Gå til innhold

Sparer dere barnetrygda?

Minaline

Anbefalte innlegg

Akkurat der er jeg litt sint på myndighetene.

Hvis de voksne har råd til å spare barnetrygden - da betyr det at de ikke trenger barnetrygd. Barnetrygd burde vært behovsprøvd, kanskje litt at de som tjente minst fikk mer og de som tjente litt mer fikk litt mindre, og de som tjente for mye fikk ingenting. Sånn det er i dag er det urettferdig.

De som tjener dårlig merker ikke så veldig stor forskjell på 970 per barn, det holder ikke akkurat til så mye, mens de som har god råd ser på dette som penger barna kan få som lommepenger - eller å sette til sparing. Sånn skal det jo ikke være, staten skal jo ikke spandere sparing på folk... trygden er jo til for å jevne ut forskjeller, og det blir jo ikke det om de rike også får. da sier jeg heller mer til de som tjener dårlig og mindre eller ingenting til de som har nok.

Problemet med behovsprøving er at beløpsgrensene ligger altfor lavt. Vi får ingen støtte utover barnetrygda. Vi ligger akkurat på grensa for delvis fri barnehage, osv. Men jeg skriver gjerne under på at vi ikke har god råd. Når faste utgifter, mat og transport er betalt hver måned, er det lite igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• Lillemus

7

• Dorthe

5

• Sofline

5

Mest aktive i denne tråden

Barnetrygda skulle ikke hatt det navnet den har, for det er ikke en trygd, men et skattefradrag for de som har barn.

Men jeg betaler ikke skatt og får barnetrygd allikevel (jeg er student).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnetrygden er et skattefradrag, ingen "trygd" til trengende. Årsaken til at den ikke er et vanlig skattefradrag på selvangivelsen, men en kontant utbetaling, er historisk. Det stammer fra den tiden da far jobbet, fikk lønn og disponerte den, mens mor fikk penger til hus og barn av ham hvis det var noe igjen (noe forenklet framstilt).

Alle som f.eks. har lang vei til jobben eller har dokumenterte utgifter til barnepass, får skattefradrag, uansett hva de tjener. Dette har riktignok ulik betydning for dem med høy enn for dem med lav inntekt. Slik er det med barnetrygden også.

Skal noe ved barnetrygden forandres, bør den legges inn i det skattesystemet vi allerede har. Behovsprøving er dyrt og det virker ikke - de aller rikeste ville fortsatt få trygden, fordi de har "nullskattesedler", mens jeg og svært mange andre middelklasseforeldre ville miste den. Det er ikke mer rettferdig enn dagens ordning.

Dessuten viser erfaringer fra andre land at mange familier velger å tilpasse mors inntekt slik at de tjener "lite nok" til å få slike behovsprøvde ytelser. Oversatt til norske forhold ville altså enda flere kvinner holde seg til deltidsjobber for ikke å tjene så mye at familien ville miste tilskuddet. Dette er ikke gunstig verken for likestillingen, kvinnenes pensjonspoeng eller arbeidslivet - mange kvinner i deltidsjobber har utdannelse til bransjer som trenger arbeidskraft.

''Skal noe ved barnetrygden forandres, bør den legges inn i det skattesystemet vi allerede har.''

Det vil føre til at sånne som meg (studenter) som i høyeste grad har bruk for den ikke får den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nei, den sparer vi ikke

Kan ikke fatte og begripe hvorfor noen får dårlig samvittighet av å bruke pengene.

Hva er vitsen med statlig barnetrygd dersom alle brukte den til å spare til ungene ble store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare mottatt barnetrygd i 1,5 år, alt brukes.

Har ikkje råd til å spare disse, de benyttes i forbindelse med sønnens videregående utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest høstløv

Kan ikke fatte og begripe hvorfor noen får dårlig samvittighet av å bruke pengene.

Hva er vitsen med statlig barnetrygd dersom alle brukte den til å spare til ungene ble store.

Sitat: "Barnetrygden skal bidra til å dekke utgifter i forbindelse med det å ha barn, og virke omfordelende mellom familier med og uten barn"

http://www.nav.no/page?id=264

Barnetrygden skal brukes til barnets beste, mens det er barn, det er intensjonen med å gi barnetrygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Kan ikke fatte og begripe hvorfor noen får dårlig samvittighet av å bruke pengene.

Hva er vitsen med statlig barnetrygd dersom alle brukte den til å spare til ungene ble store''

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Skal noe ved barnetrygden forandres, bør den legges inn i det skattesystemet vi allerede har.''

Det vil føre til at sånne som meg (studenter) som i høyeste grad har bruk for den ikke får den.

Nei, det kommer helt an på hvordan det utformes det.

For det første er det forskjell på inntektsfradrag og skattefradrag, ogf dessuten er det fullt mulig å bestemme at den som ikke får godtgjort seg et bestemt skattefradrag fullt ut, har rett til å få det resterende utbetalt.

Jeg har et minne langt bak i hjernebrasken om at det fantes en slik type fradrag for lenge siden, uten at jeg husker det noe mer.

Men det er da lettere å la det utbetales neetto til alle, istedenfor å ha et skattefradrag med utbetalingsrett;-)

uansett er bottom line at dette anses som en del av skattesystemet, og ikke som en "trygdeytelse" - navnet til tross. Bare spør Finansdepartementet;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lar vi den selvfølgelig være som den er :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Nei, det kommer helt an på hvordan det utformes det.

For det første er det forskjell på inntektsfradrag og skattefradrag, ogf dessuten er det fullt mulig å bestemme at den som ikke får godtgjort seg et bestemt skattefradrag fullt ut, har rett til å få det resterende utbetalt.

Jeg har et minne langt bak i hjernebrasken om at det fantes en slik type fradrag for lenge siden, uten at jeg husker det noe mer.

Men det er da lettere å la det utbetales neetto til alle, istedenfor å ha et skattefradrag med utbetalingsrett;-)

uansett er bottom line at dette anses som en del av skattesystemet, og ikke som en "trygdeytelse" - navnet til tross. Bare spør Finansdepartementet;-)

Det var en gang et fradrag, som het forsørgerfradrag i skatt, det var et sforsørgerfradrag for barn og ungdom, men det ble opphevet fra og med inntektsåret 2001.

Det var ikke et inntektsfradrag men et fradrag som bel trukket fra utlignet skatt på skatteseddelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en gang et fradrag, som het forsørgerfradrag i skatt, det var et sforsørgerfradrag for barn og ungdom, men det ble opphevet fra og med inntektsåret 2001.

Det var ikke et inntektsfradrag men et fradrag som bel trukket fra utlignet skatt på skatteseddelen.

Da er det sikkert det jeg tenker på:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...