Gå til innhold

Bør barn vite hvorfor foreldre skilles?

org

Anbefalte innlegg

Legger det på småbarn, kunne også vært lagt på samliv.

Diskusjonen startet egentlig på et annet nettforum, men jeg har lyst å høre hva dere tenker om saken.

Altså, bør foreldrene fortelle grunnen(e) til at de skal skilles?

Jeg tror jeg mener nei. (Rent bortsett fra at mor og far ikke er kjærester lenger...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs på alderen. Om de er så små at de fremdeles går på barneskolen eller ungdomsskolen synes jeg det holder med at de får vite at mamma og pappa ikke var kjæreste-glade i hverandre lenger.

Når de blir eldre og spør mer fordi de virkelig lurer på hva som skjedde skal de få vite sannheten. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nei, dvs. jeg mener at man skal skåne barna fra å måtte forholde seg til evt. svik fra den ene av foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Jeg er enig med deg. På generell basis syns jeg barn skal få barnevarianten av voksenverden, også når det kommer til årsaker til brudd. Filmvarianten der typisk mamma skriker høyt til pappa med unger som tilhørere at "pappa har horet bak ryggen til mamma, mens mamma var hjemme og passet dere, og nå skal han flytte til den nye, unge kjæresten sin" er alt for brutal både i form og innhold. Jeg syns ikke bedrag og utroskap hører med til det man forteller til unger.

Men unger er jo like forskjellige som årsaker til brudd, og noen barn etterspør nok mer detaljerte begrunnelser enn andre. Som hovedregel mener jeg at det må være barnets behov og alder som avgjør hvor mye man forteller og - ikke minst - på hvilken måte, ikke de voksnes følelse av skuffelse eller sinne i forhold til partneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke før de er riktig gamle. Mine vet faktisk ikke hele historien enda og de er 26 og 23, men de er ikke så interessert heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vingla

Nei jeg synes ikke de bør få vite det.

Men det kommer jo litt an på hva årsaken er. Men barna skal ikke måtte forholde seg til det. Det kan også føre til at barna føler de må ta parti med en av foreldrene, og det blir galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Nei, barna bør skånes for dette. Dessuten er det alltid to sider av en sak, og barn skal ikke måtte oppleve å skulle ta stilling til en historie som ikke nødvendigvis inneholder alle fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg sa det akkurat sånn, at vi ikke skal være kjærester lenger. Barn pleier å godta slike enkle forklaringer.

Først for en ukes tid siden ville datteren min vite mer. Det er 9 år siden bruddet. Hun godtok det jeg sa om at vi hadde lyst til å gjøre ulike ting i hverdagen. Når jeg ramset opp interessene var hun helt med. Jeg sa vi passer bedre som venner, og det var hun helt enig i :)

Jeg må jo likevel få med at det var enkelt for oss i og med at vi var venner og ingen hadde fått ny partner. Mange har langt sterkere følelser rundt bruddet, og da er det kanskje ikke så lett å tenke klart når det skal forklares for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs på alderen. Om de er så små at de fremdeles går på barneskolen eller ungdomsskolen synes jeg det holder med at de får vite at mamma og pappa ikke var kjæreste-glade i hverandre lenger.

Når de blir eldre og spør mer fordi de virkelig lurer på hva som skjedde skal de få vite sannheten. Tror jeg.

Signerer denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Signerer denne

Har "sett" lite til deg i det siste! Har du det bra?

Har dere vinterferie denne uka dere også? Mann og barn reiste til Vestlandet i helga, jeg skal reise etter. Blir godt med noen dager ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har "sett" lite til deg i det siste! Har du det bra?

Har dere vinterferie denne uka dere også? Mann og barn reiste til Vestlandet i helga, jeg skal reise etter. Blir godt med noen dager ferie!

Heihei prust :)

Så du koser deg noen dager alene+ Godt tenker jeg, men godt å komme til dem ja. Jo vi har også vinterferie. Dattera mi ngår på håndballskole tre dager nå, så drar vi kanskje på hyttetur til venner.

Jeg er ingen ræcer her inne lengre nei, innom iblant. Det går greit med foten min. Det bare gav seg liksom...snodig det der. Ellers fint , og du da? Foten og alt på G igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Heihei prust :)

Så du koser deg noen dager alene+ Godt tenker jeg, men godt å komme til dem ja. Jo vi har også vinterferie. Dattera mi ngår på håndballskole tre dager nå, så drar vi kanskje på hyttetur til venner.

Jeg er ingen ræcer her inne lengre nei, innom iblant. Det går greit med foten min. Det bare gav seg liksom...snodig det der. Ellers fint , og du da? Foten og alt på G igjen?

Så foten ble bra uten at du gjorde noe? Ikke røntgen/UL en gang? Så bra :-)

Har merket at du er sjeldnere her inne nå enn før. Savmer deg!

Beinet mitt er bra igjen, og jeg har begynt å trene igjen. Deilig. Har ingenting vondt lenger. Men er ikke 100% fornøyd med operasjonen. Er fremdeles hoven, så jeg vet ikke om det var verdt det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så foten ble bra uten at du gjorde noe? Ikke røntgen/UL en gang? Så bra :-)

Har merket at du er sjeldnere her inne nå enn før. Savmer deg!

Beinet mitt er bra igjen, og jeg har begynt å trene igjen. Deilig. Har ingenting vondt lenger. Men er ikke 100% fornøyd med operasjonen. Er fremdeles hoven, så jeg vet ikke om det var verdt det....

Det er bestilt røngten, og den tar jeg, en vet jo aldri om det dukker opp igjen.. Var veldig ille en stund ja... Litt ekkelt.

Koselig å høre at jeg er savnet. Prøve å skjerpe meg ;)

Får håpe at hevelsen din går ned nå som du trener igjen. Godt å høre at det ikke er plagsomt i allefall! ;)

Du, kjørte du forbi her (eller din mann) med blå bil og skiboks på fredag? Det var en bil som tutet skjønner du, og jeg vinket hehe, var utenfor akkurat da. Jah en vet jo aldri *lol* De dro vel andre veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Det er bestilt røngten, og den tar jeg, en vet jo aldri om det dukker opp igjen.. Var veldig ille en stund ja... Litt ekkelt.

Koselig å høre at jeg er savnet. Prøve å skjerpe meg ;)

Får håpe at hevelsen din går ned nå som du trener igjen. Godt å høre at det ikke er plagsomt i allefall! ;)

Du, kjørte du forbi her (eller din mann) med blå bil og skiboks på fredag? Det var en bil som tutet skjønner du, og jeg vinket hehe, var utenfor akkurat da. Jah en vet jo aldri *lol* De dro vel andre veien?

Nå fikk du meg til å le, her jeg sitter alene i stua og henger litt med hodet :-D

Nå må jeg tenke.... På fredag hadde mannen min hjemmekontor, og jeg hadde den blå Passaten til jobb - så ingen av oss kjørte den forbi dere da!!!!

De dro på lørdag, og tok ikke omveien om dere!

Morsomt! Ser for meg deg stå å vinke til pruste-bilen, som ikke var pruste-bilen :-)

Jeg var forbi der for noen uker siden, og da lurte jeg på å tute, men da hadde vi ikke avtalt, så jeg gjorde det ikke. Skal gjøre det neste gang. Blir nok forresten en stund til det - hun jenta mi skal undersøkes på Rikshospitalet nå (har ikke fått dato ennå), og til Arendal først etterpå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk du meg til å le, her jeg sitter alene i stua og henger litt med hodet :-D

Nå må jeg tenke.... På fredag hadde mannen min hjemmekontor, og jeg hadde den blå Passaten til jobb - så ingen av oss kjørte den forbi dere da!!!!

De dro på lørdag, og tok ikke omveien om dere!

Morsomt! Ser for meg deg stå å vinke til pruste-bilen, som ikke var pruste-bilen :-)

Jeg var forbi der for noen uker siden, og da lurte jeg på å tute, men da hadde vi ikke avtalt, så jeg gjorde det ikke. Skal gjøre det neste gang. Blir nok forresten en stund til det - hun jenta mi skal undersøkes på Rikshospitalet nå (har ikke fått dato ennå), og til Arendal først etterpå det.

haha, ja det var litt flau vinking på ein måde ;)

Ja det er bare å tute, jeg vinker haha :)

Ups, så hun skal sjekkes grundigere da altså... Håper det går veien! At det finnes bedre løsninger da....

Du må ikke henge med hodet...? Fordi du er alene? Se opp på stjernene og vit at de kan se de samme stjernene som deg, da er man nesten sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

haha, ja det var litt flau vinking på ein måde ;)

Ja det er bare å tute, jeg vinker haha :)

Ups, så hun skal sjekkes grundigere da altså... Håper det går veien! At det finnes bedre løsninger da....

Du må ikke henge med hodet...? Fordi du er alene? Se opp på stjernene og vit at de kan se de samme stjernene som deg, da er man nesten sammen ;)

Nei - jeg henger med hodet fordi mamma har vært på mammografi og fått vite i dag at noe må undersøkes nærmere. Det kan være noe galt. Se på 25 nyeste - mitt svar til Dorthe.

Fint det du sa om stjernene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - jeg henger med hodet fordi mamma har vært på mammografi og fått vite i dag at noe må undersøkes nærmere. Det kan være noe galt. Se på 25 nyeste - mitt svar til Dorthe.

Fint det du sa om stjernene :-)

Så det akkurat. Huff så ekle tanker slikt gir. Forhåpentligvis er det noe godartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...