Gå til innhold

Babygråt og nabo

Gjest Aimabel

Anbefalte innlegg

Gjest Aimabel

Lurer på når dere legger han også. Min spiste siste gang ca. kl.23 (sovnet før på kvelden og våknet igjen), og da våknet han også ofte om natten og var sulten. Men det gikk seg til, plutselig sov han hele natten.

Jeg vet ikke, men tror det kan være ganske stor forskjell på hva man tror andre gjør og hva man tror er vanlig, og hva som er rutinene i de forskjellige hjem. Kanskje glemmer man mye også. Alle familier finner sin rutine. Det eneste som er sikkert, er at babyen styrer døgnet, og at det første året kan være ganske slitsomt med hensyn til søvn og skriking.

Ja, men jeg blir så sinna når andre skal legge seg oppi hvordan vi gjør det. Og foreslå at han skal få ligge å skrike alene hele natta. Jeg vil ikke gjøre det sånn, og da får jeg beskjed om at jeg skjemmer han bort, og at det er vår egen skyld at han ikke sover om natta. Jeg er så lei av det der. Jeg gjør jo så godt jeg kan for at gutten skal føle seg trygg på å sove i senga si. Nå virker det som han sover dårlig på grunn av tenner eller noe, han er plaget, for han skriker mer på dagen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Aimabel

Jeg bor i blokk og tåler godt å høre barn! Det gjør meg ingenting. Tror dere kan ta det helt med ro.

Ja, jeg mener også det. Naboen har ikke sagt noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han nekter å spise grøt. Han spiser ca tre frukter, et halvt glass middag og to brødskiver i løpet av dagen.

Har du prøvd forskjellige grøttyper da? Den første tiden blandet jeg i litt fruktmos for at det skulle smake litt bedre. Hva med brødskive til kvelds da, og evt. morsmelkerstatning i tillegg til pupp? Det metter lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Byliza

Han får fast føde. Jeg kan ikke gi han melk hver gang han våkner, for det er 5-8 ganger i løpet av hans natt.

Nei du skal ikk gi han så ofte, men hva tror du er årsaken til at han våkner så ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Har du prøvd forskjellige grøttyper da? Den første tiden blandet jeg i litt fruktmos for at det skulle smake litt bedre. Hva med brødskive til kvelds da, og evt. morsmelkerstatning i tillegg til pupp? Det metter lenger..

Jeg har prøvd litt forskjellig. Fruktmos med fullkorn vil han gjerne ha, ellers varierer det litt om han vil spise noe annet til kvelds. I tillegg får han morsmelk. Vanskelig å få i han noe på kvelden fordi han er så trøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Byliza

Ja, men jeg blir så sinna når andre skal legge seg oppi hvordan vi gjør det. Og foreslå at han skal få ligge å skrike alene hele natta. Jeg vil ikke gjøre det sånn, og da får jeg beskjed om at jeg skjemmer han bort, og at det er vår egen skyld at han ikke sover om natta. Jeg er så lei av det der. Jeg gjør jo så godt jeg kan for at gutten skal føle seg trygg på å sove i senga si. Nå virker det som han sover dårlig på grunn av tenner eller noe, han er plaget, for han skriker mer på dagen også.

Et barn skal ikke ligge og skrike om natta. Så lite barn våkner ikke bare for å skrike, det må være en grunn. Er han passe varm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Aimabel

Nei du skal ikk gi han så ofte, men hva tror du er årsaken til at han våkner så ofte?

Det er det som er problemet! Hadde jeg bare visst det. I gode perioder så går det an å bare putte i smokken igjen så sovner han med en gang. Da er det greit. Og for ca en måned siden var det flere døgn, kanskje en uke, der han klarte å sove fra halv tolv (våknet og fikk pupp) og til fem-seks! Disse dagene var han også veldig grei å legge ut i vogn på dagen. Jeg bare la han ut og så lå han og koste seg i vogna til han sovnet. Men nå er det også helt fælt igjen, han hyler og sparker når jeg skal legge han i posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Et barn skal ikke ligge og skrike om natta. Så lite barn våkner ikke bare for å skrike, det må være en grunn. Er han passe varm?

Ja, han kjennes passe varm ut, men ikke svett. Det er ca 17 grader på soverommet og han har en ullbody og en nattpose med dyne oppå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Byliza

Ja, han kjennes passe varm ut, men ikke svett. Det er ca 17 grader på soverommet og han har en ullbody og en nattpose med dyne oppå

Det er ikke godt å vite hva dette er for noe, men han trenger ikke mat flere ganger om natta. Ikke bry deg om de som tror at dette er deres feil, det er det i hvert fall ikke. Mange barn trenger bare å høre stemmen til en voksen, eller bli vugget i søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Det er ikke godt å vite hva dette er for noe, men han trenger ikke mat flere ganger om natta. Ikke bry deg om de som tror at dette er deres feil, det er det i hvert fall ikke. Mange barn trenger bare å høre stemmen til en voksen, eller bli vugget i søvn.

Ja, jeg forsøker å gjøre det som føles riktig. Hvis han sutrer så kan jeg la han ligge, han sutrer gjerne litt før han sovner for kvelden, og da går jeg bare inn til han av og til og passer på at han har smokk og brer rundt han. Det er noe annet når han hylgriner. Da jeg tror han har vondt eller er plaget må jeg få trøste han uten at jeg skjemmer han bort. Det hender han er tett i nesen for eksempel, da tar jeg han opp og hjelper han. Legger han tilbake i sengen igjen etterpå. Samtidig så vil jeg lære han å sovne på egnehånd, og det vet jeg at han kan nå. Blir så lei meg når jeg står på og prøver å være flink og så maser andre om at vi gjør det feil. Jeg skal prøve ikke bry meg, men er vel litt ekstra sårbar når jeg er trøtt og sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Vet du, den første tiden, første året, kan være skikkelig slitsom. Det er tenner, forskjølelse, kanskje en barnesyksom, alltid noe. Også har noen barn store problemer med å sove.

Ingen barn er like. Du kan høre få råd fra andre, men de gir råd utfra hvordan deres barn var. Kanskje er det en klok og hyggelig helsesøster på helsestasjonen som kan forsikre dere? Eller en flink barnelege? Man kan bli veldig sliten av å tro man gjør noe feil eller føle man ikke får det til, fordi minsten ikke er helt etter boka en stund. Og det sliter ytterligere om dere to er uenige om hva som er riktig å gjøre. Du må jo bli fryktelig sliten og lei deg av å føle at ingen, inkludert baby, har det bra på natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Vet du, den første tiden, første året, kan være skikkelig slitsom. Det er tenner, forskjølelse, kanskje en barnesyksom, alltid noe. Også har noen barn store problemer med å sove.

Ingen barn er like. Du kan høre få råd fra andre, men de gir råd utfra hvordan deres barn var. Kanskje er det en klok og hyggelig helsesøster på helsestasjonen som kan forsikre dere? Eller en flink barnelege? Man kan bli veldig sliten av å tro man gjør noe feil eller føle man ikke får det til, fordi minsten ikke er helt etter boka en stund. Og det sliter ytterligere om dere to er uenige om hva som er riktig å gjøre. Du må jo bli fryktelig sliten og lei deg av å føle at ingen, inkludert baby, har det bra på natten.

Takk for at du forstår. Ja, vi er så slitne begge to. Jeg sier at mannen min kan legge seg på et annet soverom som er lenger unna barnerommet, men han vil sove sammen med meg, og det er jo hyggeligst. Det er greit å stå på og være sliten, men vanskelig når alle andre "vet bedre" Mannen min og jeg har begge lest MAGI metoden og har egentlig full tro på den. Vi vil ikke la han ligge å skrike alene. Men jeg er redd mannen min begynner å miste troen på den, og han sier at alle han snakker med synes det er utrolig rart at babyen ikke sover hele natta enda! Hvorfor er alle andre så opptatt av dette? Sånn kan dere ikke ha det, dere skjemmer han bort. Det er slitsomt å høre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Takk for at du forstår. Ja, vi er så slitne begge to. Jeg sier at mannen min kan legge seg på et annet soverom som er lenger unna barnerommet, men han vil sove sammen med meg, og det er jo hyggeligst. Det er greit å stå på og være sliten, men vanskelig når alle andre "vet bedre" Mannen min og jeg har begge lest MAGI metoden og har egentlig full tro på den. Vi vil ikke la han ligge å skrike alene. Men jeg er redd mannen min begynner å miste troen på den, og han sier at alle han snakker med synes det er utrolig rart at babyen ikke sover hele natta enda! Hvorfor er alle andre så opptatt av dette? Sånn kan dere ikke ha det, dere skjemmer han bort. Det er slitsomt å høre på.

Mannen din tar helt feil om han tror det er unormalt at barnet deres våkner flere ganger per natt. Sikkert utslitt han også, da er det lett å bli desperat og forsøke å finne effektive løsninger.

Gutten deres er bitte liten, ikke la andre prøve å styre dere. Fryktelig korttenkt av folk å si sånn, når de ikke er sammen med dere på nettene og ser hvordan deres barn har det. Forskjell på et større barn som sutrer og en liten som hylskriker. Viktig hvordan dere to har det også, hvis dere får det vondt, tror jeg dere kan overføre stresset og usikkerheten på babyen.

Kanskje du og mannen din skal gå sammen til lege/helsestasjon, så begge hører det samme, og begge får si hvordan dere opplever situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg forsøker å gjøre det som føles riktig. Hvis han sutrer så kan jeg la han ligge, han sutrer gjerne litt før han sovner for kvelden, og da går jeg bare inn til han av og til og passer på at han har smokk og brer rundt han. Det er noe annet når han hylgriner. Da jeg tror han har vondt eller er plaget må jeg få trøste han uten at jeg skjemmer han bort. Det hender han er tett i nesen for eksempel, da tar jeg han opp og hjelper han. Legger han tilbake i sengen igjen etterpå. Samtidig så vil jeg lære han å sovne på egnehånd, og det vet jeg at han kan nå. Blir så lei meg når jeg står på og prøver å være flink og så maser andre om at vi gjør det feil. Jeg skal prøve ikke bry meg, men er vel litt ekstra sårbar når jeg er trøtt og sliten.

Jeg synes det høres ut som du gjør det helt riktig, jeg!

En unge som illskriker skal man ikke la ligge, mens en som bare sutrer kanskje kan klare å sovne igjen på egenhånd.

Vi satte ofte på en cd med godnattsanger for guttungen da vi hadde natt-sjau med ham (fra ca 8 mndr tror jeg) det hjalp noen ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...