Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest det kommer når det skal for de fleste

Den ene kunne alle bokstavene, og kunne lese kjente / gjenkjennelige ord. Hun lærte raskt å lese i løpet av førsteklasse.

Den andre leste relativt godt ved skolestart.

Det er også stor forskjell på å være fem og et halvt og seks og et halvt ved skolestart, selv om det ikke nødveningvis det er det som bestemmer når de lærer de forskjellige tingene.

Jeg tror ikke det er noen stor fordel å bevisst lære barna å lese før skolestart. Min erfaring er at det er nettopp dette skolen er kjempeflinke til.

Derimot er sosiale ferdigheter

(knytte til seg venner, ta instrukser fra voksne, følge regler i spill og lek, formidle informasjon, sitte i ro og konsentrere seg) og praktiske ferdigheter (kle av og på seg også vanskelige plagg, holde orden på tingene sine, rekke å spise opp uten at noen oppfordrer til det)

områder man kan være bevisst på at de får trening i.

At de deltar på fritidsaktiviteter hvor foreldrene ikke er tilstede, og hvor deltakerne ikke er nødvenigvis er sammenfallende med barna de ellers omgås, kan være fine øvelser i årene før skolestart.

Å bli lest for er viktig. Å bli spurt spørsmål som "hva ser du der, og hvorfor tror du det er slik?" likeså.

Men selve lesingen ville jeg ikke "pushet".

Gjest pedagog med lang erfaring

I de fleste andre land begynner ungene med lesetrening før enn i Norge. I USA f.eks begynner de ved tre års alderen.

Jeg ville aldri pushet et barn til å lære å lese, men tror det er en fordel at de blir presentert for leker som trener leseferdigheter. At de blir lest mye for og oppmuntret hvis de viser interesse for bokstaver og lyder.

Norske lesekunnskaper er for svake, og lesing er noe av det aller viktigste i dagens samfunn.

Snuppa hadde såvidt knekt lesekoden da hun begynte på skolen, men leste ikke flytende.

Poden derimot leste de store bokstavene da han var 4, lærte seg de små på egenhånd da han var 4,5 og leste temmelig flytende da han begynte på skolen.

Jeg synes det er adskillig bedre at de leser godt når de begynner på skolen, med litt fare for å kjede seg, enn at de ikke kan lese flytende når de begynner i 3. engang. Vi har ikke pushet på når ungene var små, men matet i vei når de ville lære og har ikke holdt igjen på noen måte.

Gjest Elextra

Gutten min, som skal begynne på skolen til høsten, kjenner igjen mange av bokstavene og kan lese enkle ord, men vil ikke si han kan lese. Tror ganske enkelt han kunne lært det, og antar det kommer fort når han begynner på skolen.

Jeg synes det er greit at han lærer det på skolen.

Snuppa hadde forstått hvordan ho skulle dra sammen bokstaver til svært enkle ord. Men det var langt igjen til at ho kunne lese.

Om barnet ønsker å lære dette, så hadde jeg oppfordret til det. Om barnet er totalt uinteressert så hadde jeg droppet det.

Annonse

Datteren min lærte å lese svært tidlig. Hun var interessert selv og fikk hjelp når hun ville. Hun leste helt flytende da hun begynte på skolen. Derimot ante hun ikke hva regning (altså matte) var.

Lillebroren kunne vel også lese, men det gikk mye saktere og han var ikke så interessert. Han har klart seg fint med den leseopplæringen de har hatt på skolen.

Jeg tror det virker mot sin hensikt å forsøke å lære dem noe de ikke har lyst til, det får være skolens jobb :-) Men jeg ser heller ingen grunn til å la være å stimulere dem når de tydelig er interessert.

Som det nevnes nedenfor her - for skolen og lærerne er det egentlig mye nyttigere om de er rimelig selvstendige på andre områder enn skolefagene. Det har vi også gått inn for i den grad det var nødvendig / mulig - den eldste var hakket ryddigere enn læreren de hadde i småskolen, den yngste kan være på barnehagestadiet ennå når det gjelder f.eks. å holde orden på sakene sine...

Jeg har en førsteklassing. :-)

Det var flere ganger i løpet av de siste ca 1,5 år hun begynte på skolen tenkte at nåååå lærer hun å lese. men så mistet hun liksom interessen og så ble det ikke noe av. Men bokstavene kunne hun, og skrive alle navn i familien og vennene sine og alt det der.

Nå etter et godt halvår på skolen leser hun. Ikke spesielt raskt enda, men hun har definitivt knukket koden, har tak på det.

Lillesøster på snart 5 år vil gjøre alt storesøster gjør og har dermed også lært å lese. Det får hun selvsagt lov til, men vi står ikke å hopper på henne for å få henne til å lese mer akkurat. Men hun får den hjelpen og oppfølgingen hun vil ha ift det med lesing, det gjør hun. Kan ikke se noe ulemper med det.

Gjest prust

Eldstemann begynte å skrive 4-5 mnd før han var 5 år. Et par måneder seinere lærte han å lese. Han er blitt en racer i lesing, både høytlesning og stillelesning.

Nr to lærte å lese rundt jul i 1. klasse, da var hun 6,5 år. Nå er hun 7,5 og leser ganske bra,

Nr tre er snart 5 år og kan så vidt trekke sammen noen bokstaver, og virker litt interessert. Regner egentlig med at hun lærer å lese før hun begynner på skolen.

Mjo, jeg vil si at det er en fordel å kunne lese før en begynner på skolen, men ikke en nødvendighet. De aller fleste lærer det i løpet av første klasse.

Gjest ViViola

Jeg har en førsteklassing. :-)

Det var flere ganger i løpet av de siste ca 1,5 år hun begynte på skolen tenkte at nåååå lærer hun å lese. men så mistet hun liksom interessen og så ble det ikke noe av. Men bokstavene kunne hun, og skrive alle navn i familien og vennene sine og alt det der.

Nå etter et godt halvår på skolen leser hun. Ikke spesielt raskt enda, men hun har definitivt knukket koden, har tak på det.

Lillesøster på snart 5 år vil gjøre alt storesøster gjør og har dermed også lært å lese. Det får hun selvsagt lov til, men vi står ikke å hopper på henne for å få henne til å lese mer akkurat. Men hun får den hjelpen og oppfølgingen hun vil ha ift det med lesing, det gjør hun. Kan ikke se noe ulemper med det.

''knukket''

He-he...

Gjest ViViola

Begge mine kunne alle bokstavene, skrev sitt eget og familiens navn osv., men de leste ikke ved starten av 1. klasse.

Den eldste går i 2. nå, og begynte å dra sammen ord ved juletider i 1. klasse. Men det har gått utrolig treigt, hun sliter fortsatt endel med lesingen selv om vi øver og øver og øver.

Den minste tar alt mye lettere, og leser helt greit drøyt midt i 1. klasse.

Den minste har hele tiden vært hakket mer interessert, men også hatt bedre ordbildeforståelse. Så jeg skulle nok ønske at vi hadde lekt mer med ordbilder før den eldste startet på skolen.

Å lære dem å lese tror jeg ikke man kan uten at de selv er interessert, men er de interessert mener jeg at det bare er å kjøre på. :-)

Jeg har en gutt som skal begynne på skole til høsten. Han kan ikke lese - er ikke i nærheten engang! Han interesserer seg rett og slett ikke for det enda!

Jeg stresser han ikke med det, men har kjøpt et par sånne "Josefine" lær å lese-spill til pc`n til han og det hjalp litt,så nå kan han noen bokstaver ihvertfall.

Skrive navnet sitt har han gjort siden han var 4 år, men der stoppa det, gitt.:)

Annonse

AneM1365380603

Den eldste kunne lese og skrive da hun begynte på skolen. Nr to sleit veldig med å sette sammen og forme bokstavene, så vi hadde som mål at han skulle skrive navnet sitt leselig til skolestart. Det gikk akkurat. Den tredje begynner på skolen til høsten og hun leser og skriver veldig bra, både store og små bokstaver. 3-åringen klarer alle bokstavene i navnet sitt, men må ha hjelp til rekkefølgen.

Jeg synes det er greit at de kan skrive navnet sitt til skolestart. Jeg så at det betydde enormt mye for sønnen min. De skriver jo navnet sitt på tegninger osv.

Sånn utenom det er det ingen tvil om at lesing og skriving har noe med interesse å gjøre. Døtrene mine har brukt enormt mye tid på det, mens sønnen min heller ville holde på med andre ting. Han likte ikke å tegne heller.

Gjest fuchur

Min gutt kunne alle bokstavene tidlig, vi hadde bokserien Min første ABC, og han skjønte hvordan han skulle lese rett før han begynte i første. Han har kjedet seg fryktelig på skolen i de 1,5 årene som har gått siden da, for skolen har ikke maktet å gi ham noen utfordringer, de bare venter på at resten av klassen skal ta ham igjen...

Så ut fra min erfaring vil jeg si at det ikke er noen vits i å _øve_ på lesing før skolestart i hvertfall. Men det er dumt å holde igjen også, det kommer jo gjerne når de selv er motivert, og jeg ser ikke at det er noe særlig lurt å bremse heller.

Det beste var om skolen var klare til å ta i mot de som kunne lese også, ikke bare de som ikke kan noenting. Som eksempel på hva de sliter med kan jeg nevne at noen ikke engang visste hva et rektangel og en sirkel var og ikke kunne "sine egne" bokstaver engang, (hadde ikke gått i barnehage og ikke fått mye hjemmefra tydeligvis), mens andre som feks fra vår barnehage hadde lekt med tall og bokstaver og øvd på å skrive navnet sitt i et par år allerede da de begynte på skolen, og leste flytende fra første dag på skolen. Flertallet leste ikke, og noen sliter ennå litt. De øver ennå på "ukas ord" som kan være "og", "som", mellom" osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...