Snikkersen Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Hei Har dere noen smarte teknikker når det gjelder å pugge engelske gloser og gangetabellen med et barn i 4.klasse? Her blir det masse klaging, "jeg klarer ikke", gråting osv....og jeg føler ikke at jeg klarer å lære henne det. Hva gjør jeg galt, tro? Tips? Det gjelder både glosene og gangetabellen. Det siste er nok det vanskeligste.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Syns ikke du skal drepe lærelysten til barnet ditt på den måten der... men det er nå bare min oppfatning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Til mellomstebarnet lagde jeg lapper med de gangestykkene hun strevde med, og hang på speilet på badet. Så leste vi stykkene høyt sammen hver gang vi var der. Samme framgangsmåte har vi brukt på spesielt vriene gloser. Å lese gangetabellen høyt sammen tror jeg er en grei metode. Kombinasjonen av å se og si fungerer ihvertfall bra når jeg skal lære noe. For trening kan kanskje et spilll være noe: Lotto-spill med gangestykker/svar på lager du selv i en fei. Et annet alternativ er å kjøpe en kortstokk som heter "GetSmart Kids" til å spille med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Gangetabellen: ta frem 10 terninger. Da kan dere leke dere med 1-6 gangen... Og det er jo en begynnelse 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Vi gjør det mens vi kjører bil eller sitter og tegner eller noe sånt. Snuppa elsker at jeg stiller henne spørsmål av typen "Hva er 7+4" eller "Hva er 3x2" og slike ting. Skulle faktisk ikke så mange dagene med noen små slike økter til før jeg merket at det satt mye bedre. Snuppa her kan også være av typen "jeg klaaaarer ikkeeeee...", men når jeg ser henne inn i øynene og sier rolig:"Jo, jeg vet du kan dette om du konsentrerer deg for du er en smart unge, fire ganger 3 er det samme som 4 + 4 + 4 og 4 +4 er? Og 8 + 4 er?" f.eks. Og når hun da oppdager at hun kan det (for det kan hun!) så blir hun så fornøyd. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Syns ikke du skal drepe lærelysten til barnet ditt på den måten der... men det er nå bare min oppfatning. Hvordan i h**** mener du man skal lære barna noe da, hvis man ikke skal repetere (les: pugge) gloser og gangetabellen? Gi et svar på det, istedet for å si at det er feil... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Snuppa har fått gangetabellen på et ark fra ei jente i klassen og jeg har laminert den til henne og den har hun i sekken. Hun får bruke den når hun gjør lekser og det er veldig stas å ha den på bårdet, men jeg kan ikke huske å ha sett hun har brukt den egentlig. ) Hun regner i hodet - endelig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Hvordan i h**** mener du man skal lære barna noe da, hvis man ikke skal repetere (les: pugge) gloser og gangetabellen? Gi et svar på det, istedet for å si at det er feil... Jeg trenger ikke pugge noe som helst... likevel går det bra på eksamen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg trenger ikke pugge noe som helst... likevel går det bra på eksamen... Selv om du ikke trenger å pugge så betyr ikke det at ingen andre trenger det heller... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Selv om du ikke trenger å pugge så betyr ikke det at ingen andre trenger det heller... Kanskje ikke, men hadde jeg i stedet for å gjøre det jeg gjør satt meg ned for å pugge pensum, da hadde det gått rett i dass, for å bruke det ordet! =D 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Kanskje ikke, men hadde jeg i stedet for å gjøre det jeg gjør satt meg ned for å pugge pensum, da hadde det gått rett i dass, for å bruke det ordet! =D Det er noen ting man rett og slett må pugge for å få det til å sitte, som f.eks. gangetabellen. Det blir ikke helt det samme som å lese pensum til ex-phil eller noe sånt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Det er noen ting man rett og slett må pugge for å få det til å sitte, som f.eks. gangetabellen. Det blir ikke helt det samme som å lese pensum til ex-phil eller noe sånt. Jeg vet nå ikke jeg... har mer troen på å la de forsøke å bruke teorien i praksis... fremfor å pugge... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Gutten min går bare i andre klasse, men får allerede helt flnatt av å skulle sitte ved pulten og lære ting han ikke er veldig interessert i der og da. Hos oss gjelder det å leke seg frem. Gangetabeller har vi kke begynt med ennå, men det er jo en del engelske gloser, tallrekker og enkle mattestykker som skal kunnes. Øver vi f.eks. når vi går til skolen eller på tur ellers, og jeg lager et visst konkurransepreg er det utrolig hvor fort mye glir inn. Får håpe han i større grad ser verdien av å kunne konsentrere seg ved pulten, men enn så lenge tror jeg ikke det bringer noe godt med seg å tvinge ham. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg vet nå ikke jeg... har mer troen på å la de forsøke å bruke teorien i praksis... fremfor å pugge... Pugge må de fleste .... på noe. Men dette med å prøve ut ting i praksis... Det er derfor jeg pleide la ungene leke med terninger. 1 x 5, så 2 terninger med 5 prikker og deretter tre terninger med 5 prikker osv. Da SÅ de hva svaret ble. Gangetabellen ble konkretisert. Gjorde det for å lære dem prinsippet. deretter pugget de resten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Pugge må de fleste .... på noe. Men dette med å prøve ut ting i praksis... Det er derfor jeg pleide la ungene leke med terninger. 1 x 5, så 2 terninger med 5 prikker og deretter tre terninger med 5 prikker osv. Da SÅ de hva svaret ble. Gangetabellen ble konkretisert. Gjorde det for å lære dem prinsippet. deretter pugget de resten. ''Gangetabellen ble konkretisert.'' Kjempeviktig for mange barn! Snuppa her trenger å få ting konkretisert, gjerne 2-3 ganger før hun skjønner poenget og kan videreføre det til tilsvarende stykker. Poden er et kapittel for seg når det gjelder matte og tar så langt det meste på strak arm. Heldiggrisen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Pugge må de fleste .... på noe. Men dette med å prøve ut ting i praksis... Det er derfor jeg pleide la ungene leke med terninger. 1 x 5, så 2 terninger med 5 prikker og deretter tre terninger med 5 prikker osv. Da SÅ de hva svaret ble. Gangetabellen ble konkretisert. Gjorde det for å lære dem prinsippet. deretter pugget de resten. Men hvorfor måtte de pugge resten, da de hadde lært seg å regne? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Men hvorfor måtte de pugge resten, da de hadde lært seg å regne? For å få det automatisert?Dersom hele gangetabellen er helt automatisert, kan det gå det kjempefort å regne multiplikasjon av flersifrede tall. Tilsvarende med lesing. Vi _leser_ jo ikke. Vi ser ordbilder- og bare vet hva det står pga at vi har sett ordet mange ganger før. Vi har ikke pugget- men vi har sett ordene så mange ganger at det er automatisert på et vis. I alle fall _ser_ vi hva det står uten å måtte _lese_ det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 For å få det automatisert?Dersom hele gangetabellen er helt automatisert, kan det gå det kjempefort å regne multiplikasjon av flersifrede tall. Tilsvarende med lesing. Vi _leser_ jo ikke. Vi ser ordbilder- og bare vet hva det står pga at vi har sett ordet mange ganger før. Vi har ikke pugget- men vi har sett ordene så mange ganger at det er automatisert på et vis. I alle fall _ser_ vi hva det står uten å måtte _lese_ det. ''Vi har ikke pugget- men vi har sett ordene så mange ganger at det er automatisert på et vis. '' Du sier det jo selv. =P Kan man ikke gjøre det samme med multiplikasjonen, da? Vi pugger jo ikke ordene, vi leser og leser inntil ordene kommer til oss som bilder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 ''Vi har ikke pugget- men vi har sett ordene så mange ganger at det er automatisert på et vis. '' Du sier det jo selv. =P Kan man ikke gjøre det samme med multiplikasjonen, da? Vi pugger jo ikke ordene, vi leser og leser inntil ordene kommer til oss som bilder. ups- formulerte meg ikke helt heldig. Men orker ikke forsøke omformulere det nå. Må ta kvelden- jeg er så stupetrøtt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 ups- formulerte meg ikke helt heldig. Men orker ikke forsøke omformulere det nå. Må ta kvelden- jeg er så stupetrøtt. Japp, jeg og. =) Gidder ikke diskutere mer uansett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.