Onsdag1365380628 Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Min datter fylte 12 i fjor, og med det mistet jeg også rettighetene til å være hjemme med sykt barn. Hun blir jo fremdeles syk og jeg har vondt i meg for å måtte forlate henne hjemme alene en hel dag. Og gjerne flere dager på rad. Jeg har ingen som kan "passe" henne heller. Hvordan gjør dere det? Jeg har lang vei til jobben og kan ikke stikke hjem heller iløpet av dagen. Nå har hun fått influensa og er skikkelig dårlig med feber og jeg må på jobb. Hadde selv influensa for etpar uker siden og greide knapt hente meg noe å drikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Søk om et par dagers velferdspermisjon til hun er over det aller verste? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest det ville jeg gjort Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Jeg ville vært hjemme når hun er så syk som du beskriver og tatt det på min egenmelding eller fått sykemelding av lege. Ville ikke hatt dårlig samvittighet pga. det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Jeg ville vært hjemme når hun er så syk som du beskriver og tatt det på min egenmelding eller fått sykemelding av lege. Ville ikke hatt dårlig samvittighet pga. det. Når barnet er såpass stort har man ikke rett på sykemelding fra lege for å passe sykt barn (ikke når det ikke er innlagt på sykehus i alle fall), men dermed ikke sagt at det ikke finnes de leger som gir det alikevel. Skjønt dette har man vel blitt strengere på de siste årene? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest det ville jeg gjort Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Når barnet er såpass stort har man ikke rett på sykemelding fra lege for å passe sykt barn (ikke når det ikke er innlagt på sykehus i alle fall), men dermed ikke sagt at det ikke finnes de leger som gir det alikevel. Skjønt dette har man vel blitt strengere på de siste årene? Jeg er nokså sikker på at når barnet er såpass sykt så ville mange leger skrive sykemelding til en alenemor. Det går an å bruke skjønn, men ditt svar om velferdspermisjon er sikkert bedre alternativ. Jeg ville ikke hatt dårlig samvittighet å bruke min egenmelding i slikt tilfelle, men det spørs hvor lang tid dette tar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Jeg er nokså sikker på at når barnet er såpass sykt så ville mange leger skrive sykemelding til en alenemor. Det går an å bruke skjønn, men ditt svar om velferdspermisjon er sikkert bedre alternativ. Jeg ville ikke hatt dårlig samvittighet å bruke min egenmelding i slikt tilfelle, men det spørs hvor lang tid dette tar. Egenmelding kunne jeg også glatt tatt ut i et slikt tilfelle. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyer Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 På min arbeidsplass er det helt akseptert å være hjemme med sykt barn selv om barnet er over 12, når det er så sykt som du beskriver. Tar det på egenmelding, og jeg har vel også inntrykk av at leger er ganske flinke til å bruke skjønn i slike tilfeller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Om hun er så syk at hun faktisk trenger pleie, så ville jeg ha tatt en prat med arbeidsgiver. Ta ut en feriedag eller to, søke om velferdspermisjon eller få til en avtale med arbeidsgiver om å jobbe inn igjen det du er hjemme. Ikke noe stas å reise når de er såååå syke, nei! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 I sånne tilfeller har jeg enten kunnet jobbe hjemmefra - eller så har jeg tatt en feriedag. En del av mine feriedager har ofte blitt brukt til syke-store-barn og ærender som jeg ikke har kunnet ta i helger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Jeg ville vært hjemme når hun er så syk som du beskriver og tatt det på min egenmelding eller fått sykemelding av lege. Ville ikke hatt dårlig samvittighet pga. det. Jeg har ved to tilfeller blitt nektet sykemelding av lege for å pleie sykt barn, selv om jeg er alenemor. Det ene tilfellet var ved operasjon. Sykehuset nærmest krever at en forelder skal være med barnet på sykehuset, men å skrive ut sykemelding vil de ikke. Heldigvis har jeg en arbeidsgiver som mente at det var helt greit at jeg brukte egenmelding på dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest @krøll Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Jeg hadde blitt hjemme, uansett. Hadde en 15-åring med vannkopper for noen år tilbake og jeg har aldri sett en mer syk unge. Jeg kontaktet legen, forklarte situasjonen og fikk fem dagers sykemelding, og beskjed om å ringe igjen hvis jeg trengte lenger tid. Ringte også til jobben og forklarte situasjonen og det var full aksept for at jeg va hjemme da, selv om det var travle tider. Min overordnede sa også at i lignende tilfeller kan man bruke velferdspermisjon, men lønn, så sant det bare dreier seg om et par dager. Selv har jeg en datter som fyller tolv litt nærmere jul, men det skal nok mye til at jeg lar henne være alene en hel dag hvis hun er ordentlig syk. Da får de heller trekke meg i lønn, tenker jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kokkelimonke Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Når barnet er såpass stort har man ikke rett på sykemelding fra lege for å passe sykt barn (ikke når det ikke er innlagt på sykehus i alle fall), men dermed ikke sagt at det ikke finnes de leger som gir det alikevel. Skjønt dette har man vel blitt strengere på de siste årene? ''Når barnet er såpass stort har man ikke rett på sykemelding fra lege for å passe sykt barn'' Ehhh, man har aldri rett på sykemelding for å passe syke barn uansett om barnet er to eller tolv år. For å bli sykemeldt skal man SELV være syk. Noe annet er rett og slett trygdesvindel, noe de fleste leger heldigvis forstår. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 ''Når barnet er såpass stort har man ikke rett på sykemelding fra lege for å passe sykt barn'' Ehhh, man har aldri rett på sykemelding for å passe syke barn uansett om barnet er to eller tolv år. For å bli sykemeldt skal man SELV være syk. Noe annet er rett og slett trygdesvindel, noe de fleste leger heldigvis forstår. Joda, med alvorlig syke barn på sykehus har man rett på sykemelding. Jeg har selv hatt det flere ganger. Det er heldigvis såpass lenge siden at jeg ikke husker detaljene, men sykemelding fikk vi i alle fall, både pappan og jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Joda, med alvorlig syke barn på sykehus har man rett på sykemelding. Jeg har selv hatt det flere ganger. Det er heldigvis såpass lenge siden at jeg ikke husker detaljene, men sykemelding fikk vi i alle fall, både pappan og jeg. Da var det snakk om pleiepenger antageligvis. Dette kan man få for alvorlig syke barn som er innlagt på sykehus. Dessuten så kan man faktisk få sykemelding ellers også men da på BARNET og det går av de 10 dagene. Grunnen er at man kun kan bruke egenmelding de første 3 dagene som dokumentasjon. For fravær lenger enn 3 dager i strekk så må man ha sykemelding på barnet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Ikke lett det der. Vår eldste (9) var hjemme alene - syk - i dag. Jeg _måtte_ på skolen, og pappa'n _måtte_ på jobb. Hun var ikke så veldig syk, men var kvalm og slapp. Hun klarte å ordne seg mat selv. Det gikk veldig fint. Pappa'n dro hjem i lunsjen, og jeg dro fra skolen i 2-tiden. Hun hadde sett på filmer og sovet en del, og ikke kjedet seg så mye. Vet ikke om jeg hadde klart å dra fra henne om hun hadde vært skikkelig syk... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Jeg lar 12-åringen være alene om hun ikke trenger tilsyn. Mne trenger hun det tar jeg en feriedag eller avspaseringsdag og er hjemme med henne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Hør med sjefen om hun kan bli med på jobben, da gir han deg sikkert fri.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MtNS Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Da var det snakk om pleiepenger antageligvis. Dette kan man få for alvorlig syke barn som er innlagt på sykehus. Dessuten så kan man faktisk få sykemelding ellers også men da på BARNET og det går av de 10 dagene. Grunnen er at man kun kan bruke egenmelding de første 3 dagene som dokumentasjon. For fravær lenger enn 3 dager i strekk så må man ha sykemelding på barnet. Sykepenger får man kun ved egen sykdom og ikke ved barnets. Det er ikke opp til legen å bruke skjønn i disse tilfellene, enten man er alenemor eller ikke. Er man ikke syk selv skal man ikke ha sykemelding. Skal man være hjemme med syke barn over 12 år må man avtale det med arbeidsgiver og finne en løsning i form av ferie, velferdspermisjon ol. Pleiepenger kan man får fra første dag dersom barnet er alvorlig sykt. Dersom barnet er innlagt på sykehus, men ikke er alvorlig syk kan det også søkes om pleiepenger - men også her må barnet være under 12 år. Da er det også en karantenetid på 7 dager, dvs man får fra 8. dag. Pleiepenger er det legen på sykehuset som søker om og ikke fastlegen. De 10 dagene som nevnes er antall omsorgsdager en arbeidsgiver har pr. kalenderår og gjelder til barnet fyller 12 år. skal man få omsorgsdager etter barnet har fylt 12 år må barnet være kronisk sykt eller funksjonshemmet og det skal foreligge et vedtak fra NAV om at man får utvidet rett på omsorgsdager. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 3. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2009 Vel, hun var hjemme alene i går. Da jeg kom hjem klokka 6 på ettermiddagen lå hun på sofaen. Hun hadde verken spist eller drukket noe, var varm og hadde hodepine. Men det hadde gådd greit ifølge henne selv og hun hadde sovet mye. Idag må jeg på jobb igjen. Skal ordne med mat og drikke og sette frem, så går det sikkert bra idag også. Ringer hjem innimellom og hører hvordan det går. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.