Gå til innhold

Prute?

Gjest hvor mye da i såfall?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Jeg synes det er rart at "konkurranser og utstilling" er det eneste som regnes som "å gjøre noe med dyret sitt".''

Hva skjedde med turkompis og familiemedlem liksom? Jeg kunne - i teorien - tenkt meg å ha hund, men utstillinger er ikke noe for meg så jeg hadde vel ikke fått kjøpe noen rasehund jeg da? Ikke jakter jeg heller, men agility ser ganske morsomt ut da.

Men den hadde nok blitt brukt til kos, turer, litt kløv kanskje og slike vanlige ting. Må si at denne oppdretteren høres ganske "opplåst" og fisefin ut.

Han er hverken oppblåst eller fisefin :-)

Men han vil at hundene som han selger skal ha det beste av det beste. Han er en oppdretter som tar ansvar, og kjøper man hos han får man hjelp både natt og dag hvis det skulle være noe.

Det er mange raser som egner seg som bare familiehund, men de schæfere jeg har hatt kontakt med har ikke vært fornøyd med bare det. Det er en arbeidsmaskin, med en utrolig kapasitet.

Du kjøper ikke sportsbil hvis du bare skal kjøre i 30 sone liksom :-)

Skrevet

Enig!

Jeg ville aldri ha hatt en utstillingshund. Jeg innbiller meg at bruks-/familiehunder er lykkeligere.

''Hva skjedde med turkompis og familiemedlem liksom? ''

Ja, eller hva med jakthund eller politihund? ;-) (Har riktignok ikke hørt om schäfere som benyttes til det første, da)

Det viktigste for han er ikke å vise fram kulla sine i utstillingsringen, selv om han selvfølgelig synes det er fint.

Jeg stiller lite i utstillingsringen, kun -4 utsillinger i året, og bare fordi bikkja er vakker og det er artig å vise ho litt fram innimellom.

Driver litt bruks, bare for moro skyld, ikke konkurranser. Trener lydighet, og er på rundt 15 stevner i året.

Resten av tiden er hunden familiehund, turkamerat og ungas bestevenn.

Hadde jeg ikke trent hunden aktivt ville ho vært en hyperaktiv bombe.

Skrevet

Hadde jeg vært oppdretter hadde jeg også luka ut dem som aller først spurte om pris. Prisen på renrasede hunder ligger på 12000 +, sånn er det bare. Har man ikke råd til det har man ikke råd til å ha hund. Det er ikke kjøpesummen på hunden som koster.

Og jeg ville aldri kunne vært oppdretter av den enkle grunn at jeg ikke hadde klart å selge valpene, hadde vært alt for redd for at de ikke skulle få det bra :-)

Skrevet

Nei, men da vet han at de kommer i et miljø hvor hunden blir brukt og hvor han har mulighet til å følge opp kulla sine.

Og han vil selge til de som er genuint inntresert i schæfer, og er du det er ikke pris det første du tenker på, da er det helse og gemytt som kommer først, så pris.

Hvis du ser hvor mange hunder av stor rase som omplasseres i puberteten så ser du at det er et stort problem når uerfarne folk kjøper et dyr de tror er et kosedyr, men som egentlig er et arbeidsjern.

Jeg synes det er flott at han er nøye på kjøper! Det er dessverre alt for mange dyr som ikke har det bra, og schäfer har jo også vært blant "gjenganerrasene" blant dem som først og fremst vil ha en tøff/farlig hund.

candyqueen_83
Skrevet

Og jeg ville aldri kunne vært oppdretter av den enkle grunn at jeg ikke hadde klart å selge valpene, hadde vært alt for redd for at de ikke skulle få det bra :-)

Enig i den :o) Ingen kjøpere hadde vært bra nok :o)

Skrevet

Det viktigste for han er ikke å vise fram kulla sine i utstillingsringen, selv om han selvfølgelig synes det er fint.

Jeg stiller lite i utstillingsringen, kun -4 utsillinger i året, og bare fordi bikkja er vakker og det er artig å vise ho litt fram innimellom.

Driver litt bruks, bare for moro skyld, ikke konkurranser. Trener lydighet, og er på rundt 15 stevner i året.

Resten av tiden er hunden familiehund, turkamerat og ungas bestevenn.

Hadde jeg ikke trent hunden aktivt ville ho vært en hyperaktiv bombe.

OK, jeg så for meg mer utstillingshund der man holde rpå med mye pelsstell og stæsj;-) Hvor man nesten lar bikkja gå med sko på for at den ikke skal få rusk i pelsen...;-)

Skrevet

Han er hverken oppblåst eller fisefin :-)

Men han vil at hundene som han selger skal ha det beste av det beste. Han er en oppdretter som tar ansvar, og kjøper man hos han får man hjelp både natt og dag hvis det skulle være noe.

Det er mange raser som egner seg som bare familiehund, men de schæfere jeg har hatt kontakt med har ikke vært fornøyd med bare det. Det er en arbeidsmaskin, med en utrolig kapasitet.

Du kjøper ikke sportsbil hvis du bare skal kjøre i 30 sone liksom :-)

''Du kjøper ikke sportsbil hvis du bare skal kjøre i 30 sone liksom :-)''

Tja, rent teoretisk ihvertfall kan man jo kjøpe en cabriolet og så bare lusekjøre for å sole seg;-)

Skrevet

''Du kjøper ikke sportsbil hvis du bare skal kjøre i 30 sone liksom :-)''

Tja, rent teoretisk ihvertfall kan man jo kjøpe en cabriolet og så bare lusekjøre for å sole seg;-)

Ja, og det er det mange som gjør med schæfer, med mer eller mindre hell :-)

De må nok kjøpe hund hos andre enn min oppdretter :-)

Skrevet

OK, jeg så for meg mer utstillingshund der man holde rpå med mye pelsstell og stæsj;-) Hvor man nesten lar bikkja gå med sko på for at den ikke skal få rusk i pelsen...;-)

Nope :-)

Sånne utstillinger holder jeg meg iallefall langt unna :-)

Her er det ut i gjørme og dritt, trener i det meste av vær, så bader vi bikkja et par dager før utstilling, grer igjennom så pelsen ligger og ikke står rett opp. Så går vi i ringen og ferdig med det :-)

Men så er ikke schæfer den rasen som trenger mest pelsstell heller da. Utenom røyting børster jeg igjennom bare en gang i uka eller no, under røyting kan jeg børste hele dagen hvis jeg vil :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...