfor jeg trengte attesten! Så mye for å oppfordre til amme utover permisjonsperioden liksom... Snakket med andre helsesøstre, ammehjelpen og kontorpersonalet hos legen min (fikk attesten fra legen uten å ha snakket med andre enn kontorpersonalet) og alle var like sjokkerte over helstasjonens oppførsel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Burde vært betalt Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Her er reglene:-) Arbeidsrett Ifølge Arbeidsmiljøloven § 12-8 kan kvinner som ammer kreve den fritid hun av den grunn trenger og minst 1/2 time 2 ganger daglig, - eller hun kan kreve arbeidstiden redusert med inntil 1 time pr. dag. Utbetaling av lønn under ammepausen er derimot ikke hjemlet i arbeidsmiljøloven. Ansatte i stat og kommune som arbeider hel arbeidsdag gis tjenestefri med lønn inntil 2 timer pr. dag pga. amming. En arbeidstaker som arbeider mellom 2/3 og hel arbeidsdag og som ammer sitt barn, har rett til tjenestefri med lønn inntil en time pr. dag. I Avtale om korte velferdspermisjoner inngått mellom LO og NHO fremgår det at organiserte bedrifter skal gi kvinner som ammer barn rett til permisjon den tid hun av den grunn trenger. Kvinnen skal gis permisjon minst en halv time to ganger daglig, eller hun kan kreve arbeidstiden redusert med inntil 1 time pr. dag. Betaling til dette er begrenset til maksimalt 1 time om dagen, og ordningen opphører når barnet fyller 1 år. Så det er frem til barnet fyller 1 år man har rett på ammepermisjon? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Så det er frem til barnet fyller 1 år man har rett på ammepermisjon? Nei, ammepermisjon uten lønn har du rett til så lenge du ammer. Men avtalen mellom NHO og LO som sier at du har rett til en time ammefri med lønn, gjelder bare til barnet har fylt ett år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.