Gå til innhold

Sparer dere barnetrygda?

Minaline

Anbefalte innlegg

Gjest Meline

Sparte mesteparten frem til i fjor da vi kjøpte hus. Da gikk barnetrgda med i dragsuget. Men de er jo bege under 5 år ennå, så det er fremdeles noen år igjen. Planlegger å forsøke å spare mesteparten av det.

Men vi merker finanskrisen på jobb nå, så det kommer helt an på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• Lillemus

7

• Dorthe

5

• Sofline

5

Mest aktive i denne tråden

''Den har vært omtrent den samme siden jeg fikk unger og her er eldstemann 26 år.''

Såpass ja. Det vil vel bli alt for dyrt å oppjustere den i forhold til inflasjonen antagelig. Men 1000 1983-kroner er adskillig mer enn 1000 2009-kroner.

Jeg fikk 4000,- til konfirmasjonen i 1983 og det var verken mye eller lite den gangen, i dag hadde det vel vært latterlig lite.

Jeg lurer på om eldstemann fikk 870 kr i 1982 så litt har det jo steget ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det 970,- tror jeg så da har det steget med en hel hundrings på 25 år... Jøsses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det 970,- tror jeg så da har det steget med en hel hundrings på 25 år... Jøsses.

Hehe. Men den gangen jeg ble alene, hadde to og fikk for tre unger så var det faktisk ganske mye penger. Jeg tror det var hele matbudsjettet mitt + klær til ungene i mnd + bensin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en "inflasjonskalkulator" og der fant jeg at

870.00 1982-kroner tilsvarer:2,108.21 2008-kroner

-så barnetrygden er i realiteten halvert siden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Den har vært omtrent den samme siden jeg fikk unger og her er eldstemann 26 år.

Da jeg fikk eldstemann for 32 år siden, var barnetrygden på ca. kr 70 pr måned, det tilsvarte akkurat lik prisen på en pakke bleier.

Men så steg barnetrygden og i 1997 var den for et barn kr 926 kr samt et småbarnstillegg for barn mellom 1 og 3 år på kr 657 pr. måned.

I melomtiden har utbetalingen av barnetrygden blitt forlenget fra 16 år til 18 år.

Jeg fant fram de gamle utbetalingslappene. Barnetrygden har ikke økt noe i de siste 12 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest høstløv

Jeg fant frem noen gamle utbetalingslapper på barnetrygda. Fra 1. januar 1988 var barnetrygden kr 599 for ett barn.

Hvis vi omberegner det etter komsumprisindeksen

Sitat: "599 kr. i 1988 tilsvarte 958.87 kr. i 2008.

Dette tilsvarer en prisstigning fra 1988 til 2008 på 60.1 prosent."

http://www.ssb.no/vis/kpi/kpiregn.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en "inflasjonskalkulator" og der fant jeg at

870.00 1982-kroner tilsvarer:2,108.21 2008-kroner

-så barnetrygden er i realiteten halvert siden da.

Jeg har barn med barnetrygd enda jeg så jeg vet jo det ;o) Og bidraget har blitt enda lavere i kroner så det kan ikke sammenlignes overhodet.

1140 kr i 1985, 970 kr nå med bidragsforskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den går med i "det store sluket". Føles feil for meg å sette denne på konto for så å måtte jobbe mer for å få endene til å møtes. Investerer barnetrygden i mer tid med ungene og håper de vil verdsette det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nå, men gjorde det da jeg bodde med barnefaren. Skal gjøre det hvis jeg får mulighet igjen. For tiden har poden mer penger på konto en jeg har utbetalt i lønn, så ikke synd på han. Han er 3,5 år. Jeg og faren overfører/sparer 200,- kr hver, hver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat der er jeg litt sint på myndighetene.

Hvis de voksne har råd til å spare barnetrygden - da betyr det at de ikke trenger barnetrygd. Barnetrygd burde vært behovsprøvd, kanskje litt at de som tjente minst fikk mer og de som tjente litt mer fikk litt mindre, og de som tjente for mye fikk ingenting. Sånn det er i dag er det urettferdig.

De som tjener dårlig merker ikke så veldig stor forskjell på 970 per barn, det holder ikke akkurat til så mye, mens de som har god råd ser på dette som penger barna kan få som lommepenger - eller å sette til sparing. Sånn skal det jo ikke være, staten skal jo ikke spandere sparing på folk... trygden er jo til for å jevne ut forskjeller, og det blir jo ikke det om de rike også får. da sier jeg heller mer til de som tjener dårlig og mindre eller ingenting til de som har nok.

Hvis de voksne har råd til å spare barnetrygden - da betyr det at de ikke trenger barnetrygd.

Så det betyr at en familie som velger å spare barnetrygden og har et lavt forbruk ellers, ikke fortjener barnetrygda mens en familie som bruker barnetrygda og har et relativt høyt forbruk tross lav inntekt fortjener den? Kjenner til slike tilfeller ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter inn 200.- til hvert av barna (3 stk), resten går med i det store sluket!:-0 Null dårlig samvittighet for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her går barnetrygden med hver mnd til å betale for det barnet trenger;

hus, mat og klær :-)

De går altså inn i det store dragsuget og brukes til nettopp det de er ment for, å være et bidrag til kostnadene det er "å brødfø og fostre opp" et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Den går i det store sluket. Det er nå vi har nytt hus og høy gjeld, så nå bruker vi pengene til beste for barna og oss voksne. Når ungene blir store og skal etablere seg, er lånet vårt mer eller mindre nedbetalt, og vi kommer til å ha råd til å hjelpe ungene selv om vi ikke har spart barnetrygden i alle år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vi sparer ikke barnetrygden, hverken på barnas eller egne konti. Barnetrygden går med i det store sluket.

Kunne nok fint hatt råd til å spare den, men det er flere grunner til at vi ikke sparer i barnas navn. For det første liker jeg ikke tanken på å opprette konti i deres navn, hvor det etterhvert vil stå et betydelig beløp, og så bli nødt til å båndlegge bruken av disse pengene. Jeg vil gjerne at de i så stor grad som mulig skal få bestemme over egne penger. Videre liker jeg ikke tanken på å sy puter under armene på dem, og synes dessuten de kan få gleden av å tjene/spare sine første titusener selv.

Når det er sagt kommer vi antakelig til å hjelpe dem med evt. studielån og kanskje også noe boliglån når den tid kommer, men da helst etter at de først har vist at de tar initiativ selv. Det er en glede å få ting til helt selv først :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker den og har ikke dårlig samvittighet for det. Besteforeldre og andre familiemedlemmer gir gjerne penger som gaver, og de blir selvsagt spart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...