Luska Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Jenta vår trenger en sykkel, da hun godt og vel har vokst fra sin gamle. Tingen er bare at hun ikke har lært å sykle uten støttehjul ennå, og vi er derfor litt usikre på hva slags sykkel vi bør velge. Vi øvde en del i fjor sommer/høst, men hun er litt forsiktig av seg og turte ikke å la oss slippe - bare nesten! Ser at det er sykler i gruppe 5 - 8 år og 6 - 9 år. Syns disse ser så store ut? Men vi så jo i fjor at den lille hun har fra før, faktisk er _altfor_ liten, hadde nok vært bedre å lære å sykle på en som var litt større og som ikke knærne slår oppi styret. Men har ikke lyst til å kjøpe 4 - 6 år heller, da vokser hun så fort fra den. Noen som har tips og erfaringer til type sykkel? Trenger også gode tips til å få henne til å tørre å sykle uten at vi springer bak og holder. ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Kjøp en på finn.no - der er det hauger av fravokste sykler som er pent brukt! Jeg holdt på å gi opp, men min kjære tok ut sin egen sykkel og syklet ved siden av ungen med et grepa tak i jakke-ryggen og hjalp ungen til å holde balansen på den måten. ) Funka fint det. Jeg klarer ikke å være så stødig med en hånd på styret da... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 2. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2009 Kjøp en på finn.no - der er det hauger av fravokste sykler som er pent brukt! Jeg holdt på å gi opp, men min kjære tok ut sin egen sykkel og syklet ved siden av ungen med et grepa tak i jakke-ryggen og hjalp ungen til å holde balansen på den måten. ) Funka fint det. Jeg klarer ikke å være så stødig med en hånd på styret da... Takk for tips! ) Men nå har ingen av oss voksne sykler da... Får vel kjøpe oss det etter hvert... Ja, sikkert noe å finne på Finn.no, men syns det er litt stas å kjøpe nytt, jeg da! ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Mitt forslag er at dere kjøper den sykkelen dere synes passer bestiforhold tiljentas størrelse, men jeg vil på det sterkeste anbefale at ho lærer seg å sykle på den lille før ho får begynne å bruke den store... Ho kommer sannsynligvis også til å foretrekke å bruke den lille...Min seksåring er litt under gjennomsnittllig høy og har nå sykkel med 20"hjul. Ho startet med 12" som toåring deretter 16" da ho var 4,5, og 20" med gir(det viktigste i hele verden) til seksårsdagen i fjor sommer... Og selv omho kunne sykle uten støttehjul da ho var 3 år og 10 mnd har likevelhvert sykkelskifte medført litt usikkerheti forhold til at ho kommer høyere opp og altså faller lenger hvis ho skulle velte. Jeg forstår godt at dere derfor er skeptiske til å kjøpe16"...Dere kunne jo evt ha hørt mednoen dere kjenner om dere kan låne sykkel i 16"størrelse noen dager..? Naboen vår hoppet rett fra12" til 20". Det så brutalt ut...Å plutselig skulle ha så kjempestor en sykkel..Når den ho hadde var så liten. Den jenta var da 5 år. Men det gikk fint. Nabojenta kunne ikke sykle uten støttehjul da ho fikk den store, men kriteriet var at ho måtte lære seg å sykle på den lille før ho fikk begynne å bruke den store... og det gikk ikke mange dager før ho kunne sykle når bare motivasjonen for å greie det var tilstede. Det finnes forrestene i stang man kan montere på sykkelen som den voksne kanholde i å hjelpe til å holde balansen med(evt kanman også bruke kosteskaft som stikkes inn i den trekanten bak setet) Blir lettere og mindre belastende for den voksne å hjelpe barnet da... Forslaget mitt er at dere når føret tilsier det fjerner støttehjulene på den lille sykkelen og bruker noen timerpå et bilfritt område ei helg, så skal dere se ho greier å sykle... Og ny sykkel som motivasjonsfaktor er greit nok det... Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 2. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2009 Mitt forslag er at dere kjøper den sykkelen dere synes passer bestiforhold tiljentas størrelse, men jeg vil på det sterkeste anbefale at ho lærer seg å sykle på den lille før ho får begynne å bruke den store... Ho kommer sannsynligvis også til å foretrekke å bruke den lille...Min seksåring er litt under gjennomsnittllig høy og har nå sykkel med 20"hjul. Ho startet med 12" som toåring deretter 16" da ho var 4,5, og 20" med gir(det viktigste i hele verden) til seksårsdagen i fjor sommer... Og selv omho kunne sykle uten støttehjul da ho var 3 år og 10 mnd har likevelhvert sykkelskifte medført litt usikkerheti forhold til at ho kommer høyere opp og altså faller lenger hvis ho skulle velte. Jeg forstår godt at dere derfor er skeptiske til å kjøpe16"...Dere kunne jo evt ha hørt mednoen dere kjenner om dere kan låne sykkel i 16"størrelse noen dager..? Naboen vår hoppet rett fra12" til 20". Det så brutalt ut...Å plutselig skulle ha så kjempestor en sykkel..Når den ho hadde var så liten. Den jenta var da 5 år. Men det gikk fint. Nabojenta kunne ikke sykle uten støttehjul da ho fikk den store, men kriteriet var at ho måtte lære seg å sykle på den lille før ho fikk begynne å bruke den store... og det gikk ikke mange dager før ho kunne sykle når bare motivasjonen for å greie det var tilstede. Det finnes forrestene i stang man kan montere på sykkelen som den voksne kanholde i å hjelpe til å holde balansen med(evt kanman også bruke kosteskaft som stikkes inn i den trekanten bak setet) Blir lettere og mindre belastende for den voksne å hjelpe barnet da... Forslaget mitt er at dere når føret tilsier det fjerner støttehjulene på den lille sykkelen og bruker noen timerpå et bilfritt område ei helg, så skal dere se ho greier å sykle... Og ny sykkel som motivasjonsfaktor er greit nok det... Lykke til Takk for svar og fine tips. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Jeg hadde tatt av støttehjulene på den hun har, og fått henne til å lære seg å holde balansen på den før jeg kjøpte en større sykkel. Vi hadde samme greie med vår jente som nå er sju år i fjpr, hun gikk fra å være helt "på bærtur" i mai til å kunne sykle på en 20'' sykkel i september. Vi hadde sykkel etter storebror på 16'' som hun også brukte i løpet av sommeren, men vi investerte i en girsykkel på høsten så hun skulle klare å henge med i oppoverbakke. her er tips om opplæring: http://www.slf.no/Rad_tips/Sykling_med_barn/7316 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 2. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2009 Jeg hadde tatt av støttehjulene på den hun har, og fått henne til å lære seg å holde balansen på den før jeg kjøpte en større sykkel. Vi hadde samme greie med vår jente som nå er sju år i fjpr, hun gikk fra å være helt "på bærtur" i mai til å kunne sykle på en 20'' sykkel i september. Vi hadde sykkel etter storebror på 16'' som hun også brukte i løpet av sommeren, men vi investerte i en girsykkel på høsten så hun skulle klare å henge med i oppoverbakke. her er tips om opplæring: http://www.slf.no/Rad_tips/Sykling_med_barn/7316 Takk for tips og fin link! ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Jeg hadde tatt av støttehjulene på den hun har, og fått henne til å lære seg å holde balansen på den før jeg kjøpte en større sykkel. Vi hadde samme greie med vår jente som nå er sju år i fjpr, hun gikk fra å være helt "på bærtur" i mai til å kunne sykle på en 20'' sykkel i september. Vi hadde sykkel etter storebror på 16'' som hun også brukte i løpet av sommeren, men vi investerte i en girsykkel på høsten så hun skulle klare å henge med i oppoverbakke. her er tips om opplæring: http://www.slf.no/Rad_tips/Sykling_med_barn/7316 ha-ha, morsomt med sitat istedenfor " (tommer) Det så litt rart ut... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 2. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2009 ha-ha, morsomt med sitat istedenfor " (tommer) Det så litt rart ut... Hehe, skjønte fort hvorfor det ble sånn, ja. ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 ha-ha, morsomt med sitat istedenfor " (tommer) Det så litt rart ut... Det var akkurat slik jeg fant ut av det med quoting her på DOL for et par år siden :-D 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 ha-ha, morsomt med sitat istedenfor " (tommer) Det så litt rart ut... Imponerende av 7-åring å overta sykkel etter storebror på 16 ja! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 For å lære å sykle så er det viktig at sykkelen ikke er stor. Beina skal rekke godt ned til bakken. Hva med å kjøpe en brukt sykkel til ho lærer å sykle, og så kjøpe en litt større da? Dette kan skje "over natta" i år selv om det var umulig i fjor. Jeg har et snuppe på 9 som er lita. Jeg fant for 2 år siden en Scott-sykkel hvor ramma var veldig lav, men med store hjul. Så sykklene ser stor ut, og har egenskapene til en stor sykkel. Den har blitt brukt masse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.