Gå til innhold

Hvordan pugge med barn?


Anbefalte innlegg

''Gangetabellen ble konkretisert.''

Kjempeviktig for mange barn! Snuppa her trenger å få ting konkretisert, gjerne 2-3 ganger før hun skjønner poenget og kan videreføre det til tilsvarende stykker.

Poden er et kapittel for seg når det gjelder matte og tar så langt det meste på strak arm. Heldiggrisen.

Sånn er den ene dattern min med gloser også.

Tar en titt på glosene også sitter de :-)

En annen ting er lesinga hennes, har prøvd å slå ho i flere tester, men det går ikke for meg.

Ho leser på testene på skolen litt over 500 ord i minuttet, jeg klarer bare rundt 300.

Testen de har på høsten kommer igjen på våren så da går det ennå raskere+ at ho husker alle spørsmål og svar fra forrige gang.

Når de har juleavslutning kan hun replikkene til alle i hele klassen og kunne gå inn i hvilken som helst rolle på strak arm.

Hadde jeg hatt halvparten av minnet hennes ville jeg vært storfornøyd :-)

Fortsetter under...

AneM1365380603

Glosene går veldig greit her, men han har bare 6 stk han skal kunne hver uke. Vi tar dem muntlig etter han har lest gjennom dem noen ganger. Jeg tar de to første mange ganger før jeg hopper over på de to neste. Før jeg tar de to siste begynner jeg forfra igjen.

Dagen etter tar vi dem skriftlig. Jeg skriver opp alle ordene på norsk. De ordene han har skrevet feil må han ta om igjen. Så tar jeg alle glosene skriftlig til det sitter. Det som er fint er at han selv er superfornøyd med måten vi gjør det på :) Han hadde utrolig negativ innstilling til glosene før han så resultatene.

Sånn er den ene dattern min med gloser også.

Tar en titt på glosene også sitter de :-)

En annen ting er lesinga hennes, har prøvd å slå ho i flere tester, men det går ikke for meg.

Ho leser på testene på skolen litt over 500 ord i minuttet, jeg klarer bare rundt 300.

Testen de har på høsten kommer igjen på våren så da går det ennå raskere+ at ho husker alle spørsmål og svar fra forrige gang.

Når de har juleavslutning kan hun replikkene til alle i hele klassen og kunne gå inn i hvilken som helst rolle på strak arm.

Hadde jeg hatt halvparten av minnet hennes ville jeg vært storfornøyd :-)

''Når de har juleavslutning kan hun replikkene til alle i hele klassen og kunne gå inn i hvilken som helst rolle på strak arm.''

Sånn var jeg også på barneskolen! Vi hadde skuespill for foreldrene hver vår og til jul våidt jeg husker og etter 2-3 øvinger kunne hele skuespillet på rams. :o)

Gjest Ulvinnen

Gangetabellen har barna mine lært på denne måten:

Jeg klipper opp små papirlapper på størrelse med en fyrstikkeske. Så står gangestykket på ene siden, og svaret på baksiden. F.eks 4*3 og bak står 12. Hver gangetabell får sin fyrstikkeske. Når en tabell skal pugges, så leser jeg opp spørsmålet og de må svare. Når de svarer riktig blir lappen lagt bort, mens vi fortsetter med resten. Dermed blir det færre og færre lapper å pugge på.

Gloser: Barnet leser først gjennom glosene noen ganger. Deretter leser jeg de norske ordene, og de må skrive de engelske. De ordene som blir feil, må skrives om igjen tre ganger. Så blir det en ny omgang med de ordene som var feil, helt til alle blir riktig. Neste dag tar vi hele listen igjen.

Jeg vet nå ikke jeg... har mer troen på å la de forsøke å bruke teorien i praksis... fremfor å pugge...

Man må helt klart forstå hva multiplikasjon er, for å ha noen glede av gangetabellen.

Men man må også vite automatisk hvor mye 7 * 8 er, uten å måtte visualisere i sitt indre med rader og kolonner eller sju barn med åtte klinkekuler i lomma, hver eneste gang man skal regne ut et eller annet. Ellers ville man aldri bli ferdig med et større regnestykke.

Det er litt forskjell på akademiske studier og barneskolen.

Annonse

Gjest Mirakelet

Jeg føler at visualisering er den beste puggemetoden, at de danner seg et bilde av ordene, da er det lettere å huske.

kanskje de kan tegne betydningen?

Dog= hund.

Tegn en hund,

be barnet se på hunden, lukke øynene og tenke på hunden og si dog ti ganger.

Fortsett sånn gjennom hele listen.

Så viser du bilde og barnet skal si på engelsk hva det er.

Gangetabellen har jeg hengt opp på veggen på do. En stund leste ho mye på dem, men de sitter ikke enda.

I tillegg ramser vi dem opp med jevne mellomrom. Jeg sier: 1, 14, 21, 28. Ho gjentar. Så legger jeg på enda ett tall osv. Jeg har erfaring med at slike ramser setter seg fast etter hvert. Dersom ho har matteoppgaver med ganging så tar vi ny trening på dette.

Gloser har jeg ikke noen gode tips til. Snuppa tar de ganske enkelt. Vi sier alltid ordet slik det staves. Selv slet jeg med dette, og måtte skrive dem et par ganger før mamma hørte meg.

Vi har ikke noe problem med det her i gården, kanskje fordi vi har begynte med slikt tidligere? Altså litt pugging...

Bilen er et fint sted å øve. Vi leker oss igjennom gangetabellene og spør hverandre om hva ord betyr. Også staving.

Henge gangetabellen på strategiske steder er lurt

''Vi har ikke pugget- men vi har sett ordene så mange ganger at det er automatisert på et vis. ''

Du sier det jo selv. =P

Kan man ikke gjøre det samme med multiplikasjonen, da? Vi pugger jo ikke ordene, vi leser og leser inntil ordene kommer til oss som bilder.

Det er jo akkurat det "pugging" er da, å repetere og repetere inntil man husker.....

-aner ikke.

Min 4.klassing bare freser hvis jeg spør ham i gangetabellen.

Heldigvis har han på en eller annen måte lært seg det allikevel, og har greid gangesertifikatet i alle gangene de har hatt prøve i -untatt ett. (de har hatt 1-7 gangen hittil)

Da jeg spurte hvorfor han ikke hadde fått godkjent 6-gangen ble han fryktelig brydd... "Ja, hva hadde du feil på da?" spurte vi - 1X6... "hva svarte du der da" -fem...

-han er blitt behørlig gjort narr av for det svaret, så jeg regner med at den feilen ikke gjentar seg...

Yatzee er som noen her skriver en kjekk måte å lære seg 1-6 gangen ihvertfall.

Annonse

Gjest Visuell og taktil

Jeg føler at visualisering er den beste puggemetoden, at de danner seg et bilde av ordene, da er det lettere å huske.

kanskje de kan tegne betydningen?

Dog= hund.

Tegn en hund,

be barnet se på hunden, lukke øynene og tenke på hunden og si dog ti ganger.

Fortsett sånn gjennom hele listen.

Så viser du bilde og barnet skal si på engelsk hva det er.

Visualisering er god for de som har et visuelt minne. Noen har auditivt, noen har taktilt og noen har kinestetisk.

De som har taktile og kinestetiske preferanser alene får ofte problemer i skolen. De må lære med hendene eller hele kroppen. Puslespill er gode for de taktile og gulvspill for de kinestetiske.

Selv er jeg visuell og taktil. Derfor passer det meg bra og bruke datamaskin hvor jeg bruker hender og øyne samtidig. Jeg har meget dårlig auditivt minne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...