Gå til innhold

Fri for tilvenning av barn

Gjest Miss Universe

Anbefalte innlegg

Gjest Miss Universe

Hvordan er reglene der?

Jeg var ute i svangerskapspermisjon og tok i tillegg ut en mnd permisjon uten lønn etter å ha avviklet ferie i etterkant av permisjonen. Jeg søkte så om 3 dager fri for tilvenning av barn i barnehage, noe vi vanligvis har rett til der jeg jobber. Sjefen min sa at dette sikkert gikk bra (ganske ny sjef). Men så fikk jeg lønn nå og så at jeg fikk mindre enn jeg pleier.

Jeg fortalte dette til sjefen min og da sa hun at de på lønnskontoret ikke ville godkjenne den når jeg nettopp hadde hatt permisjon. Dette ble jo ikke jeg informert om, jeg hadde da heller tatt ut feriedager da så jeg fikk lønn…. (dårlig sjef ja!).

Hva mener dere, jeg finner ingen regler der jeg jobber der det står om dette, det står bare at det kan innvilges inntil 3 dager for første gangs tilvenning av barn under 3 år.

Jeg godtok dette først uten å mokke, men har nå begynt å tenke… stemmer dette eller bør jeg stå på krava og forlange å få betalt for disse tre dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest googlet

Googlet på spørsmålet ditt og fant dette;

Arbeidsmiljøloven inneholder ingen regler som sikrer de ansatte fri med lønn i forbindelse med tilvenning i barnehage. Derimot er det en del tariffavtaler som har bestemmelser om korte velferdspermisjoner. Dette kan eksempelvis være rett til permisjon med lønn i forbindelse med dødsfall og for deltakelse i begravelse når det gjelder den nærmeste familie, permisjon med lønn for undersøkelse og behandling hos tannlege/lege eller rett til permisjon med lønn for å følge barn første gang det begynner i barnehage eller på skolen. Hvorvidt din bedrift er forpliktet til å gi fri med lønn vil derfor avhenge av om dere er bundet av tariffavtale, og hva som eventuelt måtte stå i denne. Jeg forutsetter for øvrig at spørsmålet ikke er regulert i den individuelle avtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss universe

Googlet på spørsmålet ditt og fant dette;

Arbeidsmiljøloven inneholder ingen regler som sikrer de ansatte fri med lønn i forbindelse med tilvenning i barnehage. Derimot er det en del tariffavtaler som har bestemmelser om korte velferdspermisjoner. Dette kan eksempelvis være rett til permisjon med lønn i forbindelse med dødsfall og for deltakelse i begravelse når det gjelder den nærmeste familie, permisjon med lønn for undersøkelse og behandling hos tannlege/lege eller rett til permisjon med lønn for å følge barn første gang det begynner i barnehage eller på skolen. Hvorvidt din bedrift er forpliktet til å gi fri med lønn vil derfor avhenge av om dere er bundet av tariffavtale, og hva som eventuelt måtte stå i denne. Jeg forutsetter for øvrig at spørsmålet ikke er regulert i den individuelle avtalen.

Virker ikke som det finnes en presis regel som sier at unntaket er når man nettopp har hatt permisjon (ulønnet) og derfor ikke skal få fri med lønn...

Nå skulle jeg egentlig ha en ferieuke etter den ulønnede permisjonen og så 3 dager tilvenning barn, men sjefen hadde selvsagt blingset og tatt det som ulønnet permisjon den uken jeg skulle hatt ferie, men jeg godtok dette da jeg tenkte at det kunne være lurt å ha ekstra feriedager til gode i forbindelse med planleggingsdager osv i barnehagen.

Tenker jobben at jeg burde tatt tilvenningen i den tiden jeg hadde ulønnet permisjon da? Saken er at hun ikke fikk barnehageplass før jeg skulle begynt i jobb, dvs de dagene jeg hadde søkt om tilvenningsdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest googlet

Virker ikke som det finnes en presis regel som sier at unntaket er når man nettopp har hatt permisjon (ulønnet) og derfor ikke skal få fri med lønn...

Nå skulle jeg egentlig ha en ferieuke etter den ulønnede permisjonen og så 3 dager tilvenning barn, men sjefen hadde selvsagt blingset og tatt det som ulønnet permisjon den uken jeg skulle hatt ferie, men jeg godtok dette da jeg tenkte at det kunne være lurt å ha ekstra feriedager til gode i forbindelse med planleggingsdager osv i barnehagen.

Tenker jobben at jeg burde tatt tilvenningen i den tiden jeg hadde ulønnet permisjon da? Saken er at hun ikke fikk barnehageplass før jeg skulle begynt i jobb, dvs de dagene jeg hadde søkt om tilvenningsdager.

På min arbeidsplass fikk vi 3 dager med lønn for tilvenning, men det står i vår avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss universe

På min arbeidsplass fikk vi 3 dager med lønn for tilvenning, men det står i vår avtale.

Ja, det står i min avtale og, men det står ikke noe om unntak...

så her må de rett og slett ha brukt skjønn?

Syns det er rart jeg ikke skal få disse tre dagene fordi jeg har hatt en mnd ulønnet permisjon....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det står i min avtale og, men det står ikke noe om unntak...

så her må de rett og slett ha brukt skjønn?

Syns det er rart jeg ikke skal få disse tre dagene fordi jeg har hatt en mnd ulønnet permisjon....

Jeg tror de tenker slik at du kunne tatt barnehagetilvenningen på slutten av den måneden, i stedet for etter at du har startet i jobb igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest googlet

Jeg tror de tenker slik at du kunne tatt barnehagetilvenningen på slutten av den måneden, i stedet for etter at du har startet i jobb igjen.

Jammen de kan vel ikke det så lenge det står i avtalen hennes at hun har krav på 3 dager .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Du kan ikke mene alvorlig at arbeidsgiver skal påføres et tap for at du skal ha tilvenning i barnehage?

Du har barn, sånn er det. Det kommer sykdom, planleggingsdager, turdager, foreldrekaffe osv - og du må regne med at dette vil koste deg noe.

Jeg synes det er drøyt å kreve betaling for å ikke være på jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk permisjon du ikke har krav på i det hele tatt. Og dersom du får det, så har ikke arbeidsgiver noen plikt til å betale for at du tar fri.

Unntaket er enkelte steder der det står om slikt i tariffavtaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss universe

Dette er faktisk permisjon du ikke har krav på i det hele tatt. Og dersom du får det, så har ikke arbeidsgiver noen plikt til å betale for at du tar fri.

Unntaket er enkelte steder der det står om slikt i tariffavtaler.

Ja, men det står i tariffavtalen min, men det står ingenting om unntak.. f.eks. at det ikke gis i etterkant av ulønnet permisjon. Det burde det vel stått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det står i tariffavtalen min, men det står ingenting om unntak.. f.eks. at det ikke gis i etterkant av ulønnet permisjon. Det burde det vel stått?

Tariffavtaler kjenner jeg ikke til. Men det må jo være vanlig at tilvenning i barnehagen skjer etter at permisjon er ferdig. Det er jo da ungene begynner i barnehage (ofte i hvert fall)

Så det hadde jeg tatt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen de kan vel ikke det så lenge det står i avtalen hennes at hun har krav på 3 dager .....

Jeg sa ikke at det var riktig, jeg bare forklarte hva jeg -tror- de mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ingen har rett til tre dager fri med lønn, men det er ganske dårlig om sjefen din har gitt deg tilsagn om det og du ikke får det likevel. Men du burde nok vært sikker på at du fikk det før du tok ut dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke mene alvorlig at arbeidsgiver skal påføres et tap for at du skal ha tilvenning i barnehage?

Du har barn, sånn er det. Det kommer sykdom, planleggingsdager, turdager, foreldrekaffe osv - og du må regne med at dette vil koste deg noe.

Det er _ikke uvanlig_ at man har regler for velferspermisjon som også omfatter tilvenning i barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Hei du det er da mange som har rett til fri med lønn pga dette? Det går jo på tariffavtaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det i tariffavtalen din, skal du ha fri med lønn.. Det har du krav på! Dama på lønningskontoret har ikke noe hun skulle ha sagt, så lenge sjefen din har sagt det er greit. Om du har hatt ulønna perm rett før har ikke noe å si.. Stå på krav, og sørg for å få pengene dine. Kontakt klubb eller tv i bedriften. Slå overenskomsten i bordet på mandag. Det er en grunn til at man har tariffavtaler da, og de SKAL følges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Noe klokere Miss Universe - tror jeg :)

Står det i tariffavtalen din, skal du ha fri med lønn.. Det har du krav på! Dama på lønningskontoret har ikke noe hun skulle ha sagt, så lenge sjefen din har sagt det er greit. Om du har hatt ulønna perm rett før har ikke noe å si.. Stå på krav, og sørg for å få pengene dine. Kontakt klubb eller tv i bedriften. Slå overenskomsten i bordet på mandag. Det er en grunn til at man har tariffavtaler da, og de SKAL følges.

Nå har jeg lest litt i tariffavtalen osv på jobb og tenkt litt, og tror de har tenkt sånn:

Det står nemlig i forbindelse med

permisjon i forbindelse med sykt barn - her må man ha jobbet i minst 14 dager etter evnt. permisjon uten lønn for å få rett til fri med lønn.

Da må det samme sikkert gjelde når det er permisjon for tilvenning av barn - at de har tolket regelen slik.

Det står jo ikke noe ettertrykkelig ang. tilvenning barn og at en ikke har rett til det etter ulønnet permisjon, men siden det står det ang. hjemme med sykt barn - som er en slags permisjon så gjelder vel det også permisjon for tilvenning av barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hei du det er da mange som har rett til fri med lønn pga dette? Det går jo på tariffavtaler.

Og når man ikke har det, så må man akseptere det - man blir ikke sur av den grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det er _ikke uvanlig_ at man har regler for velferspermisjon som også omfatter tilvenning i barnehage.

Nei, og det er ikke uvanlig at man ikke har det heller. Det er et gode, ikke en selvfølge - og derfor synes jeg det er feil å bli sur for at man ikke har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og det er ikke uvanlig at man ikke har det heller. Det er et gode, ikke en selvfølge - og derfor synes jeg det er feil å bli sur for at man ikke har det.

Men hun reagerte jo på at dette med fri med lønn var noe som var vanlig på hennes arbeidsplass, og at hun hadde fått klarsignal for å ta fri, og så etterpå oppdaget hun at i dette konkrete tilfellet hadde de likevel ikke latt henne få fri med lønn.

Jeg skjønner jo at trådstarter stusser over at hun ikke har fått det som er vanlig (bortsett fra at det nå viste seg at det sannsynligvis var pga den fortugående permisjonen at hun ikke fylte de interne vilkårene for fri, slik at det ikke var en forskjellsbehandling likevel).

På den arbeidsplassen jeg hadde da jeg hadde barn som skulle tilvennes i barnehage, var det langvarig praksis for at man fikk 3 dager velferdspermisjon med lønn. Dermed har man selvsagt en forventning om at dette skal gjelde likt for alle, og da synes jeg det blir litt søkt å si at man ikke kan forvente at arbeidsgiver skal lide tap fordi de ansatte har barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...