Gå til innhold

Bytte av barnehage

Gjest Bytte barnehage

Anbefalte innlegg

Gjest Bytte barnehage

Vi har søkt om overflytting til en annen barnehage.

Når får barnehagen barnet går i nå, vite at vi har søkt en annen plass? Når vi sier opp plassen, eller får de vite det før?

Vi har fått muntlig bekreftet at vi har fått plass i ny barnehage, og lurer på om nåværende barnehage vet det, eller om de først får vite det når vi har takket ja til plassen, og det dermed blir en ledig plass etter vårt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Persille1365381127

Det må dere gi beskjed om selv, det er ikke noe automatikk i at de varsles fra en eller annen instans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at det nå skal være samordnet opptak vil nok deres nåværende barnehage få denne informasjonen samtidig som de de får info om nye søkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bytte barnehage

Det må dere gi beskjed om selv, det er ikke noe automatikk i at de varsles fra en eller annen instans.

Det er samordnet opptak. Kommunen samarbeider med private bhg om opptak. Såvidt jeg vet har den nye bhg vår hatt møter med kommunen ang opptak av nye barn og deriblant fått plassert vårt barn.

Men det jeg lurer på er om bhg vår allerede vet dette, eller om de vet det når vi takker skriftlig ja til plassen, at det da går beskjed til den gamle barnehagen. Eller kanskje de ikke vet noe før vi faktisk sier opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det er samordnet opptak. Kommunen samarbeider med private bhg om opptak. Såvidt jeg vet har den nye bhg vår hatt møter med kommunen ang opptak av nye barn og deriblant fått plassert vårt barn.

Men det jeg lurer på er om bhg vår allerede vet dette, eller om de vet det når vi takker skriftlig ja til plassen, at det da går beskjed til den gamle barnehagen. Eller kanskje de ikke vet noe før vi faktisk sier opp?

Jeg vet det.

Men som jeg sier, den gamle barnehagen får ikke beskjed før dere sier opp - og den nye barnehagen får ikke beskjed før dere aksepterer. Det at dere har fått plassen betyr bare at den er reservert til dere frem til dere takker ja eller nei.

Takker dere ja får den nye barnehagen beskjed, da må dere si opp den gamle. Takker dere nei får den nye barnehagen beskjed - og ingenting skjer med den gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det.

Men som jeg sier, den gamle barnehagen får ikke beskjed før dere sier opp - og den nye barnehagen får ikke beskjed før dere aksepterer. Det at dere har fått plassen betyr bare at den er reservert til dere frem til dere takker ja eller nei.

Takker dere ja får den nye barnehagen beskjed, da må dere si opp den gamle. Takker dere nei får den nye barnehagen beskjed - og ingenting skjer med den gamle.

I vår kommune får alle barnehagene lister over nye søkere _og_ barn som ønsker overflytting til en annen barnehage på det første opptaksmøtet, så hvordan disse listene håndteres er det nok forskjellig praksis på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har søkt ny barnehage til poden siden vi flytter. I brevet jeg fikk står det at jeg ikke trenger å si opp plassen i den han går i nå, det skjer automatisk når jeg takker ja til den nye (om han får plas da). Begge er kommunale.

Jeg sa fra til ped.leder selv jeg.. synes det er greit de vet jeg har søkt annen barnehage. Gjør det noe om de vet det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bytte barnehage

Jeg vet det.

Den nye barnehagen visste at vi søkte få dager etter at søknaden var sendt elektronisk.

Så det du sier ang at den nye bhg ikke vet noe før vi takker ja, stemmer derfor ikke.

Den nye bhg hadde møte med kommunen kort tid etter at søknaden var sendt og de reserverte plass til barnet.

Var nok tilfeldig at de reserverte plass, passet nok både med alder og kjønn og slikt i forhold til barnegruppa. Samt at det var flaks møtet var kort tid etter søknaden var sendt.

Men vil helst ikke at den gamle bhg vet noe riktig ennå.

Vi har hatt barn der siden år 2001 og hatt et godt forhold til denne barnehagen i alle år.

Vi har et stort nettverk i bhg og kjenner jo naturlig nok de fleste foreldre og ansatte. Vil ikke at flere tror vi bytter pga en pågående sak mellom foreldre og barnehagen. Det er fort gjort å spekulere at dette kan være årsaken, noe det altså ikke er.

Også blir det feil å nevne at barnet slutter i bhg, men at det ikke har noe med den saken å gjøre. Da vekker man jo straks mistanke...

Ønsker ikke å være skyld i en strøm av foreldre som tar ut barna sine..

Grunnen til at vi bytter er kortere vei til både barne- og ungd.skole fra bhg (har storesøsken som kan hente et par ganger i mnd hver etterhvert)

Flere barn i nærmiljøet går i den nye bhg, kjekt at barnet blir kjent med disse før skolestart. (gå sammen til skolen og kommer sannsynligvis i samme klasse)

Gode venner av oss har barn i den nye bhg, og vi har blitt enige om at vi kan hente hverandres barn innimellom og hjelpe hverandre hvis det skulle knipe.

Den nye bhg har et veldig bra arbeidsmiljø med lite fravær og stabilt personale, samt at det er godt foreldresamhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bytte barnehage

I vår kommune får alle barnehagene lister over nye søkere _og_ barn som ønsker overflytting til en annen barnehage på det første opptaksmøtet, så hvordan disse listene håndteres er det nok forskjellig praksis på.

Ja, det er nok store muligheter for at de vet det allerede...

Men så lenge jeg ikke nevner noe, har de vel egentlig taushetsplikt?

Ønsker ikke å snakke om det før vi har takket ja til plassen. venter jo på en skriftlig bekreftelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok store muligheter for at de vet det allerede...

Men så lenge jeg ikke nevner noe, har de vel egentlig taushetsplikt?

Ønsker ikke å snakke om det før vi har takket ja til plassen. venter jo på en skriftlig bekreftelse.

Det er mest realt at den gamle barnehagen vet at dere skal bytte slik at de kan ta høyde for det og ta inn et barn som erstatter nå i første runde av hovedopptaket. Åpne kort er alletid det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sjansene for at barnehagen vet det er stor (det kommer an på kommunen/nettverket).

Vi (jeg er ped.leder) fikk ihvertfall vite at noen foreldre hadde søkt overflytting av sine barn fra vår barnehage på den måten i fjor...

Ikke noe dramatisk med det altså, men vi ble litt overrasket fordi dette er foreldre vi vanligvis har veldig god kontakt med (og overflyttingen var ønsket pga en flytting som vi da ikke visste om).

Ser ikke problemet med at de vet at dere har søkt jeg da, men... Det er vel bare å forklare grunnen som du gjør under her - synes det var helt forståelig utifra hva du sier der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bytte barnehage

Det er mest realt at den gamle barnehagen vet at dere skal bytte slik at de kan ta høyde for det og ta inn et barn som erstatter nå i første runde av hovedopptaket. Åpne kort er alletid det beste.

Jeg kan ikke si opp plassen min før jeg har fått skriftlig bekreftet at jeg har fått plass i den nye barnehagen!

Derfor ser jeg heller ingen grunn til å nevne det, dersom de ikke allerede vet det (hvis de gjør det, kan de vel ikke spre en slik opplysning, så lenge jeg ikke har nevnt det først, pga taushetsplikt).

Når jeg sier opp plassen, hvilket skal gjøres skriftlig, vil jeg kort fortelle om hvorfor vi bytter.

Synes da det holder i massevis. Tross alt 5 måneder til barnet skal begynne i annen barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt ny barnehage til poden siden vi flytter. I brevet jeg fikk står det at jeg ikke trenger å si opp plassen i den han går i nå, det skjer automatisk når jeg takker ja til den nye (om han får plas da). Begge er kommunale.

Jeg sa fra til ped.leder selv jeg.. synes det er greit de vet jeg har søkt annen barnehage. Gjør det noe om de vet det da?

''I brevet jeg fikk står det at jeg ikke trenger å si opp plassen i den han går i nå, det skjer automatisk når jeg takker ja til den nye (om han får plas da). Begge er kommunale. ''

Gjelder dette kun innen samme kommune, eller også på tvers av kommunene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke si opp plassen min før jeg har fått skriftlig bekreftet at jeg har fått plass i den nye barnehagen!

Derfor ser jeg heller ingen grunn til å nevne det, dersom de ikke allerede vet det (hvis de gjør det, kan de vel ikke spre en slik opplysning, så lenge jeg ikke har nevnt det først, pga taushetsplikt).

Når jeg sier opp plassen, hvilket skal gjøres skriftlig, vil jeg kort fortelle om hvorfor vi bytter.

Synes da det holder i massevis. Tross alt 5 måneder til barnet skal begynne i annen barnehage.

''Jeg kan ikke si opp plassen min før jeg har fått skriftlig bekreftet at jeg har fått plass i den nye barnehagen!

Synes da det holder i massevis. Tross alt 5 måneder til barnet skal begynne i annen barnehage.''

Nei, du kan selvfølgelig ikke si opp plassen din før du har fått tilbud om den andre, men om barnehagen at dere har søkt overflytting kan de få mulighet til å ta inn et barn i stede for deres barn nå i hovedopptaket. De kan greit få opplysning er fera den nye barnehagen om hvorvidt dere kommer til å få tilbud om plass der. Dette er et vesentlig poeng med samordnet opptak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Den nye barnehagen visste at vi søkte få dager etter at søknaden var sendt elektronisk.

Så det du sier ang at den nye bhg ikke vet noe før vi takker ja, stemmer derfor ikke.

Den nye bhg hadde møte med kommunen kort tid etter at søknaden var sendt og de reserverte plass til barnet.

Var nok tilfeldig at de reserverte plass, passet nok både med alder og kjønn og slikt i forhold til barnegruppa. Samt at det var flaks møtet var kort tid etter søknaden var sendt.

Men vil helst ikke at den gamle bhg vet noe riktig ennå.

Vi har hatt barn der siden år 2001 og hatt et godt forhold til denne barnehagen i alle år.

Vi har et stort nettverk i bhg og kjenner jo naturlig nok de fleste foreldre og ansatte. Vil ikke at flere tror vi bytter pga en pågående sak mellom foreldre og barnehagen. Det er fort gjort å spekulere at dette kan være årsaken, noe det altså ikke er.

Også blir det feil å nevne at barnet slutter i bhg, men at det ikke har noe med den saken å gjøre. Da vekker man jo straks mistanke...

Ønsker ikke å være skyld i en strøm av foreldre som tar ut barna sine..

Grunnen til at vi bytter er kortere vei til både barne- og ungd.skole fra bhg (har storesøsken som kan hente et par ganger i mnd hver etterhvert)

Flere barn i nærmiljøet går i den nye bhg, kjekt at barnet blir kjent med disse før skolestart. (gå sammen til skolen og kommer sannsynligvis i samme klasse)

Gode venner av oss har barn i den nye bhg, og vi har blitt enige om at vi kan hente hverandres barn innimellom og hjelpe hverandre hvis det skulle knipe.

Den nye bhg har et veldig bra arbeidsmiljø med lite fravær og stabilt personale, samt at det er godt foreldresamhold.

Om de BER om å få se søkerlistene, så vil de få vite at dere har søkt - men ellers er det ikke noe automatisk varsel i det nei.

Om jeg ber om søkerlister på alle 2004-barn, så vil jeg få se hvor alle 2004-barn i min bydel har søkt plasser, og hvor de er nå. Da vil jeg se hvem i min bhg som har søkt seg andre steder.

Men det er heller ikke noe som sendes ut automatisk, det er noe jeg må be om spesifikt. Det gjør man normalt sett ikke, kun om man har ledige plasser midt i året - og skal ha barn i en spesifikk årsgruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Men det opptaksmøtet er ikke ennå, det er ikke før i slutten av måneden (det tar litt tid å registrere alt). Og det er forsatt ikke sånn at jeg får vite hvem som har søkt seg vekk fra oss - jeg får vite hvem som har søkt seg til oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Jeg kan ikke si opp plassen min før jeg har fått skriftlig bekreftet at jeg har fått plass i den nye barnehagen!

Synes da det holder i massevis. Tross alt 5 måneder til barnet skal begynne i annen barnehage.''

Nei, du kan selvfølgelig ikke si opp plassen din før du har fått tilbud om den andre, men om barnehagen at dere har søkt overflytting kan de få mulighet til å ta inn et barn i stede for deres barn nå i hovedopptaket. De kan greit få opplysning er fera den nye barnehagen om hvorvidt dere kommer til å få tilbud om plass der. Dette er et vesentlig poeng med samordnet opptak.

Fristen er 1. juni for barnehagene - så det har ingen hast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det opptaksmøtet er ikke ennå, det er ikke før i slutten av måneden (det tar litt tid å registrere alt). Og det er forsatt ikke sånn at jeg får vite hvem som har søkt seg vekk fra oss - jeg får vite hvem som har søkt seg til oss.

Her i kommunen er opptaksmøtene i full gang, så det er nok ulik progresjon i prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de BER om å få se søkerlistene, så vil de få vite at dere har søkt - men ellers er det ikke noe automatisk varsel i det nei.

Om jeg ber om søkerlister på alle 2004-barn, så vil jeg få se hvor alle 2004-barn i min bydel har søkt plasser, og hvor de er nå. Da vil jeg se hvem i min bhg som har søkt seg andre steder.

Men det er heller ikke noe som sendes ut automatisk, det er noe jeg må be om spesifikt. Det gjør man normalt sett ikke, kun om man har ledige plasser midt i året - og skal ha barn i en spesifikk årsgruppe.

Her i kommunen få alle barnehagene søkerlistene over 2. og 3.valget og barn som søker overflytting automatisk. Ved første opptaksmøte med kommunen fikk vi vite om de barna som hadde søkt overflytting. Før vår innstilling tok vi da en telefon til den barnhagen som som disse barna søkte overflytting til for å få vite om de ble tilbydt plass der. Dermed kunne vi ta inn et barn til i den første innstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fristen er 1. juni for barnehagene - så det har ingen hast.

Etter min mening er det ikke tidsperspektivet som er det viktigste. Her i kommunene er det full barnehagedekning, og om vi ikke kan ta inn alle våre søkere i hovedopptaket så blir disse barna tilbudt sitt 2. eller 3. valg. Om vi ikke får vite om barna som søker overføing for i 2. eller 3. opptaksrunde har da de barna som har oss som 1. valg blitt tilbudt og mest sannsynlig akseptert en plass i en annen barnehage. Så sitter vi igjen med ledige plasser som kan være vanskelig å fylle opp etter hovedopptaket. Dette er realiteten i ikommuner med full barnehagedekning som det heldigvis blir fler og fler av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...