morsan Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 LItt utenfor tema men... En tidligere kollega hadde et aller annet i forhold til kjønnshår. Så det endte med at han hadde tilbrakt 9 mnd i militæret, før han ikke orket mer. Da mente han at han hadde funnet et kjønnshår i et av handklærne som kom fra fellesvaskeriet... Så han sluttet i militæret og gikk inn i 15 mnd tjenste i siviltjenste... Alt for å slippe bruke handklær som andre hadde brukt. :-) ''En tidligere kollega hadde et aller annet i forhold til kjønnshår. '' Visste ikke at du har jobbet sammen med SierDuDet! ;-) 0 Siter
Gjest Kopernikus Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Hans bekymring er helt legitim. Om folk vasker gamle underbukser på 40 grader vil ikke maskinen bli ren. Når du kommer med dine bukser etterpå så ville ikke jeg ha hatt de på meg! Ellers er tørketrommel bra fordi det senker luftfuktigheten i rommet. Tørker du på stativ så er sjansen for soppskader stor. 0 Siter
Gjest Kopernikus Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Hans bekymring er helt legitim. Om folk vasker gamle underbukser på 40 grader vil ikke maskinen bli ren. Når du kommer med dine bukser etterpå så ville ikke jeg ha hatt de på meg! Ellers er tørketrommel bra fordi det senker luftfuktigheten i rommet. Tørker du på stativ så er sjansen for soppskader stor. Tørketromler andre kan bruke er heller ikke bra. Om de vasker med for full maskin og/eller med for mye vaskemiddel vil ikke vaskemiddelet bli skylt ut ordentlig. Når de da tørker klærene i tørketrommelen vil det ligge igjen et belegg med såpe der. Tenk også om noen bruker trommelen til å tørke våte og skitne klær. 0 Siter
bustebeisa Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 ''En tidligere kollega hadde et aller annet i forhold til kjønnshår. '' Visste ikke at du har jobbet sammen med SierDuDet! ;-) Hihi.... utrolig nok finnes det to i landet. Tror faktisk han ene er verre enn den andre. :-) Har jo tross alt truffet dem begge... ;-) 0 Siter
morsan Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Hihi.... utrolig nok finnes det to i landet. Tror faktisk han ene er verre enn den andre. :-) Har jo tross alt truffet dem begge... ;-) ;-) 0 Siter
morsan Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Tørketromler andre kan bruke er heller ikke bra. Om de vasker med for full maskin og/eller med for mye vaskemiddel vil ikke vaskemiddelet bli skylt ut ordentlig. Når de da tørker klærene i tørketrommelen vil det ligge igjen et belegg med såpe der. Tenk også om noen bruker trommelen til å tørke våte og skitne klær. ''Tenk også om noen bruker trommelen til å tørke våte og skitne klær'' Det var ihvertfall et godt argument! 0 Siter
morsan Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Hans bekymring er helt legitim. Om folk vasker gamle underbukser på 40 grader vil ikke maskinen bli ren. Når du kommer med dine bukser etterpå så ville ikke jeg ha hatt de på meg! Ellers er tørketrommel bra fordi det senker luftfuktigheten i rommet. Tørker du på stativ så er sjansen for soppskader stor. ''Om folk vasker gamle underbukser på 40 grader vil ikke maskinen bli ren. Når du kommer med dine bukser etterpå så ville ikke jeg ha hatt de på meg!'' Jo, hvis man selv vasker tøyet på 60 grader. Da vil det varme vannet i egen vask være mer enn godt nok til å "rengjøre" maskina etter forrige vask. 0 Siter
Gjest Kopernikus Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 ''Tenk også om noen bruker trommelen til å tørke våte og skitne klær'' Det var ihvertfall et godt argument! Takk. Mannfolk er ille til å gjøre sånt. De tenker ikke langt. 0 Siter
Gjest Kopernikus Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 ''Om folk vasker gamle underbukser på 40 grader vil ikke maskinen bli ren. Når du kommer med dine bukser etterpå så ville ikke jeg ha hatt de på meg!'' Jo, hvis man selv vasker tøyet på 60 grader. Da vil det varme vannet i egen vask være mer enn godt nok til å "rengjøre" maskina etter forrige vask. Enig i det, men hva om du skal vaske på 40 grader da? 0 Siter
morsan Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Takk. Mannfolk er ille til å gjøre sånt. De tenker ikke langt. :-) Jeg er streng på den regelen her i huset at bare rene klær skal tromles:-) 0 Siter
morsan Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Enig i det, men hva om du skal vaske på 40 grader da? Men her var det vel snakk om å vaske sengetøy og slikt, og ingen vasker vel det på bare 40 grader? 0 Siter
Gjest Kopernikus Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 :-) Jeg er streng på den regelen her i huset at bare rene klær skal tromles:-) Det er bra, men du vet ikke hva som foregår på slike vaskerom i blokker 0 Siter
Gjest Kopernikus Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Men her var det vel snakk om å vaske sengetøy og slikt, og ingen vasker vel det på bare 40 grader? Ok, tenkte på generell bruk jeg. Da vasker man både på 40 og 95 grader. 0 Siter
morsan Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Det er bra, men du vet ikke hva som foregår på slike vaskerom i blokker Nei, det er sant! Sist jeg benyttet meg av slik fellesvaskeri var forresten i 1990, på studentbyen...;-) 0 Siter
Gjest Kopernikus Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Nei, det er sant! Sist jeg benyttet meg av slik fellesvaskeri var forresten i 1990, på studentbyen...;-) Tenker det er godt å ha sitt eget vaskeri nå ja 0 Siter
morsan Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Tenker det er godt å ha sitt eget vaskeri nå ja Ja, det var utrolig deilig å få egen vaskemaskin:-) Nå har jeg hatt det i så mange år at jeg tar det som en selvfølge...;-) Det var deilig å få eget av mange grunner, både at man slipper å "passe opp" vasken sin (på studentbyen risikerte man at folk tok ut vaska di og slang den på den skitne benken der nede...), og at jeg kan bruke maskina til ymse typer vask. Som student som måtte bruke vaskepollett valgte jeg å ta kun "storvask" i form av sengetøy, håndklær, dongeribukser og annet som tålte 60 grader. Resten ble håndvasket/bløtlagt på hybelen. Tromling ville økt vaskekostnadene med 100%, så det sto jeg over...;-) 0 Siter
thesweed Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Oisann, her har du fått mange ulike tilbakemld gitt! Etter at jeg flyttet hjemmefra for noen år siden har jeg bare vasket i fellesvaskerier som har hørt til leilighetene jeg har bodd i. Nå har jeg faktisk vaskemaskin (ikke tørketrommel) i leiligheten, men bruker den svært svært sjelden fordi jeg prøver å holde strømforbruket nede =) Uansett, jeg har ihvetfall vasket i slike fellesvaskerier i flere år nå og har aldri hatt problemer med det. Klærne blir rene (lukter godt (tøymykner, men alikevel..) og tørre =) Hverken jeg eller min samboer har noen gang blitt syke pga. rare bakterier som evnt. kunne befinne seg der heller.. (så vidt jeg vet) Hvis det er så farlig som folk tror (at det finns visse som vasker undertøy på 40grader og at det er verdens undergang) så kan man vel bare kjøre sine maskiner med 60grader før man kjører de med 40grader? Nei, jeg velger ihvertfall å tro at de fleste som tar seg tid til å benytte seg av fellesvaskerier gjør det for å få tingene sine rene, ikke for å gjøre det ekkelt for nestemann... (her er det alltid fresht ihvertfall) 0 Siter
Gjest Kopernikus Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 Oisann, her har du fått mange ulike tilbakemld gitt! Etter at jeg flyttet hjemmefra for noen år siden har jeg bare vasket i fellesvaskerier som har hørt til leilighetene jeg har bodd i. Nå har jeg faktisk vaskemaskin (ikke tørketrommel) i leiligheten, men bruker den svært svært sjelden fordi jeg prøver å holde strømforbruket nede =) Uansett, jeg har ihvetfall vasket i slike fellesvaskerier i flere år nå og har aldri hatt problemer med det. Klærne blir rene (lukter godt (tøymykner, men alikevel..) og tørre =) Hverken jeg eller min samboer har noen gang blitt syke pga. rare bakterier som evnt. kunne befinne seg der heller.. (så vidt jeg vet) Hvis det er så farlig som folk tror (at det finns visse som vasker undertøy på 40grader og at det er verdens undergang) så kan man vel bare kjøre sine maskiner med 60grader før man kjører de med 40grader? Nei, jeg velger ihvertfall å tro at de fleste som tar seg tid til å benytte seg av fellesvaskerier gjør det for å få tingene sine rene, ikke for å gjøre det ekkelt for nestemann... (her er det alltid fresht ihvertfall) 'Hvis det er så farlig som folk tror (at det finns visse som vasker undertøy på 40grader og at det er verdens undergang) så kan man vel bare kjøre sine maskiner med 60grader før man kjører de med 40grader? ' Ja det er virkelig smart. Alt tøy tåler jo 60 grader... 0 Siter
Gjest Kopernikus Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 'Hvis det er så farlig som folk tror (at det finns visse som vasker undertøy på 40grader og at det er verdens undergang) så kan man vel bare kjøre sine maskiner med 60grader før man kjører de med 40grader? ' Ja det er virkelig smart. Alt tøy tåler jo 60 grader... Men hvis man alltid kjører en maskin med håndklær først går det jo 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.