Gå til innhold

Sår/eksem rundt munnen

Gjest moren hennes

Anbefalte innlegg

Gjest moren hennes

Datteren min på 8 år har sår, tørr hud rundt munnen. Det kommer av at hun sleiker seg mye rundt munnen. Vi prøver så klart å få henne til å slutte med det, men det er ikke så lett.

Denne såre huden plager henne så klart veldig. Det er vondt og svir, både dag og natt. Vi har to kremer vi har fått hos legen tidligere vintere, som har hjulpet på slik at huden har leget seg og holdt seg bra. Men i år hjelper det ikke, vi smører 2-3 ganger daglig, også smører vi på natta når hun sover, slik at det skal holde seg der.

Hadde dere tatt med barnet til legen? Hun har hatt dette problemet iallefall siden januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest høstløv

Det er ikke rart at jenta blir sår rundt munnen, hvis hun sleiker seg rundt munnen, når det er tyve kuldegrader ute. Huden blir avkjølt av sleiket og derfor blir den rød og sår.

Du får venne henne av med å slikke seg rundt munnen. Gi henne med leppepomade i lommen, og si at den må hun bruke før hver gang hun går ut også før friminuttene i skolen.

Du kan få kjøpt en leppepomade med aloe-vera; den er veldig fin; og så er det litt smak på den; denne smaken kan være en påminner om at hun ikke skal slikke seg om munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville tatt henne med til fastlegen og bedt om å få henvisning til en hudspesialist. de har mulighet til å skrive ut mye bedre kremer og salver enn det fastlegen har, og vet veldig ofte nøyaktig hva som trengs til forskjellige typer sår hud og sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moren hennes

Det er ikke rart at jenta blir sår rundt munnen, hvis hun sleiker seg rundt munnen, når det er tyve kuldegrader ute. Huden blir avkjølt av sleiket og derfor blir den rød og sår.

Du får venne henne av med å slikke seg rundt munnen. Gi henne med leppepomade i lommen, og si at den må hun bruke før hver gang hun går ut også før friminuttene i skolen.

Du kan få kjøpt en leppepomade med aloe-vera; den er veldig fin; og så er det litt smak på den; denne smaken kan være en påminner om at hun ikke skal slikke seg om munnen.

Ja, det er prøvd. Og hun har både leppepomade og annen krem liggende på skolen. Og en ekstra en i lomma.

Og å venne henne fra å slikke seg rundt munnen er ikke akkurat lett, hun prøver også så godt hun klarer selv, og blir fortvilet over at hun ikke klarer det.

Men har det ikke vært kuldegrader på leeenge nå da, men det er fortsatt like ille.

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moren hennes

jeg ville tatt henne med til fastlegen og bedt om å få henvisning til en hudspesialist. de har mulighet til å skrive ut mye bedre kremer og salver enn det fastlegen har, og vet veldig ofte nøyaktig hva som trengs til forskjellige typer sår hud og sår.

Takk for svar.

Er kanskje greit å ta en tur til fastlegen nå. Hun prøver jo å la være å sleike seg rundt munnen, men er ikke så lett å vende seg av den vanen. Gjør det jo fordi det er tørt der, og da blir det jo ikke bedre akkurat.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Ja, det er prøvd. Og hun har både leppepomade og annen krem liggende på skolen. Og en ekstra en i lomma.

Og å venne henne fra å slikke seg rundt munnen er ikke akkurat lett, hun prøver også så godt hun klarer selv, og blir fortvilet over at hun ikke klarer det.

Men har det ikke vært kuldegrader på leeenge nå da, men det er fortsatt like ille.

Takk for svar

Det kan bli en dårlig vane, akkurat som å bite negler. Noen mennesker har nesten ikke negler, fordi de biter dem helt ned, det er sikkert det samme med datteren din, en dårlig vane, som er vanskelig å snu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi smurte Snuppa her med Locobase repair morgen og kveld da hun var rød og sår rundt munnen av stadig slikking og det hjalp fort. En god lypsyl på selve leppene etterpå er lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moren hennes

Det kan bli en dårlig vane, akkurat som å bite negler. Noen mennesker har nesten ikke negler, fordi de biter dem helt ned, det er sikkert det samme med datteren din, en dårlig vane, som er vanskelig å snu.

Ja, det er helt sikkert blitt en dårlig vane for henne. Hun har slitt med slike sår rundt munnen de siste 3-4 årene. Men i år klarer vi ikke å dempe det igjen, det har vi gjort tidligere år.

Hun våkner på natta av at dette er sårt og vondt også.

Og hun vet utmerket godt at hun må slutte med å sleike seg slik rundt munnen, men er visst ikke så lett. Når vi er sammen henne minner vi henne på det hver gang vi ser det, men nå er ikke vi sammen henne hele dagen.

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moren hennes

Vi smurte Snuppa her med Locobase repair morgen og kveld da hun var rød og sår rundt munnen av stadig slikking og det hjalp fort. En god lypsyl på selve leppene etterpå er lurt.

Den har vi ikke prøvd, så det skal jeg jammen prøve. Lebepomade smører hun seg med en del selv også. Men skal jammen prøve locobase repair. Vi har mildisone og en til jeg ikke husker navnet på, som er fetere, som vi har fått på resept, men de hjelper ikke i år.

Takk for svar og tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter den, Locobase repair har virkelig vært en god investering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden årsaken er klar, så hadde ikke jeg tatt henne med til legen. Jeg hadde bare minnet henne på det så ofte som mulig, og smurt og smurt. Etterhvert blir det jo borte, hvis hun får bort den dumme vanen med å slikke seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Kan det være at det ubehaget starter av matallergi, også gjør hun det verre med slikkingen? Jeg får sår rundt munnen av appelsin f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, gutten vår på samme alder får også dette problemet. Vi bruker en tynn sinksalve fra apoteket (A-Derma Dermalibour Cream), og locoid kortisonkrem litt sterkere enn mildison.

Spesielt sinksalven hjelper slik at utslettet blekner og tørker raskere.

I tillegg gjør vi som deg. Prøver å få ham til å slutte å slikke seg rundt munnen, har leppepomade i alle lommer og smører ham så ofte som mulig når han er hjemme. Det vil si ca 2 ganger daglig med kortison (tynt lag) og så sink om kvelden og på natta før vi legger oss. Han blir litt hvit rundt munnen av sinksalven, men den er ikke så tykk som f. eks silulen så det hender vi smører om morgenen også hvis det er ille, det hvite forsvinner raskt. Smører gjerne med kortison først og så ca 20 min senere med sink.

Håper dette kan hjelpe.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest moren hennes

Hei, gutten vår på samme alder får også dette problemet. Vi bruker en tynn sinksalve fra apoteket (A-Derma Dermalibour Cream), og locoid kortisonkrem litt sterkere enn mildison.

Spesielt sinksalven hjelper slik at utslettet blekner og tørker raskere.

I tillegg gjør vi som deg. Prøver å få ham til å slutte å slikke seg rundt munnen, har leppepomade i alle lommer og smører ham så ofte som mulig når han er hjemme. Det vil si ca 2 ganger daglig med kortison (tynt lag) og så sink om kvelden og på natta før vi legger oss. Han blir litt hvit rundt munnen av sinksalven, men den er ikke så tykk som f. eks silulen så det hender vi smører om morgenen også hvis det er ille, det hvite forsvinner raskt. Smører gjerne med kortison først og så ca 20 min senere med sink.

Håper dette kan hjelpe.

Hilsen

Hei og tusen takk for gode råd. Skal prøve dette, og håper det vil hjelpe hos oss også.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moren hennes

Fikk flere gode råd i tråden her, men ditt med locobase repair var det jeg tenkte å prøve først.

Og helt utrolig, etter under en uke med å smøre jenta med denne kremen morgen, kveld og en gang på natta når hun sover,har gjort underverker. Er så vidt det er noe synlig sårhet igjen rundt munnen.

Så denne kremen hjalp bedre enn de to vi har resept på til å behandle jentas eksem ( mildison og locoid)

Så tusen hjertelig takk for råd. Jenta er også kjempefornøyd, var plagsomt med denne sårheten, og i tillegg hadde hun begynt å få mange spørsmål, både fra barn og voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk flere gode råd i tråden her, men ditt med locobase repair var det jeg tenkte å prøve først.

Og helt utrolig, etter under en uke med å smøre jenta med denne kremen morgen, kveld og en gang på natta når hun sover,har gjort underverker. Er så vidt det er noe synlig sårhet igjen rundt munnen.

Så denne kremen hjalp bedre enn de to vi har resept på til å behandle jentas eksem ( mildison og locoid)

Så tusen hjertelig takk for råd. Jenta er også kjempefornøyd, var plagsomt med denne sårheten, og i tillegg hadde hun begynt å få mange spørsmål, både fra barn og voksne.

Locobase reapir er helt suveren! :o) Vi hadde samme gode resultat med Snuppa her da hun var akkurat likedan rundt munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Heisann, flott at kremen virket. :) Dersom hun får tilbake eksemet vil jeg råde deg til å gå til fastlegen og be om henvisning til hudspesialist. Min jr var plaget av atopisk eksem som liten, og selv om fastlegen anbefalte Mildison mente hudlegen at dette var for sterkt for ansiktet. Mange får eksem - av alle ting - av selv milde kortisonsalver. Jr fikk derfor en meeeget mild salve som var tilpasset øyer/ øyelokk, og dette hjalp. Håper imidlertid dere ikke har behov for mitt råd, men er kvitt problemet for godt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moren hennes

Heisann, flott at kremen virket. :) Dersom hun får tilbake eksemet vil jeg råde deg til å gå til fastlegen og be om henvisning til hudspesialist. Min jr var plaget av atopisk eksem som liten, og selv om fastlegen anbefalte Mildison mente hudlegen at dette var for sterkt for ansiktet. Mange får eksem - av alle ting - av selv milde kortisonsalver. Jr fikk derfor en meeeget mild salve som var tilpasset øyer/ øyelokk, og dette hjalp. Håper imidlertid dere ikke har behov for mitt råd, men er kvitt problemet for godt! :)

Vi har hatt dette problemet hver vinter de siste 4 årene. Men hun har vært fin på våren og fram til vinteren starter igjen, men så har problemet vært tilbake. Så jeg regner nesten med at det kommer tilbake igjen neste vinter.

Men gjør det det da skal jeg lytte til rådet ditt og gå til fastlegen for å komme videre til hudlege. I vinter har hun slitt med dette siden desember tror jeg, og først nå er det bedre, om enn ikke helt borte, men på god vei.

Tidligere år har mildison og denne kortisonkremen virket, men ikke i år. Vet ikke helt hvorfor det?

Takk for råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...