Gjest GL-70 Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Ser det er en del som har svart lenger nede at de sparer penger hver mnd til barna. Vi sparer også.Eldstemann har ca.30.000kr(6år) og minstejenta har ca 20.000kr(4år). Hvor mye har deres barn? Og hvor mye kan vi spare/sette inn før overformynderiet kommer inn i bildet?Har hørt at det er 75.000kr,men stemmer det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Ja, tidligere var det vel ikke 20.000,- engang, men for noen år siden ble det omgjort til den enorme sum av 75.000,-. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirakelet Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Må man skatte av det man sparer til barna? Formueskatt? Har det noe å si om det er sperret konto eller ei? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Må man skatte av det man sparer til barna? Formueskatt? Har det noe å si om det er sperret konto eller ei? Formueskatt blir det vel ikke før formuen er noen hundre tusen så nei. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Ja, jeg tror det er noen og 70.000,- som gjelder før overformynderiet blir blanda inn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Vi har ikke råd til å prioritere sparing til ungene hver måned. Her er det besteforeldrene som står for den biten; hans foreldre setter inn et beløp til hver av jentene månedlig, mens mine dekker barneforsikringene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Formueskatt blir det vel ikke før formuen er noen hundre tusen så nei. ) Men hvis foreldrene fra før av har formue som når opp i bunnbeløpet, så er det jo riktig at man må betale formuesskatt av barnas sparekonto. Men de fleste med små barn har vel såpass med gjeld at de ikke er i formuesskatteposisjon;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirakelet Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Formueskatt blir det vel ikke før formuen er noen hundre tusen så nei. ) Tenkte litt hvis det oversteg de hundretusener ;-) F.eks. hvis man har 1 mill på barnets konto, vil da foreldren måtte skatte av den som formueskatt? Eller er det kanskje et unntak om man sperrer kontoen slik at barnet eller noen ikke kan ta ut fra den kontoen før barnet fyller 18? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Løsningen er å sette inn pengene på DITT navn. Da kan du spare hvor mye du vil. Og i tillegg vil aldri ungene få greie på dette. (Kan være en fordel da ungene blir eldre og forbruket høyere) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sa de til meg Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Da vi startet sparingen spurte jeg rundt dette med overformynderiet, mener det er 75.000,-, MEN de blir ikke automatisk koblet inn når beløpet overstiger denne grensen, det er hvis det blir brudd mellom mor og far at dette skjer, fikk jeg beskjed om ..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Løsningen er å sette inn pengene på DITT navn. Da kan du spare hvor mye du vil. Og i tillegg vil aldri ungene få greie på dette. (Kan være en fordel da ungene blir eldre og forbruket høyere) Enig, jeg vil heller ikke spare penger til barna i deres navn. Grenser for hvilke bånd man kan legge på pengene når de etterhvert blir store og voksne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Enig, jeg vil heller ikke spare penger til barna i deres navn. Grenser for hvilke bånd man kan legge på pengene når de etterhvert blir store og voksne. Ja, de fleste (?) "unger" på 18 har nok andre ting de vil bruke pengene til, enn det som pengene er tiltenkt. Jeg ser jo også for meg at jeg da kan være veldig snill og stille opp med ganske mye penger når de f.eks. skal kjøpe bolig eller ta sertifikat. Litt artig det også:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Ja, de fleste (?) "unger" på 18 har nok andre ting de vil bruke pengene til, enn det som pengene er tiltenkt. Jeg ser jo også for meg at jeg da kan være veldig snill og stille opp med ganske mye penger når de f.eks. skal kjøpe bolig eller ta sertifikat. Litt artig det også:-) Sitat: "Jeg ser jo også for meg at jeg da kan være veldig snill og stille opp med ganske mye penger når de f.eks. skal kjøpe bolig eller ta sertifikat. Litt artig det også:-)" Det kan en jo også gjøre, dersom en har brukt barnetrygden til å nedbetale huslåner, slik en er gjeldfri, når barna er så voksne, at de skal ta sertifikat og stifte eget hjem. I tillegg har en spart en masse penger i å ikke betale renter av boliglånet. Da vi nedbetalte huset vårt var boliglånsrenten over 14%. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Sitat: "Jeg ser jo også for meg at jeg da kan være veldig snill og stille opp med ganske mye penger når de f.eks. skal kjøpe bolig eller ta sertifikat. Litt artig det også:-)" Det kan en jo også gjøre, dersom en har brukt barnetrygden til å nedbetale huslåner, slik en er gjeldfri, når barna er så voksne, at de skal ta sertifikat og stifte eget hjem. I tillegg har en spart en masse penger i å ikke betale renter av boliglånet. Da vi nedbetalte huset vårt var boliglånsrenten over 14%. Det er også en flott måte å gjøre det på:-) Nå har vi nedbetalt huslånet, så da er det jo greit å spare disse pengene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Det er også en flott måte å gjøre det på:-) Nå har vi nedbetalt huslånet, så da er det jo greit å spare disse pengene. Ja, det er alltid greit med sparing, i stedet for å leve over evne på kredittkort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Sitat: "Jeg ser jo også for meg at jeg da kan være veldig snill og stille opp med ganske mye penger når de f.eks. skal kjøpe bolig eller ta sertifikat. Litt artig det også:-)" Det kan en jo også gjøre, dersom en har brukt barnetrygden til å nedbetale huslåner, slik en er gjeldfri, når barna er så voksne, at de skal ta sertifikat og stifte eget hjem. I tillegg har en spart en masse penger i å ikke betale renter av boliglånet. Da vi nedbetalte huset vårt var boliglånsrenten over 14%. ''Det kan en jo også gjøre, dersom en har brukt barnetrygden til å nedbetale huslåner'' Nå snakker du jo som om barnetrygden egentlig er til barna, og at en således egentlig burde spare den til dem. Minner om at barnetrygden er ment å betale for foreldrenes utgifter ved å ha barn, og at det ikke er barnas penger som sådan. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Må man skatte av det man sparer til barna? Formueskatt? Har det noe å si om det er sperret konto eller ei? ''Må man skatte av det man sparer til barna? Formueskatt?'' Ja da, alle bankinnskudd rapporteres inn til ligningsmyndighetene. Man betaler skatt av rentene, og innskuddet legges sammen med andre innskudd osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Ja, det er alltid greit med sparing, i stedet for å leve over evne på kredittkort. Ja, jeg blir skikkelig skremt når jeg ser hvordan folk ikke håndterer kredittkort. For meg er det helt utenkelig å kjøpe ting man ikke MÅ ha på kreditt. Har jeg ikke råd til det, så har jeg ikke råd. Da må jeg spare før jeg f.eks. kan ta en ferietur. På den måten tror jeg livet blir mye enklere:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 ''Det kan en jo også gjøre, dersom en har brukt barnetrygden til å nedbetale huslåner'' Nå snakker du jo som om barnetrygden egentlig er til barna, og at en således egentlig burde spare den til dem. Minner om at barnetrygden er ment å betale for foreldrenes utgifter ved å ha barn, og at det ikke er barnas penger som sådan. Det var akkurat det jeg skrev i et innlegg i en annen tråd om som het "Sparer dere barnetrygda?" Sitat: "Barnetrygden er den største og viktigste overføringsordningen til barnefamiliene. Barnetrygden skal bidra til å dekke kostnadene ved å forsørge barn." Så på dette området er vi helt enige :-). Barnetrygden er ikke til barna, men "skal bidra til å dekke kostnadene ved å forsørge barn". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Ja, jeg blir skikkelig skremt når jeg ser hvordan folk ikke håndterer kredittkort. For meg er det helt utenkelig å kjøpe ting man ikke MÅ ha på kreditt. Har jeg ikke råd til det, så har jeg ikke råd. Da må jeg spare før jeg f.eks. kan ta en ferietur. På den måten tror jeg livet blir mye enklere:-) Ja, da kan en komme hjem fra ferieturen og glede seg over opplevelsene og avkoblingen fra hverdagen, og nyte at alt er betalt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.