Gå til innhold

Bekymret for sønnen min :-(

Gjest urolig nå

Anbefalte innlegg

Gjest urolig nå

Gutten vår på snart 10 år har det diste året begynt å bli mer og mer ukonserntret i timene på skolen, ta seg til rette i timene ved å vandre rundt og forstyrre andre. Har en god dialog med læreren, og det finnes absolutt uker som er svært gode. Spesielt ille er det etter ferier. Han er en litt tøff type, som ser opp til større gutter og gjerne vil oppføre seg som dem. Kan feks. adhd el. l. komme til syne så sent om i 1o års alderen? Han er aktiv, har mange venner og klarer seg fint faglig på skolen. Ligger vel midt på treet i alle fag. Men er ikke glad i leker(som sikkert de fleste), og sliter nok mer med matematikk enn andre fag. Dette har forsåvidt også jeg og guttens far gjort i våre yngre dager, så jeg tenker vel egentlig ikke på det som et symptom på en "bokstav diagnose".

Jeg vet jo at det er flere i klassen hans som også har mye av de samme problemene, og 2 stk. har adhd diagnose.

Jeg forventer ikke at han skal sitte stille som et lam og følge alle beskjeder han får til enhver tid. Men syntes nå at det har sklidd ut litt, og leter etter grunnen til han mister kontrollen over oppførselen sin oftere. Redd vi kanskje gir han for mye frihet til å være

alene med kompiser på ski, skøyter osv. Huff. Noen som har non velmenedne råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest gomle

Vi har også en sønn på snart 10 som vi har hatt en del problemer med. Nå fikk jeg høre gjennom en venninne at 1999-kullet har utrolig mange barn med forskjellige diagnoser og vansker. Skulle likt å vite hvorfor. Min sønn har også flere i klassen med ADHD og andre vansker.

Men til spørsmålet ditt, jeg mener å ha hørt at ADHD kan komme fram ettersom barnet blir større, fordi det da settes større krav til det, og det krever dermed større konsentrasjon, som disse barna sliter med. Når det er sagt, så er det nok store variasjoner innenfor det man kan kalle "normale vansker" for barn, uten at det trenger å innebære noen diagnose. Jeg ville anbefale deg et møte med PPT og skole og lærer, for å bli enige om videre støtte og arbeid for sønnen din. Vi har god erfaring med dette.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Nils Håvard Dahl, psykiater

Ingen her kan si deg sikkert hva dette er.

Jeg synes du skal få fastlegen hans til å henvise han til en utredning hos spesialist. Viktig å få det gjort før for mange bruer brennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest apelsin

Hei urolig nå.

Har sønnen din fått noe diagnose?

Har han problemer med å konsentrere seg nå?

Anonym med fas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mindre urolig

Hei urolig nå.

Har sønnen din fått noe diagnose?

Har han problemer med å konsentrere seg nå?

Anonym med fas.

Har snakket endel med læreren i året som gikk, og det var svæt gode perioder i lang tid. Innimellom skled det ut litt, men han "hentet" seg inn igjen. Læreren mente det ikke var grunn "gå videre med saken" enn så lenge. Hun mener han kan og har vist det ved mange anledinger. Nå er jeg imidlertid mest ekymret for ordbruken hans :-o har snappet til så mye stygge ord, og bruker de hyppig. Dette har også læreren reagert på, så vi holdt på med å jobbbe med dette før ferien startet, og jeg slår hardt ned på denne ordbruken. Det har heldigvis bedret seg nå i ferien, men det er vel mest fordi han ikke omgås disse større guttene i ferien :-( Alt i alt så tror jeg nok at dette løser seg. Og kommer til å ha en tett dialog med læreren når skolen starter igjen. Hun er heldigvis svært dyktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest apelsin

Har snakket endel med læreren i året som gikk, og det var svæt gode perioder i lang tid. Innimellom skled det ut litt, men han "hentet" seg inn igjen. Læreren mente det ikke var grunn "gå videre med saken" enn så lenge. Hun mener han kan og har vist det ved mange anledinger. Nå er jeg imidlertid mest ekymret for ordbruken hans :-o har snappet til så mye stygge ord, og bruker de hyppig. Dette har også læreren reagert på, så vi holdt på med å jobbbe med dette før ferien startet, og jeg slår hardt ned på denne ordbruken. Det har heldigvis bedret seg nå i ferien, men det er vel mest fordi han ikke omgås disse større guttene i ferien :-( Alt i alt så tror jeg nok at dette løser seg. Og kommer til å ha en tett dialog med læreren når skolen starter igjen. Hun er heldigvis svært dyktig.

Kan gutten din ha tourettes, adhd, autisme eller fas?

Sjekk han opp for det.

Anonym med fas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Gjest apelsin

Hei mindre urolig.

Kan sønnen din ha tourettes hvis du tenker litt på ordbruken?

Mange med tourettes kan ha tics som banning.

Anonym med fas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...