Elis31 Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 ''Du trenge ikke BT om du tjener over 500 000 i året.'' Du tror vel ikke ett sekund at de vil sette grensa på 500.000,-!? Min tiltro til politikerne er så liten at jeg gjetter på at de vil sette den på max. 200.000,-... Jepp det frykter jeg også. La barnetrygden være som den er. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Jeg er fullstendig i mot behovsprøving av barnetrygden. Barnetrygden er - navnet til tross - en del av skattesystemet i Norge. det er en forenkling at man utebtaler dette som en netto ytelse istedenfor å innrømme det som et skattefradrag. her er forresten en blogg om temaet: http://aleksleet.blogspot.com/2007/04/behovsprving-nei-takk.html Helt enig med bloggeren. Spesielt det siste innlegget der var interessant, det vil trolig koste vanvittig mye å administrerer behovsprøvd barnetrygd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Afrodita Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Det er jeg helt enig i. Barnetrygd ble innført for å sikre barn et minimum. Den tiden det ble vedtatt var økonomien for de aller fleste helt annerledes enn den er i dag. Det var et kjærkomment tilskudd når barna måtte ha nye klær og sko. Det skulle også sikre et bedre kosthold for barn i alle samfunnsklasser. Det var til og med poengtert at barnetrygden skulle betales til MOR, for at mødre skulle være sikret at pengene skulle gå til underhold av barna, og ikke til øl, brennevin eller tobakk. Situasjonen for de fleste er at de også i dag må la barnetrygden gå inn i "det store sluket" - familibudsjettet. De fleste har høye boliglån og utgifter til barnehage, sfo og andre ting. Selv om barneklær er MYE billigere i dag enn på 60 og 70-tallet, er de av en slik kvalitet at det gjerne holder til ett barn, og man må oftere kjøpe nytt. Jeg synes det er helt forferdelig hvis noen skal ha dårlig samvittighet for ikke å spare barnetrygden. Den er IKKE sertifikat-penger til ungene. Jeg jobber med ungdom og ser at det et store forskjeller. Både når det gjelder å ta lappen, dalta på fellesaktiviteter og ikke minst når det kommer til klær og utstyr. Det er store forskjeller i samfunnet, og derfor burde barnetrygden være behovsprøvd. Du trenge ikke BT om du tjener over 500 000 i året. Er du f. eks ganske nyutdannet førskolelærer og tjener under 300 000 trenger du det. En annen ting: Bor du i deler av Troms og Finnmark får du et ekstra tilskudd. Det er flott! Bor du i Oslo der boligprisene gjør at familieøkonomien kan bli temmelig stram, da får du ikke noe ekstra..... Jeg er ikke enig i innkomsttak på barnetrygd, og ikke i hvert fall at familie med ca. 500000 i inntekt ikke trenger den. Det er en lav inntekt for to. Hva hvis det er en alenemor nyutdannet som førskolelærer som får et barn med advokat? Da får hun høyere barnebidrag enn hvis hun hadde fått barn med bussjåfør. Skal hun da få barnetrygd siden hun har lav lønn, eller skal det være prøvd fra fars inntekt. Synes det er best at dette er slik det er nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 ''Du trenge ikke BT om du tjener over 500 000 i året.'' Du tror vel ikke ett sekund at de vil sette grensa på 500.000,-!? Min tiltro til politikerne er så liten at jeg gjetter på at de vil sette den på max. 200.000,-... Jeg tror kanskje de setter den på 500000. Men så "glemmer" de å justere grensen i takt med inflasjonen, og vips, kun barnetrygd til de aller fattigste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
astridny Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Hei. Vi bruker pengene hver mnd. :-/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Jeg tror kanskje de setter den på 500000. Men så "glemmer" de å justere grensen i takt med inflasjonen, og vips, kun barnetrygd til de aller fattigste. ''Men så "glemmer" de å justere grensen i takt med inflasjonen, og vips, kun barnetrygd til de aller fattigste.'' Det har de vel i grunnen glemt for leeeenge siden? I alle fall har barnetrygda vært _veldig_ stabil i de 10 årene jeg har hatt barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Afrodita Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 ''Men så "glemmer" de å justere grensen i takt med inflasjonen, og vips, kun barnetrygd til de aller fattigste.'' Det har de vel i grunnen glemt for leeeenge siden? I alle fall har barnetrygda vært _veldig_ stabil i de 10 årene jeg har hatt barn. Hvor høy er barnetrygden nå? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 ''Men så "glemmer" de å justere grensen i takt med inflasjonen, og vips, kun barnetrygd til de aller fattigste.'' Det har de vel i grunnen glemt for leeeenge siden? I alle fall har barnetrygda vært _veldig_ stabil i de 10 årene jeg har hatt barn. Nettopp. Og så skjer det samme med grensen hvis man behovsprøver. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Hvor høy er barnetrygden nå? Den enorme sum av 940,- i mnd. Og det har den vært i 10 år minst. Mulig det har vært noen få kroner oppjustering, men det er ikke mange kronene det er snakk om i så fall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Den settes på egen konto, men brukes når det er behov for det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Det er jeg helt enig i. Barnetrygd ble innført for å sikre barn et minimum. Den tiden det ble vedtatt var økonomien for de aller fleste helt annerledes enn den er i dag. Det var et kjærkomment tilskudd når barna måtte ha nye klær og sko. Det skulle også sikre et bedre kosthold for barn i alle samfunnsklasser. Det var til og med poengtert at barnetrygden skulle betales til MOR, for at mødre skulle være sikret at pengene skulle gå til underhold av barna, og ikke til øl, brennevin eller tobakk. Situasjonen for de fleste er at de også i dag må la barnetrygden gå inn i "det store sluket" - familibudsjettet. De fleste har høye boliglån og utgifter til barnehage, sfo og andre ting. Selv om barneklær er MYE billigere i dag enn på 60 og 70-tallet, er de av en slik kvalitet at det gjerne holder til ett barn, og man må oftere kjøpe nytt. Jeg synes det er helt forferdelig hvis noen skal ha dårlig samvittighet for ikke å spare barnetrygden. Den er IKKE sertifikat-penger til ungene. Jeg jobber med ungdom og ser at det et store forskjeller. Både når det gjelder å ta lappen, dalta på fellesaktiviteter og ikke minst når det kommer til klær og utstyr. Det er store forskjeller i samfunnet, og derfor burde barnetrygden være behovsprøvd. Du trenge ikke BT om du tjener over 500 000 i året. Er du f. eks ganske nyutdannet førskolelærer og tjener under 300 000 trenger du det. En annen ting: Bor du i deler av Troms og Finnmark får du et ekstra tilskudd. Det er flott! Bor du i Oslo der boligprisene gjør at familieøkonomien kan bli temmelig stram, da får du ikke noe ekstra..... Jeg er IKKE enig i at barnetrygd skal være behovsprøvd. Det er en utbetaling fra staten til de som har barn som de som ikke har barn ikke får. Det er tross alt en STOR jobb å fostre opp barn - og det koster mye. Tenk på all den fritid og bedre økonomi de som ikke har barn har? (Vil ikke inn i noen debatt om at vi har valgt selv å få barn, og at noen ikke KAN få barn, at noen ikke har funnet en partner). Om man tjener godt betyr bare at man har stått på for å få seg en utdannelse, vært flink og fått seg en god jobb. Dette i tillegg til alt arbeidet som småbarnsforeldre. Det blir helt feil om man så skal bli "straffet" ved å miste barnetrygden! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Jeg er IKKE enig i at barnetrygd skal være behovsprøvd. Det er en utbetaling fra staten til de som har barn som de som ikke har barn ikke får. Det er tross alt en STOR jobb å fostre opp barn - og det koster mye. Tenk på all den fritid og bedre økonomi de som ikke har barn har? (Vil ikke inn i noen debatt om at vi har valgt selv å få barn, og at noen ikke KAN få barn, at noen ikke har funnet en partner). Om man tjener godt betyr bare at man har stått på for å få seg en utdannelse, vært flink og fått seg en god jobb. Dette i tillegg til alt arbeidet som småbarnsforeldre. Det blir helt feil om man så skal bli "straffet" ved å miste barnetrygden! ''Vil ikke inn i noen debatt om at vi har valgt selv å få barn,'' Skjønner jeg godt, og vil her bare kort si: Forleden siterte Babette Anne Enger på at (etter hukommelsen) selv om den enkelte person har et valg, vil summen av alle disse valgene ha betydning for samfunnet go samfunnsutviklingen. Og slik er det i aller høyeste grad med barn også. Ja, det er et personlig valg, men det er også i samfunnets interesse at det fødes "nok" barn, og derfor finnes det ordninger som tilgodeser dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Hvis man har råd å spare barnetrygd,mener jeg at en ikke har bruk for den. Derfor skulle barnetrygd vært behovsprøvd. barnetrygd er ett tilskudd til familier med barn under 18 år. Dette er ett tilskudd som skal være med på å dekke forsørgelse av barn under 18 år. Ergo ikke til utdannelse over denne alder. Slik ser jeg det. Barnetrygden er et skattefradrag, ingen "trygd" til trengende. Årsaken til at den ikke er et vanlig skattefradrag på selvangivelsen, men en kontant utbetaling, er historisk. Det stammer fra den tiden da far jobbet, fikk lønn og disponerte den, mens mor fikk penger til hus og barn av ham hvis det var noe igjen (noe forenklet framstilt). Alle som f.eks. har lang vei til jobben eller har dokumenterte utgifter til barnepass, får skattefradrag, uansett hva de tjener. Dette har riktignok ulik betydning for dem med høy enn for dem med lav inntekt. Slik er det med barnetrygden også. Skal noe ved barnetrygden forandres, bør den legges inn i det skattesystemet vi allerede har. Behovsprøving er dyrt og det virker ikke - de aller rikeste ville fortsatt få trygden, fordi de har "nullskattesedler", mens jeg og svært mange andre middelklasseforeldre ville miste den. Det er ikke mer rettferdig enn dagens ordning. Dessuten viser erfaringer fra andre land at mange familier velger å tilpasse mors inntekt slik at de tjener "lite nok" til å få slike behovsprøvde ytelser. Oversatt til norske forhold ville altså enda flere kvinner holde seg til deltidsjobber for ikke å tjene så mye at familien ville miste tilskuddet. Dette er ikke gunstig verken for likestillingen, kvinnenes pensjonspoeng eller arbeidslivet - mange kvinner i deltidsjobber har utdannelse til bransjer som trenger arbeidskraft. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 ''Vil ikke inn i noen debatt om at vi har valgt selv å få barn,'' Skjønner jeg godt, og vil her bare kort si: Forleden siterte Babette Anne Enger på at (etter hukommelsen) selv om den enkelte person har et valg, vil summen av alle disse valgene ha betydning for samfunnet go samfunnsutviklingen. Og slik er det i aller høyeste grad med barn også. Ja, det er et personlig valg, men det er også i samfunnets interesse at det fødes "nok" barn, og derfor finnes det ordninger som tilgodeser dette. Det er helt korrekt sitert, morsan! Og det er et viktig poeng. Folk må innse at alle disse private valgene ("som ingen andre har noe med") har samfunnsmessige konsekvenser og påvirker normen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirakelet Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Akkurat der er jeg litt sint på myndighetene. Hvis de voksne har råd til å spare barnetrygden - da betyr det at de ikke trenger barnetrygd. Barnetrygd burde vært behovsprøvd, kanskje litt at de som tjente minst fikk mer og de som tjente litt mer fikk litt mindre, og de som tjente for mye fikk ingenting. Sånn det er i dag er det urettferdig. De som tjener dårlig merker ikke så veldig stor forskjell på 970 per barn, det holder ikke akkurat til så mye, mens de som har god råd ser på dette som penger barna kan få som lommepenger - eller å sette til sparing. Sånn skal det jo ikke være, staten skal jo ikke spandere sparing på folk... trygden er jo til for å jevne ut forskjeller, og det blir jo ikke det om de rike også får. da sier jeg heller mer til de som tjener dårlig og mindre eller ingenting til de som har nok. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirakelet Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Den går faktisk rett inn på min bsu-konto..... så det er jo absolutt en form for sparing, og noe som i høyeste grad er til gode for ungene:-) Snille staten... hjelper folk å spare. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirakelet Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Hvis man har råd å spare barnetrygd,mener jeg at en ikke har bruk for den. Derfor skulle barnetrygd vært behovsprøvd. barnetrygd er ett tilskudd til familier med barn under 18 år. Dette er ett tilskudd som skal være med på å dekke forsørgelse av barn under 18 år. Ergo ikke til utdannelse over denne alder. Slik ser jeg det. Amen for den Endelig et fornuftig menneske! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirakelet Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Jeg er ikke enig i innkomsttak på barnetrygd, og ikke i hvert fall at familie med ca. 500000 i inntekt ikke trenger den. Det er en lav inntekt for to. Hva hvis det er en alenemor nyutdannet som førskolelærer som får et barn med advokat? Da får hun høyere barnebidrag enn hvis hun hadde fått barn med bussjåfør. Skal hun da få barnetrygd siden hun har lav lønn, eller skal det være prøvd fra fars inntekt. Synes det er best at dette er slik det er nå. ja, man må jo se lønnen i forhold til andre ting. En familie som ikke har gjeld og tjener 500 000 kan jo ha god råd, mens en annen familie sitter med stor gjeld og dermed dårlig råd. Forbruket er jo også forskjellig. Noen sløser mer enn andre... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Vi sparer det vi ikke bruker...om det er barnetrygden eller noen andre penger, det vet jeg sannelig ikke Og noen år får vi lagt opp en del, andre år ikke så mye. Men, nei - jeg setter ikke barnetrygden rett inn på en konto i barnas navn, nei. Men noe sparer vi vel i et eller annet fond til dem,- men ikke så mye som hele banetrygden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Sparer den, og tar ut og bruker pengene 2-3 ganger i året. Ferie, forsikring og veiavgift er eksempler på hva den går til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.