Gå til innhold

Mulig å unngå TV-spill hvis man har gutt?

amtyst

Anbefalte innlegg

Gutten vår er 4,5 år og har foreløpig ikke vært aktiv på spillsiden, bortsett fra at han en sjelden gang låner storesøsters (snart 9) DS light. Jeg har inntrykk av at "alle" gutter før eller senere begynner med TV-spill og at dette bare er noe vi må akseptere hvis vår gutt skal "henge med" i gjengen. Vi må bare sette våre egne grenser mhp spilletid og ikke minst type spill.

Hva mener dere? Ville det være det samme som å eksludere vår sønn fra et "normalt" sosialt gutteliv i dagens samfunn ved å holde oss kun til DS/Gameboy og styre unna TV-spillene? Når er det eventuelt vanlig å begynne med TV-spill?

Vår datter på snart 9 ønsker seg ABBA Singstar, men jeg synes det er urettferdig overfor henne å bruke store deler av bursdagsbudsjettet fra hele familien på en spilleKonsoll (Playstation e.l.) hvis lillebroren kommer til å bruke den MINST like mye som henne om kort tid (hun spiller lite spill)? Min tanke var eventuelt en fellesgave til dem, men pappa'n synes han er altfor liten.

Noen med erfaring og/eller meninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har PS2 - som vi kjøpte i familiegave til alle sammen. Kjøpte den sommeren 2006 - og da var våre småjenter 2,5 og 4,5 år ... samt at fosterbarnet var 14 år.

Vi har noen SingStar-plater, ett bilspill, ett Noddy-spill og Madagarskar-spill.

SingStar er gøy for både store og små. Skulle ha sett og hørt yngste på 3 år (den gang), som syklet rundt i stua og gnåla på "Splitter pine" *ler*

Bilspill er gøy både for store og små - og ikke minst for pappaer :o)

Jeg klarer ikke å se den helt store forskjellen på TV-spill og håndholdte spillkonsoller. Uansett blir det opp til oss som foreldre å sette grenser, dersom man ser at barnet har en tendens til å ville spille mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ei jente på 9 år. Ho elsker DS'n sin. I tilleg spiller vi en del Wii. Dette er stort sett spill hvor du må være i bevegelse for å spille, og da spiller det vel liten rolle om de bruker fritiden på TV-spill?

Jeg spilte selv en del i helgen, og er faktisk støl i dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte Wii for 1,5 år siden, da var guttungen 7 år gammel. Før det hadde han spilt Playstation hos kamerater, DS og Pc-spill hjemme.

Gutta i bhg/klassen hans var mye mer opptatte av GameBoy og DS enn de har vært av tv-spill, men jeg vet ikke helt om jeg synes DS er noe bedre enn Wii.

På mange måter er Wii'en bedre, de sitter mer oppreist og beveger seg mer når de spiller Wii enn med DS'en der de sitter sammenkrøllet "over" DS'n.

Både DS og Wii (og Playstation 3) spillingen går i perioder. Et par uker er det masse spilling, så er det flere uker uten noe særlig spilling osv. Alt etter vær, føre og interesser.

-både gutter og jenter kan ha et utmerket sosialt liv uten tv-spill. Mange jeg kjenner som ikke har investert i sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte Wii for 1,5 år siden, da var guttungen 7 år gammel. Før det hadde han spilt Playstation hos kamerater, DS og Pc-spill hjemme.

Gutta i bhg/klassen hans var mye mer opptatte av GameBoy og DS enn de har vært av tv-spill, men jeg vet ikke helt om jeg synes DS er noe bedre enn Wii.

På mange måter er Wii'en bedre, de sitter mer oppreist og beveger seg mer når de spiller Wii enn med DS'en der de sitter sammenkrøllet "over" DS'n.

Både DS og Wii (og Playstation 3) spillingen går i perioder. Et par uker er det masse spilling, så er det flere uker uten noe særlig spilling osv. Alt etter vær, føre og interesser.

-både gutter og jenter kan ha et utmerket sosialt liv uten tv-spill. Mange jeg kjenner som ikke har investert i sånt...

Mener du det,- at det er mange som ikke har Playstation eller lignende? (eller du snakker kanskje om dem med små barn, ikke sånn 10-12 og over?)

Jeg (som er tenåringsmor - ehhhh altså mor til tenåringer, for all del...) kjenner vel ingen som ikke har, tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du det,- at det er mange som ikke har Playstation eller lignende? (eller du snakker kanskje om dem med små barn, ikke sånn 10-12 og over?)

Jeg (som er tenåringsmor - ehhhh altså mor til tenåringer, for all del...) kjenner vel ingen som ikke har, tror jeg...

Mange og mange, jeg kjenner ihvertfall flere som ikke har Playstation, med barn i alle aldre - fra tenåringer til småbarn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange og mange, jeg kjenner ihvertfall flere som ikke har Playstation, med barn i alle aldre - fra tenåringer til småbarn

OK :-)

Mine ungers kamerater har i alle fall alle sammen...tror jeg. Og gjerne mer enn ett konsoll også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK :-)

Mine ungers kamerater har i alle fall alle sammen...tror jeg. Og gjerne mer enn ett konsoll også.

-kjenner et par -tre gutter som ikke spiller fotball også, jeg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg (som er tenåringsmor - ehhhh altså mor til tenåringer, for all del...) ''

*he he*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-kjenner et par -tre gutter som ikke spiller fotball også, jeg ;-)

Bakvendtland? ;-)

Nå om dagen er det faktisk flere og flere som ikke spiller fotball blant podens årgang også,- de begynner å bli såpass store at en god del "forsvinner"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Bakvendtland? ;-)

Nå om dagen er det faktisk flere og flere som ikke spiller fotball blant podens årgang også,- de begynner å bli såpass store at en god del "forsvinner"...

''Nå om dagen er det faktisk flere og flere som ikke spiller fotball blant podens årgang også,- de begynner å bli såpass store at en god del "forsvinner"...''

Og det triste er at så mange bare forsvinner, og ikke begynner med andre idretter... Det skjærer mitt mosjonshjerte! :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nå om dagen er det faktisk flere og flere som ikke spiller fotball blant podens årgang også,- de begynner å bli såpass store at en god del "forsvinner"...''

Og det triste er at så mange bare forsvinner, og ikke begynner med andre idretter... Det skjærer mitt mosjonshjerte! :-(

Jeg skal ikke skryte på meg noe mosjonshjerte, altså ;-)

Men,- da har de i alle fall grunnlaget med en del trening i en del av de årene som er viktige.

Det er også trist rent sosialt sett med dem som dropper ut, med mindre de finner noe nytt å gjøre med folk de trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

Jeg skal ikke skryte på meg noe mosjonshjerte, altså ;-)

Men,- da har de i alle fall grunnlaget med en del trening i en del av de årene som er viktige.

Det er også trist rent sosialt sett med dem som dropper ut, med mindre de finner noe nytt å gjøre med folk de trives med.

For all del, de har fått et fint treningsgrunnlag, men når de slutter med idrett før/rundt vgs-tida og _ikke_ går over til noe nytt, så ender altfor mange opp med å bli sofaslitere i voksen alder.

Også mister de jo noe sosialt, da, selv om mange finner det andre steder.

Det er mest dette helsemessige aspektet jeg synes er trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ville det være det samme som å eksludere vår sønn fra et "normalt" sosialt gutteliv i dagens samfunn ved å holde oss kun til DS/Gameboy og styre unna TV-spillene?".....

Jeg skjønner ikke helt problemet engang jeg... Har to gutter på 4 og 7 og de har ikke DS/gameboy , ikke noe playstation eller tvspill i det hele tatt. Skjønner ikke hva så små barn skal med slikt jeg. Jeg har heller aldri fått spørsmål om de kan få det, jeg tror knapt nok de vet hva det er..

Ikke så veldig mange i førstklassingens klasse som har tv-spill så vidt jeg har skjønt. Og jeg er sjeleglad så lenge barna vil leke seg i stedet:-)

Her vi bor så er man i allefall på ingen måte utenfor om man ikke har dette, så om du frykter dette så skjønner jeg at det må være stor forskjell på dette rundt omkring i landet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, vi er nesten for steinaldermennesker å regne vi tror jeg.

Dvs vi har DS, den blir nok ikke så mye brukt, men den ligger iallefall her :-)

Vi kjøpte tv med dvd spiller i fjor, den er den første dvd spilleren vi har hatt. Hadde VHS fra 1998-2002.

Vi har aldri hatt noen form for tv spill, og skjønner ikke helt hva vi skal med det heller jeg. Men hver sin lyst på en måte. Ungene har ennå ikke spurt etter det. Den eldste er snart 13.

Vet ikke hva som er vanlig rundt hos venner, det har de ikke sagt noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Kamel- svelge kamel....

Vi valgte å ikke ha TV spill etc en lang stund. Men jo- "alle" andre gutter har- og hvor går gjengen? Til gutten uten noen form for spill - eller til gutter med kule spill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har PS2 - som vi kjøpte i familiegave til alle sammen. Kjøpte den sommeren 2006 - og da var våre småjenter 2,5 og 4,5 år ... samt at fosterbarnet var 14 år.

Vi har noen SingStar-plater, ett bilspill, ett Noddy-spill og Madagarskar-spill.

SingStar er gøy for både store og små. Skulle ha sett og hørt yngste på 3 år (den gang), som syklet rundt i stua og gnåla på "Splitter pine" *ler*

Bilspill er gøy både for store og små - og ikke minst for pappaer :o)

Jeg klarer ikke å se den helt store forskjellen på TV-spill og håndholdte spillkonsoller. Uansett blir det opp til oss som foreldre å sette grenser, dersom man ser at barnet har en tendens til å ville spille mye.

Singstar høres veldig morsomt ut da. Er det er spill til PS2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Hvorfor skal han absolutt ikke spille? Playstation, DS, Wii og alt det andre er kommet for å bli. Vi lever i 2009 og jeg skjønner ikke at det er mulig å nekte noen å spille.

Jeg er enig i at det ikke skal spilles hele tiden, men her i huset styrer det seg selv. De er veldig ivrige og spiller mye når de har fått et nytt spill, men så går det over og det kan gå uker uten at de spiller.

Skal dere kjøpe playstation så la det bli en fellesgave til begge to. Det funker ikke at den ene skal være eier og den andre må spørre om å få låne... (Been there osv)

Gutten din på 4,5 kommer helt sikkert til å bruke playstation og hvem vet, kanskje kommer han til å synge ABBA også;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

"Ville det være det samme som å eksludere vår sønn fra et "normalt" sosialt gutteliv i dagens samfunn ved å holde oss kun til DS/Gameboy og styre unna TV-spillene?".....

Jeg skjønner ikke helt problemet engang jeg... Har to gutter på 4 og 7 og de har ikke DS/gameboy , ikke noe playstation eller tvspill i det hele tatt. Skjønner ikke hva så små barn skal med slikt jeg. Jeg har heller aldri fått spørsmål om de kan få det, jeg tror knapt nok de vet hva det er..

Ikke så veldig mange i førstklassingens klasse som har tv-spill så vidt jeg har skjønt. Og jeg er sjeleglad så lenge barna vil leke seg i stedet:-)

Her vi bor så er man i allefall på ingen måte utenfor om man ikke har dette, så om du frykter dette så skjønner jeg at det må være stor forskjell på dette rundt omkring i landet vårt.

Spørsmålet kommer nok en dag... Min førsteklassing er spiller dethan kommer over, men så har han en storebror han lærer av. Storebror derimot var vel 8-9 før han spurte etter playstation.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...