Gå til innhold

Motivasjon og konsentrasjon til lekser 1 klasse


Anbefalte innlegg

Leksene til 1 klassingen min er ofte preget av uro.

Han har ikke motivasjon til å drive med bokstaver, og jeg synes det er litt vanskelig å motivere.

Han elsker at vi leser for han, og det gjør vi hver dag, men han har ingen drivkraft til å lære det selv. Nå har de fått leselekse på skolen, så jeg håper det vil motivere litt mer, at det blir litt mer utfordrende.

Han hater å tegne, synes det er noe herk. Og før jul hadde de omtrent ikke annet enn tegning i lekse. Det har ført til at han nesten ikke orker å høre ordet lekse.

Noen ide om hva jeg kan gjøre for å gjøre læringen så morsom at han ikke mister konsentrasjonen?

Og får tilbake motivasjonen?

Vi har bokstavkort som vi leker litt med, og det fenger noen minutter om gangen.

Fortsetter under...

Gjest MayLynn

Her har de hatt leselekser siden oppstarten. Både nivåtilpassede småbøker og leseark. Har ikke vært mye tegnelekser heldigvis. (Nå har jeg ei jente så det er ikke så farlig). Har noen ganger fått tilbakemeldinger som: "Flott - men fargelegg neste gang" etc. Kan ikke se helt vitsen i DET akkurat.. Hun ER nøye så DET er ikke noe problem heller.

Gjest Elextra

Ja, disse tegneleksene har irritert her også. Gutten min liker å tegne når han får bestemme selv, men liker IKKE tegneoppgaver. Det tar også mer tid enn noen annen lekse.

Har de fått leselekse først nå? Det var sent - sønnen vår fikk leselekser fra de første ukene i første klasse. I begynnelsen var det jo svært enkelt, typen SE - LE - IS osv, og vi syntes nesten det tok vel lang tid før de kom videre. Men det gjorde de jo :-).

Hvis han liker gåter og spill kan du kanskje utnytte det? De har scrabble for småbarn, og kanskje han liker rebuser?

Vi leste annethvert ord og annenhver setning en periode med guttungen da han var lite motivert for leseleksa.

-forøvrig er det lurt å gjøre som læreren i førsteklassen til jentungen; hun lar dem klippe ut og lime inn hvis de ikke liker å tegne i norskboka.

Apropos førsteklassingen; det er mye enklere å få henne til å gjøre lekser på morgenen før skolen enn på ettermiddagen. Hun begynner 9:15 tre dager i uka, og da gjør hun lekser mellom 8 og 9, og er blid som en sol. (snodig i grunnen for hun er skikkelig b-menneske)

Bruk bokstavkortene ofte og i kort tid. Det fungerer jo. Og så kan du jo lese for han og stoppe opp innimellom og spørre om han kan den bokstaven. Når han knekker lesekoden så kan du stoppe opp på småord som han kan lese. Gradvis så kan han jo da lese mer og mer selv. Sniklæring:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...