Minaline Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Hei. Bruker dere barnetrygda hver måned, eller sparer dere den til barna blir store? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Nei, her spares det ikke på barnetrygda. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Har dessverre ingen mulighet til å spare den gitt, men ettersom den går inn i det daglige forbruk bl.a. nedbetaling på leilighet så kommer det ungene til gode etterhvert alikevel. Jeg regner med å selge leiligheten og flytte når ungene er rundt myndighetsalder og da blir det nok en slant på dem også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Nei, dessverre. Men håper vi blir "rik" senere Uansett så er det vel spådd at vi bare blir rikere og rikere, så barne våre klarer seg forhåpentligvis godt uansett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Nei - jeg mener det lureste er å betale ned på lån.. så vi betaler masse ned. Har da tenkt å hjelpe ungene med lappen, utdannelse, bolig etc når de blir større pga at da er vi sannsyligvis "rike". (hvis det ikke skjer noe uforutsett da) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Vi bruker den til det den skal brukes til - og det med god samvittighet 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Den går i det store sluket hver måned. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Nei, den går inn i "vanlig hushold". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Nei - jeg mener det lureste er å betale ned på lån.. så vi betaler masse ned. Har da tenkt å hjelpe ungene med lappen, utdannelse, bolig etc når de blir større pga at da er vi sannsyligvis "rike". (hvis det ikke skjer noe uforutsett da) ''Nei - jeg mener det lureste er å betale ned på lån'' Slik tenker vi også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Vi bruker den til det den skal brukes til - og det med god samvittighet ''og det med god samvittighet :)'' *S* Samme her:-) Vi kunne fint klart å sette av det beløpet hver måned nå, men de første årene hadde vi ikke klart det. Da ble jeg nesten stresset av ymse annonser osv om å spare barnetrygden i fond - var vi 'fæle' foreldre som ikke sparte til barnet vårt? Men jeg slo fra meg de tankene fort. Vi betaler tross alt ned på gjeld på hus & hytte, hvilket jo må anses som sparing, og jeg tror bestemt vi vil ha gode forutsetninger til å hjelpe barnet vårt økonomisk senere i livet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jnsal Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Hvis man har råd å spare barnetrygd,mener jeg at en ikke har bruk for den. Derfor skulle barnetrygd vært behovsprøvd. barnetrygd er ett tilskudd til familier med barn under 18 år. Dette er ett tilskudd som skal være med på å dekke forsørgelse av barn under 18 år. Ergo ikke til utdannelse over denne alder. Slik ser jeg det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Hvis man har råd å spare barnetrygd,mener jeg at en ikke har bruk for den. Derfor skulle barnetrygd vært behovsprøvd. barnetrygd er ett tilskudd til familier med barn under 18 år. Dette er ett tilskudd som skal være med på å dekke forsørgelse av barn under 18 år. Ergo ikke til utdannelse over denne alder. Slik ser jeg det. Jeg er fullstendig i mot behovsprøving av barnetrygden. Barnetrygden er - navnet til tross - en del av skattesystemet i Norge. det er en forenkling at man utebtaler dette som en netto ytelse istedenfor å innrømme det som et skattefradrag. her er forresten en blogg om temaet: http://aleksleet.blogspot.com/2007/04/behovsprving-nei-takk.html 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Jeg er fullstendig i mot behovsprøving av barnetrygden. Barnetrygden er - navnet til tross - en del av skattesystemet i Norge. det er en forenkling at man utebtaler dette som en netto ytelse istedenfor å innrømme det som et skattefradrag. her er forresten en blogg om temaet: http://aleksleet.blogspot.com/2007/04/behovsprving-nei-takk.html Jeg er overbevist om at dersom barnetrygda behovsprøves så vil grensa settes omtrent på nivå med bostøtte-grensa slik at de fleste av oss mister barnetrygda... Og da blir det smalhans mange steder! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Jeg er overbevist om at dersom barnetrygda behovsprøves så vil grensa settes omtrent på nivå med bostøtte-grensa slik at de fleste av oss mister barnetrygda... Og da blir det smalhans mange steder! Ja, og som det nevnes i bloggen: Når rikinger kan få skattefradrag for pensjonssparing uten behovsprøving, hvorfor skal nettopp barnetrygden være noe som er fy-fy å få uten behovsprøving? Fatter ikke at noen kan mene at behovsprøving av barnetrygd er veien å gå. Og: Hvis man innefører behovsprøving, tror jeg at det å motta barnetrygd lett kan bli stigmatiserende, som en slags fattigforsorg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosered Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Hvis man har råd å spare barnetrygd,mener jeg at en ikke har bruk for den. Derfor skulle barnetrygd vært behovsprøvd. barnetrygd er ett tilskudd til familier med barn under 18 år. Dette er ett tilskudd som skal være med på å dekke forsørgelse av barn under 18 år. Ergo ikke til utdannelse over denne alder. Slik ser jeg det. Det er jeg helt enig i. Barnetrygd ble innført for å sikre barn et minimum. Den tiden det ble vedtatt var økonomien for de aller fleste helt annerledes enn den er i dag. Det var et kjærkomment tilskudd når barna måtte ha nye klær og sko. Det skulle også sikre et bedre kosthold for barn i alle samfunnsklasser. Det var til og med poengtert at barnetrygden skulle betales til MOR, for at mødre skulle være sikret at pengene skulle gå til underhold av barna, og ikke til øl, brennevin eller tobakk. Situasjonen for de fleste er at de også i dag må la barnetrygden gå inn i "det store sluket" - familibudsjettet. De fleste har høye boliglån og utgifter til barnehage, sfo og andre ting. Selv om barneklær er MYE billigere i dag enn på 60 og 70-tallet, er de av en slik kvalitet at det gjerne holder til ett barn, og man må oftere kjøpe nytt. Jeg synes det er helt forferdelig hvis noen skal ha dårlig samvittighet for ikke å spare barnetrygden. Den er IKKE sertifikat-penger til ungene. Jeg jobber med ungdom og ser at det et store forskjeller. Både når det gjelder å ta lappen, dalta på fellesaktiviteter og ikke minst når det kommer til klær og utstyr. Det er store forskjeller i samfunnet, og derfor burde barnetrygden være behovsprøvd. Du trenge ikke BT om du tjener over 500 000 i året. Er du f. eks ganske nyutdannet førskolelærer og tjener under 300 000 trenger du det. En annen ting: Bor du i deler av Troms og Finnmark får du et ekstra tilskudd. Det er flott! Bor du i Oslo der boligprisene gjør at familieøkonomien kan bli temmelig stram, da får du ikke noe ekstra..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Det er jeg helt enig i. Barnetrygd ble innført for å sikre barn et minimum. Den tiden det ble vedtatt var økonomien for de aller fleste helt annerledes enn den er i dag. Det var et kjærkomment tilskudd når barna måtte ha nye klær og sko. Det skulle også sikre et bedre kosthold for barn i alle samfunnsklasser. Det var til og med poengtert at barnetrygden skulle betales til MOR, for at mødre skulle være sikret at pengene skulle gå til underhold av barna, og ikke til øl, brennevin eller tobakk. Situasjonen for de fleste er at de også i dag må la barnetrygden gå inn i "det store sluket" - familibudsjettet. De fleste har høye boliglån og utgifter til barnehage, sfo og andre ting. Selv om barneklær er MYE billigere i dag enn på 60 og 70-tallet, er de av en slik kvalitet at det gjerne holder til ett barn, og man må oftere kjøpe nytt. Jeg synes det er helt forferdelig hvis noen skal ha dårlig samvittighet for ikke å spare barnetrygden. Den er IKKE sertifikat-penger til ungene. Jeg jobber med ungdom og ser at det et store forskjeller. Både når det gjelder å ta lappen, dalta på fellesaktiviteter og ikke minst når det kommer til klær og utstyr. Det er store forskjeller i samfunnet, og derfor burde barnetrygden være behovsprøvd. Du trenge ikke BT om du tjener over 500 000 i året. Er du f. eks ganske nyutdannet førskolelærer og tjener under 300 000 trenger du det. En annen ting: Bor du i deler av Troms og Finnmark får du et ekstra tilskudd. Det er flott! Bor du i Oslo der boligprisene gjør at familieøkonomien kan bli temmelig stram, da får du ikke noe ekstra..... ''Du trenge ikke BT om du tjener over 500 000 i året.'' Du tror vel ikke ett sekund at de vil sette grensa på 500.000,-!? Min tiltro til politikerne er så liten at jeg gjetter på at de vil sette den på max. 200.000,-... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Gjorde det tidligere da vi hadde et barn og liten leilighet. Nå har vi stort hus og masse gjeld så nå går det i det store sluket. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Sparer ikke, men investerer den - i egen bolig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 ''og det med god samvittighet :)'' *S* Samme her:-) Vi kunne fint klart å sette av det beløpet hver måned nå, men de første årene hadde vi ikke klart det. Da ble jeg nesten stresset av ymse annonser osv om å spare barnetrygden i fond - var vi 'fæle' foreldre som ikke sparte til barnet vårt? Men jeg slo fra meg de tankene fort. Vi betaler tross alt ned på gjeld på hus & hytte, hvilket jo må anses som sparing, og jeg tror bestemt vi vil ha gode forutsetninger til å hjelpe barnet vårt økonomisk senere i livet. ''Vi betaler tross alt ned på gjeld på hus & hytte, hvilket jo må anses som sparing, og jeg tror bestemt vi vil ha gode forutsetninger til å hjelpe barnet vårt økonomisk senere i livet. '' Sånn tenker jeg om det også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Den går faktisk rett inn på min bsu-konto..... så det er jo absolutt en form for sparing, og noe som i høyeste grad er til gode for ungene:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.