Gjest Engstelig pappa Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Vi har en gutt på seks år som i lengre tid lett har fått blåmerker, og i fjor høst fikk vi sjekket dette. Blodprøven viste ingen tegn til endring i blodplatene, men han hadde forhøyet verdi av B12. Vi måtte kontakte legen igjen hvis han fikk andre symptomer. I det siste har han endret almentilstanden etter vår mening. Han har dårligere apetitt og virker trettere. Dette merker han selv, fordi han sier at "jeg er så sliten for tiden" og han lurer på hvorfor han ikke orker å spise like mye til frokost som han gjorde tidligere. Har også reagert på at han virket veldig svett etter at han har sovnet, våt på rygg, nakke og mellom hudfolder på bena. Han er ikke våt og svett når han våkner om morgenen, det ser vel ut til at det er mest de første timene han sover. Byttet dyne til en sommerdyne som hjalp litt. Byttet deretter til ett tynt teppe som han benyttet de første timene for deretter og få sommerdynen på seg når vi gikk til sengs. Det ser ut til å hjelpe, han kjennes god og varm og litt klam, men svetter ikke. Voksesmerter? I de siste månedene, har han også klaget på smerter i ben og armer når han legger seg. Det sitter i knær og litt ned på leggen samt i ene albuen/underarmen. Siden dette nevnes bare ved leggetid, kan en gå ut i fra at dette er voksesmerter? Ellers har han ikke vært syk/hatt feber de siste månedene. Virker ikke blek heller. Som du skjønner, undrer vi fælt på om dette er normale variasjoner for en seksåring. Tenker jo litt på om det kan være noen alvorlige sykdommer inne i bildet, som for eksempel leukemi. Takker for svar. Mvh, engstelig pappa. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Dersom blåmerkene skyldes feil i blodlevringssystemet, er det ved undersøkelse ikke funnet noe galt, men jeg vet ikke hvor omfattende undersøkelsen har vært,tendens til blåmerker kan skyldes feil i levringystemet ( der er det mange muligheter) eller det kan skyldes svakt bindevev som omgir årene.Det er store individuelle forskjeller mht å utvikle blåmerker, kvinner får lettere merker enn menn, det finnes også sjeldne sykdommer med spes. svakt bindevev og som derfor har lett for å få blåmerker ved små skader.. . Litt høyt B12 tror jeg ikke har noe med dette å gjøre, du sier ikke hvor høyt B12 var.Dersom det er skikert at tendensen til blåmerker er kommet siste tid, synes jeg hans skal undersøkes av lege igjen. Er almentilstanden dårligere enn tidligere, synes jeg det også er en grunn til undersøkelse.- Svetting etter at barn har lagt seg om kvelden er ganske vanlig, varierer fra barn til barn og er hos noen derfor normalt. Smertene du beskriver synes jeg er best forklart som vokseverk både mht. lokaliasjon, alder og opptreden. Jeg tror du har en frisk 6 åring, men jeg har ikke undersøkte han. Kommer det nye syptomer og du er usikker, kan du vel be fastlegen kikke på han- 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.