Gå til innhold

Ble litt provosert nå...

Gjest av læreren...

Anbefalte innlegg

Læreren har 2 valg mener jeg:

1: Avbryte det han/hun holder på med finne frem kniven (vaske hendene først, ikke sant), skjære opp eplet, tørke av kniven (pulten, hendene etc) for så å fortsette med det han/hun gjorde før. Tidsforbruk, tja kanskje 4-5 minutter (nesten 10% av en skoletime) Mulig litt overdrevet tidsforbruk, men avbrudd tar altid mer tid enn vi tror...

2: Pent si, nei det kan jeg ikke. Tidsforbruk 10 sekunder.

Som foreldre vil jeg helt klart at læreren velger alternativ 2.

Det er så utrolig mange "tidstyver" fra før av at det er helt unødvendig å forvente at læreren skal ha tid til å skjære opp frukt, det var slikt de hadde tid til i barnehagen.

Del opp frukten selv, det finnes spesialposer å få kjøpt for de barna som ikke fikser brune eplebiter :)

Kanskje vi foreldre burde tenke mer på hva vi kan gjøre for å forenkle lærerens hverdag litt, det er utrolig hvor mye av tiden som skulle vært brukt til undervisning som forsvinner fordi vi som foreldre forventer service i alle "bauger og kanter".

Noe så enkelt som å sjekke at penalet (med spisse blyanter og viskelær) og alle bøker er med hver dag - sparer læreren for MASSE tid hver uke, tid som kan brukes på å gi våre barn mer undervisning.

Skolen er ingen serviceinstitusjon, det er en arena for læring, hvis vi ikke snart skjønner det og bidrar til å forenkle lærerens hverdag med å ta litt mer ansvar selv så er vi som foreldre ikke en del av løsningen (bedre skole) men en del av problemet (for liten læring i norske skoler)

Synes nå jeg

Fornuftig innlegg!

Det klages stadig over at skolen i Norge gjør en dårlig jobb - samtidig som lærerne får stadig flere oppgaver som ikke har noe som helst med undervisning å gjøre.

Jeg syns det burde være en selvfølge at barna ar med seg mat som er klar til å spises, uansett behov. Vet at de har ordningen med kniv og skjærefjøl i klassen til datteren min også, og har mer enn èn gang lurt på hvor mye tid som går bort når læreren skal hjelpe 14 førsteklassinger med å dele opp frukten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

6

• Spirello

2

• laban

1

• pekkaline

1

Mest aktive i denne tråden

Læreren har 2 valg mener jeg:

1: Avbryte det han/hun holder på med finne frem kniven (vaske hendene først, ikke sant), skjære opp eplet, tørke av kniven (pulten, hendene etc) for så å fortsette med det han/hun gjorde før. Tidsforbruk, tja kanskje 4-5 minutter (nesten 10% av en skoletime) Mulig litt overdrevet tidsforbruk, men avbrudd tar altid mer tid enn vi tror...

2: Pent si, nei det kan jeg ikke. Tidsforbruk 10 sekunder.

Som foreldre vil jeg helt klart at læreren velger alternativ 2.

Det er så utrolig mange "tidstyver" fra før av at det er helt unødvendig å forvente at læreren skal ha tid til å skjære opp frukt, det var slikt de hadde tid til i barnehagen.

Del opp frukten selv, det finnes spesialposer å få kjøpt for de barna som ikke fikser brune eplebiter :)

Kanskje vi foreldre burde tenke mer på hva vi kan gjøre for å forenkle lærerens hverdag litt, det er utrolig hvor mye av tiden som skulle vært brukt til undervisning som forsvinner fordi vi som foreldre forventer service i alle "bauger og kanter".

Noe så enkelt som å sjekke at penalet (med spisse blyanter og viskelær) og alle bøker er med hver dag - sparer læreren for MASSE tid hver uke, tid som kan brukes på å gi våre barn mer undervisning.

Skolen er ingen serviceinstitusjon, det er en arena for læring, hvis vi ikke snart skjønner det og bidrar til å forenkle lærerens hverdag med å ta litt mer ansvar selv så er vi som foreldre ikke en del av løsningen (bedre skole) men en del av problemet (for liten læring i norske skoler)

Synes nå jeg

Helt enig med deg i det.

Mine har som fast lekse (av meg) å sørge for at alt i pennalet er klart til bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...