Gå til innhold

Kranglete, store unger

Anbefalte innlegg

Mine to barn på 7 og snart 10 år krangler og erter hverandre noe aldeles forferdelig. Den eldste er veldig flink til å mene at lillebror er irriterende, selv om han bare ER i rommet. Han på sin side spiller på at han er minst og dermed har krav på min sympati i alle situasjoner. De kan si at de hater hverandre, spesielt den eldste sier det om den yngste.

Er vi på biltur er det ofte et rent h*, de krankger og erter og skriker som babyer i baksetet.

Jeg skjønner virkelig ikke hva jeg gjør galt og har gjort galt i oppdragelsen.

Hver for seg er de kjempesøte og greie unger.

Jeg orker ikke ha det slik lenger. Hva i all verden er det som virker når de begynner på igjen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325059-kranglete-store-unger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søskenkjærlighet arter seg på så mange vis. :o)

Om det er på et sted det er mulig så stopp og hiv dem ut av bilen og kjør et stykke før du snur og henter dem igjen. Evt. kjør ut til siden og stå der til de har roet seg ned.

Mine kan være perlevenner i det ene øyeblikket for så å sloss så fillene fyker sekundet etterpå...

fei1365380229

Er det en ting du skal legge fra deg med engang så er det i hvert fall skyldfølelsen på at du har gjort noe galt, for det har du helt sikkert ikke.

Vi har 4 unger. De to eldste kranglet som bare det (gutter med to års mellomrom) helt fram til eldstemann var 15 år. Nå er det veldig lite. Vi holdt på å bli gale.

Nå er det jentene som krangler. De er det 4 år imellom og den yngste er nå 7 år. Regner med at dette kommer til å vare til den ene flytter hjemmefra.

Det er forferdelig tøft og slitsomt for oss foreldre, men jeg tror det er bra at ikke bare den ene lar seg kue i hvert fall. Beviser i hvert fall at de har bein i nesa. De er jo venner innimellom da, men det føles ut som det er veldig mye krangling, og spesielt når jeg er sliten :-).

Lykke til. Har hørt om noen som måtte sette inn skillevegg i bilen :-). Eventuelt så går det også ganske bra med video i bilen, det har vi nå, men det er fordi vi kjører nedover til sør-europa hvert år og det blir i overkant langt.

Om det er på et sted det er mulig så stopp og hiv dem ut av bilen og kjør et stykke før du snur og henter dem igjen. Evt. kjør ut til siden og stå der til de har roet seg ned.

Mine kan være perlevenner i det ene øyeblikket for så å sloss så fillene fyker sekundet etterpå...

Det synes jeg faktisk var enda verre enn den tråden der noen truet barnehagebarn med å dra hvis de ikke kom.

Man truer ikke barn med å kjøre fra dem. Hvis de er 7-8 år kan de bli veldig redde. Hvis de er 13-15 år er det uten funksjon. De _vet_ at man ikke kommer til å kjøre fra dem likevel.

Annonse

Det synes jeg faktisk var enda verre enn den tråden der noen truet barnehagebarn med å dra hvis de ikke kom.

Man truer ikke barn med å kjøre fra dem. Hvis de er 7-8 år kan de bli veldig redde. Hvis de er 13-15 år er det uten funksjon. De _vet_ at man ikke kommer til å kjøre fra dem likevel.

Om man er et par km hjemmefra og på vei hjem er det etter min mening ingenting i veien for å true en 7 og en 10-åring med å hive dem ut av bilen og la dem gå resten av veien hjem om de ikke holder fred.

Gjest @krøll

He, he. Kjenner meg igjen. Jeg har tre gutter med to år mellom hver. Jeg var ganske fortvilet for alle mine venninners barn var så veloppdragne og hyggelige mens jeg hadde fått tre som sloss. Det har gått mange kuler varmt, med kuler i hodet og kutt som må sys, den ene knekte nesa på den andre (det var et uhell da). Men nå er de voksne og verdens beste venner, har masse felles venner o.l Så det går seg til etterhvert. Og når de vel er ute av huset og roen har senket seg over foreldrene setter man seg ned og savner alt bråket.

Mine to gutter krangler også mye. I bilen stopper jeg og ber de gå ut og krangle ferdig - jeg orker ikke å ha krangling i et liten bil.

Hjemme - ja blir det for ille så kler jeg på meg og går en tur. De er vanligvis veldig gode venner når jeg kommer hjem igjen.

Kranglingen handler mest om å få oppmerksomhet fra oss foreldre, og blander vi oss inn har de oppnådd det - - og vet at det funker!

Et helt alldeles grusomt råd. Min mor gjorde det en gang da vi var små (satte av den ene broren min) og det er et traume både han, og vi andre to som var vitner, bærer på enda, mange mange år etterpå.

Slike som deg burde ikke hatt barn.

Et helt alldeles grusomt råd. Min mor gjorde det en gang da vi var små (satte av den ene broren min) og det er et traume både han, og vi andre to som var vitner, bærer på enda, mange mange år etterpå.

Ok, ikke kjøre fra dem på fremmed sted da, men gi dem beskjed om at om de ikke holder fred så får de gå de siste 2 km hjem - og hive dem ut om de ikke roer seg. Da gjør de ikke det flere ganger vil jeg tro.

Gjest Elextra

''m det er på et sted det er mulig så stopp og hiv dem ut av bilen og kjør et stykke før du snur og henter dem igjen.''

Har ikke særlig sans for å etterlate en syvåring i veikanten, enten du har tenkt å snu og plukke ham opp eller ikke.

Annonse

mariaflyfly

''m det er på et sted det er mulig så stopp og hiv dem ut av bilen og kjør et stykke før du snur og henter dem igjen.''

Har ikke særlig sans for å etterlate en syvåring i veikanten, enten du har tenkt å snu og plukke ham opp eller ikke.

''Har ikke særlig sans for å etterlate en syvåring i veikanten, enten du har tenkt å snu og plukke ham opp eller ikke.

''

Ikke jeg heller, men gudbedre, så fristende det kunne ha vært enkelte ganger. ;)

Om man er et par km hjemmefra og på vei hjem er det etter min mening ingenting i veien for å true en 7 og en 10-åring med å hive dem ut av bilen og la dem gå resten av veien hjem om de ikke holder fred.

Jeg syns du får merkelige reaksjoner på dette utsagnet, men jeg tenker som deg, jeg. Sikkert ettersom jeg er fra en liten plass, der det ikke dukker opp snåle folk fra intet ;-)

(ikke sikkert jeg hadde tenkt slik hvis jeg var vokst opp i byen)

Jeg syns du får merkelige reaksjoner på dette utsagnet, men jeg tenker som deg, jeg. Sikkert ettersom jeg er fra en liten plass, der det ikke dukker opp snåle folk fra intet ;-)

(ikke sikkert jeg hadde tenkt slik hvis jeg var vokst opp i byen)

Jeg burde formulert meg bedre for jeg tipper de fleste av oss kunne gitt ungene beskjed om at om de ikke kutter ut NÅ så må de gå de siste 2 km hjem. Med mindre man bor ved en meget trafikkert vei uten fortau da.

Jeg burde formulert meg bedre for jeg tipper de fleste av oss kunne gitt ungene beskjed om at om de ikke kutter ut NÅ så må de gå de siste 2 km hjem. Med mindre man bor ved en meget trafikkert vei uten fortau da.

Joda, men moren min tok denne på broren min, han tok av seg bilbeltet i eningen. Hun advarte, og gjennomførte. Han var bra paff der han sto igjen. Hun kjørte kun ca 20 meter, før hun rygget tilbake. Men det funket, han tok alvoret, og tullet aldri med bilbeltet igjen ;-)

Gjest Elextra

''Har ikke særlig sans for å etterlate en syvåring i veikanten, enten du har tenkt å snu og plukke ham opp eller ikke.

''

Ikke jeg heller, men gudbedre, så fristende det kunne ha vært enkelte ganger. ;)

Ja, det er jeg enig i. Og noen ganger merker jeg trangen til å slå ned på metoder jeg godt kunne funnet på å bruke på en dårlig dag :P

AneM1365380603

Er det en ting du skal legge fra deg med engang så er det i hvert fall skyldfølelsen på at du har gjort noe galt, for det har du helt sikkert ikke.

Vi har 4 unger. De to eldste kranglet som bare det (gutter med to års mellomrom) helt fram til eldstemann var 15 år. Nå er det veldig lite. Vi holdt på å bli gale.

Nå er det jentene som krangler. De er det 4 år imellom og den yngste er nå 7 år. Regner med at dette kommer til å vare til den ene flytter hjemmefra.

Det er forferdelig tøft og slitsomt for oss foreldre, men jeg tror det er bra at ikke bare den ene lar seg kue i hvert fall. Beviser i hvert fall at de har bein i nesa. De er jo venner innimellom da, men det føles ut som det er veldig mye krangling, og spesielt når jeg er sliten :-).

Lykke til. Har hørt om noen som måtte sette inn skillevegg i bilen :-). Eventuelt så går det også ganske bra med video i bilen, det har vi nå, men det er fordi vi kjører nedover til sør-europa hvert år og det blir i overkant langt.

Omtrent sånn er det hos oss, bortsett fra at de to eldste fremdeles er de verste kranglefantene i huset. 15 år sa du... Ja, det er jo lov å håpe at de gir seg når den eldste er 15, he he. Det er bare et drøyt år det.

Småjentene har vært veldig gode venner fram til nå i det siste. Her er det sånn at lillesøster er voldsom og hun på 6 overspiller offer. :-/

candyqueen_83

Men å skrive under med fast nick er farlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...